Gå til innhold

Hvilke Produkter Vil Gjøre Min Kjære Perfekt?


Geir

Recommended Posts

Sort bil ser alltid bra ut på avstand, men dersom det er gjort en dårlig poleringsjobb sees det ikke før man nærmer seg lakken. Det er nå tilfelle på min bil.

Jeg kjøpte den for få uker siden, og fikk den ferdig "polert med lakkforsegling". MEN....jeg vet ikke hva som har skjedd de seneste årene, men jobben som ble gjort på min bil vil jeg karakterisere som RÆVA. Vet ikke hva firmaet heter siden jobben ble gjort på bestilling av forhandler og ikke meg, men det kan uansett være det samme. Jobben er uansett elendig. Det virker som om en del bilpleiefirmaer bør skjerpe seg når det gjelder kvaliteten på jobbene de gjør.

Min forrige IS200 tok jeg godt vare på, og den så slik ut etter at jeg selv hadde gjort jobben:

P1010077.JPG

Min nye IS220d ser slik ut etter at et bilpleiefirma har gjort jobben:

P1010101_s.jpg

Det ser vel og bra ut, men dere vet like godt som meg at det ikke alltid er sannheten....

P1010099.JPG

P1010100.JPG

P1010103_s.jpg

Så kommer poenget med denne tråden. Jeg har ikke poleringsmaskin, og har ingen planer om å skaffe det i nærmeste fremtid. Elsker å vaske, polere, wax'e, forsegle, dulle og kose med bilene mine, så å få jobben gjort er ikke noe problem. Men jeg gjør det da altså for hånd.

Til spørsmålet; Hvilke produkter mener dere ville fungert best på denne bilen, hvor alle produkter påføres for hånd? Jeg har forøvrig planer om å kjøpe en Nilfisk Alto med foam gun, så en såpe som passer både via bøtte og via foam gun passer fint.

Disse produktene har jeg fra før (jeg bytter gjerne ut disse i noe bedre - og jeg er ikke låst på et merke, selv om Meguiars er godt representert):

Meguiars NXT Car Wash

Meguiars NXT Glass Cleaner

Meguiars NXT Tech Protectant

Meguiars DC Paint Cleaner

Meguiars DC Polish

Meguiars DC Carnauba Wax

Meguiars NXT Tech Wax

Meguiars ScratchX

Meguiars Quik Detailer

Riccardo Clay

Swissvax Autobahn Felgvoks

Meguiars #34 Final Inspection

P21S Wheel Cleaner (reg)

Meguiars #9 Swirl Remover

+ en god bunke mikrofiberkluter og påføringspader (for det meste Meguiar's, Cobra og Wolfgang).

Kjør på, folkens. Jeg vil være evig takknemlig for å få en liten step-by-step på hvordan jeg får min nye, sorte i den standen den fortjener å være i. Tviler på at jeg gjør alt i perfekt rekkefølge. Alle kan bli bedre :)

I tillegg ønsker jeg å bytte ut de fleste produktene ovenfor med noe bedre. Har skjønt at jeg har mye å gå på der.

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Geir

    22

  • kris1986

    10

  • truhaa

    7

  • Scandicshine.no

    7

Mest aktive i dette emnet

Bilder i dette innlegget

Ser ut som det er endel kjørespor etter den ble polert sist der. Pluss endel swirls ser det ut som... Mitt tips hvis du ikke skal kjøpe maskin: sett den inn til en proff for lakkrens og polering. Ta så siste finish selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986

Mange bilpleiefirmaer som ikke har peil? åja! (derfor er domene fiksa [strandbildetaljering.no] og da-firma er snart i boks).

Den Super Reshin Polish har jo mye fillere, så den kan skjule riper noe, men får nok ikke bort alt for å si det sånn! Så er enig med bjorke.. å høre med folk om firmaer er flinke osv er jo greit, men vi som er litt mer klikk i hodet enn andre, er det vanskelig å høre på det andre har å si.. Ring rundt, hør hvor lang tid ett firma tar og hvilke produkter de bruker hvis du skal sette bort bilen, det er mitt tips :) utrolig pen bil forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meguiars Fan

Hei Geir.

Synd å se den tøffe kjerra med såpass med defekter. Er tøffe de der, oxo er de jo knall å kjøre.

Er bildene av den svarte tatt utenfor Larvik Bil og Båt eller ? ^^

Syntes jeg dro kjensel på noe av hvert der :D

Han svenske bilpleieren som holder til bak Honda tror jeg er flink, aldri sett skikkelig nøye på jobbene hans.

Men det er alltid ryddig og fint der, samt att han ga meg inntrykk av å være seriøs.

Larvik Bilpleiesenter om jeg ikke husker feil. Tror han karen heter Joakim.

