Gå til innhold

Våtsliping


Anaxyd

Recommended Posts

Heisann!

Tenkte jeg skulle ta og renske opp i noen steinspruter og defekter her og der, og ser jo at våtsliping er veien å gå. Ser at mange bruker sliperondellen til 3M + 9my papiret som fåes hos Godkjemi.

Men når man har slipt ned boblen fra lakkstift el., så er det jo en ganske matt overflate i klarlakken etterpå, som må poleres opp igjen. Jeg har ikke akkurat så mye produkter, bare 3step serien til Meguiars og en DA maskin med noen dårlige puter.

Kan jeg klare å polere opp igjen dette med utstyret jeg har idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9my-papiret er vel rundt 1800 grit det? Så da trenger man en ganske grov polish (S17+ / S03 Gold), tilhørende pads og roterende maskin. Man _kan_ klare det med DA-maskin og nevnte produkter også, men det vil ta myyyyye lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Ble du kvitt alle sliperipene etterpå da? Det er utrolig mye som kan skjules av feil belysning..

Du kan også fint korrigere opp sliperiper med DA maskin, bare belag deg på litt mer tid.. Men å fjerne 1200 riper med DA høres drøyt ut.. Jeg ville gått opp på minst 2000 og aller helst 3000 tilslutt hvis du skal bruke DA til å "rydde opp" etter slipingen..

I denne tråden så har Kenneth (Whiplash), gått bananas med DA maskin og en god korrigering på en A4.. Har forøvrig gitt han kred på den nå :)

http://www.detailersclub.no/forum/topic/228-svart-audi-a4-b5/

Endret av Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Du klarer nok å få det blankt med DA maskin ja, men det er allikevel mye merker du nesten garantert ikke får bort med DA(i alle fall om det ikke er Flex sin DA med tvungen rotasjon det gjelder).

9 micron tilsvarer P1200 korning, så det er nok absolutt roterende og en grov compound som er veien å gå. Gjerne sammen med ull, da det går fortere å fjerne slipemerkene med det. Kan også anbefale å gå over med P2000 papir etterpå, da er det enda enklere å fjerne alle slipemerkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden så har Kenneth (Whiplash), gått bananas med DA maskin og en god korrigering på en A4.. Har forøvrig gitt han kred på den nå :)

mangler link her tror jeg Bernhard:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Okay, da har jeg bestemt meg for følgende produkter:

Maskin: Flex Roterende og Scholl 150-170mm bakplate

Puter:

Orange Uber 150mm

Blå Uber 150mm

Grønn Uber 150mm

Scholl Orange 145mm (anbefalt til å fjerne holos hørte jeg)

Scholl Blå 170mm (SS har ikke Gul Uber inne, så er denne en bra erstating?)

Produkter:

Scholl S17+

Scholl S30+

Samt:

9my papir og sliperondell fra Godkjemi

Da bør jeg vel ha det jeg trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

X3 PÅ DEN.

Men ville kanskje valgt gul über om de ikke har gul scholl inne. en del grovere en blå.

Men spørs jo hvor hard lakken din er da...

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de aller fleste tilfeller funker det helt fint ja. Har du laget dype spor med f.eks ull så kan det hende du må gå over et par ganger med S30.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg trenger egentlig ikke S17?

En liten ting til: Om man har en litt dyp ripe som er ganske lang, går det an å fylle igjen denne med lakk og våtslipe den, og polere den opp igjen? For da kan man jo virkelig få bilen strøken igjen, uten å lakkere den opp igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å fylle og slipe ja, men det er vanskeligere å få riper pene igjen enn steinsprut. S17 er greit å ha til 1-stegs osv, men jeg har egentlig aldri brukt min så mye. Har stort sett gått i S03, S30 og S40.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S03 Gold ja, S03+ er den gamle med kortere kjøretid og mer støving. Mht våtsliping av riper så er det flere tråder i S&S som har gjort dette i det siste, uten at jeg er istand til å linke det inn her og nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...