Gå til innhold

Hva skal jeg kjøpe?


Arild81

Recommended Posts

Lurte litt på om jeg skulle investere i litt Scholl produkter.

Hva må jeg ha, ifra Rubb til finish og puter?

Lurte litt på 3M oxo, men hva er å anbefale av de to?

Eller andre produkter?

Blir vel SW Saphir til slutt. ;)

Har en del Menzerna ifra før, men syns ikke det blir noe tess, hvertfall ikke med DA maskin.

Må jeg ha roterende på Scholl og 3M produkter?

Er DA like nytteløst på de som menzerna er?

Har Sort met. Passat 06 mod. Som har masse vaskeriper, ser nesten ut som de har brukt børste på den fra midt på døra og ned rundt hele.

Kjøpte den på fredag, holdt på hele helga med DA og Menzerna PO83 PO85 PO83 rd3 og 106FA. Prøvde også Meguiars #83 Dual Action men liten forskjell.

Brukte hvit og gul menzerna pad

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både scholl og menzerna, men bruker roterende og du får fjerna mye mer med det.

Menzerna kan støve litt mer en scholl. Da maskin er fint og bruke f.eks på plastfangere, og for å få vekk spøkelser etter roterend på myk lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Menzerna er absolutt gode produkter, bare litt mer "jobb" med de da de skal brytes ned og avsluttes på en annen måte enn feks Scholl..

Prøv med roterende og gjør en vurdering etter det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menzerna er absolutt gode produkter, bare litt mer "jobb" med de da de skal brytes ned og avsluttes på en annen måte enn feks Scholl..

Prøv med roterende og gjør en vurdering etter det :)

Ok, hvilke roterende er å anbefale, helst litt lav vekt, og hvilke puter er gode, har to solo puter, sort til finish og gul til polish.

Og de menzerna som jeg nevnte tidligere, men syns de ble fort myke, de var veldig hardere når de var helt nye, men etter å ha brukt de litt så blir de helt myke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Flex 3403 roterende el Metabo PE 12-175 er to gode maskiner som er "lette" å jobbe med.. vedr puter så kan du også se på Meguairs sin soft buff 2.0 i burgunder, den har bra med cut og er fin å jobbe med...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Scholl og 3M er knallsaker begge to..

For å starte med 3M så er Perfect-it serien veldig bra og brukervennlig.. 3flasker med hver sin fargekode og tilhørende pads med samme fargekode - enklere blir det ikke og etterlater et veldig bra resultat..

Scholl er utrolig bra og min favoritt nå om dagen, så lenge man holder det enkelt. Med det mener jeg at man ikke ender opp med hele serien for det er ganske unødvendig synest jeg i starten.. S03 gold, S30 og S40 er det du i utgangspunktet trenger, så kan man heller utvide ut i fra det, om behovet skulle være der. Da bør du ha gul og orange pad fra samme serien og så anbefaler jeg deg å skaffe en finishing pute fra f.eks über. Bakdelen med scholl er 1l flaskene som har en ubrukelig "kork" som gjør det vanskelig å dosere produktet på en nogenlunde vettug måte(fikses enkelt ved å helle over i noen mindre flasker). Scholl er desverre betraktelig dyrere enn f.eks 3M, men på ca samme nivå som menzera, selv om jeg som regel ender opp med å bruke litt mer produkt av scholl vs menzera når jeg polerer. Om Scholl er verdt de 2 ekstra hundrelappene pr liter vs 3M får være opp til den enkelte.. En liters flaske holder veldig lenge og til maaaange biler.

Menzera har også utrolig bra polisher, men kan være litt mer "tunge" å jobbe med, ved at de krever ganske mye lengre jobbetid og også noe mer teknikk..

Gloss-it er en ny serie som er på full fart inn gjennom Autobahn-bp, en serie jeg ikke har testet selv og som jeg venter i spenning på noen skikkelige Norske DCN tester av..

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scholl og 3M er knallsaker begge to..

For å starte med 3M så er Perfect-it serien veldig bra og brukervennlig.. 3flasker med hver sin fargekode og tilhørende pads med samme fargekode - enklere blir det ikke og etterlater et veldig bra resultat..

Scholl er utrolig bra og min favoritt nå om dagen, så lenge man holder det enkelt. Med det mener jeg at man ikke ender opp med hele serien for det er ganske unødvendig synest jeg i starten.. S03 gold, S30 og S40 er det du i utgangspunktet trenger, så kan man heller utvide ut i fra det, om behovet skulle være der. Da bør du ha gul og orange pad fra samme serien og så anbefaler jeg deg å skaffe en finishing pute fra f.eks über. Bakdelen med scholl er 1l flaskene som har en ubrukelig "kork" som gjør det vanskelig å dosere produktet på en nogenlunde vettug måte(fikses enkelt ved å helle over i noen mindre flasker). Scholl er desverre betraktelig dyrere enn f.eks 3M, men på ca samme nivå som menzera, selv om jeg som regel ender opp med å bruke litt mer produkt av scholl vs menzera når jeg polerer. Om Scholl er verdt de 2 ekstra hundrelappene pr liter vs 3M får være opp til den enkelte.. En liters flaske holder veldig lenge og til maaaange biler.

