Gå til innhold

Vask av drying towel


Bjerknez

Recommended Posts

Bjerknez

Jeg har en del såkalte drying towels (husker ikke merke) og disse fungerte knall når dem var nye for ca. 6mnd. siden, men etter noen vask så har dem helt sluttet og suge opp vann og vannet blir bare dratt rundt på en måte.

Disse er blitt vasket på 40C med en liten dråpe milo, samt 1600omdr. og tørketrommel.

Det er liksom som om fibrene eller klutene har "lukket" seg på en måte....

Har jo en drøss slike kluter og også ett par dusin jeg ikke har pakket opp ennå, så er ingen krise akkurat, men vil gjerne høre hva jeg evt. har gjort feil...

Vanlige microfiberkluter (ikke drying towels) blir derimot veldig bra og holder ennå...

Hvordan vasker dere tørkehåndkleene deres?

EDIT:

Tror det bla. er dette håndkleet jeg har, samt ett som ligner men som er lilla...

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=4&products_id=117

kjøpte det vertfall fra scandicshine for en god stund siden...

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Milo er OK

MF skal ikke ha sentrifugering og tørketrommel........

vaskes, vries opp, ristes godt og henges til tørk...

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Milo er OK

MF skal ikke ha sentrifugering og tørketrommel........

vaskes, vries opp, ristes godt og henges til tørk...

Ahaa....

Jeg mener da å ha lest at det er mange som sentrifugerer disse.... eller tar jeg feil..?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg vasker mine på 90 grader og sammen med MF vask.. De som jeg har hatt i 2 år fungerer likegodt idag.. Samt det kan lønne seg å legge de i avfetting og vann over natten, utrolig hvor mye dritt som ligger i lakken.. Tror det var Adios el Mighty82 som hadde testet ut dette litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein86

Jeg sentrifugerer de tørkehåndklene mine som er waffle weave på høy hastighet, men miracle drier sentrifugeres på 400 o/min og så vrir jeg det før det henges til tørk.

Samme metode med lav sentrifugering brukes på alle de andre MF'en mine også.

Har opplevd at endel av MF'ene har begynt å linte når de sentriugeres på høy hastighet.

Men for å få liv i de gamle håndklene dine kan du prøve å legge de i en bøtte med litt surfex HD over natta før du vasker dem i maskinen.

Bruker du noe form for drying aid når du tørker bilen som kanskje medvirker til at tørkehåndklene blir vannavstøtende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt noen håndklet i Surfex HD, sterkt blandet, noen ganger ja. Fungerer veldig bra. Får til og med liv i Meguiars tørkehåndkle

Men sliter med å få håndkle skikkelig mykt. Hjelper litt å riste godt før tørk, men beste er vel tørketrommel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Bruker du noe form for drying aid når du tørker bilen som kanskje medvirker til at tørkehåndklene blir vannavstøtende?

Når jeg tørker bilen er det KUN vann som ligger på lakken...

Skal prøve tipset med Surfex HD og vann over natten...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein86

Bruker selv megs Last touch, valetpro citrus bling, duragloss aqua wax +++ når jeg tørker bilen så var derfor jeg spurte.

Surfex HD funket ihvertfall knall på de gamle SS-håndklene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Bruker selv megs Last touch, valetpro citrus bling, duragloss aqua wax +++ når jeg tørker bilen så var derfor jeg spurte.

Surfex HD funket ihvertfall knall på de gamle SS-håndklene mine.

Hvor sterk blanding snakker vi om her?

Altså med Surfex HD som klutene skal ligge i?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg kommer med en annet spørsmål her også. Skal vaske 2 poser med microfiber og poleringspads i morgen, samt endel applicatorpads. Alle disse er fra forskjellige produsenter med forskjellige farger etc. Lurer på hva som vil være beste metode for å vaske alt dette. Tidligere erfaringer med å vaske MF tilsier at de ikke blir så myke som de var helt nye og har problemer med å ta opp polish, voks etc godt nok(mest sannsynlig løst ved å la de virke i Snappy Clean og litt zalo)

Planen er å legge alt i en bøtte eller to med Snappy Clean/zalo pulver over natten. Poleringspads vasker jeg for hånd, men er veeeldig usikker på resten av microfiberne og applicatorsene.. Noen er MF, noen er skum, det er tørkehåndkler og masse typer MF. Tenkte å vaske med Omo Color på enten 60 eller 90 grader. Så riste de skikkelig etterpå og henge de til tørk. Er veldig rett for at de skal bli harde og misfargede igjen(Ja, er klar over at jeg burde sortere fargene og vaske de i flere omganger)

Noen som har gode tips her? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv megs Last touch, valetpro citrus bling, duragloss aqua wax +++ når jeg tørker bilen så var derfor jeg spurte.

Surfex HD funket ihvertfall knall på de gamle SS-håndklene mine.

Der har du problemet. Produktrester (spesielt voks) gjør håndklene og MF'ene vannavstøtende. Selv har jeg best erfaring med en dæsj Zalo (en god sprut i ca 5l vann). Har også prøvd Sufex HD. Mulig jeg ikke hadde sterk nok blanding. La håndklene og klutene ligge over natten. Gjerne flere dager. Vri de og legg de over i en annen bøtte med rent vann. Vri de igjen og de er klare for vaskemaskinen. Hvis det fortsatt kommer ut mye såpe (Zalo) må du gjenta skylleprosessen. Jeg har ikke merket noe forskjell på sentrifuge hastighet. Har prøvd alt fra 0 - 1800 omdr. Linter like mye/lite uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Jeg vasker mine på 40 grader. Har testet på 60 også uten at det gjorde stor forskjell. Farger bryr jeg meg ikke om så har flere med masse fine farger, men de farger veldig lite på 40 grader. Tar du de på 90 kan du garantere at de farger. Har brukt CG sin microfiber vask og det funket bedre enn Milo. Nå skal jeg teste Sonus sin som hittil har gjort ett veldig bra inntrykk til pad vasking i bøtte. Mine miracle dryers suger enda. De suger best når de er litt våte og de blir vasket en gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez
Mine miracle dryers suger enda. De suger best når de er litt våte og de blir vasket en gang i uka.

Her fikk jeg voldsomt lyst til å dra inn madammen i samtalen... men det hadde nok resultert i rabalder her inne.... laugh.gif

Problemet er nok at jeg har vasket noen av towels'ene sammens med microfiber jeg har buffet av voks med vil jeg tro... Slik at voksen har smittet over og "lukket" sugeevnen...

Mange gode tips her, og disse skal prøves så fort som råd :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Du kan også fint bruke KCL Micro Royal i bøtta, den har jeg hatt ca 1/12 i bøtte og det ligger masse igjen oppi bøtta etterpå som jeg ikke ante at var inne i MF'ne engang.. Micro Royal er også på tilbud til 199,- for 5 l hos Torshov om dagen.. Også ypperlig på lakk og spesielt gummi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...