Gå til innhold

Test: Smartwax SmartCarwash og Clay/Detail kit


Knutis

Recommended Posts

Produktene det er snakk om:

Claykit - 180grams claybar + 250ml detailer - http://www.bsbildeler.no/butikk/visvare.aspx?vnr=SW_KIT3&vg=11366&vgpath=Varekategorier/11366

Smart Carwash - http://www.bsbildeler.no/butikk/visvare.aspx?vnr=EXT_101&vg=11366&vgpath=Varekategorier/11366

Etter at bsbildeler.no kom på markedet med SmartWax (en smartere forbrukerserie) tenkte jeg at dette måtte prøves.

Gode priser ble etterfulgt av kjapp ekspedering og god service, og plutselig var pakken her. God emballasje!

99babdb4.jpg

Her har jeg lagt ved en 0,5 flaske for å illustrere størrelsen. Grunnen til at jeg gikk for minste shampostørrelsen var at dette kun var til test.

527b5070.jpg

Vi tar såpen først:

-jeg blander normalt 2cm med produkt i bunnen av foamcannon, og fyller så opp med lunkent vann så såpen blander seg godt ut i vannet.

Justeringsskruen står normalt 1/2 omdreining fra full minus (-). Dette gav et utrolig tykt skum med denne såpen og hang godt på panelene. Jeg er normalt ingen fan av sitruslukter, men denne luktet så mildt/svakt at det går an.

Skummer bra i bøtte:

P6050110.jpg

Ser frisk ut i kanon:

P6050111.jpg

Noen før-bilder av bilen:

P6050112.jpg

P6050113.jpg

P6050114.jpg

Så var det å legge skum. Med min default-innstilling på kanonen ble skummet veldig tykt, og hang bra på panelene:

P6050125.jpg

P6050128.jpg

Her ser man også litt av effekten til Espuma Revolution på dekksider, så skumlegging:

P6050129.jpg

P6050131.jpg

Etter avspylingen så panelene stort sett slik ut:

P6050132.jpg

Dvs at etsinger fra fugleskitt og steinsprut var igjen, men veldig lite møkk. En tynn støvhinne var igjen, men man må oftest bruke berøring for å få bilene 100%, så jeg syns ikke det var noe negativt.

Denne bilen skal angivelig være håndpolert engang ifjor, som bildet viser er det ingen beskyttelse igjen. Det merkelige er at panseret på neste vask, uten å ha blitt behandlet med noe i mellomtiden, faktisk viste antydninger til perling av vann. Tilfeldig, eller er det dette Smartwax kaller glansforsterkning?

Totalt sett kommer denne shampoen på min topp 5 liste over bilshampoer til bruk både i bøtte og kanon, sammen med Poorboy's SS&S, Mark V Autoglow, Optimum Carwash og DP Extreme Foam.

Så fikk jeg bilen inn i garasjen etter en kjapp tørk, og da åpenbarte seg noe brun dritt som hadde størknet på alle paneler på hele bilen!

En perfekt jobb for det nye clay kittet mitt tenkte jeg, og pakket ut godsakene.

Førsteinntrykket av clay'en er at den er mykere enn Riccardo's gule, og lar seg lettere forme. Den er også mykere i bruk, så jeg antok den ville lage mindre merker i lakken enn Riccardo's.

Førsteinntrykket av detailern som lube må jeg komme tilbake til, da sprayknappen ikke holder samme standard som resten av produktene jeg har testet fra Smartwax, en dårlig patent som i mitt tilfelle holdt til ett trykk, så sluttet den å virke. Pga mangel på ledige sprayflasker vil jeg komme tilbake til detailern om en ukes tid, både som lube og som boost etter vasking.

I denne testen har jeg derfor brukt en skikkelig blanding med Optimum No Rinse.

For å virkelig teste clay'en på denne myke Saab-lakken tok jeg først halve panseret for å se om jeg så forskjell på ripene.

Det gjorde jeg ikke, og jeg greide heller ikke feste noen forskjell på foto da hele panseret så slik ut både før og etter clay:

P6050178.jpg

Clay'en så da slik ut:

P6050168.jpg

P6050170.jpg

Jeg har konkludert med at Smartwax' clay er mildere mot lakken enn Riccardo's gule, som er min referanse. Den er dog noe dyrere pr gram (300kr for 180gram vs 200kr for 240gram), men også lettere å jobbe med, så dette er en clay jeg gjerne vil fortsette med.

Etter å ha clayet hele bilen så ikke lakken værre ut enn det den gjorde før jeg clayet, og alle paneler var (heldigvis) klare for korrigering. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

fin test det der knutis :) Skummet av såpa så bra ut.Jeg bruker kun vaskehaller 1 min hjemmefra enda, men skum er viktig, så må huske denne såpa til jeg får tak i HT også ;)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har jeg avsluttet denne testen, selv om jeg har igjen litt clay som vil bli brukt som sammenligningsgrunnlag/referanse mot andre typer clay i tiden fremover.

Her er Smart Detail flyttet over på en passende sprayflaske; den er lik Chemical Guys' Pro Detailer både i utseende og lukt, og siden Smartwax er laget av samme produsent, er det rimelig å anta at det er samme produkt. Isåfall VET jeg at denne fungerer bra da jeg har brukt den et års tid allerede.

bf96e016.jpg

Startet med å spraye litt lett på halve panseret på nybilen, for å se hvordan den ble å tørke. Før påføring:

6599d55f.jpg

Etter påføring:

f7299383.jpg

50/50 påført og ikke:

f464f0d5.jpg

Nå har jeg ingen fotos av selve tørkingen, men jeg syns ikke forskjellen var så stor på behandlet og ubehandlet flate.

Bestemte meg så for å spraye på hele panseret for å se om den kunne booste lakken litt. Bilen har enten blitt behandlet av forrige eier ganske nylig, eller hos firmaet jeg kjøpte bilen. Den er ikke så værst når det gjelder shine i lakken, men alt av riper, steinsprut og andre defekter er tilstede.

Her er et ferskt bilde der bilen har blitt kjørt ca 6 mil så stått ute hele natten. Panseret er nesten tørt og når jeg tittet på bilen igår kveld var det ganske klart at det beadet mer på panseret (mindre vannperler) enn på resten av bilen.

a46e4d79.jpg

Så tok jeg en runde med forskjellige typer clay på felgene, med Smart Detail som lube. Her er noen få fotos av seansen:

085d6e5d.jpg

7357daae.jpg

7d711a65.jpg

047a6b21.jpg

Hvorfor felger? Jo, lakken på bilen har som sagt blitt behandlet ganske nylig så det var fint lite å ta der. Felgene derimot hadde både litt inngrodd bremsestøv og noen tjæreflekker som clayen fikk bryne seg på. Smart Detail som CG Pro Detailer er ikke vanskelig å buffe av etter å ha blitt brukt som lube.

Jeg rangerer disse slik, første tar minst: Rosa clay - Smart Clay - Gul Clay

Drister meg således til en liten konklusjon:

Smart CarWash er en knallgod såpe uansett om man bruker lite eller mye av den, men for storbrukerne blir den litt dyrere enn konkurrentene. Mild mot lakk, plast og hender men fjerner bra med skitt og egner seg både til bøtte og kanon. Har bestilt mer av denne for å se hvordan den takler LSP over tid, så jeg slenger nok inn en sluttkommentar på den etterhvert.

Smart Detail er en fin detailer som egner seg utrolig bra som lube uten å løse opp clay'en eller henge igjen på panelene, i tillegg booster den en lakk som kanskje har sett sine bedre dager.

Smart Clay er en medium-mild clay, noe høyere kilospris enn enkelte andre men utrolig tilgivende (enkel) å jobbe med. Lager lite merker i lakken og tar det aller aller meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Største ulempen for oss storbrukere er at den (foreløpig) ikke finnes i gallon, noe som gir en litt høy pris.

Jeg kan nevne at vi har den i sortimentet som gallon nå, og har hatt det ganske lenge. Vi har også hatt den på lager den siste tiden, og faktisk 1 igjen på lager til HALV PRIS ut november. Så her er det virkelig førstemann til mølla!

Smartwax SmartCarWash - 1 gallon

Endret av skoTner

Skotner Autospa - detailing since 1998

Member International Detailing Association, Certified Detailer - Skills Validated
Exint Premium Detailing Center | Rupes Certified Detailer | Colourlock Certified | AutoGlym Certified | Nanolex Approved Detailer | 3M Auto Car Care Center | Waxaddict Professional

 

Følg på Facebook!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Update:

Det er nå en liten stund siden jeg gikk tom for clay, rimelig drøy en slik boks om man knar den tynt før bruk.

Det er vel mer eller mindre opplest og vedtatt at Smartwax Smartcarwash er samme såpen som CG Citrus Wash&Gloss, og jeg ramlet på en gallon av denne etter denne testen. Har nå hatt den i ganske nøyaktig ett år, og er fortsatt kjempefornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...