Gå til innhold

Hologrammer på Mercedes


MortenB

Recommended Posts

Sliter litt med noen hologrammer på bilen etter at jeg har gått over den. Det er ikke mye men kan ses svakt i solskinnet og sånn vil jeg selvfølgelig ikke ha det.

Så er derfor på jakt etter best oppsett for å få bort disse. Bilen det er snakk om er en 07 E-klasse, sort metallic.

Følgende utstyr til rådighet:

Makita roterende

Scholl S03+

Scholl S30

Pads, alle fra Lake:

orange, grønn, sort, blå, hvit

Så.. hvordan bør jeg kombinere for å få fjerna holoene?

Kjørte over siden i går med blå pad og S30. Reduserte hologrammene veldig men fjernet de ikke helt.

Kanskje mer press på ville fjernet de?

Er relativt fersk på bruk av roterende så tør ikke ta i aaalt for mye :)

Har desverre ikke bilde da mobilkameraet mitt ikke klarer å fange de opp :(

Endret av MortenB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holofjerning er litt avhengig av lakktype også, men stort sett medium-myk pute med S30, rett opp til 1800-2000 med brukbart press, så ned til ca 1200 og minimal med press. På holohelvette-biler så kan det være greiest å gå rett opp til ca 2000 med minimalt press og avslutte.

Er du "uheldig" så kan dette være en lakk som du trenger DA-maskin for å få holo-fri.

edit: ellers kan jeg anbefale 3M UltraFina SE som er en hologramspiser av dimensjoner. Den reddet helsa på undertegnede under jobbing med svigermors røde Saab...

Endret av Essiek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo også være at det er typisk Mercedes lakk, altså ganske hard, og at du dermed ikke klarer å fjerne hologrammene fra S03 med S30. Blir det nye hologrammer av S30 når du kjører den, eller reduserer du de som var der fra før?

Reduserer du de som var der fra før med den komboen du prøvde med S30, så er det bare å gjøre det flere ganger, eventuelt å bruke mer press eller en litt grovere pute.

Er det nye hologrammer av S30, så er nok trikset å kjøre med enda mindre press enn tidligere. Kan også prøve å bruke mer produkt på paden, så det blir mer smøring og mindre friksjon = mindre hologrammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips... Det ble vesentlig redusert med tanke på synlighet/mendge hologrammer. Lakken er etter det jeg har skjønt rimelig hard da dette i følge lakk-koden er en sånn kjeramisk lakktype. Kan visstnok ses ut fra lakk-koden.

Det kan nok være mengden produkt som har vært avgjørende her ja. Var ikke veldig spandabel med produktmengden så kan forsøke å ha på mer.

Ellers får jeg gå til innkjøp av S17 og ta det som mellomsteg. Men tror jeg skal forsøke mer produkt og også litt høyere hastighet. Skjeldent jeg tør dra den opp på 2000rpm.

Jaja. Øvelse gjør mester er det jo noe som heter så får se på det som trening :)

Men skal jeg velge en pad med så lite cut som mulig?

Rekkefølgen på Lake er vel som følger (stigende cut): Blå, sort, hvit,grøn,orange....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det et nytt mønster med tanke på hologramer når du går over på nytt er det "myk" lakk, og blir de gamle redusert er det hard lakk. Hard lakk = hardere kombo som et mellomsteg, da S30 ikke klarer å korrigere.

Husk å ta wipedown for å sjekke om de faktisk forsvinner, eller om det bare er oljene som skjuler dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det et nytt mønster med tanke på hologramer når du går over på nytt er det "myk" lakk, og blir de gamle redusert er det hard lakk. Hard lakk = hardere kombo som et mellomsteg, da S30 ikke klarer å korrigere.

Husk å ta wipedown for å sjekke om de faktisk forsvinner, eller om det bare er oljene som skjuler dem ;)

Wipedown brukes ja :)

Når det gjelder om det er eksisterende som reduseres eller om det er nye som dannes er jo ikke så lett å se?

Men du mener altså at på hard lakk så klarer jeg uansett ikke å ta holos med S30? Er det en kombo med pads jeg har og s03+ som kan ta de?

