Gå til innhold

Hva trenger jeg av utstyr?


sickpuppy

Recommended Posts

sickpuppy

Hei forum!

Jeg er ikke engang fersk på dette med shining av bil, spør meg om en mnd og jeg er kanskje fersk, men jeg har en plan!

I morgen stikker jeg til Trondheim for å handle inn en Skil 9950 på Torshov, men jeg skjønner selvfølgelig at denne alene gjør ingen jobb..

Så da kommer de store spørsmålene:

* Hva MÅ jeg ha for å gjøre en 2-stegs shining av bilen?

* MÅ jeg ha 4-5-6 stegs kit for å få bra resultat?(Her har jeg lest på et annet forum at Bernhard sier at for newbies så klarer man seg en stund med 2-steg, og etter hvert vil man vel bare ha mer?).

*Er dette ting jeg kun handler på nett, eller finnes det noen butikker i Trondheim hvor jeg kan stikke innom og kjøpe med meg pads, bakplate(er det dét det heter?), forskjellige såper og alskens herligheter?

Håper dere bærer over med meg med alle disse spørsmålene, og det dukker sikkert opp mange fler etter hvert som dere svarer meg. Men jeg har lyst til å få min Audi A6 til å skinne litt mer enn den gjør nå for tiden, og for å få til det trenger jeg hjelp fra dere. På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Trondheim er jo ikke så langt unna Verdalen, og der finner du scandicshine, Scholl s03/s17 + s30 feks + Scholl pads (orange/blå) + Scholl bakplate så er du dekt for mye og mangt... og har knall produkter for en god, god stund :)

Frister ikke en time el to bak rattet så kan det fort være at det finnes 3M i gatene i Trondheim, da kan du som minimum kjøpe 3M EFC + gul og orange pads samt blå (UF) + blå pads samt 3M sin bakplate... kjører du hele veien der så tar du med 3M grønn også (FCP) + grønn pad, da har du hele rekka med polisher fra 3M...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sickpuppy

Trondheim er jo ikke så langt unna Verdalen, og der finner du scandicshine, Scholl s03/s17 + s30 feks + Scholl pads (orange/blå) + Scholl bakplate så er du dekt for mye og mangt... og har knall produkter for en god, god stund :)

Frister ikke en time el to bak rattet så kan det fort være at det finnes 3M i gatene i Trondheim, da kan du som minimum kjøpe 3M EFC + gul og orange pads samt blå (UF) + blå pads samt 3M sin bakplate... kjører du hele veien der så tar du med 3M grønn også (FCP) + grønn pad, da har du hele rekka med polisher fra 3M...

Jeg har vel nesten to timers kjøring til Trondheim også, kan bli litt i drøyeste laget dette, hehe.

Har lest litt om 3M og det virker som det er en veldig safe veg å tråkke seg inn over. Så jeg lurer på om jeg skal driste meg på de produktene, om ikke scandicshine plutselig dukker opp i trondheim i morgen da, hehe :D

Det verste er at jeg blir nesten svett og nervøs av å lese litt på dette forumet, jeg får skikkelig noia med tanke på hvor proffe folk er og er egentlig dritredd for å drite meg totalt ut.

Hvor får jeg kjøpt clay i trondheim forresten? Noen som vet om noen butikker som fører 3M-produkter eller andre typer? Skulle jo hatt bøtte med gritguard og litt slikt også.. Hmmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjimmern

Jeg har vel nesten to timers kjøring til Trondheim også, kan bli litt i drøyeste laget dette, hehe.

Har lest litt om 3M og det virker som det er en veldig safe veg å tråkke seg inn over. Så jeg lurer på om jeg skal driste meg på de produktene, om ikke scandicshine plutselig dukker opp i trondheim i morgen da, hehe :D

Det verste er at jeg blir nesten svett og nervøs av å lese litt på dette forumet, jeg får skikkelig noia med tanke på hvor proffe folk er og er egentlig dritredd for å drite meg totalt ut.