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Bilen min så veldig lik ut i lakken som din. Toyota har ganske mjuk lakk, prøvde en del produkter for hånd på min bil, ble aldri noe bra. Det ble litt bedre, men fikk aldri noe wow nå ble den blank følelse :P .

Brukte Menzerna SIP med DA Maskin og etter å ha gått en gang over med det, og det var skikkelig wow! forskjell

Vet ikke om Toyota bruker samme lakk på sine Lexus modeller, hvis ikke så har nok Lexus en hardere lakk og da blir det enda værre å bruke håndprodukter.

Slike kjørespor er så å si umulig å få helt bort for hånd, så DA maskin, polish fra Menzerna og voks og du vil få mye bedre resultat enn om du kjøper alle de produktene og ikke får noe bra resultat.

DA maskin, og en polish fra Menzerna gir samme resultat på 5 min som å stå å knikke på et området i en time. Det er min erfaring som har prøvd :P

Fin bil du har ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, og takk for tilbakemeldingene på bilen. Hun er litt flau over hvordan hun ser ut på nært hold om dagen, men det fikser vi.... B)

Men ok. Jeg kan endre litt på holdningen min i første post. La oss se for oss bilen uten hologram, defekter og swirls. Hvilke produkter burde jeg gå for når jeg skal holde den perfekt, etter alt dette er fjernet? Jeg veeet at det finnes produkter der ute som knuser det jeg har i boden pr. dags dato, men jeg klarer ikke å velge ut hvilke jeg bør gå for. Har lest så mange timer både her inne og på detailingworld.co.uk at jeg føler det er blitt litt overkill. Trenger hjelp til å sortere alt sammen :lol:

Etter de svarene jeg har lest tror jeg egentlig at jeg må krype til korset og lære meg maskin...og når det gjelder hvilket firma jeg burde sette den til, så får jeg bare ta en runde og prate med de som finnes i nærheten. Og da skal jeg være kravstor...hehe. Skulle ønske Pirex og ScandicShine holdt til litt nærmere...

Hei Geir.

Synd å se den tøffe kjerra med såpass med defekter. Er tøffe de der, oxo er de jo knall å kjøre.

Er bildene av den svarte tatt utenfor Larvik Bil og Båt eller ? ^^

Syntes jeg dro kjensel på noe av hvert der :D

Han svenske bilpleieren som holder til bak Honda tror jeg er flink, aldri sett skikkelig nøye på jobbene hans.

Men det er alltid ryddig og fint der, samt att han ga meg inntrykk av å være seriøs.

Larvik Bilpleiesenter om jeg ikke husker feil. Tror han karen heter Joakim.

Håvard

Det stemmer at det er i nærheten av Larvik Bil & Båt. Hadde akkurat tatt en kjapp vask for å spyle av det verste på "Evjen". De har en god foam gun med hvitt, deilig skum som drar av ganske mye. Tror de bruker Meguiars også, for det henger et Meguiarsflagg i hallen. Styrer jo pent unna de andre selvvaskene i byen hvor det kjøres ekkel, gjennomsiktig avfetting :blink:

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Scandicshine.no

Maskin er nok tingen ja, gjerne med noe Menzerna og sonus puter. Hehe. Er jo å starte forsiktig, lærer fort! Ellers så kan du jo ta en ferie på levanger. Eller invitere meg på whiskey i larvik? hehe

www.scandicshine.no
Alt i bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bilpleiefirmaer som ikke har peil? åja! (derfor er domene fiksa [strandbildetaljering.no] og da-firma er snart i boks).

Den Super Reshin Polish har jo mye fillere, så den kan skjule riper noe, men får nok ikke bort alt for å si det sånn! Så er enig med bjorke.. å høre med folk om firmaer er flinke osv er jo greit, men vi som er litt mer klikk i hodet enn andre, er det vanskelig å høre på det andre har å si.. Ring rundt, hør hvor lang tid ett firma tar og hvilke produkter de bruker hvis du skal sette bort bilen, det er mitt tips :) utrolig pen bil forresten!

Unnskyld meg, men er du kongen av bilpleie eller? :P Kan hende innlegget ditt kom ut litt annerledes enn du ville, men jeg leste det som om du har haugevis med erfaring og peiling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986
Unnskyld meg, men er du kongen av bilpleie eller? :P Kan hende innlegget ditt kom ut litt annerledes enn du ville, men jeg leste det som om du har haugevis med erfaring og peiling. :)

var nok ikke ment at jeg har så peil nei.. har begynt å lære litt, men mye igjen :) kjenner en del som har hatt bilene til pleie, d har betalt mange tusener av kroner, og resultatet er noe som ikke hadde kommet med på "show and shine" her får å si det sånn.. prøver bare å bidra litt med det jeg har lest andre steder osv. ikke meninga å høres breial ut, men uten tonefall (som ikke funker på tastaturet) er det vanskelig å forstå skrivemåten en mener hvis du skjønner... Mange ganger folk kan høres "spydige" ut, men er ikke sånn det menes..

