Gå til innhold

Problemer med HT sammen med Foamcannon


_shit_

Recommended Posts

Hei. Hjelp meg!:)

Jeg har brukt hele dagen i dag på å prøve å få foamcannonen min til å fungere sammen med HTen, men måtte innse nederlag.

Jeg kjøpte en FC med Scandic Shine, den kom med feil overgang til min KEW HT med Nilfisk Alto avtrekker. Dette ordnet jeg med å bruke et munnstykke fra en ødelagt lanse jeg hadde liggende.

Avtrekkeren og donorlansen:

SDC11727.jpg

Medfølgende overgang:

SDC11728-1.jpg

Men jeg sliter med at FC "spytter" såpe med veldig varierende trykk, som om jeg skulle trykkt av og på avtrekkeren hvert sekund. For å feilsøke litt fann jeg frem en annen Nilfisk Alto av mye nyere sort, Fann da først og fremst ut at her passet det vedsendte munnstykket, så det har tydeligvis vært et bytte en plass i tiden. På denne spinkle lille HT spyleren her fungerte alt som en drøm!

Problemet er slik at jeg ikke kan bruke denne, men må bruke den gamle som jeg har i vaskehallen. Etter litt tenking fastslo jeg at det kunne være at trykk/vannmengde var før hissig på den gamle KEWen.

I sammenheng med den teorien lagde jeg en justeringskrue fra den gamle lansen jeg hadde til å passe mellom HT avtrekkeren og FC. Jeg håpte at ved å strupe vannmengden ut til FC så ville jeg oppnå ønsket trykk.

Feilsøkingsjusteringskruedings:

SDC11729.jpg

Dette gikk derimot helt skeis så jeg måtte konkludere med at man bare øker gjennomstrømingshastigheten, ikke senker vannmengden.

Etter en grundig undersøkelse av den gamle KEWen fann jeg en skrue som minnet om en trykkregulering. Den fungere heller dårlig men jeg fann et punkt som senket trykket en smule.

Den like over slangen:

SDC11732.jpg

Da prøvde jeg å montere FC på KEWen og det fungerte godt i en liten stund. Men det virket som den slet med å komme igang med å sprute skum, det bare "blokket" seg og og såpen bare seig ut av munnstykket.

Da står jeg igjen med spørsmålene:

Om har dere slitt med dårlig FC funksjon om trykket/vannmengde er for stort?

Er det slik at min gamle KEW ikke kan brukes?

Finnes det en "vannmengderegulator" som ikke skader HT?

Min eldgamle KEW:

SDC11730.jpg

SDC11731.jpg

Evt om dere har noen innspill, kom med dem, for jeg vil foame bilen min!

Endret av _shit_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Alt sitter som det skal på foam canon? slanger ned i flaska og koblinger der.. ikke noe vannsprut ut far koblinger?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tett og fin med gjengeteip, har også åpnet FC og sjekket at alt er som det skal. Slange og alt er der.

Jeg fikk jo perfekt funksjon med den lille Nilfisk Alto maskina. (standard hjemmehøytrykkspyler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune

I teorien skal vel ikke høyere trykk gjøre noe annerledes... Du får jo bare mer vakuum på sugedelen da.

Har du fått den "nye" koblingen helt tett, da? Ingen hindringer inni den?

Kanskje HT'en får for høyt mottrykk og begynner å jukse? Funker den fint med FC uten såpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye koblingen er helt tett. Hele Foamcannonen fungerer som en drøm den, med en nyere Nilfisk HT.

HTen fungerer veldig godt alene, og med FC uten såpe så kommer det en rolig vannstream ut.

Er det ingen måte å justere ned vannmengde fra HT? Om det er dette som er problemet da. skal prøve å finne ut hvor mye vann den leverer for å sammenligne det.

Er det ingen andre som har slitt med lignende problem? Evt noen som har FC på en kraftig HT som ikke har problemer?

Endret av _shit_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funnet ut at min HT leverer 18.6-20l/m= 1200l/t, det er da vel fryktelig mye! Den HTen som FC fungerte strålende på var en Nilfisk E130,2-8, som leverer 450-500l/t.

Med andre ord, KEWen leverer mer enn dobbelt så mye vann enn Nilfisken. Spørs om det kan bli et problem for FC, hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No ble jeg skuffet, trodde du skulle komme med en mirakelløsning til meg jeg:)

"slet med det samme, kjøp en dingeridung ventil på biltema ti 19kr så blir alt perfekt" hehe. hadde det vært så greit.

Endret av _shit_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være noen her som har opplevd eller lest om lignende situasjon?

Jeg regner med at den gammle KEWen ikke er den kraftigste maskina i verden så noen burde vel ha opplevd et slikt problem før, om det er vannmengden som er problemet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune

Hvis det er vannmengden som er problemet, kan du jo teste ett tjuvtriks:

Sett en stoppskive e.l. med mindre hull enn røret inn på inngangen til FC, slik vil du kunne begrense mengden litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune

Vil ikke det gjøre det samme som "justeringsdinksen" min på bildet over, bare strupe vannet og skape høyere trykk, men samme vannmengde?

Du vil få høyere trykk men mindre mengde.

Endret av roadrune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være for mye eller for lite mottrykk slik jeg ser det. Dersom det er for lite mottrykk vil trykket forsvinne rett ut. Er det for mye mottrykk vil man trigge overtrykkbeskyttelse der det finnes i spyleren.

Tingen med høyttrykkspylere er at det går ikke an å redusere mengden vann de leverer uten å strupe motorturtallet. For hver omdreining motoren tar vil den pumpe x liter vann, uansett mottrykk. Dysa må være tilpasset slik at den er akkurat så restriktiv at trykket i slangen blir innenfor arbeidsområdet.

Dersom det er for mye mottrykk vil det ikke fungere å strupe den. En mulig løsning er å slippe ut noe av vannet igjennom egen slange (hvordan man skal få det til rent praktisk vet ikke jeg..)

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var vel omtrent det jeg ville høre! I og med at man ikke kan strupe vannmengden maskinen leverer, så kan e slå helt fra meg det.

Jeg har en "plan b" patent som jeg ruger på nå, og det er å lage et Y ledd som deler vannmengdeni to like deler, en til FC og en til sluken i golvet. Det er sløsing med vann, men dog en plan b. men her må vel være en justering på det Y leddet, slik at man justerer ut hvor mye vann man vil fjerne, for om det hadde vært åpent så hadde vel bare alt vannet gått dit fremfor gjennon FC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F34Johnny

Det finnes stråle rør som er dobble, og fordeler vannmengden og trykket viav en krane på strålerøret.

Et slik stråle rør kan kansje modifiseres til å kunne brukes med FC.

Vi har et par slike strålerør på jobben og det funker greit til trykk redusering, siden vann mengden og trykk blir nærmest trinløst justerbart.

Det finnes et bilde av det vi bruker på side 5 i dette pdf dokumentet. Link: http://www.reno-ff.dk/media/Produktkatalog_2010.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...