Gå til innhold

Hvordan få stygge felger bra igjen?


Ælen

Recommended Posts

Broren min har ett sett felger som mildt sagt ikke ser ut. Ser ut som klarlakken har flasset flere steder, spesielt der det er "skruer".

Noen som vet om det er noe vi kan gjøre for å få disse bra igjen?

ser for meg at det kanksje blir vanskelig å gå på disse felgene med powerball eller noe sånt. Noe annet jeg kan bruke evt?

Slik ser de ut:

IMG_0167.jpg

IMG_0168.jpg

IMG_0169.jpg

IMG_0170.jpg

IMG_0171.jpg

Bildene er tatt me iphone så er ikke så bra kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du pulverlakke de.Tror ikke det er så mye annet som hjelper.Koster nesten like mye og få fikset de hos spesialist som nye.Så pulverlakk er nok det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du pulverlakke de.Tror ikke det er så mye annet som hjelper.Koster nesten like mye og få fikset de hos spesialist som nye.Så pulverlakk er nok det beste.

Var det jeg var redd for :/ ikke noe midler eller redskaper som kan få de til å se litt bedre ut da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det der vært ekte AC 2-delte felger så hadde det definitivt vært butikk i å restaurere de. Rimelige kopi-felger ville jeg ikke lagt så mye arbeid i, men nye bolter og pulverlakkering behøver ikke bli så dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Kjøp nye skurer, tror kanskje du får tak i det hos www.gsbildeler.no eller kanskje ebay?

ellers så støtter jeg forslaget med Duxola malingsfjerner på felgkanten, spyle av og polere opp kanten + evnt klarlakk over. Senteret kan også pusses ned og lakkes opp. Behøver ikke å koste så mye for å fikse de opp selv.

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClearCoatChristR

Det kan være lurt å varme opp tønna litt når du splitter de. Hvis skruene er satt inn med Loctite, så kan det hende at de sitter så bra at de brekker hvis du prøver å skru ut skruene uten å varme opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

ang. å løsne og skru ut boltene uten at de knekker (hvis du har tenkt til å gjøre dette)

regner med at det er stål bolter/skruer. så pleier det å hjelpe med noen hammerslag (bank litt kraftig på hodet til bolten) før du prøver å løsne de. høres kansje rart ut, men det gjør som regel underverker når det gjelder stål mot alu. når du har slått litt så prøv forsiktig og ikke ta for mye i. løsner den litt og seter seg igjen, så bruk litt rustløser og skru litt fram og tilbake :)

det å varme alu må du være litt forsiktig med. det går, men pass på så det ikke smelter.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det lønner seg å legge såå mye arbeid i ett sett med kopi felger, men hadde vært morro å prøvd :)

Hvordan mener dere jeg må varme de opp? varmepistol mot skruen eller er det noen annen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

du skal varme rundt bolten. dvs på felgen. varme gjør at metallet utvider seg og bolten løsner lettere. hadde det hvert en mutter du skulle tatt av så skal man varme mutteren. altid det som er ytterst. hvis du skjønner hva jeg mener.

du kan bruke f.eks en sånn en:

http://www.biltema.no/no/Sok1/Alle/?quicksearchquery=minibrenner

men ville prøvd uten varme først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det å varme alu må du være litt forsiktig med. det går, men pass på så det ikke smelter.

Da skal du fanmeg varme MYE! Ren aluminium har et smeltepunkt på ca 660 grader. Jeg vet ikke med hvordan det blir med de forskjellige legeringene, men antar det er noenlunde det samme. Aluminium har også den kjekke egenskapen at det leder temperatur svært effektiv, ergo er det vanskelig å "punktvarme" rundt skruen.

Litt avsporing, men for å vise prinsippet:

Jeg har retta noen småbulker i alufelger med hjelp av varmepistol og tung gummiklubbe. Må kjøre på med varme i laaang tid før aluminiumen blir myk nok til å kunne formes, da varmer bare sprer seg ut i omkringliggende god. Det går forsåvidt å legge den i stekeovn en god stund for å mykne opp litt. Verksted som retter felger bruker i prinsippet samme metode, bare med mer sofistikert utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Da skal du fanmeg varme MYE! Ren aluminium har et smeltepunkt på ca 660 grader. Jeg vet ikke med hvordan det blir med de forskjellige legeringene, men antar det er noenlunde det samme. Aluminium har også den kjekke egenskapen at det leder temperatur svært effektiv, ergo er det vanskelig å "punktvarme" rundt skruen.

Litt avsporing, men for å vise prinsippet:

Jeg har retta noen småbulker i alufelger med hjelp av varmepistol og tung gummiklubbe. Må kjøre på med varme i laaang tid før aluminiumen blir myk nok til å kunne formes, da varmer bare sprer seg ut i omkringliggende god. Det går forsåvidt å legge den i stekeovn en god stund for å mykne opp litt. Verksted som retter felger bruker i prinsippet samme metode, bare med mer sofistikert utstyr.

det spørs jo helt på utstyret det. når jeg varmer så bruker jeg skjærebrenner eller induksjons varmer (induksjonsvarmer funker ikke i dette tilfellet her da den bruker magnetisme for å varme)

som du sier selv så bruker du varme pistol. og ja med varmepistol klarer du nok ikke gjøre noe feil, men den er jo ikke noe efektiv heller. skal ikke mye til å smelte alu men en skjærebrenner hvertfall.

men nok om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

nei. lakken tåler nok ikke det. har aldri prøvd med varmepistol, men for meg virker det som om det blir som å fjerne RDS med DA maskin hvis vi skal ta det på detailer språket :P

skal man bruke skjærebrenner, så er det hvertfall viktig å ikke varme for lenge på et sted. beveg flammen hele tida og hold litt avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClearCoatChristR

Jeg ville heller valgt å varme der loctiten sitter. Varmer du skruen, gjør du bare skruen større, og det er mot sin hensikt.

Den loctite sitter ca 2 cm fra der gjengene begynner. Altså varmet tønna, bak eikene. Varmepistol fungerer fint, men pass på så lakken ikke koker. Hvis du skal omlakkere tønnene også, så er jo ikke det noe stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg ville heller valgt å varme der loctiten sitter. Varmer du skruen, gjør du bare skruen større, og det er mot sin hensikt.

Den loctite sitter ca 2 cm fra der gjengene begynner. Altså varmet tønna, bak eikene. Varmepistol fungerer fint, men pass på så lakken ikke koker. Hvis du skal omlakkere tønnene også, så er jo ikke det noe stress.

det er jo akkurat det jeg mente + skreiv over her, men jeg forklarte på en annen måte. lock tite eller ikke. det er sånn det funker hele veien akkurat pga varme gjør at stål, alu osv utvider seg.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...