Bjerknez

Spørsmål om Lakkforsegling

24 innlegg i emnet

Heisan!

Vurderer sterkt å teste ut Nanolex Proff Lakkforsegling på min bil, men lurer på hva som egentlig er forskjellen på Premium og pro?

Er pro vanskeligere og påføre... enn premium som kanskje er mer beregnet for vanlige brukere?

Skal Lakkforseglingen (pro) legges over en LSP (voks) eller rett på renset lakk?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisan!

Vurderer sterkt å teste ut Nanolex Proff Lakkforsegling på min bil, men lurer på hva som egentlig er forskjellen på Premium og pro?

Er pro vanskeligere og påføre... enn premium som kanskje er mer beregnet for vanlige brukere?

Skal Lakkforseglingen (pro) legges over en LSP (voks) eller rett på renset lakk?

Hei.Premium har ikke så lang holdbarhet og skal ikke brukes på plast bl.a.. Professional er mye lettere å bruke enn premium, og lettere å buffe av.Nesten alle Nanolex produktene untatt nanovoks og spray skal brukes alene på helt ren bil.Men jeg kan nesten garantere at du blir fornøyd ;) Professional.Legg på ca 1-2m2 og buff av der du begynte å legge på innen 2 min.

For å se litt fremgangsmåte kan du godt se denne http://www.detailersclub.no/forum/topic/5667-mazda6-2007-mod24410/page__p__123867__hl__mazda6__fromsearch__1#entry123867

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar :)

Den ene siden av meg har lyst til å teste ut produktet, men den andre siden lurer på hva den skal gjøre alle de årene lakkforseglingen er på bilen, for man får jo nærmest ikke røre bilen med kjemikalier, og jeg har kjelleren full av det.. hehe.

Jeg er nok en som liker og vaske og holde på med bilen ofte, og da er vel dette produktet mer for dem som IKKE er så glad i bilpleie kanskje?

Sikkert dundrande gode produkter... men man mister vel kanskje en del av kosen med bilpleie... hehe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar :)

Den ene siden av meg har lyst til å teste ut produktet, men den andre siden lurer på hva den skal gjøre alle de årene lakkforseglingen er på bilen, for man får jo nærmest ikke røre bilen med kjemikalier, og jeg har kjelleren full av det.. hehe.

Jeg er nok en som liker og vaske og holde på med bilen ofte, og da er vel dette produktet mer for dem som IKKE er så glad i bilpleie kanskje?

Sikkert dundrande gode produkter... men man mister vel kanskje en del av kosen med bilpleie... hehe.

Joda, skjønner det, men du kan jo toppe med nanospray eller voks noen ganger i året :) Du kan også ta en bøttevask så ofte du vil uten å skade forseglinga.Bare å bruke en mild shampoo.Dette er det beste jeg har hatt på metallic bil til nå ihvertfall.Blir ei fin glasslignende hinne, akkurat som på bildene mine og inne på Nanolex sine sider ;) Kjemikalier kan du bruke på andre sine biler,hehe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, skjønner det, men du kan jo toppe med nanospray eller voks noen ganger i året :) Du kan også ta en bøttevask så ofte du vil uten å skade forseglinga.Bare å bruke en mild shampoo.Dette er det beste jeg har hatt på metallic bil til nå ihvertfall.Blir ei fin glasslignende hinne, akkurat som på bildene mine og inne på Nanolex sine sider ;) Kjemikalier kan du bruke på andre sine biler,hehe.

Men hvordan fjerner man forseglingen igjen da...hvis man ønsker det?

Hvis jeg feks. vil teste ut produktet på panseret på bilen... og ikke blir heeeelt fornøyd i forhold til slik det er nå?

Har dere produkter som fjerner forseglingen også... eller kan man bruke produkter som Cleaner fluid eller lignende?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvordan fjerner man forseglingen igjen da...hvis man ønsker det?

Hvis jeg feks. vil teste ut produktet på panseret på bilen... og ikke blir heeeelt fornøyd i forhold til slik det er nå?

Har dere produkter som fjerner forseglingen også... eller kan man bruke produkter som Cleaner fluid eller lignende?

Kan være lurt å prøve først ja.Forseglingen fjerner du med f.eks surfex.Det tar visst så og si alt.Og er ihvertfall lett å fjerne om du ombestemmer deg bare 1 time etter f.eks.Professional skal herde ca 12 timer før den bør utsettes for regn og skitne veier.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være lurt å prøve først ja.Forseglingen fjerner du med f.eks surfex.Det tar visst så og si alt.Og er ihvertfall lett å fjerne om du ombestemmer deg bare 1 time etter f.eks.Professional skal herde ca 12 timer før den bør utsettes for regn og skitne veier.

Hvilken surfex blanding snakker vi for å fjerne forseglingen da?

Altså for å GARANTERT fjerne alt... snakker vi rent produkt her?

Er vel spesielt sheating egenskapen av vann jeg er mest ute etter... hehe... for å være ærlig...

Så ett siste spørsmål:

Hvis voks og alt skal fjernes før påføring av Nanolex pro, så mister man jo litt av "gøden" som er der nå.... og siden nanolex pro lakkforsegling ikke har noen poleringsegenskaper men KUN legger igjen en hinne, så vil vel sluttresultatet fremstå som litt mer falmet.... etersom voksen som ligger på nå blir fjernet?

Jeg snakker da altså om Nanolex Professional lakkforsegling her.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri prøvd surfex jeg, men har lest at 1:5 ofte tar alt av LSP. Nei, jeg tror ikke professional vil ta vekk noe glans.Er kun metallic biler jeg har prøvd dette på, og jeg mener glansen er hinsides mange andre produkter.Bedre enn flere sv vokser jeg har prøvd på metallic, men såklart ikke like gode lukter :) Min erfaring(ikke så mye å skryte av men,hehe) til nå er at kun duragloss111 og en god voks gir like bra glans som professional på metallic lakk.

Altså, en vanelig myk japse rødfarge som på mr2n min gjelder ikke det samme.Der er det Insignis og Shield og andre gode vokser som gjør susen.Gir skikkelig dybde.Nanolex professional ville altså ikke vært det beste på den.Har ikke prøvd, men skal prøve nanospray på panseret neste gang jeg vasker bil.

Endret av hmsilset
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det er ett par ting som jeg synes skurrer litt her hmsilset:

Ikke for å virke hverken frekk eller kranglevoren her altså :)

Så lenge Nanolek foregling KUN legger seg som en film OVER lakken (som det står på hjemmesiden) så vil ALDRI glansen bli bedre enn det bilen er når den er ribbet for alt av voks og polish.

Det blir vel som å legge en 100% gjennomsiktig plastfolie over lakken. Resultatet blir ikke blankere overhodet, men så klart beskyttelsen blir kanskje bedre. Eller tar jeg feil?

Siden jeg får inntrykk av at Nanolex forsegling er sterke saker og noe helt annet enn andre vanlige forseglinger man får kjøpt ala Jetseal 109 etc. så vil jeg gjerne ha litt fakta om hvordan middelet fjernes fra bilen.

Det du skriver er at du aldri har prøvd Surfex HD, men har HØRT at denne fjerner alt av LSP. Her er det altså litt synsinger ute å går...

Siden jeg ikke forbinder Nanolex pro med en vanlig LSP, men altså sterkere saker, siden det ligger som en hinne over lakken og lover beskyttelse i tre år på nye biler så må det vel sterkere saker til for å fjerne denne enn en "vanlig" voks?

Håper ikke du missforstår meg her hmsilset... men jeg er ute etter fakta, og jeg bryr meg døyten om forhandler sier at

"OK. det blir nok ikke like blankt eller får lik dybde som en premium voks, men beskyttelsen er vesentlig bedre."

Siden det tydelighvis også er forsket en del på dette produktet og at det er testet i laboratorium, så regner jeg også med at forhandler vet nøyaktisk hva som skal til for å fjerne middelet igjen?

Jeg vet at jeg høres litt krass ut her nå... men er som sagt bare ute etter fakta, og hvis dette produktet gir en metallic bil tilnermet den samme glansen som en voks, samt at varigheten skal være opp til tre år, så har man altså ett produkt på flaske som dekker absolutt alle behov ETTER lakkkorrigeringen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det er ett par ting som jeg synes skurrer litt her hmsilset:

Ikke for å virke hverken frekk eller kranglevoren her altså :)

Så lenge Nanolek foregling KUN legger seg som en film OVER lakken (som det står på hjemmesiden) så vil ALDRI glansen bli bedre enn det bilen er når den er ribbet for alt av voks og polish.

