Øyvind G

må man fjerne voks for å få vekk skjolder?

ser nå at jeg ikke har hvert nøye nok med grunnarbeid/rubbing når jeg polerte bilen. det er ganske lengesiden jeg tok det først stepet av lakkrensen på bilen min og det har blitt noen runder i ny og ne med voks (AG HD wax).

det jeg lurer på er om jeg må få fjernet denne voksen for og få vekk ujevnheter og skjolder (ser ut som skyer på f.eks taket mitt.) eller skal det gå ann selv om det er lagt på voks? bilen er rød av farge (vanlig rød base. volvo 601).

jeg har alltid polert for hånd på denne bilen, men tenkte jeg skulle øve og lære meg og bruke maskin på noe gammle deler jeg har liggende. kan jeg få vekk disse skjoldene for hånd eller bør jeg vente til jeg har fått teken på maskinpolering?

bilen er ganske blank og fin nå, men mye vill ha mer og det irriterer meg at ikke det er helt jevn overalt. er også en del såkalte swirls, men det veit jeg at jeg må vente med til jeg kan bruke maskin.

takker for alle svar. jeg har ikke alt for mye erfaring med dette, så det blir litt dumme spm. synns det er litt morro med bilpleie som gir resultater og er villig til og lære litt.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Voksen ligg øverst. Skal du fjerne noe under voksen, forsvinner voksen først. Om du kan fjerne skjoldene for hånd eller må bruke maskin er litt vanskelig å vite uten bilder. Har du noen bilder? Nå kan man vell fjerne ganske mye for hånd - men dette tar lang tid :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bilen blitt polert med maskin tidligere slik at det er en mulighet for at de skjoldene du nevner er hologrammer?

Eller kan det være så enkelt som at skjoldene bare er voksrester?

Siden du nevner at det blir noen nye lag med voks i ny og ne tenkte jeg på.

For min egen del så fjerner jeg all voksen en gang iblant før jeg legger to nye lag og bruker en quick detailer etter vask av og til.

Gidder ikke å bygge opp med uendelige lag med voks. Bedre å få fjernet alt som ligger på bilen istedenfor å "forsegle" dritten som legger seg på lakken en gang i måneden.

Dersom du klarer å ta et bruktbart bilde så er det kanskje litt enklere å gi noen gode svar istedenfor vill gjetning som jeg driver med nå? :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Voksen ligg øverst. Skal du fjerne noe under voksen, forsvinner voksen først. Om du kan fjerne skjoldene for hånd eller må bruke maskin er litt vanskelig å vite uten bilder. Har du noen bilder? Nå kan man vell fjerne ganske mye for hånd - men dette tar lang tid :)

jeg har ingen bilder. skal prøve og få tatt det, men trenger bedre lys og bedre vær. akkurat nå regner det. mens vi er inne på det. åssen lys/lampe er anbefalt? er det sånn vanlig "snekkerlampe" som gjelds eller?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har ingen bilder. skal prøve og få tatt det, men trenger bedre lys og bedre vær. akkurat nå regner det. mens vi er inne på det. åssen lys/lampe er anbefalt? er det sånn vanlig "snekkerlampe" som gjelds eller?

Det meste som gir et skarpt lys skulle være tilstrekkelig. Snekkerlampe fungere nok helt ok det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke polert med maskin. eneste jeg har av bilder er av hele bilen og der synns det ikke. den var jo rimelig matt når jeg akkurat hadde kjøpt den

da så den sånn ut:

DSC03051.jpg

og nå er den sånn (bildet blei tatt forige gang jeg polerte. 15 april)

100_1223.jpg

men som sagt jeg skal prøve og få tatt no nærbilder av det. jeg tror det er pga litt "raskt" grunnarbeid

en av grunnene til at jeg spør er pga forige gang jeg polerte så tenkte jeg at jeg skulle få vekk disse ujevnhetene, men klutene blei jo ikke røde en gang (som det fort blir ved polering av rød bil). det virker som om jeg ikke kommer ned til det og gjennom voksen liksom.

jeg brukte da ultra deep shine fra AG. prøvde også litt med Paint Renovator men til ingen nytte.

hva er det man fjerner voks med? sterk såpe?

