Gå til innhold

Test: Nanovest bilglassforsegling


Han5y

Recommended Posts

Fikk tilsendt prøveprodukter av Nanovest i denne uken, og prøvde desperat å finne et testobjekt. Testobjektet ble en 1996 Nissan Primera, som tilhører en god kompis av meg.

Siden han kjører langt, og mye, både til/fra militæret, hjem til/fra slektninger, og mye rundt omkring., så følte at dette var et perfekt testobjekt.

Han vasker sjeldent bil, så her er en sjanse til å teste holdbarhet også.

I pakken jeg fikk var det 2 produkter ved, Nanovest EasyClean og Nanovest bilglassforsegling. Easyclean brukes som rens for å fjerne fett, støv, og rester fra overflaten.

Bruksanvisning på produktene:

Rens:

Produkt: NanoVest EasyClean er

en alkohol-basert, sitron aromatiske

Spesiell Cleaner

for skånsom

men grundig

Rengjøring. NanoVest EasyClean fjerner

Fett, støv og rester på overflater

Kan brukes på glass og keramikk, fliser, speil, metall,

Maling, krom, rustfritt stål og polert stein,

slik som marmor og granitt.

NanoVest EasyClean er også veldig bra

som et pre-produkt for flater, som deretter

skal forsegles med andre NanoVest -produkter, som for eksempel

NanoVest Bilglass Forsegling.

Ta NanoVest EasyClean

på en klut eller direkte på den behandlede overflaten

og gni i en sirkulær bevegelser til overflaten er helt ren

påfør så NanoVest Bilglassforseglingen.

Forseglingen:

Produktegenskaper

lättflytande, färglös vätska innehåller alkohol frosttåligt användbart från -25 °C upp till +80 °C UV-beständigt

NanoVest Bilglassforsegling

är speciellt avsett för vatten-, olje- och smutsavvisande behandling av glas & glaserade keramiska ytor inomhus och utomhus skapar en osynlig ytmodifiering skyddar effektivt mot saltvatten och saltluft kan appliceras i direkt solljus ger en ”easy-to-clean”-effekt levereras färdigt att användas är enkelt att använda förenklar borttagning av is behandlade ytor håller sig rena längre och är lättare att rengöra

Arbetsbeskrivning

Steg 1: Rengöring av ytan

Rengör ytan som ska behandlas grundligt med ett lämpligt rengöringsmedel (rek.: NanoVest EasyClean) och torka därefter ytan noga. För ytor som är mycket smutsiga och/eller grovporiga (t.ex. solfångar-/photovoltaik-anläggningar) rekommenderas rengöring med ett abrasivt rengöringsmedel (rek.: NanoVest BioClean). Abrasiva rengöringsmedel måste sköljas bort noga.

Noggrann rengöring skapar bäst förutsättning för den kemiska „bindningen“ som NanoVest Nano Bilglassforsegling får med ytan vid den efterföljande behandlingen. Varaktigheten och motståndskraften är till stor del beroende på hur väl NanoVest Nano Bilglassforsegling kemiskt fäster vid ytan.

Steg 2: Applicering

NanoVest Bilglassforsegling skall endast appliceras på en absolut ren och torr yta.

Applicera NanoVest Bilglassforsegling med hjälp av torr pappersduk (putsduk, trasa etc.) och polera in vätskan med små cirkelrörelser. Det är viktigt att vätskan poleras in jämnt över hela ytan. Om vätskan dunstar innan den har polerats in måste mer NanoVest Bilglassforsegling läggas på. När tillräckligt medel applicerats blir ytan ”dimmig”.

NanoVest bilglassforsegling får inte komma i kontakt med vatten under appliceringen och skall inte appliceras när det regnar. ”Behandlingsredskapen” (handdukar, trasor, papper) måste vara rena och torra innan de används och skall endast återanvändas efter grundlig tvätt.

Under appliceringen skall både luften och underlagets temperatur vara mellan -25 °C till +80 °C.

Steg 3: Slutbehandling

När NanoVest Bilglassforseglingen har varit i kontakt med ytan minst 1 minut skall „dimman“ noggrant poleras bort med en ren trasa. Vid behandling av vindrutor skall även torkarbladen rengöras eller bytas för att förhindra att vidhäftande smuts-/sandpartiklar river mot skyddsytan.

Den hydro-/oleofoba effekten är aktiv direkt efter att ytan polerats färdigt. Trots en optiskt torr yta fortsätter den kemiska „bindningsprocessen” under de närmaste timmarna. Den nya skyddsytan är helt osynlig.

