Gå til innhold

vasking og evt. polering av bengalakk


fleshnblood

Recommended Posts

fleshnblood

Hei, Har malt opp en sliten 240 til det bedre tro det eller ei:P Derfor lurte jeg på hva jeg må bruke for å vaske bilen eller om det går ann å polere den i det hele tatt. Har vurdert klarlakk utenpå, men vil se om jeg trenger det eller ikke først. Takk for svar:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr

Polering av bengalakk går fint det, men det er 1komponent lakk uten herder så den er MYK, Hadde bengalakk en periode på framskjermene mine til jeg fikk byttet de så har litt erfaring med den type lakk. Lettkorrigert, går greit å få hologramfritt med Ultrafina SE. Tåler ikke avfettinger noe særlig bra, blir hvite skjolder fort, med mindre det ligger beskyttelse (voks/sealer) på den. Blir omtrent som spraylakk som du får kjøpt på boks (akryl-flekklakk 1-komponent).

Jeg ville ikke ha prøvd med klarlakk rett på bilen uten å teste på et løst panel med den type klarlakk du vurderer å bruke, da bengalakk og 2-komponent lakk KAN reagere med hverandre, noe som resulterer i koking og/eller krakelering av lakken som da gjør at bilen må pusses helt ned igjen eller spraysparkles og lakkeres på nytt..

Bengalakk er ikke noen ypperlig løsning på bil pga mykhet og dårlig resistens mot kjemikalier, men den er billig og det er jo mulig å få det nokså pent :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr

Jepp, det går bra, men ville polert den og fått på beskyttelse, om såpa (avhengig av type såpe) ligger litt lenge på benga kan det og bli skjolder.

Jeg brukte benga på mine framskjermer da jeg ikke gadd bytte de for tre år siden pga rust, de har da vært på i tre år og har aldri hatt problemer med skjolder annet enn på våren da beskyttelsen har vært minimal. Skjoldene har gått bort med en kjapp runde UFSE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hologrammer er "spor" eller merker i lakken som viser seg i det rette lyset, alt ettersom hvor ille de er. Ofte som sirkler eller halvsirkler. Disse skyldes oftest at man ikke har brukt fin nok poleringskombo på myk lakk. På veldig myk lakk er ofte veldig vanskelig å unngå hologrammer med roterende maskin uansett produkter, så der må man ofte på med DA maskin. Nå snakker vi her om den typen profesjonell polish vi bruker, som altså er fine slipemidler.

Jeg vil også anbefale å lese bilpleie guidene her inne før du spør om noe mer :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr

spiller ikke så stor rolle hva du bruker som beskyttelse, en voks du har eller kjøper deg eller en lakkforsegling av noe slag. På mine benga-skjermer ble det brukt petes 53, meguiars #16, Finishkare FK1000P, Meguiars #26, og noe annet sikkert og, funker like greit alt sammen, holdbarhetstid er dog forskjellig.

Poleringsmiddel på slik lakk bør ikke være av grov type, anbefaler noe rundt 3M Extra fine cut som groveste. er vel ~4-5 i cut på en skala til 10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...