gjohn 35 Skrevet 8 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 8 Juni, 2010 Det er en stund siden jeg postet noen biler i denne tråden. Denne gangen er det en bruksbil i ordets rette forstand. Eier er mer interessert å få på en viss beskyttelse enn å ha en helt strøken overflate med maks glans og glød. Derfor en litt annerledes tilnærming til denne jobben enn det man vanligvis leser i trådene her. Dette er med andre ingen 100 % jobb fra A til Å, men mer å betrakte som en grei oppdatering av en bruksbil. Siden det ikke var planlagt noen full korrigering hadde jeg lyst til å prøve ut en annen fremgangsmåte enn det jeg vanligvis bruker. En fremgangsmåte jeg mener passer bedre for hverdagsbiler som denne. Tipper at den etter noen uker med hard bruk er full av riper allikevel. Derfor er jeg av den oppfatning at det er dumt å foreta full korrigering hver gang den skal shines vår og høst. Ole Gunnar og jeg hadde en runde på denne bilen i fjor høst. Gjentatte harde korrigeringer på en bil som brukes på denne måten vil gå hardt utover lakktykkelsen. Plan: 1. Grundig avfetting og vask 2. Clay 3. Kjemisk lakk rens 4. Spott korrigere de verste ripene 5. Sealer (for maks beskyttelse) 6. Evt. Innvendig støvsuging og vask hvis tiden tillot det Dag 1. Vask, avfetting og clay: Før vask Prickbort på alle paneler Bilberry på felger Bilthamber Sufex HD på dekk Etter ca 5 min. ble det lagt på en blanding av Bilthamber Autofoam og MAC 30 avfetting ved hjelp av Foam Cannon. Avspylig med høyttrykk. Ny runde med Prickbort fra vinduer og nedover. Vasket med 2 bøtte metoden. MG Shampo plus i 15 l varmt vann (ca. 5 sprut fra Gallonpumpen). Mer Bilberry på felger. Brukte diverse børster på felgene. Inngrodd bremsestøv satt godt. Vasket inne i døråpninger med Europris mitt. Vasket nedre deler med Innsekts svamp fra Pinnacle. Den ser brutal ut men skal ikke lage riper. Vanskelig å si her da nedre paneler var svært ripete. Men jeg har generelt god erfaring med denne. Etter tørk med MG Watermagnet ble bilen Clayet med Riccardo gul clay og No Rinse Clay lube. Clayen lagde noe merker. Se bilder. Utstyr:Prickbort Bilberry Bilthamber Sufex HD Bilthamber Autofoam og MAC 30 Dodo Juice bøtte, Vinbøtte fra Europris (skyllebøtte). Begge med grit guard Vaskehanske i Chenile Innsektsvamp fra Pinnacle Mitt fra Europris til døråpninger MG Shampo Plus MG Watermagnet tørkehåndkle Riccardo gul clay No Rinse Clay lube Total tid dag 1 ca. 3 timer. Vask: Ikke så mye beskyttelse igjen her: Dag 2. Lakkrens, korrigering, beskyttelse og innvendig vask: Inspeksjon, greit med ting her : Sol og skygge om hverandre og masse pollen gjorde ikke arbeidet lettere. Er avhengig av å stå ute. Ikke ideelt under sånne forhold. Brukte en SV car duster til å fjerne pollen mens jeg holdt på. Måtte stadig fjerne pollen med denne. Absolutt et redskap å anbefale. Først gjorde jeg en lakkrens med MG DC1. Brukte Black & Decker Eksentersliper med Sonax orange pute til formålet. Så gikk jeg over bilen for å lete etter riper som trengte korrigering. DC1 fjerner/skjuler noe men det var fortsatt mye igjen. Det skal ikke være fillere i DC1 men den må inneholde noen oljer. Testet et par steder med IPA wipedown. Absolutt godkjent. Konsentrerte meg så mest om dører og bakluke samt støtfanger bak Det var der det var mest riper. En del skader var gått igjennom lakken og følgelig ingen ting å gjøre med. Korrigering med Grønn, gul og blå 3M polish. Prøvde 3M gul polish på Metabo ull men det tok ikke nok. 3M grønn rubbing på grønn 3M pad var det som ga best resultat. Dette lagde hologrammer så jeg måtte gå over med 3M gul og blå Brukte Über padder hhv Gul og blå. Det funket bra. Alle polisher spredde jeg på laveste hastighet ca. 600 omdr. for så å økt til hastighet ca. 3 på Hitachien (ca. 1700-1800 omdr.). Som alle fornuftige idrettsfolk ga jeg meg på topp (hastigheten altså). Hjelp et monster. Hvor er bug remover'n Som sealer valgte jeg MG NXT Next Generation Wax 2.0. Den hadde jeg i vinter på konas Audi A4. Den varte fra august til april. Og fortsatt beadet og sheetet den. Ikke verst det. Innvendig støvsuging (rydding) og vask med CG Green Clean (1:16). Glemte dessverre å ta innevendig bilder etter denne behandlingen. Autosol på eksostusser. Total tid dag 2 ca. 7,5 timer Utstyr:Lakkrens MG DC1 Sonax orange pad B&D Eksentersliper (ønsker meg DA maskin) 3M Grønn, Fast Cut Plus Compound 3M Gul, Extra Fine Compound 3M Blå, Ultrafina SE Polish Ullpad fra Metabo, Grønn 3M pad, Gul og Blå Über pad. Hitachi SP18VA roterende poleringsmaskin Sealer MG NXT next generation Wax 2.0 Sort Über pad (og B&D Eksentersliper) CG Green Clean (1:16) Autosol SwissVax Car Duster Masse microfiber kluter Washmitten hviler Sluttresultatet ble blankt men som sagt ikke 100%. Fortsatt litt swirls og RDS’er og dype riper (som ikke kan korrigeres) igjen. Totaltid ca 10,5 timer. Meguiars produktene slutter aldri å imponere meg. 17 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
offroad 20 Skrevet 8 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 8 Juni, 2010 Veldig fornuftig framgangsmåte på en bruksbil som virkelig blir BRUKT! Har tenkt det samme som deg, må jo bli tynn lakk på utsatte steder hvis en skkal korrigere bort ripene hver gang.. Blei blank ja!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alex 0 Skrevet 8 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 8 Juni, 2010 Fin jobb, det eneste den bilen mangla var noen digre jul Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 8 Juni, 2010 Admins Rapporter Share Skrevet 8 Juni, 2010 Bra jobb dette Geir... stor bil blir blank Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 8 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 8 Juni, 2010 En absolutt godkjent vårshine Cred for gode bilder og forklaringer. Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ståle 307 Skrevet 8 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 8 Juni, 2010 Først vil jeg si at dette var en klok og fornuftig tilnærming til problemstillingen, og det sier jeg fordi jeg sitter i samme skvisen selv med begge bilene som bruksbiler jeg ikke kan fullkorrigere både vår og høst. Utrolig morsomt skrevet, og det var skoggerlatter her når jeg fikk se bilde av den hvilende washmitten Det med lakkrens var også veldig interessant og et godt tips som skal taes med videre. Likeså er det noen av produktene du skriver om som kanskje har gått litt i glemmeboka her på DCN i alt støyet rundt stadig nye og fantastiske ting, og at den Megs Techwaxen var et strålende produkt syntes vel alle for bare halvannet år siden, men nå er den nesten glemt selv om den fremdeles er fullt på høyden. - Noe som ettertrykkelig vises gjennom en flott bildedokumentasjon akkompagnert av gode forklaringer som både inspirerer og bidrar til læring for meg og sansynligvis mange andre. Bilen ble skikkelig flott, og cred kommer selvsagt din vei for denne jobben mvh Ståle Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Essiek 385 Skrevet 8 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 8 Juni, 2010 DC1 er bare helt konge som rens - er ikke mye som slår den! Og UFSE er bare Og meget bra jobbet - dette er kred-verdig så det holder i min bok, for det ble a) rent, b ) korrigert, c) blankt og d) godt dokumentert Vi ses vel ganske så plutselig tenker jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter 1 399 Skrevet 8 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 8 Juni, 2010 Så ut som det ble bank og lekkert dette. Bra jobbet John!