Gå til innhold

LED TV


Solhaug

Recommended Posts

Soeyland

En kompis kjøpte denne i høst og den er utrolig lekker! Meget bra bilde på den også etter hva jeg kunne se. Han betalte ca 25.000 på Elkjøp/Lefdal i høst...

Ingen tvil om at det er en bra tv og likte prisen på den også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke annbefalt å kjøpe samsung, det er ikke no full LED tv. Er vell en LCD med sidemontert LED lamper.

Jeg ble anbefalt philips, den nyeste 40" som er en full LED tv, men gikk for philips 40" som er hakket under den beste.

philips skal være bedre på sort enn samsung.

Men det beste er å ta en tur i butikken og se forskjeller på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde faktisk det var sony som var ledende innen LED,men det er samsung?var snakk om att hele tvèn ikke var LED,om det går annt å si,har store problemer med å gå inn til forhandlere å se på TV,de er bare ett gjeng lysstløgnere som har lysst til å selge det dyreste.tenker maks 20 lapper da på nytt TV,er ikke helt avgjort att det blir nytt,bare leker litt med tanken da mitt sony 46" til 36lapper er ødelagt...dvs det er en svart lang og smal svart flekk på TV,ser ut som en mørk skygge som har lag seg dær,har sendt bilder til sony men dem sier det er en klemskade,att det har blitt vasket for hardt eller att noen unger har vært å lagt hendene på det å klemt flat noe greier inni,

Jeg vil si at Samsung er ledende innen LED p.d.d., ja. Men husk at dette er min mening, og at det ikke nødvendigvis er noen fasit, men som det skrives ovenfor er det en diskusjon gående om "full led" og "ikke full led". Den minner meg en del om diskusjonen rundt "hd ready" og "full hd". Det er til syvende og sist du selv som bestemmer det du kjøper, men det er gode argumenter fra begge sider ift diskusjonen om LED.

Når det gjelder Sony, så ser man liksom ikke noe til dem i LED segmentet ennå. Men de herjer jo med LCD TV-ene sine, og det har de gjort i noen år nå. Har selv sverget til Sony helt siden jeg byttet fra gammel boks til flat-tv.

Føler forøvrig med deg ang TV-en....Kjedelig!

Ca 20.000 er det jeg kommer til å bruke selv når jeg skal ha ny, og da er valget enkelt (for min del hvertfall);

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=589022

Skal du ha 3D må du opp ca 10.000 kr for 55". 10 tommer mindre, så får du 3D i tillegg til ca 20.000 kr.

Er 55" for stort ville jeg gått for en av disse;

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=589027

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=598106 (3D)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=598115 (3D)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=591025

Mange mener nok at det er lurt å kjøpe med 3D "i samme slengen" dersom du ikke bytter TV hvert bidige år. Det er forsåvidt fornuftig, men her også handler det litt mer om hva du kommer til å bruke TV-en til. Ingen vet vel helt når 3D kommer på TV ennå.

Endret av Geir

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd-Helge

Tror jeg ville ventet med LED kjøp til utviklingen har fått gå sin gang.

amoLED er en mye bedre teknologi enn dagens LED og samsung bla er igang med å utvikle disse til tv.

I praksis tror jeg ikke du ser stor forskjell på en kvalitets Plasma og en kvalitets LCD/LED skjerm i dag,problemene med innbrenning og lysrefleksjoner tilhører fortiden såfremst man velger på øverste hylle.

Det å se på en tv i utstillingen på den lokale expert /elkjøp osv sjappa kan fort lure deg da de mange ganger feiljusterer skjermene sine og ikke bruker lik singalkilde på de forskjellige skjermene...dette gjøres bevist for å fremme det produktet de helst vil selge.(sier ikke det er slik overalt men VET at det skjer mange plasser)

AV forum er nevnt tidligere og jeg støtter det forslaget, det finns mange kompente medlemmer der som sikkert mere enn gjerne gir deg gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha godt for plasma (primært Panasonic), hvis tv og film er det den skal brukes mest til.

