Gå til innhold

Mythbusters på Discovery


Ad|oS

Recommended Posts

Syk forskjell med 0.98 på skitten bil og 0,89 på en ren :D Og ja, de børstene eller hva man skal kalle dem var virkelig rene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

.. da kommer neste spørsmål: Hva er mest økonomisk av ripet eller ikke-ripet lakk. Jeg tipper ripet lakk som følge av "golfballeffekten".

Jeg tror at enhver ripe eller andre feil i lakken vil øke luftmotstand på en bil.Til og med den gropete bilen de skal prøve vil nok få høy luftmotstand.En golfball fungerer det godt med groper, men luftstrømmen er veldig ulik på en bil på bakken og en ball i lufta.

Men nå skal jeg ikke si mere.Har tross alt aldri lest andre bøker enn gummitarzan ;)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FTK har tatt kontroll over hypnoseboksen og ser Bridget Jones, så her går jeg tydeligvis glipp av noe. Satser på at jeg får sett det i reprise en eller annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke åpne hvis du ønsker å se ferdig episoden:

Nå viste faktisk testen til MB at bilen med golfball-opplegg fikk bedre økonomi, isolert fra alt annet. Så at ripene vil gi mindre luftmotstand er jo faktisk mulig.

Greia med ujevne overflater er at det skaper turblens rundt overflaten, som da er luft som ligger som smøring mellom overflaten og lufta som passerer forbi. Dermed blir luftmotstanden lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, funker jo greit det, men bør kanskje være litt forsiktig med vasken før du begynner. Tror nok at det ikke er så vanskelig å fjerne riper her om ikke annet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

De fikk mindre forbruk med dette.Det hadde jeg ikke trodd.Alikevel ville jeg ha sjekket hvor langt bilen triller i fri/nøytralt gir, for å se om det virkelig virker.Altså 100% sikker.For det er vanskelig å bruke minimum med gasspådrag for hver test de tar.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen her var jo det at de kjørte hver test mange ganger, og så at de fikk konsekvente resultater. Dermed ganske pålitelige resultater.

I tillegg så ble det målt underveis når de opprettholdt 65mph (105km/t), og ikke under akselerasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Tingen her var jo det at de kjørte hver test mange ganger, og så at de fikk konsekvente resultater. Dermed ganske pålitelige resultater.

I tillegg så ble det målt underveis når de opprettholdt 65mph (105km/t), og ikke under akselerasjon

Da er det greit :) Håper miljøbilene vil se sånn ut i fremtiden,hehe.da må vi maskinpolere med rare pader ;)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fikk mindre forbruk med dette.Det hadde jeg ikke trodd.Alikevel ville jeg ha sjekket hvor langt bilen triller i fri/nøytralt gir, for å se om det virkelig virker.Altså 100% sikker.For det er vanskelig å bruke minimum med gasspådrag for hver test de tar.

Det ville ikke fungert, fordi den med leire er vesentlig tyngre, og vil derfor ha en større mengde energi klar til bruk når den først er i fart. Den eneste testen de kunne gjort som faktisk ville gitt korrekte resultater var akkurat den de gjorde med at de startet i samme hastighet og avsluttet i samme hastighet slik at vekt ikke påvirker resultatet i det hele tatt.

Dette blir noe likt en annen test MB gjorde en periode tilbake med pick-up-bilen hvor de testet hva som gav best drivstofføkonomi med "døra" bak på planet nede eller oppe, og resultatet var at døra oppe var best. Samme grunn, det skapes turbulens i lufta akkurat over slik at den turbulente lufta, som beveger seg vesentlig saktere, fungerer som smøring for hovedstrømmen av luft som passerer over.

Og samtidig, med alle kurver som biler skal ha nå for tiden, så er det vel egentlig bare å kaste 170mm-paddene snart uansett.. får ikke bruk for den. Går mot disse formene uansett om det er pga bilen skal være golfballformet eller ikke.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune

Det ville ikke fungert, fordi den med leire er vesentlig tyngre, og vil derfor ha en større mengde energi klar til bruk når den først er i fart. Den eneste testen de kunne gjort som faktisk ville gitt korrekte resultater var akkurat den de gjorde med at de startet i samme hastighet og avsluttet i samme hastighet slik at vekt ikke påvirker resultatet i det hele tatt.

Dette blir noe likt en annen test MB gjorde en periode tilbake med pick-up-bilen hvor de testet hva som gav best drivstofføkonomi med "døra" bak på planet nede eller oppe, og resultatet var at døra oppe var best. Samme grunn, det skapes turbulens i lufta akkurat over slik at den turbulente lufta, som beveger seg vesentlig saktere, fungerer som smøring for hovedstrømmen av luft som passerer over.

Og samtidig, med alle kurver som biler skal ha nå for tiden, så er det vel egentlig bare å kaste 170mm-paddene snart uansett.. får ikke bruk for den. Går mot disse formene uansett om det er pga bilen skal være golfballformet eller ikke.

Njaaa, jeg så den episoden for lenge siden, og ikke idag, men jeg mener å huske at bilen ble først satt inn med "glatt" leire, for så å kjøre testing, deretter gravde de ut golfball-gropene, for å legge materialet inn igjen i bilen, slik at vekten var den samme hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inzane2012

bare å se på formel 1 bilene det, di blir vaksa og børsta og reingjort omtrendt hvert 5 min :) så ikke så rart at en rein blir bruker mindre bensin enn en skitten :)

mener å huske at di sa for noen år siden at vist en F1 bil var skitten og full av dritt på karossen ville den tape så mye som 0.1 sek pr runde, og for di av dere som ser på F1 så vet dere at det er ganske mye i den sporten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe

"Michael Schumacher today revealed the secret for his many championships - he used Svisswax Divine prior to any race (qualifying or actual race). He also admitted to prepping the car with Cleaner Fluid if he thought he needed that extra 0.01 seconds per lap.

- Yes, it's unbelivable how much faster the car went with 2-3 fresh coats of Divine on it, he was reported to have stated while being absolutely stinking drunk in a warehouse in Northern Trøndelag in the beginning of May this year.

Next up on the SciFi-channel - will Mr B set a new record on bare-belly surfing whilst coated with Crystal Rock during Tour De Sjø this summer? Stay tuned..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...