Gå til innhold

Fjerne "ingrodde" insekter m.m fra bobil


Siw

Recommended Posts

Lure meg har sagt ja til å forsøke å få en 5 år gammel bobil til å se litt mer presentabel ut.

Bilen har stått ute hele året og har i blitt vasket og avfettet en gang i blandt siden den ble kjøpt ny i 2005. Aldri fått noen from for voks eller sealer.

Har inspisert den, og da den er hovedsaklig hvit (og litt grå + en del dekaler), vises insektsrester og asfalt rimelig godt... Eier sier han har forsøkt å fjerne lag med skitt på tak og insekter m.m med sterk avfettting og børste (yikes), men ikke fått det til.

Planen er å ta en shining på bilen neste helg. Jeg får låne roterende og 3M-produkter, men jeg trenger litt input til hva jeg skal bruke for å løse opp 5 år med insekter og asfalt. 

Jeg er rett under 1.70, så må vel rigge stilas rundt bilen for å nå over den :P

I tillegg vil eier gjerne beskytte bilen litt slik at diverse rusk & rask ikke setter seg fullt så godt denne sesongen.

Kan dere anbefale drøy (og holdbar) LSP og produkt (gjerne noe som kommer i store kanner) for å fjerne særdeles inngrodd møkk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Duragloss 501 er ment til bobiler og camping vogner, den henger godt og renser bra også. legg gjerne Duragloss 111 over også for ekstra beskyttelse.... den er drøy, så trenger ikke voldsomt mye produkt.. legges gjerne på med DA maskin..

Som innsektsfjerner liker jeg godt denne her sprayes på innsektene, vente litt og så vaske/spyle de bort... Er det over større flater så kan du ht spyle, vaske og så legge det på rikelig ov fordele det utover med mitten for så å spyle det bort igjen etter noen minutter (ikke la det tørke på flatene)

Innsekter sitter på en annen måte en vanlig møkk, men har de sitti lenge nok så har de nok laget permanete merker som må korrigeres bort så godt det lar seg gjøre...

Show n shine tråd av denne blir moro Siw... ;) hint hint...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør vel nesten ta med at det bare er selve "bildelen" jeg har tenkt å bruke maskin på. Panelene på bodelen er "ruglete" og antagelig ikke egnet for maskin, så her er planen bare å få den ren og beskytte... :)

Noen som har erfaring med denne type doning?

Kanskje jeg blir første person ever til å poste S&S av en bobil? hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi gleder oss til S&S av denne, og litt gode tips og erfaringer tilegnet underveis

(har en som maser om campingbil-pleie jeg også serru <_< )

Duragloss 501 testet jeg på båt (den er også beregnet for det) i går, og den er fin å legge på med DA, og enkel å buffe av igjen, så det kan nok være bra på selve "campingboksen" på bilen - vær imidlertid obs på herdetid på 20 timer.

Duragloss sin insektfjerner fungerer veldig bra, nesten like bra fungerer også Turtle sin (på blank sprayflaske)

Fluer og mygg består for en stor del av proteiner - insektfjerner har den egenskapen at den løser opp proteiner, noe vanlig avfetting ikke gjør like bra.

Men, min eks-venn Petter testet Grime Reaper som insektfjerner med stort hell i fjor mener jeg å huske, så om du har noe slikt på lur så prøv det.

mvh

ståle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Bør vel nesten ta med at det bare er selve "bildelen" jeg har tenkt å bruke maskin på. Panelene på bodelen er "ruglete" og antagelig ikke egnet for maskin, så her er planen bare å få den ren og beskytte... :)

Noen som har erfaring med denne type doning?

Kanskje jeg blir første person ever til å poste S&S av en bobil? hehe :D

Tror ikke jeg kan hjelpe på denne, men fikk oppdrag å vaske ei campingvogn på jobb for mange år siden.Spyla i 1 time og vaska med svamp.Så satt jeg meg ned å røyka og spiste 250g sjokolade og ventet på at solen skulle gå opp.I beskrivelse av arbeid skreiv jeg: vet ikke, var så mørkt ;)

Rengjøringen blir viktig her, som på det meste.Får du den skikkelig ren så kan du sikkert gå over med en finishingpad og noe mildt produkt for å få opp glansen.Tror det er nok.Enig i forslaget om duragloss111 lengre opp her.den har bra varighet og gir litt ekstra glans til og med på sølv metallic, så bør fungere bra på denne også :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Argh! Mesteparten av teksten borte grunnet litt vas med multiquoting! Retter...