Hvor får jeg kjøpt clay i trondheim forresten? Noen som vet om noen butikker som fører 3M-produkter eller andre typer? Skulle jo hatt bøtte med gritguard og litt slikt også.. Hmmm..

ta deg en tur på bilxtra ;) der har dem noen av de tingene du trenger. ellers kan du bestille over internett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjimmern

Hmm, bilextra ja. får prøve å finne en slik da..

Har de bakplate, bøtte med gritguard, pads og noe fornuftig snabelstoff?

har iværtfall ett at de har bøtte med gritguard, noe pads og andre ting :) iværtfall her jeg bor, men hvis du går inn på scandicshine-registrerer en bruker og så kjøper du de tingene du trenger . får det står masse info om de forskjellige produktene så du roter deg ikke bort tror jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen bilextra med utsalg i Trondheim, da? Vet at det er en del verksted som heter bilextra, men tror ikke disse har utsalg. Det eneste som står på hjemmesiden deres er på Fosen, og det er jo ikke akkurat en svipptur :rolleyes:

Ellers har Torshov tilbud på den Turtlewax-voksen truhaa testet tidligere til 259 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sickpuppy

Er det noen bilextra med utsalg i Trondheim, da? Vet at det er en del verksted som heter bilextra, men tror ikke disse har utsalg. Det eneste som står på hjemmesiden deres er på Fosen, og det er jo ikke akkurat en svipptur :rolleyes:

Ellers har Torshov tilbud på den Turtlewax-voksen truhaa testet tidligere til 259 kr.

Hmmm, er dette maskin-voks? url til denne?

Jeg må ta en tenkerunde i senga i løpet av natta og tenke over hva jeg skal gjøre i morgen.. Om det blir shopping så blir det nok lesing av forum til krampa og nervene tar meg og alt utstyret blir liggende å støve ned. hehe.. Neida, jeg har virkelig lyst til å begynne med dette, men som sagt er jeg redd for å ødelegge mer enn jeg gjør godt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sickpuppy

Hmmm, får vel bare bite i det sure og bestille da..

Men da må dere hjelpe meg med en fornuftig smørbrødsliste med alt fra riktig bakplate, pads, tørkehåndklær osv.. For jeg er helt blank! Og gjerne ta med en forklaring på hvorfor dine tips gjør det til et godt tips og hva det gjør og hvordan jeg skal bruke det.. Storforlangende? Jeg? Nehei!! eller.. ok litt da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, får vel bare bite i det sure og bestille da..

Men da må dere hjelpe meg med en fornuftig smørbrødsliste med alt fra riktig bakplate, pads, tørkehåndklær osv.. For jeg er helt blank! Og gjerne ta med en forklaring på hvorfor dine tips gjør det til et godt tips og hva det gjør og hvordan jeg skal bruke det.. Storforlangende? Jeg? Nehei!! eller.. ok litt da..

Her er en fin produktliste: http://www.detailersclub.no/forum/topic/6399-er-du-nybegynner-paa-produktjakt/

I tillegg ville jeg startet med å lese noen guider her på forumet :)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som deg, helt ny på bilpleie. Men etter et par uker på forumet finner man ut utrolig mye. Bedre å være nøye og sjekke hva de rutinerte folka skriver, enn å hive seg i det å bestille produkter som kan være feil til din bruk/dine ønsker. Finnes mange guider med "må ha-produkter", samt mange tilsvarende tråder som den du startet. Og det fine er at det finnes anbefalinger/tester i de aller fleste prisklasser. Anmeldelsene på produktguiden er også til god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sickpuppy

Jeg er i samme situasjon som deg, helt ny på bilpleie. Men etter et par uker på forumet finner man ut utrolig mye. Bedre å være nøye og sjekke hva de rutinerte folka skriver, enn å hive seg i det å bestille produkter som kan være feil til din bruk/dine ønsker. Finnes mange guider med "må ha-produkter", samt mange tilsvarende tråder som den du startet. Og det fine er at det finnes anbefalinger/tester i de aller fleste prisklasser. Anmeldelsene på produktguiden er også til god hjelp.