Startet med å avfette ruten godt med Biltema sin kaldavfetting, lot denne virke i 5ish minuttt. Spylte av, og tok fram Poorboys sin superslick&suds og SS chenillemitt. Vasket godt, og spylte av.

Eier står selv for spyling:

1.jpg

2.jpg

Fortsatte med å tørke av rutene med EuroW waffleweave. Easyclean be påført hele ruten

3.jpg

5.jpg

Og tørket av med myk mikrofiber.

4.jpg

6.jpg

Deretter satte vi i gang med glassforseglingen, brukte da gule applicatorer fra Meguiars og Shinearama, disse gikk det greit med, men prøvde etterpå med applicatorer av bomull/mikrofiber(?), og det ble enda bedre. Bedre dekning og mer produkt på rutene.

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

Ble en tynn hvitaktiv hinne etter påføring

11.jpg

12.jpg

Gikk inn i leiligheten for å varme seg litt detailingmat, da ble det en Big One. Etter 1 times tid gikk vi ned i garasjen for å tørke av produktene, veldig enkelt å fjerne, og lett å bruke.

13.jpg

14.jpg

Etter en halvtimes herding så måtte man selvfølgelig teste litt sheeting, og det funket som bare fy! Siden eieren av testkaninen hadde dårlig tid, så ble det kun en sheetertest med vannslange.

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

19.jpg

20.jpg

Fikk nylig SMS hos eieren, og den fungerte over all forventning.

Den starter å funke fra 70km/t, men funker best fra 80km/t og oppover.

Nå som sant skal sies, så har jeg ikke testes hverken Nanolex, eller nanolotus sin glassforsegling, så for meg er det vanskelig å vite hvordan disse er kontra Nanovest.

Konkluderinger hittil:

+ Veldig enkel å bruke, brukte ikke lange tiden for å påføre, og fjerne, dette er selv noe den vanlige mannen i gata kan klare.

+ Ikke veldig kostbart, og holder til MANGE ruter.

+ God sheetingeffekt

- Ingenting hittil, så får vi se hvordan holdbarheten og effekten er i fart.

Nanovest Bilglassforsegling for en tommel opp hos meg!

22.jpg

Pris, holdbarhet og mer informasjon kan kanskje Mr nanovest selv komme med :)

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha testet denne i litt regn (både pjuskregn, og hardcore regn), så er det bare 1 ting å si.

Og ja, dette regnværet er noe av det beste jeg vet :DB)

Ved pjuskregn perler vannet seg pent på ruten, og ruten er fullt oversiktlig selv om det er i lav fart.

Når det hardcore-regner så snakker vi vanvittig sheeting, det starter å fungere greit i 60kmt, og starter virkelig å snakke fra 75-80kmt, da er viskere overflødig.

Herlig produkt! Gleder meg til å se holdbarhet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Og der var ruteforseglingen helt død, 1 og en halv måned tok det altså. Bilen har ikke vært vasket, ikke avfettet, men har brukt spyleveske.

I tillegg har bilen kun blitt brukt i helgene, MEN, siderutene holdt fremdeles veldig bra.

Som tidligere nevnt, så fikk denne produktet herde i en time, som bruksanvisningen sier, så det skal være nok.

Det som fremdeles derimot er pluss, som mot-del av holdbarheten, er at dette var sinnsykt lett å påføre og fjerne, kort tid, og umulig å gjøre feil. Fikk selv 2 små test-flasker, og de har allerede holdt til 5 biler, da inkl sideruter. :)

Endret av Han5y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun halvannen måned holdbarhet er altfor dårlig synes nå jeg. Nanolotus Pro holder i 8-10.000 km, og det er med ganske saftige vaskerunder og avfettinger + spylevæske innimellom om vinteren på mine to biler.

6 helger = 12-16 dagers bruk. ca 1500-2000km da kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Takk for oppdatering. Ikke noe bedre holdbarhet enn RainX altså.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min holder kjempebra enda den.

Har du lagt på med brukt pad, eller ble dne skitten mens du la på forseglingen? Ser litt sånn ut på det ene bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutis: Ja, gikk overaskende fort. Det som jeg syns er merkelig hvorfor alt fungerer helt fint på siderutene, kanskje spylerveske, kanskje feil påføringsmetode, hvem vet.

MortenM: Tusen takk for det! :)

Essiek: Ble overasket selv hvor kort tid den varte, så ja, 1500-2000km skal stemme relativt godt, så er en del under Nanolotus og nanolex.

trogha: Takk takk! :) Ja, svak holdbarhet, dessverre.

ØHN: Takk! Skal nok stemme det sånn ca.

Terjeo: Var en nyvasket pad som ble brukt ja, skitten kom kanskje etter at easy clean ble påført, som avfettingen og såpen ikke tok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...