Det blir vel som å legge en 100% gjennomsiktig plastfolie over lakken. Resultatet blir ikke blankere overhodet, men så klart beskyttelsen blir kanskje bedre. Eller tar jeg feil?

Siden jeg får inntrykk av at Nanolex forsegling er sterke saker og noe helt annet enn andre vanlige forseglinger man får kjøpt ala Jetseal 109 etc. så vil jeg gjerne ha litt fakta om hvordan middelet fjernes fra bilen.

Det du skriver er at du aldri har prøvd Surfex HD, men har HØRT at denne fjerner alt av LSP. Her er det altså litt synsinger ute å går...

Siden jeg ikke forbinder Nanolex pro med en vanlig LSP, men altså sterkere saker, siden det ligger som en hinne over lakken og lover beskyttelse i tre år på nye biler så må det vel sterkere saker til for å fjerne denne enn en "vanlig" voks?

Håper ikke du missforstår meg her hmsilset... men jeg er ute etter fakta, og jeg bryr meg døyten om forhandler sier at

"OK. det blir nok ikke like blankt eller får lik dybde som en premium voks, men beskyttelsen er vesentlig bedre."

Siden det tydelighvis også er forsket en del på dette produktet og at det er testet i laboratorium, så regner jeg også med at forhandler vet nøyaktisk hva som skal til for å fjerne middelet igjen?

Jeg vet at jeg høres litt krass ut her nå... men er som sagt bare ute etter fakta, og hvis dette produktet gir en metallic bil tilnermet den samme glansen som en voks, samt at varigheten skal være opp til tre år, så har man altså ett produkt på flaske som dekker absolutt alle behov ETTER lakkkorrigeringen?

Du høres ikke krass ut, og det er jo lov å spørre :) Angående Surfex har jeg lest her på forumet at den kan ta lsp med 1:5 blanding.Altså er det ikke bare synsing, men nylig har lest her.Det må ikke sterkere saker til for å fjerne denne lakkforseglingen.Dette er nanoteknologi, og det er noe helt annet enn en syntetisk voks.Er derfor en ikke skal utsette lakken etterpå med noe som hels annet enn vann og ph nøytral shampoo. Jeg kan ikke si noe annet enn at den tynne glassaktige flata på bilen blir rett så fin ;) Kan du ikke spørre om en liten vareprøve da, så slipper du å bruke opp pengene på noe du ikke liker.Jeg sier ikke at dette er det beste du kan ha på bilen din, bare at jeg liker produktet veldig godt, og det holder hva det lover på bilen fra testen jeg la ut link til før i denne tråden.Eier hadde ikke vaska den før nå nylig, og det gikk lett med hageslangen og mikrofiberklut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar hmsilset :)

Har ingen problemer med å bruke penger på ett slikt produkt for å teste, så det er ikke det det står på.

Jeg prøver bare å få frem troverdigheten.

For hvis dette produktet gir samme glans som en premium voks (som IKKE er syntetisk) samt flere ganger så lang holdbarhet, så snakker vi altså her om ett produkt som erstatter ALT annet på markedet ETTER lakk korrigeringen. Man sparer t.o.m. penger på vask av bilen da man slipper avfetting/felgrens og alt det der.

Det er det inntrykket jeg får i mitt hode og dermed har man funnet vidundermiddelet de fleste av oss er på leting etter. (vertfall dem som vil ha ett enkelt bilhold.... altså ikke meg selv)

Men... når ting høres for godt ut til å være sant... så er det jo ofte det.... så derfor er jeg på jakt etter litt mer info. rundt produktene.

Den eneste grunnen til at jeg ville prøvd dette produktet er ikke lakkbeskyttelsen men sheating av vannet samt at bilen tilsynelatende blir mye enklere og holde ren.

Siden jeg da ønsker å vaske bilen min ofte samt legge på en voks i ny og ne, så spør jeg derfor hvordan dette middelet fjernes, for dette er nok noe jeg kommer til å gjøre ofte, selv om det strider mot all fornuft.

Jeg virkelig nyter de timene jeg får lov til og holde på med bilen og da vil jeg ikke i utgangspunktet ha ett produkt man smører på og buffer av hvert tredje år.

Produktet i seg selv er sikkert knallbra! Ingen tvil om det, men spørsmålet er om det er noe for meg.... hehe.

Mulig jeg legger inn en bestilling i løpet av helgen kun for å teste... men i mellomtiden hadde det vært fint hvis andre kom på banen i denne tråden med erfaringer rundt produktet.

Jo fler erfaringer jo bedre :)

Nå skal jeg snart til Tromsø for å ta flyet til Oslo så nå skal det hjem og stelle med bilen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du fjerner enkelt lakkforsegling med en lakkrens eller ved bruk av maskin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay... så man trenger ikke noe sterkere skyss til Nanolex som noe annet altså...?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay... så man trenger ikke noe sterkere skyss til Nanolex som noe annet altså...?

Nope - jeg testet Nanolex Premium på halve panseret på en av mine biler - fjernet lett med avfetting + clay + lakkrens.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare hyggelig å kunne hjelpe.Fikk jo testa dette produktet ganske grundig, og fotografen jeg leide inn til ett par før og etterbilder synes også at det så bra ut. Du får ha god tur til Oslo :) ps: dette produktet er veldig drøy i bruk.100ml holder til 3 biler sånn jeg bruker det.Restene bruker jeg på dusjkabinett og plastlister :) Bør brukes innen 6 mnd.

Stemmer, skal ikke være noe problem å fjerne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror dessuten at du Bjerknez blander sammen glans, blankhet, våthet og dybde her. På lyse biler vil sealere har mer for seg enn på mørke biler, da det er relativt vanskelig å hente ut dybde fra helt lys lakk (relativt elementær fysikk mtp bølgelengder etc) - da snakker man om "blankhet". Glans / våthet får man fra voks med carnuba - altså naturlige vokser. En blanding får man fra hybrid-vokser som inneholder blanding av carnuba og syntetiske polymerere

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nope - jeg testet Nanolex Premium på halve panseret på en av mine biler - fjernet lett med avfetting + clay + lakkrens.

Hva syntes du om resultatet på den halvdelen da? Synes du det ble dybde og glans, eller rett og slett bare den mye omtalte glassaktig overflata? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glassaktig og blank som fy på steelgrey Saab og j**** glatt. Men jeg jobbet litt feil med produktet (lot det ligge for lenge før avbuffing, og det var major pain å få vekk alt - samt at det var fuktomslag i lufta) - så jeg har ikke fullført testen av nanolex premium ennå. Blir nok til at jeg får gjort det i juli en gang tenker jeg på en kandidat jeg har linet opp her (sølv metallic).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hva du mener her jeg men. Lakkforseglingen legger seg som en film OVER lakken ja. Og det er jo AKKURAT det samme som en voks gjør. Hvorfor skulle ikke det kunne bli like blankt? Eneste forskjellen er at forseglingen er 100% syntetisk mens voksen inneholder carnauba og div naturlige oljer. De gjør jo akkurat samme jobben.

Å legge på en lakkforsegling er jo ikke stort annerledes enn en voks. Begge legger et beskyttende lag over lakken, begge gjør samme jobben og begge fjernes / slites bort på samme måte. Forskjellen er bare at den ene er helsyntetisk mens den andre gjerne er både syntetisk og naturlig.

Så ett siste spørsmål:

Hvis voks og alt skal fjernes før påføring av Nanolex pro, så mister man jo litt av "gøden" som er der nå.... og siden nanolex pro lakkforsegling ikke har noen poleringsegenskaper men KUN legger igjen en hinne, så vil vel sluttresultatet fremstå som litt mer falmet.... etersom voksen som ligger på nå blir fjernet?

Vanlig voks har da vel heller ingen "poleringsegenskaper"? Poleringen gjør du på forhånd.

Endret av mighty82
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glassaktig og blank som fy på steelgrey Saab og j**** glatt. Men jeg jobbet litt feil med produktet (lot det ligge for lenge før avbuffing, og det var major pain å få vekk alt - samt at det var fuktomslag i lufta) - så jeg har ikke fullført testen av nanolex premium ennå. Blir nok til at jeg får gjort det i juli en gang tenker jeg på en kandidat jeg har linet opp her (sølv metallic).

Du trenger ikke å slite for å buffe av om det ligger for lenge.Er bare å legge ett nytt lag oppå, og det "spiser opp" laget som har lagt for lenge, og dermed er det bare å buffe av igjen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive