Tomsti 0 Skrevet 10 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 10 Juni, 2010 hei. Jeg har fått en god del rust i bremseskivene, og har ikke råd til å skife de så derfor lurte jeg på om det går an å fjerne rusta på noen måte? har prøvd 5-56(?) rustoppløseren uten hell. Har prøvd med prickbort og rustoppløser pluss stålull - også uten hell. Regner ikke med noe bra resultat, men fins det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
urs4r 27 Skrevet 10 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 10 Juni, 2010 hei. Jeg har fått en god del rust i bremseskivene, og har ikke råd til å skife de så derfor lurte jeg på om det går an å fjerne rusta på noen måte? har prøvd 5-56(?) rustoppløseren uten hell. Har prøvd med prickbort og rustoppløser pluss stålull - også uten hell. Regner ikke med noe bra resultat, men fins det? Nye harde klosser og en real kjøretur? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M 25 Skrevet 10 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 10 Juni, 2010 Som regel er det bare å kjøre en normal tur så forsvinner alt av overflaterust. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 10 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 10 Juni, 2010 Bremseskiver blir rustbrun bare noen minutter etter kontakt med vann og blir borte etter første nedbremsing. Er det mer "alvorlig" rust kan det være treg eller defekt bremsekalipper evt. bare slitte klosser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anaxyd 114 Skrevet 10 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 10 Juni, 2010 Spørs hvor du har fått denne rusten hen da. Om det er snakk om rust direkte på selve skivene, hvor klossene dine tar tak, så er det normalt at det blir litt rust der når f.eks vasker bilen din. Ellers kan jeg berolige deg med at bremseskivene blir rustne etter bruk, da disse er utenfor ganske hardt miljø! Det er altså helt vanlig med rust "imellom", om du har ventilerte skiver. Du kan jo ta de av, pusse de ned, og lakkere de. Men tror nok ikke dette varer sånn kjempelenge. Siter Min nettside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torby 204 Skrevet 10 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 10 Juni, 2010 Svært få typer lakk som holder i lengden på bremseskiver. Store temperatursvingninger er lakk generelt lite glad i. Anbefaler IKKE at du bruker 5-56 eller noe annet liknende på selve bremseoverflaten på skivene dine, hvis du har gjort det tror jeg du bare kan bytte klosser med en gang, kanskje skiver også. Vask av bremseskiver og klosser kan du gjøre med løsemidler som ikke etterlater noen form for oljefilm, f.eks CRC Bremserens. Vann, avfetting etc under vanlig vask går helt fint. Siter mvh Torbjørn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anaxyd 114 Skrevet 10 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 10 Juni, 2010 Vil ikke varmen fra bremseskivene gjøre slik at CRC guffa fordamper rimelig raskt? Tror nok ikke det er nødvendig å bytte klosser og skiver fordi du har guffa på litt CRC. Det er jo en rimelig heftig varmeutviklig på enkelte biler der, ihvertfall over 100 grader på en vanlig bil når du har trått på litt. Vil tro CRC'n er fordampet for lengst da. Uansett, rust på bremseskiver er helt vanlig! Siter Min nettside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brynjar 1 481 Skrevet 10 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 10 Juni, 2010 Vil ikke varmen fra bremseskivene gjøre slik at CRC guffa fordamper rimelig raskt? Tror nok ikke det er nødvendig å bytte klosser og skiver fordi du har guffa på litt CRC. Det er jo en rimelig heftig varmeutviklig på enkelte biler der, ihvertfall over 100 grader på en vanlig bil når du har trått på litt. Vil tro CRC'n er fordampet for lengst da. Problemet er at bremseklossene vil suge til seg CRC'en som noen svamper. Det samme skjer om du skulle være så uheldig å ha på kobberpasta på selvede bremseklossen.. Jeg fikk en gang en 2'er feil på PKK angående gravrust på bremseskivene. Tok av skivene, satte de på avbalanseringsmaskinen og frem med slipesaker. Tok også slitekanten og etter et kvarter på hver av dem, så var det ikke noe av den påståtte gravrusten igjen. Dro til nytt kontrollsted og de ristet bare på hodet av tidligere kontroll. Siter brynjar@detailing.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 10 Juni, 2010 Admins Rapporter Share Skrevet 10 Juni, 2010 Fikk feil her på kangoo også mht skiver, men det var bare noen gode nedbremsinger så var problemet løst... er det gravrust el klosser som klemmer feil så er det nok noe som bør skiftes desverre.... Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Popp 59 Skrevet 18 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 18 Juli, 2010 Handla zinkbadede skiver til Buicken, vil nok få rust på selve gripeflata, men ingen annen plass på skivene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH 3 Skrevet 19 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 19 Juli, 2010 (endret) Disse ruster ikke uansett, om man ser seg litt rundt er det produsenter som lager skiver som kommer lakkeert, utenom kontakt flata selvfølgelig. Eller, man kan bruke sinkspary selv.. Endret 19 Juli, 2010 av LLH Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
space-ace 0 Skrevet 20 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 20 Juli, 2010 er det på selve skivene eller inne ved navet du tenker på? noen som vet hva man kan male nede ved navet med? tenker altså på den kanten som går horisontalt ut fra skiva. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kleiv 23 Skrevet 20 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 20 Juli, 2010 (endret) Ble nylig anbefalt Zinc-spray (kaldgalvanisering) av senter på skivene. Først fjerne rustlaget med en stålbørste e.l, rengjøre med aceton eller rødsprit og så maskering og Zinc. Skulle visst holde bra og man får jo kjøpt skiver som allerede har et zinc-belegg som forhindrer rust. Endret 20 Juli, 2010 av redline Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.