Gå til innhold

På tide med nytt tilskudd i bilpleie-skapet!


Anaxyd

Recommended Posts

Heisann!

Etter som mye av sommeren går til å kose med bilen, så må vi jo handle inn litt produkter. Har jo litt fra før av, men etter som jeg har lest litt på forumet her, lest litt guider og blitt "frelst" av foam-cannon, må jeg nesten kline tæl med noe mer. Jeg har jo noen spørsmål til dere proffe gutta, så om dere kunne ha hjulpet meg på vei med oppdatert skap hadde dette vært knall! :)

Bilpleieskapet består av følgende idag:

  • NanoLotus prof glassforseglingssett
  • Glassmicrofiber
  • Green monster
  • 2x MF tørkehåndklær
  • Ymse annet microfiber
  • CG Maxi-Suds 2 sjampo
  • Megs NXT sjampo
  • Washmitts fra Megs
  • Vaskebøtter UTEN gritguard! (:o)
  • Megs 3 step serie
  • TurtleWax DA maskin
  • Megs NXT Tech Wax 2.0
  • Optimum Dekkfornyer
  • Dekkfornyings-pader
  • Swissvax Leather Care kit
  • "Sævveulls" felgbørste

    - - - - - -


    Som dere ser er det jo en grei liste, men det er jo noen store avvik her. Mange får kanskje frysninger og dårlig nattesøvn fordi lista ikke inneholder bøtter med gritguard, så jeg beklager dette. Jeg er dog MEGET forsiktig med å plukke av eventuelle lumskheter fra mittene hver gang før jeg tar den på bilen.


    Dere kan se et midlertidig utkast på min nye freshe liste: (Fra SS)


    Børster, koster o.l
    • Swissvax Felg kost
    • Swissvax Detalj kost
    • Mothers Carpet Brush
    • Børste til dekk og hjulhus.
    • Chemical Guys Shaggy Fur Microfiberklut 3 pakk
    • CHEMICAL GUYS SPRAYFLASKER 0,5L 3 PACK (greit å ha for å blande ut f.eks IPA og slikt i slike)
    • 1x 18l bøtter med Gritguard


      Plastfornyere
      • Chemical Guys New Look Trim Gel
      • Chemical Guys Bare Bones


        Skumkannon
        • Scandic Shine's Foam Cannon


          Såpe og avfetting

          • Chemical Guys Grime Reaper Avfetting
          • Chemical Guys Citrus Wash & Gloss
          • Chemical Guys Green Clean
          • Chemical Guys Lemon & Lime Scent.
          • Bilberry Felgrens 1l

          Rubbing, polish

          [*]Scholl S03+ 1kg

          [*]Scholl S30 1 kg [justert fra S40 til S30]

          Pads til polish og rubbing

          [*]Uber Blå 150mm Finpoleringspute.

          [*]Uber Grønn 150mm Poleringspute.

          [*]Uber Gul 150mm Rubbingpute. (til S03+ antar jeg)

          [*]Uber Sort 150mm Voks/Sealerpute. (til NXT sealeren min vil vel denne funke bra)

          Vokser, QD o.l.

          [*]Swissvax Autobahn Felg Voks 50 ml

          [*]Chemical Guys Speed Wipe Quick Detailer.

          [*]Swissvax Shield eller Onyx

          Ja, så gjenstår det hovedvoksen da. Jeg har en svart Toyota Celica, og har sett litt på denne Shield voksen til SV. Syntes det er noe dritt at man må vaske bilen fordi det havner pollen og støv på den, så om dette fester seg mindre med teflon voks, syntes jeg denne virker interessant.

          Spørsmål: Så, ser dette ellers ut som en bra liste? Noe mer jeg bør legge til, som er absolutt nødvendig? Eller ting som er overflødig? Vil gjerne ikke bruke unødig med penger.

          Håper på noen svar, så skal jeg gi dere en bildetråd med produktene etterpå! :D Selv om jeg ikke kan måle meg med mye her, dog.

          EDIT: Ble mye spørsmål ser jeg nå, så hadde virkelig satt pris på svar! Greit å ikke spørre FOR mye når man er ny på et forum. :)

Endret av Anaxyd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Vanlige bøtter er for små for GritGuard

-SV Felg kost er noe større en detail

-Kan brukes på felg, men er ikke stiv nok til å ta møkka på dekk

-Black WOW er for plast, Seal Feed for gummi

- Både grønn og blå er fine å ha

2.Shield er en flott voks som passer alle biler. Onyx er også et godt valg, og i ett Entry Kit er man på god vei til å bli hekta :)

3. Det blir nok mer etterhvert! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Til spørsmål 1:

detalj kost og wheel er litt forskjellige i størrelse, men samme "type"

Mothers børste kan brukes begge steder, men min mening er at vikan kosten er både bedre og billigere

Tror nok også jeg ville byttet ut S40 med S30 da S40 er veldig fin og oljete og kanskje ikke "grov" nok til å fjerne kjørespor o.l fra S03

Desuten etterlater den seg en veldig bra finnish.. Skjeldent jeg bruker noe mer etter S30..

Jeg ville også byttet ut black wow med f.eks CG new look trim gel. Den er utrolig drøy i bruk, du får MYE mer også varer den LEENGE.

