Gå til innhold

Polermaskin Clas Ohlson


runema

Recommended Posts

Den (og tilsvarende fra Biltema) er det bare å holde seg unna. Kjøp heller den to-hodede utgaven og noen Sonax-pads. Etter et par biler kjøper du deg roterende eller en mer proff en-hodet DA-maskin fra f.eks. Flex, Meguiars, DAS6 eller lignende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enik med Essiek her. Hvis du skal kjøpe en billig DA maskin, så kjøp den to-hodede fra biltema, samt Sonax pads. Det fungere helt ok. Litt sliten av all vibreringen, men den gjør jobben. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den (og tilsvarende fra Biltema) er det bare å holde seg unna. Kjøp heller den to-hodede utgaven og noen Sonax-pads. Etter et par biler kjøper du deg roterende eller en mer proff en-hodet DA-maskin fra f.eks. Flex, Meguiars, DAS6 eller lignende

Hei og takk.

Er helt blank og ser for meg at ett hode er bedre enn to hoder (snakker om polering her :rolleyes: )

Er klar over at å investere en del kroner ekstra i maskin er det beste, men for helt basic hobbypolering nesten for å se hva det dreier seg om- så er det ikke all verden av tap på en maskin til 199,- ?

Dersom denne er helt borti natta ubrukelig og bedre å polere for hånd- så styrer jeg selvsagt unna...

Foresten, hvis jeg skulle ha brukt 1000-1500 på en DA maskin (i Norge)- hvilken maskin da? Kunne godt ha tenkt meg å kjøpe den direkte i en butikk hvor jeg også kunne ha kjøpt med pads o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldg usikker på om du får noen "proff" DA maskin til 1500 kr i norge?

Shinearama har denne maskinen til en ganske fin pengesum. Tror jeg betalte 1350 kr inkludert mva.

Men som jeg sa nettopp, den to-hodede DA maskinen fra biltema er sinnsykt mye bedre enn den du har linket til. Ville helt klart brukt 150 kr til og kjøpt den :)

Endret av ESPP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker fin fint to hodet DA fra Clas Ohlson, bare husk og bytt til andre pads. Fikk et bra resultat med denne maskinen og Cyclo pads (blank bil). ;)

Endret av OPC LINE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker fin fint to hodet DA fra Clas Ohlson, bare husk og bytt til andre pads. Fikk et bra resultat med denne maskinen og Cyclo pads (blank bil). ;)

Ja, har selv fått veldig gode resultater med maskinen fra Biltema.

Endret av ESPP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joakim-G_R

Både den tohodete DA'en på Biltema, Clas Ohlson og BilXtra (Autorange) er KLISS like. Har studert de. :P Kun forskjellige farger, ellers er brytere, håndtak, børste-lokk og alt kliss likt.

Bortsett fra at Biltema sin koster 349, Clas Ohlson 399, BilXtra/Autorange, 849 kr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir deg en komm. på denne posten, siden jeg selv også er rimelig fersk i gamet.

Gå for to-hodet DA fra biltema og kjøp feks cyclo-pads. Jeg har brukt den med Meguiars Ultimate Compound på sort Touran og er strålende fornøyd med både resultat og maskin. Det er en rimelig investering i bilen, og det er en god start før du går over på roterende/dyr maskin.

Det er klart du ikke får bort alle riper/RDS med DA, men det blir likevel MYE mer blank bil enn om du ikke har en DA ;)

SÅ - når du mener du er klar for roterende kan du beholde den rimelige DA'n til feks fjerning av hologrammer :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både den tohodete DA'en på Biltema, Clas Ohlson og BilXtra (Autorange) er KLISS like. Har studert de. :P Kun forskjellige farger, ellers er brytere, håndtak, børste-lokk og alt kliss likt.

Bortsett fra at Biltema sin koster 349, Clas Ohlson 399, BilXtra/Autorange, 849 kr..

Ikke nødvendigvis samme maskin likevel..

Biltema's roternde til 499,- er kliss lik Makita 9227 bortsett fra fargen.. men hjelpe meg for en forskjell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joakim-G_R

Ikke nødvendigvis samme maskin likevel..

Biltema's roternde til 499,- er kliss lik Makita 9227 bortsett fra fargen.. men hjelpe meg for en forskjell ;)

Jaja det er klart. Mulig Autorange er hakket bedre, men vil vel anta at både Biltema og ClasOhlson sin "Cotech" er samme ulla. Og skulle ikke forundre meg om Autorange var samme maskin det også..

Hva er egentlig forskjell på 2 stk roterende? (DA kan jeg skjønne forskjell på, men roterende gjør jo 1 ting - roterer.. ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja det er klart. Mulig Autorange er hakket bedre, men vil vel anta at både Biltema og ClasOhlson sin "Cotech" er samme ulla. Og skulle ikke forundre meg om Autorange var samme maskin det også..

Hva er egentlig forskjell på 2 stk roterende? (DA kan jeg skjønne forskjell på, men roterende gjør jo 1 ting - roterer.. ?)

Forskjell på DA? De er jo i grunn like, siden de alle har det samme roteringsmønsteret. Eneste "forskjellen" på dem er vel at noen har ett hode (feks G220) mens andre har to hoder (feks. biltema sin).

