Gå til innhold

Fjerning av lakkstøv


5-star

Recommended Posts

Hei

Første post på dette forumet, men har fulgt med her i en stund nå.

Er ikke helt ukjent til bilpleie, men har ikke så mye forskjellige produkterfaringer. Har holdt meg til meguiars siden dette har funket bra til mitt bruk.

Nå har det seg sånn at jeg jobber for tiden i et bilutleie firma, og ble forespurt av sjefen her om dagen om jeg kunne fjerne lakkstøv fra en bil.

Han som hadde leid bilen hadde parkert på et industriområde, og i løpet av dagen ble bilen mer eller mindre dekt av hvitt lakkstøv. Da dette er vår beste bil å tilby kundene, forventes jo det også at denne er i best stand. Bilen er minimalt inne i løpet av sommeren, og derfor ble jeg forespurt om å kunne ta en lakkrens på denne de få dagene bilen er inne, i stedet for å sende bilen inn til den lokale bilpleieren. (som jeg ikke er så veldig fornøyd med, men det er en historie for en annen dag)

Har nå holdt på i ca en time med Meguiars Quick Clay kit uten at jeg klarer å bli fornøyd med resultatet. Såklart fjernes noe av lakkstøvet, men det ligger igjen små prikker hvite prikker selvom jeg har gått over området flere ganger. Ut i fra slik jeg har forstått dette så trenger jeg en mer aggresiv clay.

Har er det noen som har noe godt forslag til hvilken clay som jeg burde bruke, såklart mest mulig skånsom mot lakken.

Selve fargen på bilen er lys grå, men har en god del sort plastikk rundtom. Der funker vel ikke clay? Og der er jo her de hvite prikkene vises best.

Og hvordan er clay mot ruter? Er jo en behandlet overflate, så burde jo i teorien gå greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Jeg ville da ha prøvd en clay som er med aggresiv. F.eks Cemical Guys lilla clay. Den tar alt jeg har prøvd den på. Inkludert bremsestøv fra bremser som har gått LENGE på jernet...

Greit å holde seg til Megs når du liker det, men misstenker den clayen dems er mitt for mild mot problemet ditt.

Hvor i landet holder du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joakim-G_R

Megs sin clay er relativt myk, var noe jeg "slet" med å fjerne på min bil, så hadde vært gøy å testet en litt hardere/mer aggressiv clay.

På plastikk kan du jo prøve silikonfjerner, evt forsiktig med tynner? og gå over med Owatrol Polytrol eller Black Wow, el.lign?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville da ha prøvd en clay som er med aggresiv. F.eks Cemical Guys lilla clay. Den tar alt jeg har prøvd den på. Inkludert bremsestøv fra bremser som har gått LENGE på jernet...

Greit å holde seg til Megs når du liker det, men misstenker den clayen dems er mitt for mild mot problemet ditt.

Hvor i landet holder du til?

Megs sin clay er relativt myk, var noe jeg "slet" med å fjerne på min bil, så hadde vært gøy å testet en litt hardere/mer aggressiv clay.

På plastikk kan du jo prøve silikonfjerner, evt forsiktig med tynner? og gå over med Owatrol Polytrol eller Black Wow, el.lign?

Petter: - Holder til nord i landet, nærmere bestemt Harstad.

Er vel dårlig med mulighet for å få tak i Chemical guys sin clay på kort varsel kanskje?

Meguiars funker greit det, men har snust litt borti Swisswax og vurderer å legge litt mer penger i en god voks/sealer.

Joakim: - Skal se hva jeg får til med silikonfjerner, men er litt skeptisk. Har også meg sin plastikkfornyer, uten at jeg har fått prøvd ut denne noe serlig da mine biler har minimalt med sort plastikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt og tidsbesparende med en mer aggressiv clay her.

Men jeg har selv fjernet hvite malingsprikker på en Mazda med Sonus sin Ultra Fine Detailing Clay og den er enda mildere enn Megs sin etter min erfaring etter test på flere biler. Har du brukt litt ordentlig press med tommelen på clay'en? (men nok lube så det ikke lugger)

Jeg har presset HARDT med den Meguiars clay'en for å fjerne rustprikker/piggdekkstøv uten å få clay-merker av den etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har presset meget hardt med Meguiars clayen, såklart godt med lube. Tok jo såklart mer enn ved vanlig bruk, men for fortsatt ikke bort resten.

Har bestillt meg mer aggresiv clay, men har sagt ifra til arbeidsgiver at jeg ikke ville ta på meg denne oppgaven uten å ha prøvd den nye clayen på en av mine biler først. (har en 240 som testbil for forskjellig produkter, og det som funker blir så brukt på den Kawa Grønne Seat Leon min.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ville bare nevne det tilfelle du ikke hadde prøvd med skikkelig press :)

Skulle du få litt merker av den aggressive clay'en er det bare å gå over med litt slipende polish/lakkrens etterpå, f.eks Meguiars SwirlX eller Ultimate Compound hvis vi snakker om forbrukerserien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...