Fr0d3

Spørsmål rundt Swissvax

23 innlegg i emnet

Har kjøpt min første SV-voks denne uka, og det har da dukket opp et par spørsmål etterpå.

Går det bra å bruke andre produkter mellom en SV voks og Cleaner Fluid? Jeg hadde tenkt på å bruke EZ Creme glaze og JetSeal mellom CF og voks. Skaper dette heftproblemer for voksen, evt. verdt tida det tar å legge det på?

Bør man gå over med CF hver gang man vokser første laget? Tenker på hvis det er igjen litt beskyttelse på lakken, og at man vil ha på nye lag.

Det står på vokskrukka at man helst bør sette bilen i sola under herding. Er dette for at voksen skal svette (har bare sett "svetting" har vært nevnt i noen innlegg)? Og er denne varmen noe som fører til at voksen blir mer motstandsdyktig/herder bedre/mer "foredlet" enn om bilen står inne/i skyggen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at den skal stå i sola er vel for at den skal bli mer glansfull i følge instruksjons boka.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå er det ikke sånn at man alltid har en sol å la den herde under...

jeg legger ofte på ett lag voks til etter en gitt tid for å få mere beading/sheeting etter ordinær vask uten å legge på nytt lag med CF eller lign....

Endret av daniel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjøpt min første SV-voks denne uka, og det har da dukket opp et par spørsmål etterpå.

Går det bra å bruke andre produkter mellom en SV voks og Cleaner Fluid? Jeg hadde tenkt på å bruke EZ Creme glaze og JetSeal mellom CF og voks. Skaper dette heftproblemer for voksen, evt. verdt tida det tar å legge det på?

Bør man gå over med CF hver gang man vokser første laget? Tenker på hvis det er igjen litt beskyttelse på lakken, og at man vil ha på nye lag.

Det står på vokskrukka at man helst bør sette bilen i sola under herding. Er dette for at voksen skal svette (har bare sett "svetting" har vært nevnt i noen innlegg)? Og er denne varmen noe som fører til at voksen blir mer motstandsdyktig/herder bedre/mer "foredlet" enn om bilen står inne/i skyggen?

Jeg tror CleanerFluid/EZ Cream/Jetseal/voks er skikkelig overkill.

Nøy deg med CF og voks du... Vertfall min mening...

CF er noe Swissvax anbefaler 1-2 ganger i året mener jeg å ha lest på sidene dems.

Ser for meg en runde CF før voks etter vinterhalvåret og kanskje også etter sommeren...

Jeg har ikke det korrekte svaret angående herdingen, men ser for meg at en varm voks som står i solen flyter mer utover og leger seg ned i porene lettere når det er varmt, noe som tilsier en jevnere og mer glansfull overflate. (bare tipping)

De SV voksene jeg har prøvd svetter litt, men går du over med Quick Finish dagen derpå, så fjerner du dette. Funket vertfall for meg...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan da dele min erfaring på hvordan jeg gjør det. På sommeren kjører jeg CF og to lag voks, på vinteren pleier jeg og legge to lag jetseal og to lag voks på toppen igjen. Jetseal er en syntetisk sealer som jeg synes er greit og bruke på vinterstid da det er mye forurensninger og drit på veiene, som salt. Jeg innbiller meg at det gir litt ekstra beskyttelse.

Sommeren er det kun CF og voks som gjelder hos meg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker ofte EZ Creme glaze før jeg legger voks, det fungerer utmerket.:) Men da skal du ikke bruke CF etter på.

EZ Creme glaze også voks.

CF er en mild lakk rens, hvis du ønsker så kan du godt legge ett lag med CF, så ett lag med EZ creme glaze.

Topp det hele med to lag med voks.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

CF er lakkrens, så legger du på den etter EZ-C og JetSeal har du gjort mye arbeid til ingen nytte.

Om det ligger igjen beskyttelse så fjerner CF denne ved påføring, så greit å bruke om det er ei stund sia du har voksa eller bare vil rengjøre lakken skikkelig før voksing,

Føler du lakken er ren nok så hopp over CF og gå rett på voks.

SV vokser holder fint over vinteren alene uten sealer under.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei jeg har ett kjappt spmål: Pappa har en gammel Volvo 144 DL (utstillings bilen i familien) med mørke grønn lakk (uten klarlakk) og sliter litt med å holde oksidering unna. Lakken blir oksydert / mattere / gråtonet etter den har vært mye ute i sol og fått en del skitt på seg og vasket noen ganger. Så til spmålet: Hvilken Swissvax voks egner seg best til å beskytte mot dette?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det viktigste er at bilen jevnlig beskyttes med voks for å unngå oksidering. Da vil lakken være i bedre stand til å takle alle ytre påkjenninger :) Kjør på med Cleaner Fluid og voks et par ganger i året(med topping av voks jevnlig) så skal du se den holder seg. Mange gode vokser å velge iblant, men er det en utstillingsbil ville jeg valgt Concorso :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det viktigste er at bilen jevnlig beskyttes med voks for å unngå oksidering. Da vil lakken være i bedre stand til å takle alle ytre påkjenninger :) Kjør på med Cleaner Fluid og voks et par ganger i året(med topping av voks jevnlig) så skal du se den holder seg. Mange gode vokser å velge iblant, men er det en utstillingsbil ville jeg valgt Concorso :)

Hmm, mulig den gamle utgaven av Meguiars Gold Class er noe dritt, men ivertfall så vokses bilen 2 ganger i sommerhalvåret med denne (den kjøres selvsagt ikke på vinterstid) og allikevell oksyderes lakken / blir mattere.