Det meste som gir et skarpt lys skulle være tilstrekkelig. Snekkerlampe fungere nok helt ok det :)

ok. da skal jeg prøve det. har bare prøvd med LED lenserern min, men syns ikke det blei noe greie på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men klutene blei jo ikke røde en gang (som det fort blir ved polering av rød bil). det virker som om jeg ikke kommer ned til det og gjennom voksen liksom.

hva er det man fjerner voks med? sterk såpe?

ok. da skal jeg prøve det. har bare prøvd med LED lenserern min, men syns ikke det blei noe greie på.

Om kluten blir rød eller ikke kommer vell ann på om man har klarlakk? (Rett meg hvis jeg tar feil der)

Har ikke brukt AG sine produkter, men hvis det er en polish med rens i seg burde dette være tilstrekkelig for å fjerne voksen.

Sterk avfettning vil nok fjerne voksen din rimelig kjapt, eller som du sier sterk såpe.

Bare å prøve, måtte selv fram med 2 x 500W arbeidslamper som vi har på jobb for å få ordentlig bilder av mine swirls :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Led lenser funker finfint til å finne kjørespor og hologrammer, men jeg syns en stor halogen-lykt er best på swirls.

Om du har justerbar fokus på LED'en din, zoomer du helt ut slik at du får en så stor lysflate som mulig, og beveger den slik at du lyser skrått på panelene.

Da er det ganske lett å finne spor i lakken. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kom på en ting. er det dumt av meg og bruke shampo med voks før jeg polerer. eller har det ikke noe og si? har jo alltid brukt AG shampoo conditioner (og den er det voks i) når jeg vasker bilen. står på en del av AG flaskene at man skal bruke denne shampo'en først, men det kan jo være pga de ikke har noe andre såper? bare tenkte på om det kunne være litt av grunnen til at det kan bli litt ujevnt her og der eller om rubbing/polering tar dette laget med en gang og dermed ikke har så mye og si.

blir mye spm, men man lærer av og spørre, lese og prøve ;)

Led lenser funker finfint til å finne kjørespor og hologrammer, men jeg syns en stor halogen-lykt er best på swirls.

Om du har justerbar fokus på LED'en din, zoomer du helt ut slik at du får en så stor lysflate som mulig, og beveger den slik at du lyser skrått på panelene.

Da er det ganske lett å finne spor i lakken. :)

min er ikke justerbar, men jeg kan jo låne broder'n sin. eller så har jeg jo tilgang på snekkerlampe (som jeg liker og kalle det)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

høres kansje rart ut, men jeg får faktisk ikke tatt bilde av det. kan se om det blir litt fuktig en dag for det pleier og vise seg når det er dugg på bilen.

prøvde såpa til sonax nå og den var grei nok den. lukta ikke like godt som autoglym sin. den skumma litt mere, men ikke noe voldsomt. var grei og spyle av. det største plusset er prisen. den er jo latterlig billig. ga 49 kr for den på mekonomen!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tar opp denna tråden litt igjen, så slepper jeg å lage ny.

jeg prøvde og rubbe bilen litt (for hånd) her om dagen (AG paint renovator). og når jeg skulle ta det av (er det buffe dere kaller det?), så fikk jeg ikke av alt. var et helvete å få vekk og det blei liggende igjen som skjolder (mulig det er dette jeg har i lakken). kan ikke huske det har hvert sånn tidligere på samme bil og samme produkt. kan det være at det har "gått ut av dato"? rett og slett blitt gammelt? eller er det noe forslag til noe annet som kan forårsake detta?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv en runde til bare på et mindre område og tørk det av før det er tørt... dvs: Litt på paden, gni det frem og tilbake over panelet noen ganger og så fjerner du det med en mikrofiber..

Hvis du har noe på bilen som ikke fungerer som det skal eller lager merker så husk at "likt løser likt" ;) reddet meg flere ganger det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå mener jeg å ha lest en plass at man kan legge "Super Resin Polish" oppå PR før den er fjernet/buffet slik at den ble enklerer å fjerne/buffe......står ikke noe om det på flaska?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive