Gå til innhold

Scholl eller 3M


def456

Recommended Posts

Har lest en god del her på forumet nå. Men må bare spørre de av dere som har prøvd begge seriene (maskinpolering roterende).

Stiller også noen andre spørsmål og ønsker helst svar fra de av dere som har prøvd mange/flere produkter.

1. Produktserie. Hvilken liker dere best? Eller bør man ha begge seriene? Evt. andre produkter dere mener er bedre?

2. Bakplater. 3m, Scholl eller orginal Flex?

3. Pads. Scholl, 3M, Uber, Hex eller en annen serie? Med min mangel på orden vil jeg helst klare meg med en serie og heller ha flere av hver. Eller bør/må man ha variasjon?

4. Microfiber. Cobra, CG, Micropak eller annet merke? Tørking? Buffing? Allround? Foretrekker pr. i dag Cobra til tørking (har kun CG og MG i tillegg). Buffing og allround liker jeg CG veldig godt, men her har jeg et litt dårlig sammenligningsgrunnlag (MG og 2 stk "simple" Cobra)

Jeg er helt fersk når det kommer til roterende, så håper dere kan gi noe enkle svar.

På forhånd takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Hva du velger av 3M el Scholl spiller liten trille, begge der er supre, 3M støver mer en Scholl sine polisher, men 3M er idiotsikkert mht kork farge og pads farge match... fungerer supert... men som sagt her er det mye like resultater du oppnår uansett merke du velger... Begge er veldig bra

3M bakplate er bra samme er Meguiars sin so1o bakplate, de nye til Scholl er også bra, så nok et "vrient" valg å gi noe spess drahjelp på, måtte jeg velge en så tror jeg at det hadde blitt so1o bakplate, men i og med den er for stor for 3M pads så er den ikke noe sammen med 3M pads...om du velger 3M polisher/pads, velger du Scholl og de større padsa de har (L) så fungerer den...

3M sine pads er bra de, den grønne spiser du opp litt fortere en gul/orange og blå... samme gjelder Scholl sine pads, blå/orange tåler litt mindre... Uber liker jeg sammen med DA maskin, men ikke sammen med roterende...

Mht mikrofiber kluter så vil jeg nesten gi deg det stalltipset å kjøpe Swissvax sine rosa kluter, de er noe dyrere en mye annet men HEI og HÅ de er gode... så kan du eventuelt bunkre opp med Nanolotus sine "chepos" mikrofiber som er veldig billige men supre i kvalitet

Så mht polisher så kjør gjerne hele serien til 3M, pads, bakplate og polish, kjører du Scholl så gjør du det samme, s03, s30, s40 + tilhørende pads og bakplate... da er det lettere å få assistanse etterpå da de fleste bruker pads/polish fra samme merke...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

1. Selv bruker jeg for det meste Scholl nå, men har også brukt mye 3M. Scholl er min favoritt der.

2. 3M uten sammenlikning. Robust og god "hook-it" evne på velcroen. Scholl sine har noe frynsete rykte og deler også den erfaringen selv, da uten at jeg sett om den "nye" utgaven holder mål.

3. Ville gått for scholl der også - gul, orange og en finishing pad fra f.eks uber(sort/blå) Ikke kjøp den sorte scholl pad'en.

4. MF husker jeg aldri navnene på, så der må nok noen andre tre støttende til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette meg scholl vs 3M har vel blitt diskutert (så busta fyker) her et par ganger før. Selv startet jeg med meguiars og gikk siden over til Sholl. Scholl er veldig fine polisher å jobbe med men jeg ble aldri helt enig med S30 og S40, som er fantastiske å jobbe med, men som jeg ikke syntes var fine NOK på myk lakk, uavhengig av pads.

Jeg gikk deretter over til 3M, og siden har Scholl og Megs stort sett stått ubrukt. Noen store forskjeller er det uansett ikke, og begge har råbra produkter. Jeg synes bare at 3M (fcp, efc og ufse) er veldig forutsigbare å jobbe med og har fungert fint på alt av pads jeg har prøvd dem med.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Har forstått det slik at det strengt tatt skal holde med S03+ og S40 fra Scholl. Evt. S30. Stemmer det?

Har funnet en grei pakke fra 3M. 3M Extrafin Rubbing, 3M Trizact Compound, 3M Ultrafin polish, 3M Fin rubbing, 3M Polervätska, 3M Fastcut rubbing plus, 3M Högglansskydd, 3M Polish Rosa. Blir dette litt "over kill" for en nybegynner eller er det greit å ha hele serien?

Kan se ut som jeg ender opp med å prøve begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Jeg er også kongefornøyd med 3M, har dog kun testa Scholl S03+ fra den serien da.

Liker fargesystemet på korka som gjør at man ikke tar feil flaske når man holder på, lite søl fra flaskene/pålegging på pads og det geniale med at pad's følger farge på korka (og da at man lett "mellom-blander" cut med ulik farge på pads/kork).

Har også funnet min favoritt-kombo sist helg: Metabo ull-pad og Gul 3M!! -Helt suveren på både myk Opel-lakk og hardere Mercedes E280 lakk. B)

Anyways, du trenger teknisk sett kun Grønn-Gul-Blå 3M polish og tilhørende pads.

Har ingen erfaring med Rosa eller Rødt fra 3M, men en god voks og/eller sealer finner du jo MYE info om her på forumet.

S03+, S17 og så S30/40 tingene å ha fra Scholl hvis du vil ha noe å starte på der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3M grønn, gul og blå fungerer kjempefint for min del, men har lite erfaring og sammenligningsgrunnlag. Fargekodingen er intet mindre en genial! Grønne pads slites noe, så kjøp et par ekstra. 3M bakplate føles bunnsolid. Ser jo tråd på tråd her at de mer proffe bruker mye Scholl så du trår nok ikke feil i noen av leirene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...