Gå til innhold

ang vask /polish hjelp.


kjimmern

Recommended Posts

kjimmern

trenger noen gode forslag på grei bil shampo som ikke tar bort polish/voks. har merket et par ganger når jeg brukte den meguiars soft wash gel at lakken ble sånn rar og ta på, at polishen var borte el no, står at den ikke skal ta bort. åssen er foam skum å bruke for å bare få bort litt møkk uten å vaske hele bilen?

drev å tenkte på å kjøpe AG Extra Gloss Protection, for den siste ting/steget, noen som synes at den funker greit? er det noen andre produkter som gjør den samme jobben bare bedre, noen forslag? et eller annet som gir bilen wow utsende?:D

åssen er Chemical Guys Pete's 53 og noen tips til voks i 1000-1500 som er bra? funker det greit å ta lakk forsegling på voks? sikkert en del dumme spm, men greit å vite :rolleyes:

Endret av kjimmern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med shampoo skal jeg ikke si noe om, da jeg ikke har nok kunskap.. Men når det gjelder dette med lakkforsegling, så er rekkefølgen lakkforsegling først, så voks.. Gjør du det andre veien blir det bare rot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndersB

Grei oversikt over såpe.

Petes 53 er nok favorittvoksen min blant de 6 voksene jeg har, den har ikke noe spesielt god holdbarhet, men den scorer så bra på de andre punktene at jeg bare digger den :D  voks til 1000-1500 spenn, tjææ, no swissvaxgreier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoftWashGel er jo en de såpene som er "snillest" mot voks/sealer, har brukt noen flasker av den og synes den er bra selv om den ikke er det rimeligste alternativet i lengden.

Må gjerne bruke skum til "lettvask" men ALDRI tørk bilen uten å ha vasket den skikkelig for hånd.

Hvilken voks/sealer var på bilen når den ble vasket med softwash?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjimmern

SoftWashGel er jo en de såpene som er "snillest" mot voks/sealer, har brukt noen flasker av den og synes den er bra selv om den ikke er det rimeligste alternativet i lengden.

Må gjerne bruke skum til "lettvask" men ALDRI tørk bilen uten å ha vasket den skikkelig for hånd.

Hvilken voks/sealer var på bilen når den ble vasket med softwash?

sist gang brukte jeg bare autoglym sin polish, ellers har jeg brukt den ene til meguiars, men kal bytte til no annen voks som ikke har 3 i en produkt. har ikke prøvd med seling enda, men er på utkikk etter en fin en :) hehe regner med at resultatet blir bedre osv da:)

Dette med shampoo skal jeg ikke si noe om, da jeg ikke har nok kunskap.. Men når det gjelder dette med lakkforsegling, så er rekkefølgen lakkforsegling først, så voks.. Gjør du det andre veien blir det bare rot :)

gjelder det også med polish?:) prøvde her om dagen med vask, lakk rens og polishen til ag, resultatet ble bra. men kan jeg få kort fortalt en gang for alle hvilken rekkefølge ting skal på bilen :) og da tenker jeg litt på hvis man skal få det beste resultatet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polish har vanligvis ikkje noke beskyttelse.

Du må bruke lakkforsegling og/eller voks for at lakken skal få skikkeligt beskyttelse.

Har du 1000-1500,- å bruke på voks, vil eg anbefalle Swissvax Cleaner Fluid og ein Swissvax voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis ikke vil jeg anbefale collinite 915 eller meguiars #16 som gjør samme nytten :)

Husk at "polish" her på forumet som regel betyr profesjonell polish som rett og slett er et fint slipemiddel som sliper ned lakken og fjerner defekter på den måten. Voks er ren beskyttelse uten noen rense/poleringseffekt som man legger på til slutt.

Den type lakkrens/polish/voks som du får kjøpt i "vanlige" butikker er som regel "alt i ett" type produkter som ikke helt kan sammenlignes med det vi bruker :) Bare nevner det siden det ofte blir mye forvirring av det :)

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjimmern

Og hvis ikke vil jeg anbefale collinite 915 eller meguiars #16 som gjør samme nytten :)

Husk at "polish" her på forumet som regel betyr profesjonell polish som rett og slett er et fint slipemiddel som sliper ned lakken og fjerner defekter på den måten. Voks er ren beskyttelse uten noen rense/poleringseffekt som man legger på til slutt.

Den type lakkrens/polish/voks som du får kjøpt i "vanlige" butikker er som regel "alt i ett" type produkter som ikke helt kan sammenlignes med det vi bruker :) Bare nevner det siden det ofte blir mye forvirring av det :)

ok, skjønner , men bortsett fra swiss voksen, er det noen andre som gjør en god jobb til ca rundt 1000 kr? funker det å ta på polish-seling og så voks el skal jeg bare ta seling voks?takk for alle svar :)

Endret av kjimmern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polish-sealer-voks er det vanlige ja :) Polishen gjør jobben, mens sealeren og voksen "pakker det inn" :) Dog er det ikke nødvendlig med BÅDE sealer og voks. Forskjellen på sealer og voks er at sealeren er 100% syntetisk, mens voksen inneholder naturlige vokser som f.eks carnauba. De gjør samme jobben, men ved å legge begge deler kan man få lenger holdbarhet.

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjimmern

Polish-sealer-voks er det vanlige ja :) Polishen gjør jobben, mens sealeren og voksen "pakker det inn" :) Dog er det ikke nødvendlig med BÅDE sealer og voks. Forskjellen på sealer og voks er at sealeren er 100% syntetisk, mens voksen inneholder naturlige vokser som f.eks carnauba. De gjør samme jobben, men ved å legge begge deler kan man få lenger holdbarhet.

skjønner, blir iværtfall klokere hehe, noen sealer du kan anbefale som er grei å jobbe med og en voks som er bra, har hørt at

Petes 53 gjør en bra jobb, bortsett fra varigheten på voksen. hørt bare bra ting om swiss, men den jeg kunne tenkt meg er Concorso, men det er mye penger på en gang, er det noen som er i en grei prisklasse opp til 1000 kr og er det noen som er ekstra fine til sølv bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sealer pleier å gi veldig god finish på lyse biler, gjerne bedre enn voks. Men 99% av utseendet ligger i poleringen. Mange mener at den gode voksen/sealeren gir "det lille ekstra", men noen STORE forskjeller er de aldri snakk om på en nypolert bil.

Den beste sealeren jeg har brukt heter finish kare 1000P, men den tror jeg ikke du får kjøpt norge. Den må kjøpes fra f.eks england, men det er jo egentlig like greit :) Den koster 180kr +ca 70kr i frakt fra www.shinearama.co.uk. Den er suveren når det gjelder holdbarhet, beading og beskyttelse mot asfalt, etsing osv. Den er også VELDIG lett og bruke, og har egentlig ingen baksider.

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjimmern

En sealer pleier å gi veldig god finish på lyse biler, gjerne bedre enn voks. Men 99% av utseendet ligger i poleringen. Mange mener at den gode voksen/sealeren gir "det lille ekstra", men noen STORE forskjeller er de aldri snakk om på en nypolert bil.

Den beste sealeren jeg har brukt heter finish kare 1000P, men den tror jeg ikke du får kjøpt norge. Den må kjøpes fra f.eks england, men det er jo egentlig like greit :) Den koster 180kr +ca 70kr i frakt fra www.shinearama.co.uk. Den er suveren når det gjelder holdbarhet, beading og beskyttelse mot asfalt, etsing osv. Den er også VELDIG lett og bruke, og har egentlig ingen baksider.

takk takk :) er det noen utenlanske sider som selger den swisswax til 1600kr billigere el ? noen som vet:D

Endret av kjimmern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk takk :) er det noen utenlanske sider som selger den swisswax til 1600kr billigere el ? noen som vet:D