Ett spmål til, hvordan er Mystery voksen kontra Concorso? Concorso skal liksom gi en "show car shine" mens Mystery "gir shine hinsides de normale oppfatninger av blank". Hvilken gir best resultat? Jeg vil tro det er en grunn til at Mystery har mangedobbel pris?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, mulig den gamle utgaven av Meguiars Gold Class er noe dritt, men ivertfall så vokses bilen 2 ganger i sommerhalvåret med denne (den kjøres selvsagt ikke på vinterstid) og allikevell oksyderes lakken / blir mattere.

Ett spmål til, hvordan er Mystery voksen kontra Concorso? Concorso skal liksom gi en "show car shine" mens Mystery "gir shine hinsides de normale oppfatninger av blank". Hvilken gir best resultat? Jeg vil tro det er en grunn til at Mystery har mangedobbel pris?

Mystery er en noe hardere voks med bedre holdbarhet enn Concorso. Den har et høyere carnaubainnhold som ligger et hakk over sistnevnte. Du blir nok fornøyd uavhengig av hvilken av de to du velger :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

All gammel oksidert lakk må fjernes før ny beskyttelse legges, hvis ikke vil man oppleve at oksideringen fortsetter

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

All gammel oksidert lakk må fjernes før ny beskyttelse legges, hvis ikke vil man oppleve at oksideringen fortsetter

S17+ er i hus og iverstefall s03 gold så det blir å kjøre over med dette først selvsagt :)

Bare så irritabelt (og risikabelt) å måtte slipe etter hver "utstillingssesong" aka sommer :(

bjorke: Så det du sier er at eneste forskjellen på Mystery og Concorso er at mystery er mer holdbar? Ikke noe mer glans enn Concorso?

Endret av Bilpleie gærning
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

S17+ er i hus og iverstefall s03 gold så det blir å kjøre over med dette først selvsagt :)

Bare så irritabelt (og risikabelt) å måtte slipe etter hver "utstillingssesong" aka sommer :(

bjorke: Så det du sier er at eneste forskjellen på Mystery og Concorso er at mystery er mer holdbar? Ikke noe mer glans enn Concorso?

Nå har jeg ikke prøvd Mystery, så det skal jeg ikke uttale meg om. Men i utgangspunktet så skal den gi mer glans enn Concorso :) Sikkert noen andre her som har prøvd den og kan gi en kommentar.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har ikke jeg allverdens erfaringsgrunnlag, men jeg har dog lagt Mystery på ihvertfall én bil :) (courtesy of Bernhard) Og Concorso på annen bil. Samt Shield.

Mystery svetter. Mye. Concorso svetter den også, men ikke så mye. Med Mystery må man bruke en QD for å buffe på nytt etter 2-3-4 timer. Concorso kommer litt an på, men ikke 100% nødvendig å bruke QD (men det hjelper der også altså). Med Shield er det zero zip nada svetting.

Mht utseendet tror jeg man skal titte hardt og lenge før man ser noen åpenbare forskjeller på Concorso og Mystery - begge to er knall-gode saker. Det er dog større forskjeller mellom Shield og Concorso/Mystery.

Jeg hadde nok ikke vært i stand til å skille mellom Mystery og Concorso hvis det hadde vært 50/50 på samme bil med disse to - men mørk bil og mye carnuba = big wet shiny black hole :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har ikke jeg allverdens erfaringsgrunnlag, men jeg har dog lagt Mystery på ihvertfall én bil :) (courtesy of Bernhard) Og Concorso på annen bil. Samt Shield.

Mystery svetter. Mye. Concorso svetter den også, men ikke så mye. Med Mystery må man bruke en QD for å buffe på nytt etter 2-3-4 timer. Concorso kommer litt an på, men ikke 100% nødvendig å bruke QD (men det hjelper der også altså). Med Shield er det zero zip nada svetting.

Mht utseendet tror jeg man skal titte hardt og lenge før man ser noen åpenbare forskjeller på Concorso og Mystery - begge to er knall-gode saker. Det er dog større forskjeller mellom Shield og Concorso/Mystery.

Jeg hadde nok ikke vært i stand til å skille mellom Mystery og Concorso hvis det hadde vært 50/50 på samme bil med disse to - men mørk bil og mye carnuba = big wet shiny black hole :)

Takker så mye Essiek, tror ikke det er verdt de ekstra pengene det koster for Mystery kontra Concorso på denne bilen ivertfall (om det er bare holdbarheten er forskjellen) da den ikke kjøres på vinteren og til nød kjøres i regnvær hvis vi skal på treff og stille ut bilen. Hvilken QD anbefales etter Concorso? Går det på det samme hvilken type / merke du bruker eller er det en spesifikk som fungerer best til Swissvax vokser?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Swissvax sin Quick Finish er nice etter Concorso :)

EDIT: Der kom mitt første seriøse innlegg her inne :huh:

Endret av Sandmo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Swissvax sin Quick Finish er nice etter Concorso :)

EDIT: Der kom mitt første seriøse innlegg her inne :huh:

Takker :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten hvor får jeg kjøpt Swissvax bøttene? (ikke den sammenleggbare)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive