Gå til innhold

Polere ute i sol?


Abby

Recommended Posts

Hei!

Siden jeg ikke har så mange biler på samvittigheten som mange andre her inne, så velger jeg å polere masse frivillig for å øve...

jeg har lovet å ha en bil ferdig polert i dag, men mener å ha hørt at man ikke burde polere i direkte sollys. Kjærsten har nøkkelen til verkstedet, så der får jeg ikke stått, dessuten finnes det ikke vanntrykk der (noe som er litt kjipt!)<_<

Det jeg lurer på er om jegkan polere ute i den sola som er nå, eller om jeg burde vente til i ettermdag når det er skygge og lakken får kjølt seg ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg unna sola, og sørg for at panelene er nedkjølte hvis bilen har stått i sola... ingenting oppfører seg "normalt" i direkte sollys, det tørker på en brøkdel av tiden og det vil du ikke for å si det sånn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØyvindBraaten

Skal du rubbe, er det ekstra sticky å drive på da lakken er varm fra før av. Hadde noen tester på dette i fjor sommer hvor jeg prøvde noen panser. Det i skyggen holdt faktisk 14sek lengre på samme flekken med samme press, samme pute, samme fart og samme polish, enn det som stod i sola. Og 14sek er himla mye da man driver på, faktisk. Også er det en anna kjip faktor ute, hvertfall her i dalen. Pollen, da det legger seg på bilen/i polishen erre drit kjett å tørke, kan like greit begynne med rubbinga på nytt :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg unna sola, og sørg for at panelene er nedkjølte hvis bilen har stått i sola... ingenting oppfører seg "normalt" i direkte sollys, det tørker på en brøkdel av tiden og det vil du ikke for å si det sånn ;)

Takk for svar.. :Dda får jeg tvinne tommeltotter eller noe til det blir skygge da!:blink:

Skal du rubbe, er det ekstra sticky å drive på da lakken er varm fra før av. Hadde noen tester på dette i fjor sommer hvor jeg prøvde noen panser. Det i skyggen holdt faktisk 14sek lengre på samme flekken med samme press, samme pute, samme fart og samme polish, enn det som stod i sola. Og 14sek er himla mye da man driver på, faktisk. Også er det en anna kjip faktor ute, hvertfall her i dalen. Pollen, da det legger seg på bilen/i polishen erre drit kjett å tørke, kan like greit begynne med rubbinga på nytt :o

Nettopp det jeg tenkte å! Vente til typen og verkstednøkkelen er hjemme da kanskje!:D

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ jeg som ville glede frøkna som har vørt uten bil lenge enda mer!!!!:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Jeg har maskinpolert litt i sollys og synest det kan være helt ok. Pga varmen panelene får, så går korrigereringen ganske så mye kjappere. Dette være seg proffprodukter, men det er jo der du også bruker. Uttørking av produktene går fort litt knappere som nevnt ovenfor, med både SIP og S30 burde være uproblematisk. Pollen er selvsagt noe å være obs på.

En annen fordel ved å stå ute er selvsagt at man får litt sol på kroppen, samt at man hele tiden har "riktig" lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et helvete å polere i sola. Varme paneler, sola som blender meg, polish som tørker.. Men så liker ikke jeg å være i sola uansett. 10 min så er jeg rosa.. 20 min så løsner huden.. Partytelt er fint. "Fullt" dagslys, men likevel ikke direkte sollys :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har maskinpolert litt i sollys og synest det kan være helt ok. Pga varmen panelene får, så går korrigereringen ganske så mye kjappere. Dette være seg proffprodukter, men det er jo der du også bruker. Uttørking av produktene går fort litt knappere som nevnt ovenfor, med både SIP og S30 burde være uproblematisk. Pollen er selvsagt noe å være obs på.

En annen fordel ved å stå ute er selvsagt at man får litt sol på kroppen, samt at man hele tiden har "riktig" lys.