Dette fant jeg ut selv også og prøvde å slette tråden på egenhånd, men det lot seg ikke gjøre.. Men nå får jeg heldigvis noen svar og oppmerksomhet, så da er jeg fornøyd likevel jeg :)

Ja jeg leser en del, men for hver side/tråd jeg leser så føler jeg at det kommer nye ting som skal være bedre enn andre ting. Så jeg leter egentlig etter en elementær-tråd fra Bernhard som jeg har blitt tipsa om, men finner'n ikke.. Så må lete litt mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Kan være vrient med en "må ha" da det innebærer en riiiiimelig lang liste etterhvert for mange...

Du finner det meste på Scandicshine av utstyr, men de fører ikke 3M bla, men på en annen side så har de Scholl, ikke noe voldsomt innviklet det heller.. s30 + orange er en super start polish å teste litt med, så kan du "oppgradere" til s03 også etter noe test for å kutte litt mer riper.

ICE voksen gjør nok ikke noe bravur alene på lakken, det er i korrigerings modus du skaper glansen og en ripefri lakk så kommer en voks eller sealer inn i bildet og forsegler jobben du har gjort og gir den en ekstra dytt mot det blanke og skinnende resultatet :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cotte78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Hør med Scandicshine om han kan fikse deg en slik "scholl" startpakke med små flasker. 250ml

Da får du det du trenger å litt til med pads og polish, samt litt felgrens og litt annet..

På den måten får du mye å prøve for en rimeligere penge en om du skal kjøpe alt i Kilos pakninger..

om ikke jeg husker veldig feil så er det i den pakka.

s03gold

s17+

s30+

s40+

ullpad stor+liten

blå pad stor+liten

orange pad stor+liten

Scholl ice 9000

scholl Rim7

Scholl CF02

Scholl SW20

Sw06+

padbrush

og sikkert noe jeg har glemt. polisher er 250ml de andre er 500ml (vanlige spruteflakser)

Mener han har hatt med seg noen sånne sett og solgt på treff og lignende for en fornuftig penge. og du får prøvet ut det meste og kan finne ut om dette er noe for deg før du kjøper 1kg eller 5kg pakninger B)

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sickpuppy

Hei igjen og takk for tips! :)

Kommer nok til å innom scandicshine å bestille litt.

Var innom bilextra i Trondheim i dag(AutoProduct på tiller er blitt bilextra-butikk), spurte han ene fyren der om han hadde no greie på polering, og det hadde han masse peiliing på(ifølge han selv)! Jeg vet ikke hvor han hadde gjemt denne peilingen, for når han kalte Meguiars sine produkter for "Mac Gyver"(det hørtes faktisk ut som det var det han sa hver eneste gang, og han nevnte de ganske ofte) og ikke hadde hørt om scandicshine, swisswax og ikke ante hva en bøtte med gritguard var forno så tok jeg den peilingen med en klype salt og endte opp med å kun bruke han til å sjekke om det var 5/8 eller M14 gjenger jeg hadde på maskina jeg kjøpte i dag. Faktisk så har jeg glemt hvilken det var allerede, så det var jo mye vits i..! Men nå gikk det greit å skru på både 5/8 og M14, så tror det går greit med begge deler.

Så til maskina.. Jeg var innom Torshov for å kjøpe den Skil-maskina de hadde på sommerkampanje, men den var de utsolgt for. Men jeg fikk kjøpe en Glare-maskin som opprinnelig kosta 2k for samme prisen.

Er det noen som har testa denne maskina? Jeg tok vare på kvitteringen i tilfelle jeg får beskjed om at dette er et makkverk som jeg aldri måtte kjøpe, slik at jeg kan levere den tilbake før jeg tester den selv.

Tror den heter "Glare ultra 2000" eller noe. Står GLARE HURRICANE som "overskrift" på esken den kom i. Men ja.. Håper noen av dere har testa denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Glare maskinen er faktisk ganske bra den, har prøvd den og det eneste eg har å utsette på den er soft starten som gjør at den går rolig opp i turtall fra start. Men igjen det er en vanesak. Maskinen gjør jobben og eg tviler på at du blir skuffet over den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sickpuppy

Hva var det med soft-starten du ikke likte med den?

Vi plugga den i strømuttak i butikken og fant ut at det var soft-start på den selv om det ikke står noe om det på esken. Er ikke soft-start bra? Mener å ha lest at folk gjerne vil at det skal være softstart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...