Menzera har også utrolig bra polisher, men kan være litt mer "tunge" å jobbe med, ved at de krever ganske mye lengre jobbetid og også noe mer teknikk..

Gloss-it er en ny serie som er på full fart inn gjennom Autobahn-bp, en serie jeg ikke har testet selv og som jeg venter i spenning på noen skikkelige Norske DCN tester av..

Hvordan er 3M perfect-it serien å jobbe med og støv mengde i forhold til Scholl serien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

3M FCP (grønn) støver noe, EFC (gul) og UF (blå) støver lite/ingenting...

Ellers er både 3M og Scholl bra saker mht at de er kjappe å jobbe med, de kutter fort og har ikke diminishing partikler (at du må jobbe slipemidlene ned i polishen)

3M serien så er det tre polisher og 4 pads du trenger, så den er genialt enkel å forstå, Scholl har også en tress som fungerer bra som Brynjar sier over her... hvem du velger av disse så fungerer begge to bra til å fjerne det aller aller meste av skavanker i lakken...

Liker godt 3M her selv, så det er den som benyttes når det skal poleres noe her, men har Scholl serien også og har brukt bla a15 + s17 + s40 + s30 noe og det er på ingen måte noe dårlig valg...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3M FCP (grønn) støver noe, EFC (gul) og UF (blå) støver lite/ingenting...

Ellers er både 3M og Scholl bra saker mht at de er kjappe å jobbe med, de kutter fort og har ikke diminishing partikler (at du må jobbe slipemidlene ned i polishen)

3M serien så er det tre polisher og 4 pads du trenger, så den er genialt enkel å forstå, Scholl har også en tress som fungerer bra som Brynjar sier over her... hvem du velger av disse så fungerer begge to bra til å fjerne det aller aller meste av skavanker i lakken...

Liker godt 3M her selv, så det er den som benyttes når det skal poleres noe her, men har Scholl serien også og har brukt bla a15 + s17 + s40 + s30 noe og det er på ingen måte noe dårlig valg...

Siden 3M er noe billigere går jeg for det. Kan heller legge litt mer penger i en god rot.maskin.

Da er det de med Gul, grønn og blå kork jeg skal bruke?

Men hvilke pads, gul, grønn, blå og........?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune

Siden 3M er noe billigere går jeg for det. Kan heller legge litt mer penger i en god rot.maskin.

Da er det de med Gul, grønn og blå kork jeg skal bruke?

Men hvilke pads, gul, grønn, blå og........?

Oransje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjøper da tilhørende pads til 3M Perfect-it serien..?

Ja, grønn, gul og blå + orasje (<- Sånn det skrives på norsk, alltid lurt på hvordan det skrives på norsk) Orasje gir mye mer Cut en gul pad, hvis det trengs :)

Endret av ESPP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ja stemmer det, grønn, orange, gul og blå 3M pad (i korrigerende rekkefølge der grønn er grovest)

Grønn flaske er grønn pad

Gul flaske er orange el gul pad

Blå flaske er blå pad

Orange pad + gul 3M er for hardere lakk, fungerer supert... og er dag og natt mht gul 3M pad...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja stemmer det, grønn, orange, gul og blå 3M pad (i korrigerende rekkefølge der grønn er grovest)

Grønn flaske er grønn pad

Gul flaske er orange el gul pad

Blå flaske er blå pad

Orange pad + gul 3M er for hardere lakk, fungerer supert... og er dag og natt mht gul 3M pad...

Da blir det nok det på meg ja :)

Og Flex roterende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

sjefskombo :)

grattis og lykke til med korrigeringen...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scholl er utrolig bra og min favoritt nå om dagen, så lenge man holder det enkelt. Med det mener jeg at man ikke ender opp med hele serien for det er ganske unødvendig synest jeg i starten.. S03 gold, S30 og S40 er det du i utgangspunktet trenger, så kan man heller utvide ut i fra det, om behovet skulle være der.

Mye nyttig info du kom med her :)

Mener du S03 Gold etterfulgt av S40 og

S30 til bruk alene der det tar nok? Man trenger vel ikke både S30 og S40 etter S03 Gold eller andre grove polisher?

Lurer litt på å kjøpe noe som erstatter for Meguiars #80 da jeg ikke har klart å bli helt venn med den på DA-maskinen min.

Burde jeg da gå for S30 eller S40? Vil bli brukt alene der det kun trengs litt rens og glans og som etterfølger til Meguiars #105 og Ultimate Compound. Alt på DA-maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder med enten S40 eller S30 ja.

Jeg hadde personlig gått for S40, da denne er utrolig enkel å jobbe med. S30 har jeg hørt at skal være kjipere å jobbe med. Merk at dette er noe jeg har hørt, ikke erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg ville gått for S30+, den gutter litt mer og avslutter veldig pent.. Du blir kvitt litt mer swirls og vaskeriper med den.. Den er dog litt tørrere enn S40, men det har jeg ikke sett på som noe stort problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...