Gå til innhold

Nybegynnertips


geir__

Recommended Posts

Hei

Etter å ha lest på forumet her i noen dager, tenkte jeg at jeg skulle investere i utstyr slik at jeg kanskje kan få tilsvarende resultat som en del har fått:)

Er rimelig fersk, og har bare polert veeeldig enkelt tidligere (med en DA maskin til 199,- kr). Er kanskje like greit å kjøpe en roterende nå først som sist? Har sett at Mekonomen har kampanje på en maskin til 499,- Noen som vet om denne er OK? evt andre tips til 400-600kr? http://www.mekonomen.no/default2.asp?p=kampanj&m=butik

Noen som har tips til produkter (polish, voks, lakkrens og pads) i budsjett klassen? Meguiars 3-step produkter fungerer vel ikke så bra med en roterende maskin? Er en fordel at det kan handles på f.eks. Mekonomen eller andre butikker, men dersom det er noe man kan få i en nettbutikk til en ok pris, så er det også greit.

Er for øvrig snakk om å polere en 1 år gammel bil, så er ikke så mye riper ennå.

Dette er handlelisten så langt:

maskin

ny bakplate (tenkte på en 3M plate, dersom det er "riktige" gjenger på maskinen (noen som vet?)

pads

lakkrens

polish

voks

såpe

mikrofiber håndkle

Ble mange spørsmål dette, men håper det er noen som kan hjelpe meg. Har prøvd å lese eksiterende tråder, men er litt forvirret ennå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AcciDabbi

Jeg ville lest Truhaa's bilpleie for dummies som ligger på forsiden (dcn.no).. Den hjalp meg mye! Hva folk velger av produkter finner du overalt på forumet men du får også mange tips om hva folk anbefaler ved å lese på produktguiden.. ;) (Se øverst på siden)

Når det gjelder produkter fra Mekonomenfer det vel bare å stikke innom å se hva de har? Så søker du på produktet på forumet å ser om noen har skrevet om d før..:P

Endret av AcciDabbi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lest Truhaa's bilpleie for dummies som ligger på forsiden (dcn.no).. Den hjalp meg mye! Hva folk velger av produkter finner du overalt på forumet men du får også mange tips om hva folk anbefaler ved å lese på produktguiden.. ;) (Se øverst på siden)

Når det gjelder produkter fra Mekonomenfer det vel bare å stikke innom å se hva de har? Så søker du på produktet på forumet å ser om noen har skrevet om d før..:P

Har lest den, men er utrolig mange produkter å velge mellom:) Etter maaange timer på forumet i går også, har jeg vel kommet frem til følgende to alternativer:

- kjøpe roterende maskin (mekonomen eller biltema) m/3M bakplate, samt 3M pads og polish. Synes 3M virker nogenlunde enkelt (fargekoder) og prisen er vel også grei.

- kjøpe biltema 2 hoders DA maskin m/nye pads og Meguiars 1 og 2 step + nxt gen 2 voks

Er det noen særlig fare for at jeg kan ødelegge lakken med den første komboen (roterende)? Ettersom bilen er såpass ny trenger jeg vel polish som er mild/sliper lite. Hvilke 3M produkter kan jeg bruke når der skal være minst mulig fare for å ødelegge lakken i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Roterende + 3M serien er en god løsning det, det kommer jo litt ann på hvor mye en skal korrigere også, er bilen din rimelig strøken kan det fort være det holder med en DA maskin fra biltema også..

Om du skal gå for roterende så ville jeg tatt gul (EFC) + gul og orange pad samt blå (UF) + blå pad på en forholdsvis strøken lakk...

Er det mer rens du ser etter mht lakken din så er DA fra biltema et bra alternativ sammen med megs 1 + 2 + nxt gen wax + feks Cyclo pads (blankbil) el Uber pads (scandicshine) For å gjøre det litt mer virent så er også Duragloss 101 + 111 en super kombo mht DA maskiner ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar:)

Har faktisk ikke fått bilen ennå (kommer om noen uker), men ettersom bilen er rimelig ny (14' km), regner jeg med at lakken bør være i rimelig god stand. Noen vaskeriper og sånt er det vel uansett, men det klarer vel ikke en DA maskin å ta?

Dersom jeg satser på roterende, vil dette da være en grei fremgangsmåte?:

-ordentlig vask og evt bruke clay

-3 m polish. skal jeg bruke kun blå hvis lakken er rimelig grei, eller skal det brukes gul også hver gang? Er det nødvendig med noe lakkrens først?

-nxt gen wax (skal denne brukes til slutt når man bruker roterende?)

Målet er vel egentlig å få en langvarig blank bil, trolig uten å korrigere mye, men vil samtidig ha utstyr jeg kan bruke noen år.

Endret av geir__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar:)

Har faktisk ikke fått bilen ennå (kommer om noen uker), men ettersom bilen er rimelig ny (14' km), regner jeg med at lakken bør være i rimelig god stand. Noen vaskeriper og sånt er det vel uansett, men det klarer vel ikke en DA maskin å ta?

Du kan fjerne MYE med en GOD DA-maskin (som Flex, Meguiars G220 og Kestrel DAS-6), men biltema maskinen er nok ikke helt i samme klasse, du bør alikevel klare å fjerne vaskeriper med den med riktig produkt til. Man må ofte opp ett hakk i cut på polishen med DA-maskin ifht roterende.

Dersom jeg satser på roterende, vil dette da være en grei fremgangsmåte?:

-ordentlig vask og evt bruke clay

-3 m polish. skal jeg bruke kun blå hvis lakken er rimelig grei, eller skal det brukes gul også hver gang? Er det nødvendig med noe lakkrens først?

-nxt gen wax (skal denne brukes til slutt når man bruker roterende?)

Målet er vel egentlig å få en langvarig blank bil, trolig uten å korrigere mye, men vil samtidig ha utstyr jeg kan bruke noen år.

1. Riktig, men legg inn en skikkelig avfetting før vasken. Mange her anbefaler Pickbort hvis du vil ha noe av det beste mot asfalt osv.

2. Finishing polish sammen med roterende er ofte nok hvis det er bare er overflateting og milde vaskeriper. Men 3M Ultrafina SE vet jeg ikke hvor mye tar, den regnes vel for å være blant de mildeste finishing polishene. Det kan sikkert noen andre her svare på :)

3. Du kan bruke denne til slutt, men den liker ikke å bli lagt på med roterende pga varmeutviklingen. Legg på for hånd eller med DA.

Endret av sruben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3M UF på blå pad tar ikke veldig mye, men litt tar den. Dette er tråden om den kosmetiske klargjøringen på min nye bil, der kjørte jeg 3m UF på blå 3M pad (roterende)

Da kan du jo se hva den ihvert fall klarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune

1. Riktig, men legg inn en skikkelig avfetting før vasken. Mange her anbefaler Pickbort hvis du vil ha noe av det beste mot asfalt osv.

Jeg vil heller anbefale PRickbort, siden Pickbort kan bli fryktelig trist :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg vil heller anbefale PRickbort, siden Pickbort kan bli fryktelig trist :D

Hehe.. Tror jeg satser på varianten med "r" når jeg skal kjøpe:) (Men inntil videre har jeg noe avfetting jeg hadde tenkt til å bruke opp)

Har omsider bestemt meg for følgende:

- Roterende maskin fra Marineshop, hvis ingen andre ikke kommer med et godt forslag til maks 700,- innen kort tid. http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10517051;c:100768

- blå 3M polish (Perfect-It Ultrafina SE)

- Meguiars Clay + Quick Detailer

- Div mikrofiber

- blå 3M tape

Tenkte også jeg skulle kjøpe 125mm 3M bakplate og 150mm blå 3M pads. Er dette grei størrelse, eller bør jeg ha mindre (75mm)?