Duragloss 501 er ment til bobiler og camping vogner, den henger godt og renser bra også. legg gjerne Duragloss 111 over også for ekstra beskyttelse.... den er drøy, så trenger ikke voldsomt mye produkt.. legges gjerne på med DA maskin..

Som innsektsfjerner liker jeg godt denne her  sprayes på innsektene, vente litt og så vaske/spyle de bort... Er det over større flater så kan du ht spyle, vaske og så legge det på rikelig ov fordele det utover med mitten for så å spyle det bort igjen etter noen minutter (ikke la det tørke på flatene)

Innsekter sitter på en annen måte en vanlig møkk, men har de sitti lenge nok så har de nok laget permanete merker som må korrigeres bort så godt det lar seg gjøre...

Show n shine tråd av denne blir moro Siw... ;) hint hint...

Duragloss 501 høres ut som en god ide.  Den insektsfjerneren du linket til ser jo også bra ut, men jeg vil helst bestille alt av produkter fra samme sted for å unngå unødvendig porto & ekspedisjon.

Må nesten prøve å få til en S&S ja :)

 

Endret av Siw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har lyst til å teste ut CG Bug & Tar Remover så er det bare å si i fra?

Kunne jo vært artig å sett hvordan den fungerte?

Ja, hadde vært interessant å teste ut denne. Men har en mistanke om at det må MYE produkt til for å gå over hele bilen, så må nok bare trø til å bestille en diger flaske/kanne. Valget står så langt mellom DG sin og CG... Hva er best tro?

Tror ikke jeg kan hjelpe på denne, men fikk oppdrag å vaske ei campingvogn på jobb for mange år siden.Spyla i 1 time og vaska med svamp.Så satt jeg meg ned å røyka og spiste 250g sjokolade og ventet på at solen skulle gå opp.I beskrivelse av arbeid skreiv jeg: vet ikke, var så mørkt  

Rengjøringen blir viktig her, som på det meste.Får du den skikkelig ren så kan du sikkert gå over med en finishingpad og noe mildt produkt for å få opp glansen.Tror det er nok.Enig i forslaget om duragloss111 lengre opp her.den har bra varighet og gir litt ekstra glans til og med på sølv metallic, så bør fungere bra på denne også

Om jeg er ekstra snill spanderer jeg kanskje resten av min DG 111 på doningen. Er i alle fall enig i at syntetisk sealer nok er veien å gå.

Tenker også på å behandle frontruta med noe... Vil Nanolotus forhindre at mosa mygg sitter så godt i tillegg til å virke vannavstøttende?

Denne er rens, polish og beskyttelse i en og samme - såkalt AIO

http://www.duragloss...uct.asp?pid=308

her er bøgg fjerneren jeg har prøvd

http://www.duragloss...uct.asp?pid=295

Takker så mye for link. Begge ser ut som passende produkter. :) Ender vel opp med en post til skrekk og advarsel for andre som tenker på å shine en bobil/campingvogn etter jeg er ferdig tenker jeg, men lover i alle fall å skrive litt om mine erfaringer fra denne jobben når den er over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har lyst til å teste ut CG Bug & Tar Remover så er det bare å si i fra?

Kunne jo vært artig å sett hvordan den fungerte?

Jeg brukte denne 1:3 på fronten min i forrige uke, lot den virke i 3-4 min, skummet med svak blanding med CG Maxi Suds, og ved avspyling var det som var av insekter tatt. Skal teste svakere blanding senere, for den er nok ikke den mest LSP vennlige i 1:3, men den fungerer. Skal sies at insektene ikke hadde sittet lenge,men alle har inne har vel ganske så hyppig sommervask, så det ikke rekker å gro fast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med å bestille litt utstyr for jobben fra Blank Bil:

Du har bestilt følgende varer:

2 x Wolfgang Foam Pad () = 70,-

1 x NanoLotus Bilglass Forsegling 3 i 1 () = 129,-

1 x Duragloss 501 Marine & RV Polish (133) = 215,-

1 x Duragloss 471 Bug Remover (47) = 110,-

1 x Prickbort 1l () = 69,-

1 x Wolfgang vaskebøtte, komplett pakke! () = 645,-

Super service og kjapp tilbakemelding fra Blank Bil forresten!

Tok meg den frihet å bestille basic vaskepakke til eier i tillegg da han bør begynne å vaske bil bedre :P

Har en god del produkter selv og som jeg kommer til å benytte for jobben.

Så er det bare å håpe på overskyet oppholdsvær til neste helg da det er en utejobb...

Endret av Siw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...