Gå til innhold

Legge på voks etter NXT Generation Tech Wax 2.0


Torstein

Recommended Posts

Torstein

Hei,

relativt ny i bilpleie gamet og fikk denne pakken i posten her om dagen.

http://www.mamut.net/jegardhandelas/shop/

Tenkte at det kunne være en grei intro pakke.

Bilen jeg skal prøve meg på først er en totalrestauret og nylakkert 86mod Golf GTi (farge mars-rød uten klarlakk).

Tenkte jeg skulle vente et par uker til med noe utover vask for å la lakken herde skikkelig.

Søkt endel rundt, men tenkte jeg skulle spørre om dere vil anbefale å legge på et ekstra lag med voks utenpå NXT Generation Tech Wax 2.0?

Tenker for å få litt ekstra glans/beskyttelse. Swissvax e.l.

Takker for svar, og detailers club er herved mitt nye favouritt forum :)

SÅ mye vanvittig flinke folk..!

Mvh

Torstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaskarm

Jeg ville kun ha lagt NXT voksen, eller ha droppet NXT Generation Tech Wax 2.0, og heller lagt på en voks i fra Swissvax eller Dodo Juice..

Er bilen din nylakkert tipper jeg det holder plenty med Cleaner Fluid og en Voks i fra Swissvax

Eventuelt Lime Prime Lite og Dodo Juice ett eller annet voks.

Har lest en plass at Next Tech voksen har litt slipe middel i seg?

Endret av Vegamannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nxt tech voksen, som egentlig er en sealer har ingen slipemidler, men den fyller endel riper. På en nylakkert bil skal det være bedre å legge en naturlig voks da denne lar lakken puste og lar gasser slippe ut. Hvilken spiller ingen rolle. Finnes mye annet på markedet enn swissvax og dodo juice :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torstein

Jeg ville kun ha lagt NXT voksen, eller ha droppet NXT Generation Tech Wax 2.0, og heller lagt på en voks i fra Swissvax eller Dodo Juice..

Er bilen din nylakkert tipper jeg det holder plenty med Cleaner Fluid og en Voks i fra Swissvax

Eventuelt Lime Prime Lite og Dodo Juice ett eller annet voks.

Har lest en plass at Next Tech voksen har litt slipe middel i seg?

Nxt tech voksen, som egentlig er en sealer har ingen slipemidler, men den fyller endel riper. På en nylakkert bil skal det være bedre å legge en naturlig voks da denne lar lakken puste og lar gasser slippe ut. Hvilken spiller ingen rolle. Finnes mye annet på markedet enn swissvax og dodo juice :)

Takk for svar..

Flere som mener jeg bør droppe NXt tech voksen?

Ser for meg at jeg bør behandle endel ganger i året da den vel er ekstra utsatt for oksidering pga rød farge, samt mangel på klarlakk,..

Er jo skrevet side opp og side ned her inne om alternativer til SV Cleaner Fluid og voks, men kom gjerne med noen anbefalninger hvis dere har noen :)

Gjør ingenting om de ikke koster en arm og et ben heller, da jeg allerede har brukt 1 ben og 1 arm på å restaurere golfen :)

Endret av Torstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det best å passe på å ha et lag med beskyttelse på bilen ja. Skal du ha en veldig god voks som ikke koster noen ting så er meguiars #16 paste wax ypperlig. En av yndlingsvoksene til mange her inne. Den holder lenger enn det aller meste og står ikke tilbake for noe som helst :) Gir du bilen en kjapp lakkrens 2 ganger i året og legger på et nytt lag med voks skal dette ta fint vare på lakken din :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torstein

Da er det best å passe på å ha et lag med beskyttelse på bilen ja. Skal du ha en veldig god voks som ikke koster noen ting så er meguiars #16 paste wax ypperlig. En av yndlingsvoksene til mange her inne. Den holder lenger enn det aller meste og står ikke tilbake for noe som helst :) Gir du bilen en kjapp lakkrens 2 ganger i året og legger på et nytt lag med voks skal dette ta fint vare på lakken din :)

Ok, kunne jeg da brukt Meguiar Ultimate Compound 450ml som jeg allerede har kjøpt som lakkrens før #16 paste waxen?

