Gå til innhold

Problemer med noen microfiberkluter


jan tore

Recommended Posts

Hei. Hatt noen vedvarende problemer med at klutene legger fra seg veldig små hår på lakken når jeg bruker dem. Vanskelig å få dem bort etterpå også.

Noen som har hatt samme problemet, og vet hva løsningen er? Er de rett og slett ødelagt? Det skjedde etter først gangs bruk.

post-1417-086061500 1280167438_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TotenJeep

Hei på deg!

Ingen grun til panikk! MF må vaskes først. Jeg vasker mine MF på ull program, med Milo og litt edikk i skyllemiddel kammeret.

Husk å vaske skyllemiddel kammeret før hver gang du skal vaske MF, for de skal ikke ha skyllemiddel.

Jeg opplever at mine MF kluter har blitt bedre å bruke etter noen gangers vask.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk ogå på å ikke sentrifugere over 400 omdr (har lest det her inne) for min egendel så har jeg kuttet ut sentrifugen , henger de opp våte og rister de godt når de har tørket så blir de myke igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sentrifugert på full guffe, og jeg har ikke hatt noe problem med mine kluter :) Ellers vasker jeg på 60 grader med vanlig vaskemiddel og eddik som tøymykner. Bruker alltid bløtlegging før vask for å løsne opp polish, voks og annet svineri. Noe annet som er viktig er å alltid riste klutene skikkelig før man henger de til tørk da man får løsnet fibrene som sitter sammen i klumper.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at dette kan ha sammenheng med type microfiberklut.

Har selv vært borti det du beskriver, men pussig nok aldri på mine egne kluter.

Jeg vasker mine MF på 60 grader med CG sin microfiberwash.

De få gangene jeg har vært borti dette har det vært med eldre MF kluter.

Disse vet jeg ble vasket i en ren (rettere sagt skylt vaskemaskin som samtidig

ble brukt til mange omganger MF vask på rad) vaskemaskin på 60 eller 90

grader med CG microfiberwash. Vaskemåte altså lik. Klutene som fikk dette

problemet (tynne, firkantede, røde kluter med hvit kant om noen kjenner dem

igjen, trolig av litt eldre type/årgang) ble vasket sammen med andre, nyere

kluter (disse eksempelvis av typen CG ultra plush) uten at de fikk samme

problem. :huh:

Men jeg har ikke "forsket" noe mer på dette og dette er basert på erfaring. ;)

btw, jeg har heller aldri satt ned hastigheten på sentrifugeringen, uten at

klutene mine har blitt dårligere av den grunn. Man skal dog som tidligere

nevnt holde skyllemiddel/tøymykner unna. Gjerne skylle kammeret for dette

en gang før MF vask :)

Endret av Olelink/Scandicshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at de er vasket sammen med mine andre kluter, og jeg har kun hatt problemer med disse. Vasker selv på 60 grader med sentrifugering. Litt dumt da disse klutene står for 40% av min beholdning :P Men jeg får prøve litt forskjellig vask, og se om de bedrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt nysgjerrig når det gjelder sentrifugering, hvorfor skal ikke det gjøres på microfiber? Jeg har alltid kjørt vanlig vaskeprogram på 60 grader men sentrifugering og har aldri hatt noe problemer med noe som helst. Bruker også Pinnacle sin MF vask

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du samme problem med de andre klutene som du vasket "problem-klutene"

samme med da?

Det er kun disse blå jeg har fått problemer etter vask. Jeg har i tillegg noen CG Ultra Plush og Elite kluter som er supre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så da er vi kanskje inne på samme konklusjon.

Det trenger forsåvidt ikke være noe galt med denne typen microfiber

klut, da er det rart ikke fler har klagd.

Men det virker iallefall som om det er kluten (klutene) i seg selv som er

problemet. Ikke vaskemåte eller hva du vasker dem sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så da er vi kanskje inne på samme konklusjon.

Det trenger forsåvidt ikke være noe galt med denne typen microfiber

klut, da er det rart ikke fler har klagd.

Men det virker iallefall som om det er kluten (klutene) i seg selv som er

problemet. Ikke vaskemåte eller hva du vasker dem sammen med.

Ja, det virker slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil linting si?

typ små "rester" av MF som fester seg i lakken som ikke vil bort..drar man over med MF, så fjerner man kanskje noen, men nye legger seg på. Fantastisk frustrerende problem. Mine Green Monster linter på min Golf, men ingen av mine andre kluter fra SS linter på samme bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

typ små "rester" av MF som fester seg i lakken som ikke vil bort..drar man over med MF, så fjerner man kanskje noen, men nye legger seg på. Fantastisk frustrerende problem. Mine Green Monster linter på min Golf, men ingen av mine andre kluter fra SS linter på samme bilen.

Da er det nok linting ja.

Så det er mulig at det kun er på biler med veldig myk lakk? Min har veldig myk lakk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil linting si?

Slik jeg har skjønt det er linter et annet ord for loer. :)

Ingen av mine SS eller Cobra MF slipper fra seg hår, men når jeg kjøpte Cookie Monster (blå) har alle de lintet/loet under bruk, både etter første og andregangs vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det var LINTING var jo en selvfølge for min del da trådstarter sa at klutene la fra seg små hår på lakken. Det er jo definisjonen av linting. Spørsmåler var vel mer hvorfor.

blei igrunn litt nysjerrig på hva eddik er godt for?

Eddik fungerer som en naturlig tøymykner for mf klutene. Pga at den har en lav ph (svak syne) så nøytraliserer den også såpen, som vanligvis har en ganske høy ph, slik at denne skylles ut lettere. Altså, mindre vaskemiddelrester i klutene og betydelig mykere kluter enn uten :) Du kjenner veldig godt forskjell hvis du ikke har brukt eddik i vasken før.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det var LINTING var jo en selvfølge for min del da trådstarter sa at klutene la fra seg små hår på lakken. Det er jo definisjonen av linting. Spørsmåler var vel mer hvorfor.

Eddik fungerer som en naturlig tøymykner for mf klutene. Pga at den har en lav ph (svak syne) så nøytraliserer den også såpen, som vanligvis har en ganske høy ph, slik at denne skylles ut lettere. Altså, mindre vaskemiddelrester i klutene og betydelig mykere kluter enn uten :) Du kjenner veldig godt forskjell hvis du ikke har brukt eddik i vasken før.

Hvor mye eddik igrunnen? En liten dæsh? :) Og når du legge dem i vann før vask, tilsetter du noe middel der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan linting ha noe med statisk elektrisitet å gjøre, altså at lakken blir statisk "ladet" når vi gnir på den og trekker til seg partikler fra klutene ?

Endret av Mutter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...