Hvordan gjør dere det rundt takrail/takluke/overkant av dør f.eks. Er rimelig trangt. Er det ikke så farlig om jeg kommer bort i det jeg ikke skal polere? Ser litt vanskelig ut å komme til der.

Kan jeg avslutte med bare Meguiars #21 Synthetic Sealant 2.0 etter at jeg har polert? Er ikke spesielt glad i å vaske/polere :P, og ønsker lang holdbarhet og god glans fremfor ekstrem glans/show shine (lysten kommer sikkert etterhvert). Har lest at mange legger voks oppå lakkforseglingen, men hadde altså ikke tenkt til det i første omgang, dersom det går å kun bruke Meguiars lakkforseglingen og likevel få et bra resultat.

Har bøtte og litt sånt fra før, så venter litt før jeg oppgraderer dette. Blir nok penger i første omgang dette:p

Endret av geir__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørgvin

Masker det du ikke vil komme borti. Plast, gummi etc... Der det er trangt kan man bruke en liten håndpad og gnukke til du blir lei:-)

Har selv den maskinen du linker til. Nå har jeg tilgang til makita via arbeid så denne vurderes solgt. Brukt 1 gang hvis det er av interresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masker det du ikke vil komme borti. Plast, gummi etc... Der det er trangt kan man bruke en liten håndpad og gnukke til du blir lei:-)

Har selv den maskinen du linker til. Nå har jeg tilgang til makita via arbeid så denne vurderes solgt. Brukt 1 gang hvis det er av interresse?

Ok:)

Det er det absolutt. Sender deg PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez
men ettersom bilen er rimelig ny (14' km), regner jeg med at lakken bør være i rimelig god stand. Noen vaskeriper og sånt er det vel uansett, men det klarer vel ikke en DA maskin å ta?

En DA maskin har normalt ingen problemer med å ta vaskeriper (swirls)

Jeg vet ikke om den maskinen fra Mekonomen har såkalt tvungen rotering, noe som gjør det litt lettere...men du får nok fjernet det meste, eller vertfall noe med denne.

Har selv en Flex DA maskin, men denne har dog tvungen rotering, og denne fjerner vertfall swirls fra en 2008mod. Mazda 3 (metallic blå) uten problemer.

Jeg skal dog reservere meg noe når jeg uttaler meg om en DA maskin uten tvungen rotering. Jeg er ikke sikker på hvor effektive disse er, så det jeg skrev over her angående dette er bare antagelser.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte også jeg skulle kjøpe 125mm 3M bakplate og 150mm blå 3M pads. Er dette grei størrelse, eller bør jeg ha mindre (75mm)?

Hvordan gjør dere det rundt takrail/takluke/overkant av dør f.eks. Er rimelig trangt. Er det ikke så farlig om jeg kommer bort i det jeg ikke skal polere? Ser litt vanskelig ut å komme til der.

Du kan klare deg med kun 150mm pads, men som du sier er det som regel endel trange plasser denne kan bli litt stor.

Ikke dumt med en liten bakplate og liten pad i tillegg.

Kan jeg avslutte med bare Meguiars #21 Synthetic Sealant 2.0 etter at jeg har polert?

Ja, det holder med MG #21 etter poleringen, men 3M Ultrafina er kjent for å inneholde mye oljer, så for å få bedre heft og holdbarhet på #21 bør du nok gå over med IPA wipedown før du legger den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det holder med MG #21 etter poleringen, men 3M Ultrafina er kjent for å inneholde mye oljer, så for å få bedre heft og holdbarhet på #21 bør du nok gå over med IPA wipedown før du legger den.