Sånn sett er der jo ingen forskjell på roterende heller, for de roterer, som du jo sier.

Snakker vi derimot om tekniske specs på maskinene vil jo forskjellene være MAAAANGE ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har selv fått veldig gode resultater med maskinen fra Biltema. Ble rett å slett skuffet når jeg fikk DAS6 maskinen.. Trodde den skulle være sinnsykt mye bedre enn Biltema sin, men der tok jeg feil. Neste gang det blir ny DA blir det med tvungen rotasjon.

DAS maskinen er vel både lettere, mindre og sterkere.

2,3kg vs 2,6kg

500w vs 350w

Dessuten kan du utnytte all effekten på ett hode istedet for å fordele den på to hoder. Selvom du kanskje hadde forventet enda mer så må den da være litt mer effektiv. Har ikke prøvd Biltema sin, men synes at DAS maskinen med 4" spotpad tar veldig bra til å være DA! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Både den tohodete DA'en på Biltema, Clas Ohlson og BilXtra (Autorange) er KLISS like. Har studert de. :P Kun forskjellige farger, ellers er brytere, håndtak, børste-lokk og alt kliss likt.

Bortsett fra at Biltema sin koster 349, Clas Ohlson 399, BilXtra/Autorange, 849 kr..

En liten forskjell som jeg har oppdaget på BT og Clas Ohlson sin tohodet: CO leverer maskinen med en mye lenger kabel! Jeg kjøpte BT sin maskin i fjor uvitende om dette og det har irritert meg hele tiden at kontakten med skjøteledning henger midt på ryggen når jeg jobber. Jeg anbefaler på det sterkeste å putte inn 50-lappen ekstra hos CO for å slippe dette. Ikke vil jeg åpne BT-maskinen og bytte kabel heller så lenge den er omfattet av garanti. :mellow:

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige sommer så skulle jeg kjøpe meg DA-maskin, kom til døren på Biltema, og de var stengt. Måtte ha maskin den dagen, og endte opp med en Cotech fra CO. Testet både Biltema og CO sin, og CO sin er en del bedre, litt mindre viberasjoner, litt mer power, og har lengre ledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig forskjell på 2 stk roterende? (DA kan jeg skjønne forskjell på, men roterende gjør jo 1 ting - roterer.. ?)

Det som har mye å si er hvor sterk maskinen er og at den klarer å holde samme fart ved stor belastning/korrigering, BT maskinen dør nesten hvis du legger litt press på den, det gjør ikke dyrere/bedre maskiner. Også er det jo "småting" som ergonomi/håndtak, vekt, plassering av turtallsregulering, støyniva osv.. ganske mange viktige forskjeller her egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige sommer så skulle jeg kjøpe meg DA-maskin, kom til døren på Biltema, og de var stengt. Måtte ha maskin den dagen, og endte opp med en Cotech fra CO. Testet både Biltema og CO sin, og CO sin er en del bedre, litt mindre viberasjoner, litt mer power, og har lengre ledning.

Leser at del syntes biltema maskinen vibererer en del. Kjøpte CO sin og ble faktisk overrasket over lite denne vibererte, plaget ikke meg i hverfall. Er nok som du skriver litt forskjell på maskinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvpilen

Både den tohodete DA'en på Biltema, Clas Ohlson og BilXtra (Autorange) er KLISS like. Har studert de. :P Kun forskjellige farger, ellers er brytere, håndtak, børste-lokk og alt kliss likt.

Bortsett fra at Biltema sin koster 349, Clas Ohlson 399, BilXtra/Autorange, 849 kr..

Hm, kan virke som om Biltema sin har trinnløs speed fra 0 - 3200 rpm, mens CO sin har 3200 - 7000 rpm (om dette ikke er en trykkfeil på en av dem?). Hvilken speed bør man kjøre en slik maskin på til de ulike oppgavene? Og hvilken maskin bør da velge, tatt dette i betraktning? Kan man bruke bare det ene hodet på slik tohodet til å polere på smale og/eller trange områder, eksempelvis på en støtfanger, el.?

CO - polermaskin:

Cotech. Kraftig oscillerende maskin, 350 W. Doble polerhoder (2xØ95 mm). 3200-7000 o/min. Leveres med 2 stk polersvamper. Vekt 2,6 kg.

Biltema - polermaskin:

Dobbelisolert. Kraftfull og effektiv, for hurtig og enkel polering. For bilen, båten, campingvognen m.m.

Trinnløs turtallsregulering: 0–3200 rpm.

2 vibrerende polerskiver: Ø 95 mm, med borrelåsfeste.

Låsbar på/av-bryter.

Hus av ABS-plast, med solid tohåndsgrep.

2 vokspåleggere av skumplast.

2 polerhetter av frotté.

Justernøkkel.

2 kullbørster.

Eltilkobling: 230 V.

Vekt: 2,6 kg.

Endret av Sølvpilen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joakim-G_R

Så på¨den CoTech-maskinen, det stod 3200rpm som maks på den også...

Men så de hadde en roterende der, med hastighetsjustering på tommelen, noen som har prøvd den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...