Skal du kjøpe Swissvax, er du nok nødt til å kjøpe fra Norge :) Concorso er en helt rå voks, men den noe rimeligere Mirage(959,-) er ikke noe dårlig valg den heller B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Skal du kjøpe Swissvax, er du nok nødt til å kjøpe fra Norge :) Concorso er en helt rå voks, men den noe rimeligere Mirage(959,-) er ikke noe dårlig valg den heller B)

Uansett om han skulle handlet fra utlandet så er det ikke noe å spare på det uansett.. Se feks i USA hvor Crystal Rock ligger på $1265 som med dagens på ca 6,7 utgjør ca 8500,- mot i Norge 6700,- samt så kommer mva og frakt inn til Norge(du betaler jo også frakt innenfor Norge også, men somregel ikke like mye som fra utlandet)..

Swissvax skal ligge på en jevn pris over hele verden og det som hovedsaklig kun skal skille er valutakursen i de forskjellige landene.. Samt du har ekspertisen og hjelpen kort unna hvis det skulle være noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mighty82: Hvordan synes du Finish Kare 1000P oppfører seg sammenlignet med Collinite 915?

Den har veldig rå beading og sheeting på lik linje med 915, noe som er veldig ulikt sealere. Den har egentlig fordelene til en voks (915) samtidig som den unngår alle bakdelene. Veldig lett å bruke, ingen svetting, smearing eller noe, buffer av med et drag. Den har også kun 20 min herdetid. Jeg har ikke funnet noen bakdeler med den enda.

Det råeste er dog måten den avstøter skitt, inkl asfalt, tjære osv, og at den slipper møkka veldig lett bare med høytrykk. En annen fordel er at den virker litt "antistatisk" og ikke tiltrekker seg støv slik som mange carnaubavokser gjør.

HER er en av sikkert 100 reviews på DW. Legger merke til at de fleste andre som prøver den sier at den gir noe som ser ut som et ekstra lag med klarlakk på bilen.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

trenger noen gode forslag på grei bil shampo som ikke tar bort polish/voks. har merket et par ganger når jeg brukte den meguiars soft wash gel at lakken ble sånn rar og ta på, at polishen var borte el no, står at den ikke skal ta bort. åssen er foam skum å bruke for å bare få bort litt møkk uten å vaske hele bilen?

drev å tenkte på å kjøpe AG Extra Gloss Protection, for den siste ting/steget, noen som synes at den funker greit? er det noen andre produkter som gjør den samme jobben bare bedre, noen forslag? et eller annet som gir bilen wow utsende?:D

åssen er Chemical Guys Pete's 53 og noen tips til voks i 1000-1500 som er bra? funker det greit å ta lakk forsegling på voks? sikkert en del dumme spm, men greit å vite :rolleyes:

Min anbefaling angående voks i prisklassen din er Swissvax Concorso.

Dette er en gjenganger som går igjen og som de fleste er veldig godt fornøyd med (meg medberegnet)

La ett lag med denne for ca. 2mnd. siden og den holder utmerket godt ennå, å jeg vasker bilen OFTE.

Har også hatt veldig gode erfaringer med CG 5050, men denne har etter mine erfaringer bare halvparten av holdbarheten til Concorso. Men koster også under halvparten.

I det store og det hele finnes det mildt sagt en DRØSS av gode vokser blandt forhandlerene her inne, men foreløpig så er det Concorso som "leder" her hos meg.

Concorso koster dog drøye 100-lappen over budsjettet ditt I overkant av 1600,-

Nå kan man jo ikke se på bilder hvilken voks som skiller seg ut i forhold til andre, men legger ved ett par bilder av min bil etter ett nylagt lag med Concorso:

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har Pete`s 53 - gir en utrolig wet look men holder ikke i evigheter - den beader og noe heeelt sykt

nydelig på mørke/sorte biler

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...