OK. Er det en ulempe at den inneholder mye oljer? Synes 3M har virket som et greit alternativ pga fargekodingen som har gjort det litt lettere for meg å henge med (tror jeg). Hva er en IPA wipedown? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

OK. Er det en ulempe at den inneholder mye oljer? Synes 3M har virket som et greit alternativ pga fargekodingen som har gjort det litt lettere for meg å henge med (tror jeg). Hva er en IPA wipedown? :P

Den inneholder mye oljer for at den ikke skal tørke ut så fort under påføring vil jeg tro. (og muligens fillere?)

Ikke noen annen ulempe enn at en voks kanskje ikke får like god heft, samt at hologramlignende striper kan forekomme etter pålegg av voks.

IPA Wipedown fjerner disse oljene slik at lakken blir klar for en voks/sealer, samt at man også kan se det "virkelige" resultatet etter en polering da mye av oljene fyller igjen noe swirls og skjuler ripene. De fleste av oss vil jo ikke skjule ripene men faktisk fjerne dem... og for dem som faktisk vil fjerne dem er en IPA WipeDown ett must før videre behandling.

Jeg har 3M Finishing selv, men har aldri testet den, så ta det jeg sier med en liiiten klype salt...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørgvin

IPA kan du blande selv med 50/50 kondensfjerner og batterivann. Vet ikke om det er must med batterivann, men det er vel tanken på at det er helt reint som gjelder her. Jeg kjøper begge deler på biltema. Mange produsenter har egne produkter til dette formålet og.

Her er slik jeg gjør det med menzerna produkter som også inneholder oljer:

-Polerer til jeg mener produktet er ferdig/brutt ned

-Tørker av rester av produkt med en microfiber

-Lar panelet kjøe seg litt før jeg sprayer på IPA. Dette får så virke noen strakser før jeg tørker av igjen med microfiber.

Da skal panelet være "avfettet" for oljer og produktrester og klart til voks/sealer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Begynner å bli litt klokere.. Blir betraktelig mer jobb enn grønn turtle skjønner jeg:p

Dersom jeg, f.eks. i høst, ser at lakken er i bra stand (lite/ingen vaskeriper). Er det fremdeles polish som gjelder for å få lakken blank? Ønsker i så fall altså bare få blankere lank (samt beskyttelse). Ser det er noe som heter Meguiars #7 Show Car Glaze. Er det så enkelt som at jeg kan bruke denne med lakkforsegling etterpå, eller tenker jeg helt feil nå? (forutsetter ordentlig vask + avfetting først)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Tusen takk for svar alle sammen! Begynner å bli litt klokere.. Blir betraktelig mer jobb enn grønn turtle skjønner jeg:p

Dersom jeg, f.eks. i høst, ser at lakken er i bra stand (lite/ingen vaskeriper). Er det fremdeles polish som gjelder for å få lakken blank? Ønsker i så fall altså bare få blankere lank (samt beskyttelse). Ser det er noe som heter Meguiars #7 Show Car Glaze. Er det så enkelt som at jeg kan bruke denne med lakkforsegling etterpå, eller tenker jeg helt feil nå? (forutsetter ordentlig vask + avfetting først)

Får og få lakken din 100% blank må du begynne med å fjerne swirls. Hva du bruker her avhenger av hvor mye swirls det er snakk om, men i utgangspunktet skal lakkrensen (polish'en) på først, før du legger på en sealer og eller voks for å beskytte den blanke lakken og får å gimer dybde.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg mottatt et par pakker (to til er underveis), og har nå maskin og en god del produkter. Kom på et par ting til;

- Kjøpte Meguiars clay m/ Quick Detailer Spray. Skal dette brukes på våt bil, eller må den tørkes først?

- Når jeg skal ta wipedown etter 3M polishen; er det da noe farlig om jeg får litt IPA på plastikken på bilen? (mtp misfarging f.eks.)

- Hvordan gjør dere det med vask av mikrofiber kluter og pads (både de som brukes på maskin og "vanlige" påføringspads)? Legger dere alt i vaskemaskinen og vasker på 40 grader med vanlig vaskemiddel? (uten tøymykner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...