Eller bør jeg investere i cleaner fluid av annet merke/type?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida. Du trenger ingen type "cf" eller glaze under voksen. Polerer du med ultimate compound på en DA maskin (eller for hånd) så er lakken klar for voks :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå drister jeg meg ut på tynn is, men etter å ha brukt CF (vanlig) i et år og lest masse poster på forumet, har jeg dannet meg dette inntrykket av vanlig CF:

-et produkt primært for håndbruk, som renser ubehandlet lakk og klargjør den for voks. Tilfører (tørr) lakk sårt tiltrengte oljer, MEN legger ikke igjen oljer på overflaten som skaper bedre heft. Oljer skaper nemlig ikke heft.

Ved å rense lakkens porer skaper man bedre heft og man øker glansen. På nyere biler og biler som allerede er pene i lakken (ingen riper = ingen korreksjon) er CF helt konge som et forsteg for voks.

På ferdig korrigerte biler (maskinkorrigert med produkter fra Menzerna som korrigerer, renser OG tilfører oljer) dropper jeg CF og går rett på voks. Har foreløpig ikke opplevd noe negativt ved å gjøre det på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått samme inntrykket som deg. At CF og andre prewax cleaners egentlig er for folk som skal vokse bilene siden uten å ha korrigert eller polert på forhånd. Når lakken ER korrigert og 100% ren og bar så trenger man ingen "cleaner". Skal man vokse bilen uten å polere er det greit å gå over med en eller annen prewax cleaner for å preppe lakken.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torstein

Neida. Du trenger ingen type "cf" eller glaze under voksen. Polerer du med ultimate compound på en DA maskin (eller for hånd) så er lakken klar for voks :)

Nå drister jeg meg ut på tynn is, men etter å ha brukt CF (vanlig) i et år og lest masse poster på forumet, har jeg dannet meg dette inntrykket av vanlig CF:

-et produkt primært for håndbruk, som renser ubehandlet lakk og klargjør den for voks. Tilfører (tørr) lakk sårt tiltrengte oljer, MEN legger ikke igjen oljer på overflaten som skaper bedre heft. Oljer skaper nemlig ikke heft.

Ved å rense lakkens porer skaper man bedre heft og man øker glansen. På nyere biler og biler som allerede er pene i lakken (ingen riper = ingen korreksjon) er CF helt konge som et forsteg for voks.

På ferdig korrigerte biler (maskinkorrigert med produkter fra Menzerna som korrigerer, renser OG tilfører oljer) dropper jeg CF og går rett på voks. Har foreløpig ikke opplevd noe negativt ved å gjøre det på denne måten.

Takk for gode innspill!

Litt usikker på om jeg trenger å gå over med ultimate compund før jeg legger på voks nå for første gang nå. Blir det litt overkill da bilen jo er nylakkert, eller er det like så greit å preppe den litt når jeg først holder på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torstein

Kommer jo helt an på tilstanden på lakken. Kan jo være swirls og mye annet selv om det er en nylakkert bil.

Fotos, så kan vi hjelpe deg litt mer. :)

kunne godt ordnet med fotos, men tør påstå at den er så og si 100%. Bilen er lakket for ca 2 uker siden og har nesten ikke vært brukt og ikke vært vasket.

Da regner jeg med at jeg legger voksen rett på nyvasket og nytørket bil. skal poste resultat når jeg får somlet meg til å begynne på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør vel helst vente lenger enn 2 uker for å la lakken herde sikkelig før man behandler med noe som helst?

mener å ha lest at man bør helst vente ca 1mnd etter lakkering og kun bruke en naturlig voks da lakken får "puste".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Bør vel helst vente lenger enn 2 uker for å la lakken herde sikkelig før man behandler med noe som helst?

mener å ha lest at man bør helst vente ca 1mnd etter lakkering og kun bruke en naturlig voks da lakken får "puste".

x2! I alle fall 3 uker. Ellers er lakken meget myk, og det kan være lite som skal til før du går igjennom lakken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torstein

Hehe, lakk-jobber kan være ymse utført. Slipp / sig / merker / riper / swirls / hologrammer / kjørespor... u name it. Sjekk nøye du :)

Joda med på den, ser noen steder med litt antydning til sig, samt et hint av "appelsinhud" enkelte steder. Med 100% mente jeg kun i forhold til riper/vaskeriper swirls.Tok det som en selvfølge at jeg uansett ikke ville kunne korrigere appelsinhud og sig med noe så "mildt" som cleaner fluid eller MG ultimate compound, men det er kanskje ikke riktig??

x2! I alle fall 3 uker. Ellers er lakken meget myk, og det kan være lite som skal til før du går igjennom lakken...

Har bestillt MG #16 og den kommer nok ikke før om 1 uke eller mer. Ingen fare, har ikke planer om å vokse før om en 2 ukers tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...