I mine øyne gir en kvalitets plasma mere naturlig bilde, spesielt på farvegjenngivelse og bevegelser.

Synes LED gir nærmest et "polert" bilde, men bevares utrolig pent og se på, men er det riktig gjengitt??? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det er du som er han karen på radioreklamen som skal ha ny tv i kjellerstua :)

hører ikke så mye på radioen Ståle :D

A6 Avant bitdi

S2 avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt merkelig at ingen har nevnt Sharp i denne sammenhengen her. De har satset på bakmontert LED, noe som fører til flere dimmbare soner og dermed (på papiret) et bedre bilde. I tillegg har de lagt til en ekstra farge i pixlene sine, gul, slik at en pixel har nå RGB+Y. Har dessverre ikke sett de nye Sharp TVene, men de gamle leverte gode bilder, og har fått god kritikk i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye å lese gitt :P

En ting jeg bare vil drepe med en gang.. Ikke VENT til O-LED kommer :rolleyes: Kan dog få kjøpe en 15" til Kr.16.000,- av meg hvis du vil :lol: O-LED teknologien er alt, alt, ALT for dyr å produsere i store størrelser. De har prøvd, men ble helt drept pga pris. Dette er noe som kommer i fremtiden, og som gir SINNSYKE bilder. Men pr.dags dato er det alt for dyrt.

Hvis du bruker pc og spill, styr unna plasma. Hvis du ser på tv og filmer så er jo plasma et godt alternativ. Får blant annet en 60" Plasma fra LG til Kr.19.999,- som har 600hz motor + litt andre snaxs. Eller så har du jo også knallgode Panasonic TXP50G20 til rundt 15 lapper. Panasonic satser 90% på plasma. Og har / skal få litt ekstra garantier på det med innbrent bilde som KAN skje med plasmatv'er. Samme bilde står på i 2 døgn, hvis det brenner seg fast så er det bare å kontakte Panasonic.

Det er riktig som det blir sagt lenger opp her at Samsung bruker noe så fint som kalles Edge-LED teknologien. Dvs at LEDdiodene sitter i kanten av skjermen. Dette blir bare bedre og bedre, og på de nyeste tv'en fra samsung har du også muligheten til å dimme hver sone. Samsung er nok de pr.dags dato som selger flest LED tv'er. Forstår jo det godt m.t.p design og bildekvalitet!

Når det er sagt, så har LG led tv med BACKLED. Da sitter det x antall dioder bak, og ikke i selve rammen. Det gir et bedre bilde og blir da den ekte LED'n i utgangspunktet. Også de kan dimmes hvis det er nødvendig. Det som fort kan bli negativt med LED tv'er er at panelene er ganske så blanke. Så hvis du har mye vinduer der du skal ha tv'en så vil man fort se en god del refleksjoner i skjermen.

Philips har også gode LED tv'er. Men JEG personlig synes de ligger litt høyt i pris i forhold til konkurrentene. Ta også en titt på Sony sine LED TV'er! De er ganske så snille i pris i forhold til hva du får.

Når det gjelder 3D TV, så skal man ikke se seg blind på 3D. Også her er det forskjellige serier å få tak i. Kan fint få en 3D 46" Samsung til 20 lapper, hvis ikke mindre. Fordelene med 3D tv'ene er at de har en raskere prosessor i forhold til de uten. Og at den da jobber kjappere, avhengig av hva du bruker den til. Skal du ha 3D må du SÅKLART ha med 3D blu-ray spiller av samme merke + 3D briller av samme merke. 3D filmer er det desverre svæææææært lite av på markedet ennå, men det vil komme flere tittler!

Plasma = Gode TV'er. Ofte foretrukket av de som ser mye på TV / film. Billige sett i forhold til egenskaper og sist men ikke minst, STØRRELSE! 60" til 20.000?! Da snakker vi svææær TV.

LCD = Mye forskjellig å velge mellom. Her kan du får døds dårlige TV'er, og du kan få gode TV'er. Egner seg for bruk av PC og spill, tv-titting og alt man kan tenke seg. Er LCD det går mest av rundt i norske husstander.

