Gå til innhold
Øyvind G

hva er unikt med felgvoks

Recommended Posts

Øyvind G    2 071
Øyvind G

hva har felgvoks som ikke en vanlig voks har? kan man ikke bruke vanlig voks på felgene? eventuelt hvorfor?

Redigert skrivefeil i tittel. -Torby

Endret av Torby

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Solhaug    40
Solhaug

swissvax autobahn inneholder teflon,som gjør den meget varmebestandig,iforhold til andre vokser som løser seg opp ved ca 70-80 grader mener jeg og ha lest,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjerknez    175
Bjerknez

hva har felgvoks som ikke en vanlig voks har? kan man ikke bruke vanlig voks på felgene? eventuelt hvorfor?

Jeg tipper en felgvoks er mer motstandsdyktig mot varme og bremsestøv... Altså en mer "solid" voks.

Men gir nok ikke nødvendighvis den samme dybden og look'en som en vanlig voks...

Bare gjetting... men det er det jeg har for meg...

swissvax autobahn inneholder teflon,som gjør den meget varmebestandig,iforhold til andre vokser som løser seg opp ved ca 70-80 grader mener jeg og ha lest,

Jeg ser Shield også har teflon i seg...

Vil det si at denne kan brukes både på lakk og felg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 071
Øyvind G

ok. har akkurat handla poorboys wheel sealant, så jeg har jo felgvoks. noen som har testa denna før?

har prøvd SV autobahn tidligere og den er bra den. skal nok gå i innkjøp av den etterhvert, men nå har jeg hakkurat handla poorboys voksen, så jeg får vel prøve denna først :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
daniel    30
daniel

jeg har pb wheelsealant....

la den oppå to lag med jetseal før dekkene kom på denne sesongen.

erfaringen hittil er at felgene er lette å rengjøre.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 071
Øyvind G

Jeg tipper en felgvoks er mer motstandsdyktig mot varme og bremsestøv... Altså en mer "solid" voks.

Men gir nok ikke nødvendighvis den samme dybden og look'en som en vanlig voks...

Bare gjetting... men det er det jeg har for meg...

Jeg ser Shield også har teflon i seg...

Vil det si at denne kan brukes både på lakk og felg?

har akkurat bestilt SV shield så detta tenkte jeg også litt på istad. MÅ man bruke felgvoks liksom? felgene blir jo ikke varmere enn en svart bil som står i sola i mange timer. felgene blir jo litt nedkjølt når man er i fart.

Endret av Øyvind G

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tyggern    1 699
Tyggern

har akkurat bestilt SV shield så detta tenkte jeg også litt på istad. MÅ man bruke felgvoks liksom? felgene blir jo ikke varmere enn en svart bil som står i sola i mange timer. felgene blir jo litt nedkjølt når man er i fart.

Felgene blir ikke nødvendig varmere. Er det varme bremsestøvet som har lett for å brenne seg fast.

Du kan brukke all slags voks på felgene dine, men vil ikke gi samme beskyttelsen og ikke minst varigheten..

Rengjøringen blir lekende lett med Autobahn på felgene..

og Autobahn inneholder MYE mer PTFE en shield.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 071
Øyvind G

ok. da prøver jeg poorbys wheel sealant først jeg så ser jeg hva det blir til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Hvis en ikke har/vil ha felgvoks funke det bedre med en vanlig lakkforsegling enn vanlig voks på felger. Sealer tåler varme bedre. Autobahn gir glatte flotte felger, men det holder ikke mer enn et par måneder på mine hjul. Bruker P21 1:3 ved vask.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Matsbuer    3
Matsbuer

Jeg tipper en felgvoks er mer motstandsdyktig mot varme og bremsestøv... Altså en mer "solid" voks.

Men gir nok ikke nødvendighvis den samme dybden og look'en som en vanlig voks...

Bare gjetting... men det er det jeg har for meg...

Jeg ser Shield også har teflon i seg...

Vil det si at denne kan brukes både på lakk og felg?

Har shield på felgene jeg, funker fjell hittil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Dette har vel vært tatt opp noen ganger her før. Jeg bruker bare en god sealer på felgene da jeg synes de holder lenger enn all slags felgvoks og felgforsegling jeg har prøvd. Jeg mener "felgvoks" i de fleste tilfeller bare er en gimmick for å selge flere produkter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
hc_Tk    58
hc_Tk

Autobahn er vel ikke bedre enn andre vokser når det kommer til varme?

At den inneholder PTFE er jo greit, men er jo voksen som gjør at PTFE'en holder seg på felge, så når voksen er borte er PTFE borte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndersB    166
AndersB

Dette har vel vært tatt opp noen ganger her før. Jeg bruker bare en god sealer på felgene da jeg synes de holder lenger enn all slags felgvoks og felgforsegling jeg har prøvd. Jeg mener "felgvoks" i de fleste tilfeller bare er en gimmick for å selge flere produkter.

Word

Ang teflon: Teflon er er et av stoffene med lavest friksjonstall. For å få festet teflon til en overflate trengs det blant annet sandblåsing og syrebahandling for å få en overflate man kan få festet teflon til og da trengs det fortsatt høyt tykk og høy temperatur.

Teflon i bilpleieprodukter er for brukervennlighetens skyld, det lave friksjonstallet gjør at produktet blir lettere å smøre utover, det har ingenting å si direkte mtp beskyttelsen..!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olelink    14
Olelink

Word

Ang teflon: Teflon er er et av stoffene med lavest friksjonstall. For å få festet teflon til en overflate trengs det blant annet sandblåsing og syrebahandling for å få en overflate man kan få festet teflon til og da trengs det fortsatt høyt tykk og høy temperatur.

Teflon i bilpleieprodukter er for brukervennlighetens skyld, det lave friksjonstallet gjør at produktet blir lettere å smøre utover, det har ingenting å si direkte mtp beskyttelsen..!

Ikke helt enig der,

selv om det du sier om at PTFE ikke nødvendigvis sitter bedre enn voksen som binder den til overflaten

kan være sant nok, så må du huske på at felgene får en overflate med langt lavere friksjon pga teflonen

og dermed vil ikke det varme bremsestøvet, som kunne varmet opp voksen, feste seg i på langt nær så

stor mengde som før og dermed vil ikke slitasjen på voksen bli like stor og den vil holde lengre.

Det du sier om brukervennlighet har jeg liten tro på, autobahn er da ikke noe enklere å påføre/bruke

enn hva andre SV vokser uten PTFE er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndersB    166
AndersB

Det du sier om brukervennlighet har jeg liten tro på, autobahn er da ikke noe enklere å påføre/bruke

enn hva andre SV vokser uten PTFE er.

Jeg veit ikke noe om ingrediensene i Swissvax, men kan jo være at autobahn inneholder stoffer som er litt vanskeligere å håndtere, derfor er det tilsatt teflon får å utlikne dette? :)

Ikke helt enig der,

selv om det du sier om at PTFE ikke nødvendigvis sitter bedre enn voksen som binder den til overflaten

kan være sant nok, så må du huske på at felgene får en overflate med langt lavere friksjon pga teflonen

og dermed vil ikke det varme bremsestøvet, som kunne varmet opp voksen, feste seg i på langt nær så

stor mengde som før og dermed vil ikke slitasjen på voksen bli like stor og den vil holde lengre.

Jeg sier at teflon ikke sitter på i det hele tatt, det blir borte da du buffer av.

Endret av AndersB

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
hc_Tk    58
hc_Tk

Ikke helt enig der,

selv om det du sier om at PTFE ikke nødvendigvis sitter bedre enn voksen som binder den til overflaten

kan være sant nok, så må du huske på at felgene får en overflate med langt lavere friksjon pga teflonen

og dermed vil ikke det varme bremsestøvet, som kunne varmet opp voksen, feste seg i på langt nær så

stor mengde som før og dermed vil ikke slitasjen på voksen bli like stor og den vil holde lengre.

Det du sier om brukervennlighet har jeg liten tro på, autobahn er da ikke noe enklere å påføre/bruke

enn hva andre SV vokser uten PTFE er.

Autobahn's overflate består ikke av et lag med PTFE, men inneholder PTFE. Det er voksen som er bindemiddelet så når voksen blir slitt, frsvinner også effekten av PTFE.

Jeg tviler ikke på at Autobahn er en god voks, men jeg vet at vokser med PTFE er gimmick som ble sagt over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndersB    166
AndersB

Ser man det...

Hvor har du informasjonen fra?

Skole og litt reasearch jeg gjorde ang et lite prosjekt rundt teflon en gang. er sikkert ikke 100% info men ca :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olelink    14
Olelink

Autobahn's overflate består ikke av et lag med PTFE, men inneholder PTFE. Det er voksen som er bindemiddelet så når voksen blir slitt, frsvinner også effekten av PTFE.

Jeg tviler ikke på at Autobahn er en god voks, men jeg vet at vokser med PTFE er gimmick som ble sagt over.

Men er det ikke nettopp det jeg sier da.

PTFE innholdet i voksen gir lavere overflate friksjon som igjen gir mindre slitasje på voksen.

Dermed holder Autobahn lengre enn en annen voks uten PTFE (eller andre innhold med samme formål).

btw, har da ikke sagt at det er ett eget lag PTFE i/oppå autobahn, har da denne voksen selv, og syns den fungerer

utmerket og holder lenge.

Jeg sier at teflon ikke sitter på i det hele tatt, det blir borte ta du buffer av.

Om du kommer med bevis som back'er opp din påstand skal jeg tro deg, men inntil

det skjer velger jeg å tro som før.

Sier ikke felgvoks med PTFE er det beste du kan bruke. Men inntill det motsatte er bevis,

velger jeg å tro på at PTFE'n holder seg, i større eller mindre grad, på felgen og holder friksjonen nede.

Endret av Olelink

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

En sealer har stort sett alltid høyere smeltepunkt enn f.eks carnauba voks. Så hvis man er ute etter noe som skal motstå varme best mulig så er det jo bare tull å bruke noe annet enn en syntetisk beskyttelse. Jeg har brukt fk1000P på felgene mine, noe som holder over hele vinteren.

Teflon vil jeg tro er tilsatt for at det skal være vanskeligere for kontaminasjon å feste seg til voksen. Vil ikke tro at den holder noe lenger av den grunn.

Endret av mighty82

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×