Hmmm så det går ann assa? skulle ønske jeg kunne fått det svaret litt fortere så kunne jeg ha begynt.... er vel kanskje lettere å se eventuelle hologrammer også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg har maskinpolert litt i sollys og synest det kan være helt ok. Pga varmen panelene får, så går korrigereringen ganske så mye kjappere. Dette være seg proffprodukter, men det er jo der du også bruker. Uttørking av produktene går fort litt knappere som nevnt ovenfor, med både SIP og S30 burde være uproblematisk. Pollen er selvsagt noe å være obs på.

En annen fordel ved å stå ute er selvsagt at man får litt sol på kroppen, samt at man hele tiden har "riktig" lys.

x2..

Jeg gjorde dette flere ganger ifjor og det var helt suverent.. Hadde en runde ute sammen med Petter på Audi Compen som ligger i S&S delen, så håper han kommer med innspill på hva han synes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Selv jeg har polert i solen..senest her om dagen med Scholl og Flex DA.

Var ingen problemer med det hos meg vertfall...

Men man må nok belage seg på og ta mindre områder, hvis man ikke vil at middelet skal tørke ut.

Men har man ett par Scholl CF2 i bakhånd, så er det ingen problem....

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv jeg har polert i solen..senest her om dagen med Scholl og Flex DA.

Var ingen problemer med det hos meg vertfall...

Men man må nok belage seg på og ta mindre områder, hvis man ikke vil at middelet skal tørke ut.

Men har man ett par Scholl CF2 i bakhånd, så er det ingen problem....

Scholl CF2?

jeg ser nå at etter jeg polerte min sist nå har jeg fått litt hologrammer... tis til få de bort utenå måtte "begynne på nytt?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Scholl CF2?

jeg ser nå at etter jeg polerte min sist nå har jeg fått litt hologrammer... tis til få de bort utenå måtte "begynne på nytt?"

Nå er ikke jeg noen guru som som skal gi råd om fjerning av hologrammer, for dette kommer ann på veldig mye.

Men Scholl CF2 er en wipedown som gjør det lettere og fjerne inntørket middel samt oljer.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Det burde i hvertfall være vindstille når man skal polere ute mener nå jeg. Sand og dritt som kommer gjennom lufta og som legger seg på lakken kan for lage merker.

Gå over bilen med fineste polish og pute. Det fjerner som oftest hologrammene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke så mye å utsette på det å jobbe ute i solen, bortsett fra jeg ikke tror jeg ville gjort det uten å ha en garasje i bakhånd, skulle det begynne å blåse mye og slikt kan det fort bli kjedelig. Men jeg holder på med en bil nå om dagene og den har jeg jobbet litt inne, ut å sjekke for holos å fin polere litt ute i solen før jeg tar den inn igjen å fortsetter.

Du trenger ikke CF2, selv om det sikkert er et knall produkt, vanlig IPA fungerer også ganske så bra :)

Om du har holos og 3M serien kan du jo teste med UFSE og blå pute, om du har disse? Og har du DA maskin eller bare roterende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke så mye å utsette på det å jobbe ute i solen, bortsett fra jeg ikke tror jeg ville gjort det uten å ha en garasje i bakhånd, skulle det begynne å blåse mye og slikt kan det fort bli kjedelig. Men jeg holder på med en bil nå om dagene og den har jeg jobbet litt inne, ut å sjekke for holos å fin polere litt ute i solen før jeg tar den inn igjen å fortsetter.

Du trenger ikke CF2, selv om det sikkert er et knall produkt, vanlig IPA fungerer også ganske så bra :)

Om du har holos og 3M serien kan du jo teste med UFSE og blå pute, om du har disse? Og har du DA maskin eller bare roterende?

Jeg har roterende.. og menzerna produkter... IPA wipedown har jeg ikke, for har aldri fått kjøpt det og husker aldri hva det var igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Det er kondensfjerner og vann blandet 50/50. Morten kan sikkert ta med fra jobben eller så får du kjøpt det på alle bilvarehus og bensinstasjoner. Du har jo også MG #80 da, den bruker jeg til holo fjerning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...