Edge-LED = Samme som LCD bare at det er LED dioder som skaper bildet. Gir gode kontraster og sylskarpe bilder hvis kvaliteten er der (LES: Full HD)

Til slutt vil jeg bare avslutte med å si en ting. Det er ikke lett å velge TV i dag!

Mvh en som daglig jobber og har ansvar for x antall TV'er :eek:

EDiT: Skulle jeg kjøpt ny tv i dag. Så hadde jeg gått for LED fra Sony eller Samsung. Mest sannsynlig samsung. Fint design og gode bilder + mange muligheter.

F.eks en 2009 model = UE46B7070

F.eks en 2010 model = UE46C6805

3D 2010 model = UE46C8705

Da har du blant annet DLNA (Allshare) og PVR til USB. Altså ta opp programmer, filmer osv på USB minnepenn eller USB ekstern harddisk.

Kommer helt an på hvor mye du er villig til å legge i en tv i den nærmeste fremtid, men husk en ting, det er sol og sommer! (Og prisene endrer seg HELE tiden) B)

Endret av HHA
  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edge-LED = Samme som LCD bare at det er LED dioder som skaper bildet. Gir gode kontraster og sylskarpe bilder hvis kvaliteten er der (LES: Full HD)

LED diodene skaper vel ikke bildet, men baklyset. Forskjellen på LCD og det som kalles LED idag er vel at på vanlig LCD skapes baklyset av lysrør, noe som gir store utfordringer/problemer med svartnivået osv. Det som kalles LED er fortsatt et LCD panel med LED baklys, enten edge/kant- eller bakmontert.

Ellers enig i veldig mye av det du skriver! :) Men Panasonic gir nok ingen garanti på det med innbrenning dessverre, dette står i manualen på 2010 modellene deres:

post-838-1274992681,04.jpg

Når det er sagt så er nok Panasonic best i klassen når det kommer til innbrenning. Det er så godt som ikke-eksisterende hos dem i motsetning til hos LG. Plasma panelene har også raskere responstid enn LCD/LED og egner seg derfor i utgangspunktet bra til spilling, men i ekstreme mengder vil man jo kunne risikere innbrenning.

Enig med deg i at en Panasonic 50" G20 er en god TV, men når Amentio selger 50" VT20 modellen med 3D inkludert 2 briller, raskere fosfor og hakket bedre svartnivå enn G20 til snaue 19k så hadde jeg ikke vært i tvil om jeg hadde et budsjett på 20k :)

Edit: Prisen på TV'en kom visst ikke med først...

Endret av sruben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker pc og spill, styr unna plasma. Hvis du ser på tv og filmer så er jo plasma et godt alternativ. Får blant annet en 60" Plasma fra LG til Kr.19.999,- som har 600hz motor + litt andre snaxs.

Må bare nevne at jeg ser denne selges til 13.999,- for tiden;

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=454755

Antar det er denne du mente? Svær TV! Har fått bra preview i Sverige også, ser jeg.

Endret av Geir

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager den glippen at LED diodene skaper bildet. _LITT_ feil skrevet :lol: Det med garanti fra Panasonic er noe de prøver å få til, hvertfall i følge en representant fra Panasonic jeg har snakket med. Hadde aldri hatt ett stillbilde på plasma uansett.

LG sliter med innbrenning desverre. Har selv hatt dette problemet i butikk på en model. Til og med den svake logoen på Voice brenner seg inn. TV'en står jo på fra 09:00 til 20:00 hver dag så kanskje ikke så rart.. Men men

Skal du ha god lyd til TV'en uten at det tar for mye plass. Kjøp deg Arvani Soundbar! DET er mye lyd for penga.

Tandberg kommer forresten med nye LCD tv'er nå snart. Skulle egentlig vært her for noen mnd siden, men når alt ikke går etter planen så er det ikke mye man får gjort desverre :P Tandberg har fått mye skryt tidligere da de har overlegen lyd orginalt i forhold til andre merker. Håper dette også gjelder de nye tv'ene fra Tandberg. De oppererer også med 2 års bytterett!