Blå eller sort uber er fint til S30/40 eventuelt orange scholl.

Et godt alternativ til wash & Gloss er den nye Glossworkz. en veldig god såpe som skummer godt, rengjør godt, og "booster" lakken/voksen litt.

Angående Onyx eller Shield... blir det vel nesten det samme. Onyx ser utrolig bra ut og varer overraskende lenge.

Shiled blir litt "glattere" men ved masse pollen må en nok frem med vaskebøtta og mitten uansett for å få det helt reint.

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Jeg ville lagt til Scholl S17 samt Scholl orange i listen.

Ville også byttet ur S40 med S30.

Har hørt at S30 på orange Uber er knall saker med henhold til hologramfjerning....

EDIT:

Endret min anbefaling fra Uber Orange til Scholl Orange

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har ikke jeg villet brukt den hjulhus børsten på felgene etter du har brukt den i hjulhuset,fordi hjulhuset inneholder ganske mye grov møkk som kan ripe opp felgene.

uansett hvilken swissvax du kjøper blir det ikke feil!!!

Eller er det mye godt sagt over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Her var det mange bra svar ja! Må bare legge til at jeg sjelden ser så mye hyggelige folk og ikke minst svar på et forum! Har en del år på baken på diskusjon.no, og der er det MYE mindre hyggelig å være enkelte steder. Men nå virker jo vi bilpleie gutta veldig hyggelige, og har en god tone uansett har vi ikke? :) Følte bare for å rose litt her!

Uansett, tilbake til saken:

#1. Da har jeg tatt vekk Mothers hjulhus børsten. Det var ikke Vikan felgbørsten jeg har lagt til, men denne: BØRSTE TIL DEKK OG HJULHUS (postet ikke bilde, da det blir rotete)

Har faktisk en saueulls felgbørste som jeg glemte å nevne i listen jeg har, og denne funker bra til å vaske felgene. Så trenger egenlig bare noe som kan ta hjulbuene og dekkene skikkelig, og regner med at denne jeg har linket til ordner den biffen?

#2. Så har jeg byttet ut S40 til S30. Akkurat dette med S17 venter jeg litt med tror jeg, fordi bilen min er ikke sååå ille. Eller må jeg ha den alikevel?

#3. Black WOW. Denne har jeg hørt mye bra om, ang varigheten osv. Jeg har prøvd forskjellige plastfornyere, men de blir liksom skikkelig bra etter påføring, men etter første vask er som regel det meste borte. Om CHEMICAL GUYS NEW LOOK TRIM GEL er like bra eller bedre enn Black WOW, velger jeg selvsagt denne! Flott om flere kunne ha gått god for CG sin plastfornyer slik at jeg føler meg "sikker".

#4. Sjampoen Glossworkz. Om denne rengjør bedre enn Citrus, og skummer like bra, så er jo denne et bedre valg slik jeg ser det.

#5.1 Så var det voksvalget. Jeg er veldig glad i produkter som har en ekstra funksjon i tillegg, så om teflon faktisk gjør lakken ENDA mindre mottakelig mot møkk, vil jeg nok velge denne. Hvordan er lakkdybden mellom disse? Er Onyx hakket dypere?

#5.2 Må jeg kjøre en runde med Cleaner Fluid selv om jeg avslutter med S30 før jeg legger voksen?

Takk for alle svar, setter virkelig pris på dette! :)

Endret av Anaxyd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez
#2. Så har jeg byttet ut S40 til S30. Akkurat dette med S17 venter jeg litt med tror jeg, fordi bilen min er ikke sååå ille. Eller må jeg ha den alikevel?

Husk at S17 er "mildere" enn S03....

Jo høyere tall, jo "finere" er den...

Så hvis ikke bilen din er sååå ille som du sier, så tror jeg nok S17 er ett bedre valg enn S03.... Men skader jo aldri og ha begge :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Angående dybde og wet look er de nok ganske like. jeg har både brukt Onyx og Shield og liker de begge veldig godt.

Shield er konge sammen med f.eks en god sealer som jetseal109 for litt ekstra slitestyrke og holdbarhet.

Nei du må ikke bruke cleaner fluid først, men er en liten fordel da det gjir noe bedre heft for voksen og skal da gi noe lenger holdbarhet.

og du får renset lakken skikkelig for eventuelle polish rester du ikke klarte fjerne ved wipedown

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, så jeg bør rett og slett "se an" om jeg trenger S03+, og heller velge S17 og S30. :)

Men om jeg vil legge sealer, så skal jo denne legges før voksen, og om jeg kjører en runde med cleaner fluid vil vel den ta vekk all sealeren?

Da tror jeg rett og slett at jeg velger Shield jeg. :) Får jo med clay kit med det Shield settet til 300kr ekstra, så det er jo greit å ha litt ekstra.

EDIT: Listen er oppdatert, og alt utenom rubbing og polish samt poleringspads er bestilt. Tar dette i neste omgang. :) Dette blir spennende, ihvertfall med tanke på at jeg skal ta "jomfrudommen" på skikkelig Swissvax! Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg! :D

Uansett, takk for all hjelp, og jeg kommer med litt bilder for de som vil ha. Om noen skulle ha noen innvendinger, har jeg til mandag å endre på ordren!

Endret av Anaxyd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...