Jon Erik 0 Skrevet 30 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 30 Juni, 2010 Hei, Mulig jeg gikk på en liten nybegynner feil igår... Tok av hjul foran for å vaske hjulbuer foran. La på Prickbort og lot det virke i 4-5 minutter, for dereter å kjøre på med HT. Og dermed så forsvant det som var av rustbeskyttelse (svart gugge) i deler av hjulbuen. Trodde ikke det skulle løsne så lett, har ikke opplevd dette tidligere. Under denne guggen så det ut som det lå et nytt lag med beskyttelse, i bilens farge (hvit). Det var litt mykt å ta på, altså ikke direkte inn til lakkert metall. Nå er bilen ny da, så det er jo mulig at denne rustbeskyttelsen vile blitt hardere etterhvert. Noen forslag til hva jeg bør gjøre? Legge på ny beskyttelse, i såfall hva? Eller skal jeg prøve å få bort det som er igjen? Nå ser det jo ikke ut. Hvit grunnfarge med rester av sort rustbeskyttelse, og det ser skikkelige skittent ut... mvh JE Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daniel 30 Skrevet 30 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 30 Juni, 2010 rustbeskyttelse på bilen skal jo ikke forsvinne i en vask så der... jeg ville ha tatt en prat med forhandler, ikke nevne noe som helst om prickbort, bare si du har noe greier i hjulbuene som ser litt rart ut..... spille dum, rett og slett =) Siter [center]I put Swissvax on my Swissvax[/center] [center]Mirage[/center] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Erik 0 Skrevet 30 Juni, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 30 Juni, 2010 Har vært inne på den tanken ja:) Rustbeskyttelsen var så tykk, at jeg tviler egentlig litt på at Prickbort rakk å løsne opp alt det som forsvant. Det datt av i ganske store biter når jeg brukte HT, så det virket som det satt dårlig til underlaget. Jeg brukte mer tid på å få spylt gårdsplassen til foreldrene mine, enn jeg fikk brukt på bilen:( Har sett litt nærmere på det idag. Ser ut til at det er lagt på en form for beskyttelse (tykt lag), før karroseriet er lakert, og at det deretter igjen er lagt på et nytt sort lag med beskyttelse deretter. JE Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daniel 30 Skrevet 30 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 30 Juni, 2010 spesielt............ Siter [center]I put Swissvax on my Swissvax[/center] [center]Mirage[/center] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 30 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 30 Juni, 2010 (endret) Har sett litt nærmere på det idag. Ser ut til at det er lagt på en form for beskyttelse (tykt lag), før karroseriet er lakert, og at det deretter igjen er lagt på et nytt sort lag med beskyttelse deretter. Helt normalt, kjøp inn tectyl og så sauser du inn hjulbuene igjen. Fåes både i tynn og tykk utgave, jeg syns begge funker fint. Den tynne er bare å spraye på, har litt lang tørketid, men funker fint. Dvs, det er ikke lagt beskyttelse på bar lakk, men at det ligger karosserikitt og steinsprutbeskyttelse på metallet i hjulbuene er helt normalt. Endret 30 Juni, 2010 av Knutis Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 30 Juni, 2010 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 30 Juni, 2010 Helt normalt, kjøp inn tectyl og så sauser du inn hjulbuene igjen. Fåes både i tynn og tykk utgave, jeg syns begge funker fint. Den tynne er bare å spraye på, har litt lang tørketid, men funker fint. Dvs, det er ikke lagt beskyttelse på bar lakk, men at det ligger karosserikitt og steinsprutbeskyttelse på metallet i hjulbuene er helt normalt. Den tynne du nevner er nok hulromsbeskyttelse, den er tynn, penetrerende, gjennomsiktig som blir voksaktig og seig etter en stund. Den vil ikke sitte særlig lenge på understell, men gir god rustbeskyttelse i kriker og kroker på karosseriet. I hjulbuer og på understell bruker man den "tykke" som er en værbestandig understellsmasse. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 30 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 30 Juni, 2010 Mnja, det finnes nok det også. Jeg mener dog at det på flasken sto så enkelt forklart som Tynn-Tectyl eller lignende. Brukte den i hjulbuer på en gammel boble engang, lang tørketid som sagt men var fin og seig etter tørking. Den tykke utgaven må sprayes på med skikkelig utstyr, eller smøres på med pensel. Den er skikkelig tykk. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anaxyd 114 Skrevet 30 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 30 Juni, 2010 Jeg ville utvilsomt tatt en tur innom forhandler og spurt om dette! En bil skal jo tåle avfetting og vask! Siter Min nettside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Erik 0 Skrevet 1 Juli, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 1 Juli, 2010 Takk for gode og oppklarende svar! (Tror jeg vil trives på dette forumet!) Skal nok ta meg en tur innom forhandler ja! Jeg også mener den bør tåle avfetting og HT-vask. I verste fall er det jo ingen stor sak å legge på litt ny Tectyl selv. JE Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 1 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 1 Juli, 2010 Selvgjort er velgjort mener nå jeg, og bruker ikke verksted til noe jeg kan gjøre bedre selv. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ESPP 4 Skrevet 1 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 1 Juli, 2010 Selvgjort er velgjort mener nå jeg, og bruker ikke verksted til noe jeg kan gjøre bedre selv. Gratis er gratis, med forbehold om at det er garanti/reklamasjon på bilen. Kan se det hvis du får et bedre resultat selv enn hvis en forhandler skulle gjort det, men er ikke alle som har peiling på tectyl osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NeDD 1 604 Skrevet 2 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 2 Juli, 2010 Dette kunne jeg tenkt meg å sett bilder av Siter Ueland Bilpleie & Detailing v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714. Mine jobber Detailer-garasjen Vår Facebook side Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Swissman 17 Skrevet 2 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 2 Juli, 2010 Selvgjort er velgjort mener nå jeg, og bruker ikke verksted til noe jeg kan gjøre bedre selv. Siden det er nok om en nybil ville jeg ikke gjort noe selv. Dette med rustbeskyttelse, og mangelen av det, må man leve med i mange år til. Om det blir gjort noe selv kan man miste garantien på det og dermed blir ikke selvgjort- velgjort lenger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 2 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 2 Juli, 2010 Sist jeg så at tectyl i hjulbuer var nevnt i forbindelse med garanti var faktisk på den nye Isuzu pickup'en. MEN; -det er ikke et punkt på service-skjema over ting som skal følges med og evt "etterfylles" og blir som et ekstra lag for sikkerhets skyld. Så iforhold til rustgaranti kan man se langt etter forbedret dekning ved å beholde orginal tectylen i like mange år som man har rustgaranti. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Erik 0 Skrevet 2 Juli, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 2 Juli, 2010 (endret) Dette kunne jeg tenkt meg å sett bilder av Bilder skal bli! Men får ikke gjort det før litt uti neste uke da jeg er på ferie. JE Endret 2 Juli, 2010 av Jon Erik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.