Endret av kris1986
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986
var nok ikke ment at jeg har så peil nei.. har begynt å lære litt, men mye igjen :) kjenner en del som har hatt bilene til pleie, d har betalt mange tusener av kroner, og resultatet er noe som ikke hadde kommet med på "show and shine" her får å si det sånn.. prøver bare å bidra litt med det jeg har lest andre steder osv. ikke meninga å høres breial ut, men uten tonefall (som ikke funker på tastaturet) er det vanskelig å forstå skrivemåten en mener hvis du skjønner... Mange ganger folk kan høres "spydige" ut, men er ikke sånn det menes..

da får jeg si unnskyld til geir hvis jeg hørtes bedrevitende ut.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da får jeg si unnskyld til geir hvis jeg hørtes bedrevitende ut.. hehe

Oppfattet det ikke slik. No worries :)

Maskin er nok tingen ja, gjerne med noe Menzerna og sonus puter. Hehe. Er jo å starte forsiktig, lærer fort! Ellers så kan du jo ta en ferie på levanger. Eller invitere meg på whiskey i larvik? hehe

Det er stor kvalitetsforskjell på whiskey, Pirex. Hvilken foretrekker du? ;)

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glenfiddich, gjerne 30 years ;)

1779,- inkl mva.

Så....hvor mye tar du for jobben? høhø....;)

Endret av Geir

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986

Ikke at jeg skal blande meg, men når gamlingene på jobben hørte på "bytteboden", skulle alltid folk bytte gamle sykler, vinduer osv bort i "noe godt i glasset"... litt i samme stilen her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kris, det er helt ok vettu! :P Skal jo være enig i at resultatet fra mange firmaer ikke er etter dette forumets standarder, men vi har heldigvis noen virkelig flinke også! ;) *hostSShark* Skal komme med min produktliste til deg i morgen Geir, så har sikkert mange andre også forslag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

honnings88

Enten fått bilen korrigert av noen du vet gjør en god jobb. Eller investere i en maskin og gjøre jobben selv.

Når finishen på bilen først er blitt bra, er det lettere og holde den. Virker hvertfall som du steller pent med bilen selv. Da ville jeg nok gjort som nevnt tidligere å kjøpt Cleaner Fluid og en Concorso voks fra Swissvax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært innom fem bilpleiefirmaer. En i Sandefjord og fire i Larvik. Tre av dem kom med noen snodige forslag, og to av dem med fornuftige forslag.

En mente det ville holde med lakkrens og to runder polish og at jobben tok under to timer (I think not). En annen mente jeg kun fikk det bra dersom jeg kjørte full Ditec-behandling (antar han ville ha penger penger penger). En virket så uerfaren at jeg egentlig var på vei vekk derfra rett etter jeg gikk ut av bilen.

De to jeg mener var fornuftige innså at dette ville bli en "helvetes jobb", noe jeg er enig i. Lakken er blitt et hologramhelvete uten like, og med mengder av kjørespor og swirls. Et firma antok det ville ta ham hele dagen dersom han skulle få den så bra som han skjønte jeg ville ha den. Disse to "fornuftige" tilbød meg også å komme innom når som helst for å låne en maskin så jeg kunne øve litt. Sånt liker jeg! Den ene skulle ha 1600,-, mens den andre skulle ha 3000,-.

Jeg heller litt mot han som skulle ha 3000,-, da han virket veldig strukturert og interessert i at dette skulle bli bra. Han var veldig klar på at han måtte kjøre små områder av gangen, og ikke at han tok hele bilen på én gang. Jeg elsker struktur og perfeksjonisme, så jeg ble litt solgt der. Dessuten har han Autoglym, mens de andre har Cartec. Jeg er litt skeptisk til Cartec....burde jeg være det, eller er produktene deres bra?

Kris, det er helt ok vettu! :P Skal jo være enig i at resultatet fra mange firmaer ikke er etter dette forumets standarder, men vi har heldigvis noen virkelig flinke også! ;) *hostSShark* Skal komme med min produktliste til deg i morgen Geir, så har sikkert mange andre også forslag. :)

Jaaaa? ;) ;)

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg er litt kjipt med mange bilpleiefirma.. Dem bruker produkter som er mest økonomisk..

Skal ikke påstå at Cartec og pro serien til Autoglym er dårlige, for det har jeg ingen erfaring med..

Men hvorfor bruker dem ikke f.eks Menzerna?

Skal ikke komme å påstå at det er best.. Men man ser jo rundt på forum i verden, hva er det som brukes mest på "high end details"?

Jo, det er som oftest Menzerna..

Er bare Scandicshine i Norge som har skjønt hva som gjelder :)

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...