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gjohn 35 Skrevet 8 Juni, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 8 Juni, 2010 Veldig fornuftig framgangsmåte på en bruksbil som virkelig blir BRUKT! Har tenkt det samme som deg, må jo bli tynn lakk på utsatte steder hvis en skkal korrigere bort ripene hver gang.. Blei blank ja!! Takk skal du ha. Skal bli spennende å følge bilen fremover. Mener selv at det bør være en grei fremgangsmåte for slike biler. Fin jobb, det eneste den bilen mangla var noen digre jul Takker. Kan nesten ikke bli store nok hjul på sånne biler. Men så er det jo det med bruksegenskaper da. Bra jobb dette Geir... stor bil blir blank Takk Truls. Ja man merker at bilen er noe større når man må frem med gardintrapp for å holde på med taket. En absolutt godkjent vårshine Cred for gode bilder og forklaringer. Tusen hjertlig. Var nesten litt nervøs for å legge ut dette arbeidet her. Noen mere sikkert at man jukser litt. Men det gjorde jo Ingrid Espelid også. Først vil jeg si at dette var en klok og fornuftig tilnærming til problemstillingen, og det sier jeg fordi jeg sitter i samme skvisen selv med begge bilene som bruksbiler jeg ikke kan fullkorrigere både vår og høst. Utrolig morsomt skrevet, og det var skoggerlatter her når jeg fikk se bilde av den hvilende washmitten Det med lakkrens var også veldig interessant og et godt tips som skal taes med videre. Likeså er det noen av produktene du skriver om som kanskje har gått litt i glemmeboka her på DCN i alt støyet rundt stadig nye og fantastiske ting, og at den Megs Techwaxen var et strålende produkt syntes vel alle for bare halvannet år siden, men nå er den nesten glemt selv om den fremdeles er fullt på høyden. - Noe som ettertrykkelig vises gjennom en flott bildedokumentasjon akkompagnert av gode forklaringer som både inspirerer og bidrar til læring for meg og sansynligvis mange andre. Bilen ble skikkelig flott, og cred kommer selvsagt din vei for denne jobben mvh Ståle Tusen takk Ståle. De fleste starter med Meguiars men ender fort opp med andre produkter. Ikke fordi Meguiars er dårlig men det kommer jo stadig noe nytt som må prøves. Jeg syns Meguiars har masse bra produkter som holder følge med det meste. PS! Billy er litt fornærmet på meg etter at jeg kalte han washmitt. Sorry Billy. DC1 er bare helt konge som rens - er ikke mye som slår den! Og UFSE er bare Og meget bra jobbet - dette er kred-verdig så det holder i min bok, for det ble a) rent, b ) korrigert, c) blankt og d) godt dokumentert Vi ses vel ganske så plutselig tenker jeg MG DC1 og 3M UFSE er gode produkter. Jeg overraskes stadig over hvor blankt DC1 kan gjøre en bil. Og det for hånd eller med DA maskin. På A4'en vår har jeg kjørt DC1, DC2 og MG #26. Ser ut til å være en knall kombinasjon. : Vi ses om noen timer ja. Hørte jeg skum og Sjampis Så ut som det ble bank og lekkert dette. Bra jobbet John!! Takker Petter. Trodde du pugget på talen jeg. Ikke sitte oppe å lese på trådene her. : Hææææ. Fikk feilmelding ved posting: "Ditt innlegg inneholder flere smilefjes enn det forumet tillater. Vennligst reduser antallet og prøv igjen. " OK. Da fjerner jeg alle under hver kommentar og tar et sort til slutt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn_A 106 Skrevet 8 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 8 Juni, 2010 Vakker bil og bra utført vårshine Jeg tror hemligheten egentlig ligger i crocs sandalene Siter -Bmw iX3 2021 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gjohn 35 Skrevet 8 Juni, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 8 Juni, 2010 Vakker bil og bra utført vårshine Jeg tror hemligheten egentlig ligger i crocs sandalene Takk skal du ha. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Bernhard 2 385 Skrevet 8 Juni, 2010 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 8 Juni, 2010 Flott jobb dette Geir.. Fatter hadde lik bil før og det er mye bil, bare å vaske bilen er ett prosjekt i seg selv Du kjører matchende trøye og crocs ser jeg Siter Facebook: Brynildsen Autospa Hjemmeside: Brynildsen Autospa Hjemmeside: BAS-ShopAudi RS6 Ducati 1199 Panigale S Audi Q7 S-line BMW 318D Ferrari 360 Modena BMW E92 320D Lemansblau Audi A8 D3 4.2 Quattro Audi A4 B7 Granatrød Audi RS4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gjohn 35 Skrevet 8 Juni, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 8 Juni, 2010 Flott jobb dette Geir.. Fatter hadde lik bil før og det er mye bil, bare å vaske bilen er ett prosjekt i seg selv Du kjører matchende trøye og crocs ser jeg Takker Bernhard, Kjører alltid stil vet du. Selv under polering. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne 89 Skrevet 8 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 8 Juni, 2010 Godt jobba dette,Tror nok ikke eier ble skuffet når bilen ble henta. Er enig med Ståle angående den voksen du brukte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gjohn 35 Skrevet 8 Juni, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 8 Juni, 2010 Godt jobba dette,Tror nok ikke eier ble skuffet når bilen ble henta. Er enig med Ståle angående den voksen du brukte. Takker Arne. Yepp man har lett for å glemme når man ivrer etter stadig nye produkter. NXT vax'en og MG # 21 er to gode sealere. I utgangspunktet er de jo like. Jeg er ihvertfall strålende fornøyd med begge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 8 Juni, 2010 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 8 Juni, 2010 Nydelig utført jobb og blankt flott resultat! NXT tech wax, M20 og M21 er favorittprodukter jeg stadig vender tilbake til. Writeup'en din ga mange tips og er fornøyelig lesning. Sjekk den hvilende wash-mitten din for bein og tenner! Cred'en er løs Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gjohn 35 Skrevet 9 Juni, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 9 Juni, 2010 Nydelig utført jobb og blankt flott resultat! NXT tech wax, M20 og M21 er favorittprodukter jeg stadig vender tilbake til. Writeup'en din ga mange tips og er fornøyelig lesning. Sjekk den hvilende wash-mitten din for bein og tenner! Cred'en er løs Takk skal du ha Øyvind. Washmitten har store hoggtenner. Godt den er skikkelig tam. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez 181 Skrevet 9 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 9 Juni, 2010 Ser ut som det er en vilende Golden Retriever du hadde avbildet lenger opp? Har selv en Golden Retriever og skulle du brukt den som mitt, så hadde du slitt noe jævlig med en hårete lakk etterpå..hehe. Flott jobb du har gjort her vertfall! Siter Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorke 379 Skrevet 9 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 9 Juni, 2010 Flott jobb her, ble en bra forbedring! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Gunnar 151 Skrevet 9 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 9 Juni, 2010 (endret) Flott jobb Geir på denne store bilen med maaaange utfordringer. Cred på den. Blir også spennende å se hvor lenge ripene holder seg skjult pga DC1. Flott writeup og fine bilder ! Inspirerer til mere jobbing Endret 9 Juni, 2010 av Ole Gunnar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.