cruiser1

Fjerning av malingsflekker, vinylrens + litt annet

Hei,

har kjøpt en Toyota Landcruiser som har vært benyttet av et malerfirma. Det er noen små malingsflekker på interiøret som jeg skal forsøke å fjerne.

Noen tips til hvordan man bør gå frem for å få de fjernet? Det er noen flekker på førersetet, midtkonsollen og på treverket. Det kan også anes en svak antydning til lukt av maling i bilen - noen tips til hvordan man kan fjerne den helt ?

Supert forum forøvrig! Er ikke noe annet enn en vanlig hobbyvasker av bil og vurderte å sette bort min Honda CR-V (sort) til bilpleie. Ble imidlertid så inspirert av forumet at jeg kjøpte Meguiars pakke, clay og microfiber på Bilxtra og polerte bilen selv. Det ble meget bra, men fikk ikke bort alle vaskeripene. Må man bruke maskin for å få eliminert disse helt og holdent? Clay er jo virkelig et genialt produkt. Vet ikke hvor mange ganger jeg har vasket bilen og irritert meg over nuppene som jeg ikke har fått fjernet. Hva gjør dere med clayen etter bruk? Den ble noe brun, men ikke så voldsomt at jeg ikke tror den kan brukes flere ganger.

Legger ved interiørbilde av Cruiseren. Malingsflekkene kan skimtes på setene og midtkonsollen.

post-249-1213624162_thumb.jpg

post-249-1213624172_thumb.jpg

Endret av cruiser1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei du, Cruiser ja, det er feit bil :D Anngående den Clayen, den bare pakker du sammen, pakker pakker og pakker. Når du ikke greier å pakke frem mere frsh clay, da hiver du den :D

Håvard

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm,maling på vinyl er ikke enkelt.

Hadde en bil for en tid til bake som var dekket i overspray maling.Brukte nesten 8,5 timer med clay for og få fjernet alt men måtte gi tapt når det kom til gummi/vinyl deler.

Du skal være sykt forsiktig med kjemikalier og pga. det er lett og få fargeforskjell.

Snakket med han som driver bilpleieren her i Ålesund og slike jobber er det værste han får inn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anngående maling på div utvendig så har jeg hatt bra hell med Super Degreaser ifra Meguiars. Men dette har vært ganske fersk maling. Med maling så mener jeg : husmaling, veimerking etc etc. Ikke fyk av klarlakk/lakk ifra lakkering. Da er clay å foretrekke som Arne sier. :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det blir nok ikke så enkelt å få det bort. Må vel enten leve med de eller muligens gjøre et forsøk på mekanisk fjerning. Er redd for å gå på med kjemikalier nettop med tanke på at det kanskje kan ta fargen. Nå er det ikke så voldsomt mange flekker, men jeg liker å ha det strøkent!

Noen flekker skrapte jeg bort med neglen når jeg hadde bilen på prøvekjøring, så noe er nok mulig å fjerne.

Ang. det med clayen så antok jeg at den lar seg bruke flere ganger. Er jo forholdsvis mye clay"veske" i forhold til claybar i Meguiarspakken. Har vakuumpakker hjemme så jeg puttet claybaren inn i en pose og vakuumerte den. Regner med at Cruiseren trenger en omgang med Clay den også når jeg har fått hentet den. Gleder meg til å fikse litt på den inni med skinnpolish. Skal ta setene i CRV'en med Meguiars gold class rich leather så får vi se hvordan det blir. Mulig setene i Cruiseren trenger noe skinnrens i tillegg.

Takk for svar iallefall!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skal ta setene i CRV'en med Meguiars gold class rich leather så får vi se hvordan det blir. Mulig setene i Cruiseren trenger noe skinnrens i tillegg.

Når du likevel skal sette inn setene med Leather'en til Megs, kan du gå over med "passevarmt" vann og rengjørings-Microfiber først, en setedel av gangen før du går på med leather C&C. Dette holder som regel til "normalt" skitne skinnseter...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok! Det skal jeg gjøre. Er det forskjell på rengjørings Microfiber og de Microfiber klutene som jeg kjøpte til å ta bort polish og voks med?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ok! Det skal jeg gjøre. Er det forskjell på rengjørings Microfiber og de Microfiber klutene som jeg kjøpte til å ta bort polish og voks med?

Jeg pleier å bruke "billige" Microfiber'er (plukker og klemmer til jeg finner en med grei kvalitet) fra super'n til å rense skinn, og "skikkelige" Microfiber'er til å behandle.. de på super'n er gjerne tøffere (så jeg holder dem langt unna lakken) men er greie til renseoppgaver a'la skinn, vinyl, grov plast osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg pleier å bruke "billige" Microfiber'er (plukker og klemmer til jeg finner en med grei kvalitet) fra super'n til å rense skinn, og "skikkelige" Microfiber'er til å behandle.. de på super'n er gjerne tøffere (så jeg holder dem langt unna lakken) men er greie til renseoppgaver a'la skinn, vinyl, grov plast osv.

Smooth! Dette forumet er heftig. Rask responstid liker jeg!!

Ok, da får jeg ta en tur og finne noen ok kluter for interiørbruk. Cruiseren er varebil så der er det litt vinyl å få brukt kluter på!

Er det du som driver godkjemi.com? Fin side!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Smooth! Dette forumet er heftig. Rask responstid liker jeg!!

Ok, da får jeg ta en tur og finne noen ok kluter for interiørbruk. Cruiseren er varebil så der er det litt vinyl å få brukt kluter på!

Er det du som driver godkjemi.com? Fin side!

Stemmer det, takk så mye :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om det kan være en ide og prøve citrus rens?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ha prøvd litt skinnrens på setene for å fjerne malingsflekker. Det skal fungere! Skinnrens + skinnbørste. Kan også prøve vinylrens + børste på dash.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ville ha prøvd litt skinnrens på setene for å fjerne malingsflekker. Det skal fungere! Skinnrens + skinnbørste. Kan også prøve vinylrens + børste på dash.

Går det greit å bruke DP Total Interior Cleaner + skinnebørste som rens?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan fungere ja, men prøv helst en plass som ikke er synlig først.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som en god plan. Noen spesielle som anbefales?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare av ren nysgjerrighet, på hvilken måte kan Dp Interior Cleaner "skade" stoffet? Ødelegger fargen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Høres ut som en god plan. Noen spesielle som anbefales?

Swissvax leather kit f. eks! Der får du med alt du trenger.

Bare av ren nysgjerrighet, på hvilken måte kan Dp Interior Cleaner "skade" stoffet? Ødelegger fargen?

Snakker om skinn her, det er mer ømfintlig en stoff seter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Swissvax leather kit f. eks! Der får du med alt du trenger.

Snakker om skinn her, det er mer ømfintlig en stoff seter.

Ok. Tror du swisswax'en er bedre enn pinnacle sin? Kjøpte jo nettop Megs cleaner & conditioner, så jeg trenger forsåvidt bare renseproduktet. Hva bør jeg bruke på vinylflatene? DP Total interior cleaner og optimum protectant ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den holder også ja! Prøv pinnacle på dash også, så optimum protectant

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive