Gå til innhold

Svart BMW Z4


Stein86

Recommended Posts

Stein86

Heisann...

Hadde gleden av å få låne denne lekre Z4'en en helg for å få den litt mer representabel nå som sommeren er her.

Slik så den altså ut når jeg fikk den hjem i garasjen.

P1000885.jpg

P1000886.jpg

P1000887.jpg

P1000891.jpg

P1000893.jpg

P1000892.jpg

Selv når det var endel støv på bilen kunne jeg ane hva som ventet meg.

Nok av hologrammer her ihvertfall.

P1000890.jpg

P1000889.jpg

P1000888.jpg

P1000894.jpg

P1000895.jpg

Startet med å legge surfex HD 1:10 over hele bilen og deretter et skumlag av Valetpro PH neutral snow foam og megs hyper wash oppå.

VAr ekstra påpasselig med å ikke få skum på taket siden jeg hadde lest at det fort kan ta en evighet å få spylt ut såpen igjen.

CIMG0001.jpg

CIMG0002.jpg

Etter at skummet var spylt, gikk jeg over dørkarmene med G101 1:4 og en ren kost.

Hadde også en bøtte ved siden av for å kunne skylle kosten iblant.

CIMG0005.jpg

Den samme prosessen ble gjennomført rundt bagasjerommet og tanklokket og alle andre krinker og kroker.

Til slutt ble felgene grundig spylt og deretter vasket med bilberry 1:4 og Autosmart G101 1:4 på dekkene og i hjulbuene.

Når jeg var ferdig med dette så blandet jeg ut G101 til ca 1:10 før jeg startet på cabrioleten.

Jobbet inn G101 med en myk detailbørste.

CIMG0006.jpg

Etter taket var ferdig ble bilen vasket med megs hyperwash og en ullmitt.

Etter vask ble bilen spylt ren med HT og taket spylt grundig med hageslangen.

Tok en liten evighet før jeg fikk ut all såpen fra taket.

Deretter var det tid for en runde med Tardis for å fjerne asfalt. Den ble påført nedenfra og opp til vinduene og spylt av med HT etter noen minutter.

Bilen ble clayet med bilthamber autoclay soft og rennende vann ifra hageslangen.

Etter at jeg var ferdig å tørke med miracle drier så bilen slik ut.

CIMG0007.jpg

CIMG0008.jpg

CIMG0009.jpg

CIMG0010.jpg

CIMG0011.jpg

CIMG0012.jpg

CIMG0013.jpg

Etter å ha jobbet meg oppover grovhetsskalaen endte jeg opp med å korrigere bilen med med to-tre runder med Fast cut plus og megs softbuff 1.0 cutting pad sammen med min Flex DA.

Litt diverse bilder under korrigering.

Lakken var steinhard og jeg slet med å få fjernet alle de dype ripene.

Siden jeg hadde to dager til å jobbe, hadde jeg ikke tid til mer en de 2-3 gangene med fcp.

Det var enda noen riper igjen etter at jeg var ferdig, men hadde desverre ikke mulighet til å fjerne disse innenfor tidsrammen.

På noen av 50-50'ene ser en noen riper som ble laget av fast cut plus, og disse ble fjernet med PO85rd til slutt.

P1000897.jpg

P1000898.jpg

P1000899.jpg

P1000901.jpg

P1000902.jpg

P1000905.jpg

P1000909.jpg

P1000910.jpg

Fronten så slik ut til å begynne med

P1000916.jpg

Etter extrafina og sonus polish pad

P1000917.jpg

Og til slutt etter ultrafina og megs finish

P1000918.jpg

Prøvde meg på noen bilder av panseret med lys fra LED lenser T7

P1000919.jpg

Er desverre noen rester etter en dårlig IPA-wipedown på dette bildet.

P1000920.jpg

Eksosen ble polert som vanlig med både grov og fin del av en skuresvamp sammen med autosol

P1000922.jpg

P1000924.jpg

Etter korrigering ble det nok en runde med IPA før bilen ble skumlagt for å fjerne støv fra alle krinker og kroker før den ble tørket og satt i garasjen igjen.

Og nå kommer den gøye delen som jeg desverre ikke har bilder av, og det var når det var tid for finish.

Brukte noen timer på å finne noe som funket og det var menzerna PO85rd og lake country polish pad.

Det rare er at all bruk av finish-pader endte opp i sinnsykt masse mikroriper som gjorde lakken "grå" igjen.

Gikk med sinnsyke mengder IPA for å sjekke hvordan lakken egentlig så ut, og desverre ringte eieren meg før jeg hadde funnet en god kombinasjon for finish-poleringen.

Så herved beklager jeg at jeg virket litt stressa i telefonen akkurat på det tidspunket.. =)

Etter PO85rd og IPA-wipedown brukte jeg poorboys black hole før jeg la to lag med collinite 915 med en times mellomrom.

All plast fikk CG new look trim gel, i hjulbuene CG bare bones og dekkene fikk migliore tire glaze.

Etter avtale med eier ble det ikke lagt noen forsegling på taket.

Derimot ble det nanolotus glassforsegling på både frontruten og bakruten.

Så litt etterbilder.

P1000921.jpg

P1000925.jpg

P1000926.jpg

P1000927.jpg

P1000928.jpg

P1000930.jpg

P1000931.jpg

P1000932.jpg

P1000935.jpg

P1000936.jpg

P1000937.jpg

P1000939.jpg

Ble ikke noe motorvask, men heller litt motor-støvtørking med valetpro vinyl clean and sheen.

P1000941.jpg

Takk for at du orket å lese igjennom og tilbakemeldinger er alltid velkomne.

Og til slutt vil jeg takke Kjell for lån av glassforsegling siden min ikke hadde kommet enda og en spesielt stor takk til Martin for at jeg fikk lov å jobbe med bilen..

  • DCN Poeng 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Heisann...

Hadde gleden av å få låne denne lekre Z4'en en helg for å få den litt mer representabel nå som sommeren er her.

........................

Deretter var det tid for en runde med Tardis for å fjerne asfalt. Den ble påført nedenfra og opp til vinduene og spylt av med HT etter noen minutter.

Bilen ble clayet med bilthamber autoclay soft og rennende vann ifra hageslangen.

Og til slutt etter ultrafina og megs finish

P1000918.jpg

Heisann! Fine bilen - den fortjente såpass med stell, den! :)

Har du rutine for å påføre Tardis etter vask, før clay, eller var denne bilen ekstra ille? Så du asfaltrester i lakken, eller kjente dette, eller? Jeg er bare nysgjerrig da jeg ikke har sett behov for avfetting på ny etter ordinær vask..

Hva er det som gir blåskjær i bildet ovenfor? Er det bmw-lakken som er slik, eller objekter i garasjen som speiler seg muligens?

Sluttbildene så bra ut allover :)

Roar

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein86

Vet ikke hva den blå flekken er, kanskje det er kameraet som spiller meg et puss.

Lakken var svart uten metallic, så er ikke noe blått i den ihvertfall og kan ikke huske at det er noe blått i garasjen som kan gjenspeiles.

Har begynt å teste en ny prosedyre for vaskingen, og den er ennå i prøvefasen.

Men jeg bruker Surfex HD før skum og så vasker bilen og bruker tardis etter vask.

Grunnen er at Tardis er sykt rå på asfalt, så er like greit å få bilen helt ren slik at det bare er asfalt og piggdekkstøv igjen.

Har innbilt meg selv om at jeg får det beste ut av Tardis på den måten. Samtidig bruker jeg mye mindre når jeg gjør det slik istedenfor å legge den på tørr bil.

Usikker på om det er riktig å gjøre det slik, men det har vist seg å funke veldig bra for meg på de 4-5 bilene jeg har testet det på.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble kjempe bra dette, kan også anbefale deg å blande G101 og Surfex HD sammen. Ikke mye som står imot de to der slått sammen.

også får du få litt cred også da ;)

Endret av Matsbuer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein86

sluttbildene så veldig bra ut stein , fin bil også B)

edit : syntes du forjente cred også

Takk takk Bjørn.

Utrolig bra jobbet Stein :thumbup:

Brukte du clay eller tok tardis alle nubber ?

Synes også du fortjener gred !! for denne

Tenker eieren var fornøyt også :shocking2:

Takk skal du ha Rasmus, brukte clay etter tardis for å få tatt de resterende nuppene i lakken.

Eieren er her inne, så får kanskje en tilbakemelding av han etterhvert. Men håper han ble fornøyd ja.

ble kjempe bra dette, kan også anbefale deg å blande G101 og Surfex HD sammen. Ikke mye som står imot de to der slått sammen.

også får du få litt cred også da ;)

Takk Mats, interressant blanding du nevner der. Har du noen tips på blandingsforhold?

Blande ut 1:5 G101 og så en liten dæsj surfex HD oppi for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk Bjørn.

Takk skal du ha Rasmus, brukte clay etter tardis for å få tatt de resterende nuppene i lakken.

Eieren er her inne, så får kanskje en tilbakemelding av han etterhvert. Men håper han ble fornøyd ja.

Takk Mats, interressant blanding du nevner der. Har du noen tips på blandingsforhold?

Blande ut 1:5 G101 og så en liten dæsj surfex HD oppi for eksempel?

Har som regel blandet litt på Gefylen, hehe. Tja kansje 3-4 sprut G101 og 1-2 sprut surfex gjør susen, må nesten blande etter hva du skal vaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndersB

Ohh, lekkert :)

Jeg har også den "vaskeprosedyren". Surfex/opw, så vask, la den renne fra seg litt, og så asfalt-fjerning(f.eks prickbort) synes går mye mindre prickbort da.  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ble polert sist gang med maskin + pad +++? hmmmm, nei var vel ikke mer en det vel?

Så ut som var bra tørrkjørt den der ja, godt du fikk den tilbake til fortjent utseende da :)

Cred fortjent

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

z4_stavanger

Hei,

tenkte att jag också fick skriva en kommentar, som eier av bilen. :-)

Jag blev otroligt förnöjd med resultatet, det är ett nöje att köra bilen nu!

Stein gjorde ett fenomenalt jobb, otroligt duktig! Jag ska rekommendera dig till alla jag känner Stein! :-)

Takk för alla snälla kommentarer om bilen!

Trevligt forum, ser fram emot att läsa mer och lära mig lite mer om hvordan jag håller bilen fin. :-)

Hilsen

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein86

Nydelig bil og bra shine! utrolig kule felger :)

Helt enig i at felgene passer veldig bra til bilen.

Nydelig sluttresultat og nydelig bil :D 

Kunne godt hatt en slik som sommerbil, hehe.. 

Takk skal du ha, hadde vært herlig å hatt en slik sommerbil ja.

Bilen kledde den behandlingen den fikk.Meget pent sluttresultat.

Den fortjente en liten oppfriskning etter alt det rotet forrige fyr som polerte den laget.

Ohh, lekkert :)

Jeg har også den "vaskeprosedyren". Surfex/opw, så vask, la den renne fra seg litt, og så asfalt-fjerning(f.eks prickbort) synes går mye mindre prickbort da.  B)

Takk takk, syns det er en ganske grei vaskeprosedyre. Godt å høre det er flere som gjør det på samme måten.

En sånn bil kunne jeg godt hatt;) Det var rett før jeg kjøpte en også, for en måned siden... Men nok om det

Synd du hadde så dårlig tid på deg. Det er ikke noe gøy å stresse når du prøver å finne en kombo som funker. Jeg brukte en hel kveld for å teste komboer på min egen bil en gang :P Så jeg vet det kan ta tid, hehe

Sluttresultatet så meget bra ut!

Edit: Glemte cred;)

Startet første dagen uten å stresse så mye siden jeg hadde ganske god tid på denne jobben.

Men siden den var så hard og korrigere tenkte jeg ikke over at det kunne bli et problem når jeg skulle gjøre finpoleringen.

Fikk meg en liten overraskelse da kan du si..

Knalltøff bil og en herlig Detail! Cred! ;)

Tusen hjertelig.

Dette blei knall! Saklig holo-show før korrigering der :)

Takk, skulle likt å visst hva de som polerte den forrige gang holdt på med.

Ble polert sist gang med maskin + pad +++? hmmmm, nei var vel ikke mer en det vel?

Så ut som var bra tørrkjørt den der ja, godt du fikk den tilbake til fortjent utseende da :)

Cred fortjent

Som nevnt over hadde det vært artig å visst hva forrige fyr som jobbet på bilen holdt på med.

Men det skal nevnes at det var vanskelig å finne en skikkelig kombo på denne.

Fikk en finere overflate med extrafina og hard pad enn med ultrafina og myyyk pad (sort scholl)

Hei,

tenkte att jag också fick skriva en kommentar, som eier av bilen. :-)

Jag blev otroligt förnöjd med resultatet, det är ett nöje att köra bilen nu!

Stein gjorde ett fenomenalt jobb, otroligt duktig! Jag ska rekommendera dig till alla jag känner Stein! :-)

Takk för alla snälla kommentarer om bilen!

Trevligt forum, ser fram emot att läsa mer och lära mig lite mer om hvordan jag håller bilen fin. :-)

Hilsen

Martin

Heisann Martin, godt du også fant denne tråden.

Godt du er fornøyd med jobben, det er det viktigste for meg.

Flott jobb :)

Takk takk.

Nice work Stein! Ser veldig bra ut B)

Thank you, ingen tvil om at denne bilen trengte litt pleie før sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...