Gå til innhold

Test av Nilfisk-Alto Buddy 15


Knutis

Recommended Posts

Var en tur på Monter forleden dag for å bytte inn en defekt spyler, og så da at de hadde Nilfisk-Alto Buddy 15 våtstøvsuger til en kurant penge, 699,-

07b13ba4.jpg

64d9ad55.jpg

a107dd86.jpg

Sammen med en bilpakke med 3 forskjellige munnstykker kommer man under 1000kr for noe som gjør halve jobben til en av rensemaskinene til tre ganger prisen.

Bilde av bilpakken, røret i midten er veldig fleksibelt.

46c8df4e.jpg

Førsteinntrykket er at den er ganske enkelt oppbygd, hoveddelen låses til tanken med to klemmer, en på hver side:

9238e4dd.jpg

Tanken er passe stor, jeg antar at navnet Buddy 15 indikerer størrelsen på tanken i liter:

ca0cc136.jpg

Jeg ordnet så en relativt tynn blanding av Meguiars APC og sprayet denne på både sete og gulvmatte på førersiden. Gikk etter med kost en runde for å jobbe såpeblandingen litt inn i stoffet.

Gikk så over med Buddy før jeg sprayet over på ny med rent vann for å skylle ut såperestene. Brukte mye vann, og Meguiars-blandingen skummet bra så Greenclean er bestilt.

Resultatet etter ett sete og dørken på førersiden:

f84d1d7b.jpg

Jeg har ingen sjokkerende 50/50 fotos av interiøret da bilen faktisk ikke ser så skitten ut innvendig, men klart.. ser man ned i Buddy'en oppdager man at sannheten kan være noe annet. :)

Her er ene gulvmatten som jeg behandlet på samme måte, mye renere enn om jeg skulle bare spylt av den og latt den lufttørke.

ad1a3cf1.jpg

Anbefales med god samvittighet, det dufter nå utrolig godt og rent i bilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee

De sugerene der gir deg mye for lite penger og du kan misbruke de i evigheter før de takker for seg. Hatt min i over 5 år.

Støvsugd hele garasjene flere ganger, huset, uteplassen, halve oppkjørselen og en haug biler, funker like bra som dagen den var ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er denne i forhold til Foma Power Vac 1150?

Akkurat det jeg ville finne ut :)

Har selv den lille Fomaen og ville vite sugetrykket - liter/t før jeg kan anbefale noen av de. Mange som kunne tenkt seg en billig liten våt/støvsuger!

Edit: Sjekke bare selv, siden det var lett å finne. Ganske like de to maskinene, Fomaen har litt sterkere sugetrykk, mens Altoen har større tank. Begge suger 3600 l/timen.

Ser ut som at det følger med mer utstyr med fomaen. Men det er gode kjøp begge to :)

Endret av ESPP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal enten kjøpe denne eller aero 25, så da var det greit å se at denne duger :) Du brukte det øverste munnstykket i bilpakken til å suge opp fra setene med? Det funket greit? De som er på rensemaskiner er jo litt annerledes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, brukte den øverste. :) Ble litt trangt enkelte plasser, men da tok jeg den bare av og sugde med selve slangen; fungerte fint.

Skal vente på Greenclean nå før jeg tar førersiden en gang til og passasjersiden etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med Greenclean er at den ikke skummer og etterlater ikke såperester i stoffet.

Meg's APC er en konge APC, men til rensing av stoff skummer den for mye. Tanken blir full av skum og det er ikke bra for maskinen heller. Må derfor bruke veldig mye vann for å skylle alle rester av den ut av stoffet.

Så jeg går for Greenclean rett og slett for å lette arbeidet. På alt annet, dørkarmer, motorrom, gulvmatter osv er Meg's APC gull verdt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Vurderer å kjøpe en slik. Hvordan rengjør man for eksempel stoffseter i bilen med en slik? sprayer man såpe på setet og suger det opp, eller er det en beholder med vann på støvsugeren ?

Er det andre butikker enn Jula som har denne? (ikke nettbutikk).

Edit.

Ser at Byggern har denne. Det ligger nærme jobb :)

Endret av killbox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har ikke beholder. Jeg bruker en stor sprayflaske med apc-blanding, en med vann og en børste.

Sprayer først på apc-blanding og jobber med børsten. Så en runde med sugern, så en runde med vann og børste, så flere runder med sugern til det kjennes nesten tørt ut.

Jo skitnere det er, jo flere runder med apc og børste.

Må også rette meg litt fra tidligere: greenclean vil skumme litt i tanken, men ikke i nærheten av skummet megs lager. GC er fortsatt min favoritt til stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Vurderer å kjøpe en slik. Hvordan rengjør man for eksempel stoffseter i bilen med en slik? sprayer man såpe på setet og suger det opp, eller er det en beholder med vann på støvsugeren ?

Er det andre butikker enn Jula som har denne? (ikke nettbutikk).

Edit.

Ser at Byggern har denne. Det ligger nærme jobb :)

Står litt om fremgangsmåte her. (Min link)

Spray på, gå over med børste, spray på rent vann og sug det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Skal til å prøve min for første gang med vann i dag. Lurer litt på hva jeg skal gjøre med den filtersaken. Ser ut ifra dine bilder at du ikke bruker pose når du våtstøvsuger, men betyr det også at du ikke bruker den filtersaken som festes med strikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke din nilfisk, men antar det er samme som min.

Det settes et filter rundt sugeren som henger ned i bøtta, dette stopper vann og skum fra å bli trekt inn i motoren, og vannet samles i bøtta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...