EDiT: Geir: Jeg prater om 60PK550N. Men den du linka til så ikke dum ut den heller! Kanonpris er det hvertfall :)

Endret av HHA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDiT: Geir: Jeg prater om 60PK550N. Men den du linka til så ikke dum ut den heller! Kanonpris er det hvertfall :)

Finner den bare på Lefdal og Best-buy, jeg. Er det noen grunn til at den er så lite tilgjengelig?

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre ufattelig mye forvirring om såkalte "LED-TVer". Ingen av dem kan kalles LED-TVer, da det uansett bare er et vanlig LCD-panel med bakgrunnsbelysning fra ineffektive LEDs (høyeffekt-LEDs sin effektivitetsgrad er ofte lavere enn kaldkatoder/HID).

Hele problemet med LCD er sortnivå. Produsentene har løst dette ved det de kaller "dynamisk kontrast" som er at de, enkelt forklart, viser et svart bilde, tar sortnivået, og så viser et hvitt bilde og beregner en kontrastratio mellom dem. Med det oppnår man en kontrastrate som typisk er 1:1000000 og høyere. Faktum er at dette er målt i praksis med bakgrunnsbelysningen avslått på ene bildet, og fullt påslått på andre. Altså er det totalt verdiløst.

Med "LED-TVer" med separate LEDs som dekker enkeltsoner over skjermen (x antall av dem, som er vesentlig færre enn antall pixler). Det gjør at om skjermen skal vise et delvis mørkt bilde og delvis hvitt bilde kan den slå av bakgrunnsbelysningen, eller redusere den, på de sonene som for det meste viser mørkt og motsatt der det er lyst. Dette er bare en forbedring av den såkalte "dynamiske kontrasten" som jeg vil kalle nyttesløs, fordi det krever at bildet er tilpasset det. Ja, det fungerer greit dersom skjermen skal vise svart, eller hvis skjermen skal vise firkanter hvor noen er lys og andre er mørk, men det hjelper ikke en dritt/veldig lite i praksis der dette er fordelt over skjermen i andre former enn rene firkanter.

Det finnes også to måter å levere lyset fra diodene. Det kan leveres hvitt, eller det kan leveres med separate farger. PC-skjermer f.eks vil omtrendt alltid være basert på hvite LEDs (såkalt WLED), fordi de er billige. TVer er såvidt jeg vet stort sett RGB-LEDs. For å få noen som helst fordel ut av LED-ene må man bruke RGB-LED. Fordelen med RGB-LEDs er at en diode produsert til å lage rød farge f.eks vil lage en veldig skarp rødfarge uten noe som helst andre farger. Den har èn peak, og absolutt ingen andre farger i spektret. Det samme vil gjelde for grønn og blå. Vanlige LCDer med rør eller WLEDs har den ulempen at de trenger fargefilter foran hver 3.-dels pixel for å produsere rødt, grønt og blått lys. Disse fargefiltrene er ikke perfekte og vil slippe igjennom lys i andre farger til en viss grad, som da gjør at fargegjengivelsen til et typisk LCD-panel er relativt dårlig (i tillegg til TN-panelene sin svakhet på farger der det gjelder..). Med RGB-leds får fargefiltrene et lys som de helt målrettet kan filtrere. Fargefilteret til rød trenger bare å målrettet filtrere ut nøyaktig de bølgelengdene det grønne og blå lyset har, ingen andre - siden det ikke er noen andre farger. Dette gir skjermer basert på RGB-led en mulighet til å gi veldig tydelige farger, forutsatt at LCD-panelet er brukbart.

LCD-paneler produseres i dag i flere forskjellige typer. Den vanligste typen er den billige typen, som kalles et TN-panel. Disse brukes i omtrendt alle PC-skjermer rettet til forbrukermarkdet, samt alle billige LCD-TVer. Disse har bl.a ulemper med at de kan ikke vise farger (de har en fargeoppløsning på 12 bit om jeg husker rett, mot 16 bit som er vanlig oppløsning i kilden som vises fra). De har større lekkasjer i bakgrunnsbelysningen (fordelt ujevnt over skjermen). Disse panelene er totalt avhengig av korrigering av bildet dersom det skal bli korrekt, dvs. at skjermen endrer på fargen på pixlene rundt slik at det ser ut som at den viser flere farger enn den egentlig gjør. Disse TN-panelene ødelegger veldig mye for hva LCD-teknologien kan oppnå, siden det ofte er de som brukes som sammenligningsgrunnlag.

Jeg har fortsatt tro på at OLED-skjermer kommer etterhvert, man må bare vente til produsentene er ferdig med å melke ut det de kan fra LCD. På grunn av den enorme produksjonen og de billige, og elendige, metodene for å produsere dem vil de forsatt være billigst. OLED-skjermer har potensiale til å kunne produseres vesentlig billigere enn LCD, da det bare er snakk om å skrive ut med halvledende blekk på en film. Dette vil nok komme etterhvert. Det er bare snakk om å få det i masseproduksjon. Husk at f.eks LCD var jo dyrt også før. Det er bare snakk om hva som produseres mest av. Ellers finnes det flere andre typer skjermer som "var på vei", men som ikke har kommet enda. SED er bl.a en annen teknologi som i praksis er den gamle CRT-skjermen, bare produsert som flatpanel hvor hvert punkt på skjermen har sin egen elektrodekanon. Felles for både SED og OLED (og plasma forøvrig) er at begge faktisk kan produsere svart, total mangel på lys og dermed kan oppnå en veldig mye høyere statisk kontrast.

Desverre er det gjerne slik at elektronikk blir ikke billigere. Det som var en premium LCD-skjerm for 5 år siden, er fortsatt ikke dårligere enn den billigste LCD-skjermen som selges i dag. Det er bare at det er funnet muligheter for å gjøre det billigere, med konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt uenig. Første generasjon teknologi har en tendens til å koste mye mer. Det blir billigere med masseproduksjon.

Jeg har en kompis med en råeste plasmaen Pioneer kom med før de la inn årene, men kan ærlig talt ikke si at jeg ser forskjell på bildet fra den til dagens rimeligere Panasonic-skjermer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt, men på generell basis kan man si at selv om det virker som at elektronikk har ramlet i pris veldig mye, så er det ikke den samme elektronikken. Det er ny elektronikk som gjør "samme tingen", og dermed ligger det muligheter for at den nye typen kan ha ulemper. Masseproduksjon vil gjøre det billigere, uansett. Det som er typisk for nye LCD-paneler at de skjuler feilene med alle korrigeringene de gjør. Bl.a det at den slår av bakgrunnsbelysningen ved mørke bilder vil totalt skjule hvor mye lekkasje, og hvor ujevn lekkasjen er fra bakgrunnsbelysningen.

TVer, generelt, i dag kan uansett oppnå mye bedre bilde enn andre pga bedre oppløsning, samt bedre overføring av signalet fra signalkilden. Tar man PC-skjermer som har hatt mye høyere oppløsning fra lang tid tilbake er forskjellene mye mer merkbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Inzane2012

broren min fikk sin samsung 46" 3D LED tv for forrige uke, og den virket knall bra etter det jeg fikk testet den på :)

ikke så mye å utsette på bildekvalieten, og 3D funksjonen funket supert på spill og film :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thumbs.gif

Tror Sony kommer til å gjøre det bra i år. Gode tv'er, stort utvalg og lave priser i forhold til mye annet! Har KDL40NX og EX700 på jobben. Og de er slettes ikke dumme!

Dette her kan veie begge veier. Men for meg blir det en ulempe å ha heldekkende glass på tv'en da dette gir en del gjenskinn når man har 40.000 vinduer i stua. Men det kan jo fort fikses mtp persienner(?) o.l.

Fordelen er hvis man har unger. Lett å holde glasset rent!

Tror ikke du kommer til å angre på kjøpet akkurat, flotte tv'er. Mye måtte du forresten gi? 52" er voksent thumbup.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...