Pad med mindre cut enn orange? Kan jeg prøve med f.eks sort+s03+ og så gå over med s30 til slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det såpass tydlige hologrammer at du kan se at de går en bestemt retning? Om du har kjørt "høyre-venstre" bevegelser, og ser spor etter dette, prøv å kjøre "til-og-fra" bevegelser i stedetfor, og se om hologrammene endrer retning.

Er det hard lakk skal det fremdeles gå an å ta hologrammer med S30, men dersom du har kjørt hard korrigering med mye press, uten å løse opp noe særlig før du avsluttet, vil det lage mer spor enn om du hadde vært mer forsiktig på slutten med S03. Jeg har hvertfall opplevd dette, at der jeg kjørte hardest korrigering var jeg ikke flink nok å avslutte fint, og derfor ble jeg nødt til å gå en "strafferunde" med S17 før jeg gikk på S30.

Ville nok prøvd en gang til med S30, og kanskje ha noe mer press i starten, før du letter opp og se hvordan resultater det gir.

Er det litt hard lakk kan det hende du fjerner hologrammene fra S03 med en polishing pad/S30. Den blå er finishing om jeg ikke tar atlfor feil, så er veldig lite cut i denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør maskinen opp på ca. 2000 rpm med S30+ på finishing pad (tilsvarende Scholl orange), så kjør noen ganger over, og så ta maskinen rett av og stopp den etterpå. Scholl krever at du avslutter med høy RPM for at det ikek skal være kjørespor igjen. .. brukte veeeeldig lang tid selv før jeg endelig skjønte det. Om det ligger noe igjen fra forrige steg kan du kjøre S30+ på en polish-pad (tilsvarende Scholl grønn) først.

Scholl-produktene kutter mer jo lavere RPM, så avslutter du på lav RPM vil det være det samme som å kjøre et "vanlig" polish-produkt bare halvveis ut i nedbrytingen.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det såpass tydlige hologrammer at du kan se at de går en bestemt retning? Om du har kjørt "høyre-venstre" bevegelser, og ser spor etter dette, prøv å kjøre "til-og-fra" bevegelser i stedetfor, og se om hologrammene endrer retning.

Er det hard lakk skal det fremdeles gå an å ta hologrammer med S30, men dersom du har kjørt hard korrigering med mye press, uten å løse opp noe særlig før du avsluttet, vil det lage mer spor enn om du hadde vært mer forsiktig på slutten med S03. Jeg har hvertfall opplevd dette, at der jeg kjørte hardest korrigering var jeg ikke flink nok å avslutte fint, og derfor ble jeg nødt til å gå en "strafferunde" med S17 før jeg gikk på S30.

Ville nok prøvd en gang til med S30, og kanskje ha noe mer press i starten, før du letter opp og se hvordan resultater det gir.

Er det litt hard lakk kan det hende du fjerner hologrammene fra S03 med en polishing pad/S30. Den blå er finishing om jeg ikke tar atlfor feil, så er veldig lite cut i denne

Takker... Goooode tips for en amatør :) Ja. Blå er finishing så liite cut i denne. Hadde det ikke vært for at Tor med hammeren besøker Fredrikstad akkurat nå skulle jeg gått ut og prøvd meg fram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det egentlig som er det viktigste for cuten? Pad eller polish? Eller henger dette nøye sammen? Kompliserte greier det der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Cut er bestemt av kombinasjonen pad+produkt+teknikk. Sistnevnte går for det meste ut på hvor mye du utnytter slipeeffekten til produktet. Pad har mye å si, med valg av ulike pad kan en gjøre at en får en nyanse grovere eller finere cut fra samme produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart LC er og fin mot hologrammer. :-)

Siden regnet holdt på til langt på kveld så får jeg prøve dette i morgen :)

Gir meg ikke før det er perfekt.. så får jeg notere ned hvilke kombinasjoner som funker på lakken min så jeg vet til neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dum ide det. :-) Mulig som det skrives lengre opp at spranget til s30 blir litt vel langt, jeg har lite erfaring med Scholl dessverre.

Har selv brukt svart LC sammen med Menzerna po85 mot hologrammer etter Menzerna Sip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dum ide det. :-) Mulig som det skrives lengre opp at spranget til s30 blir litt vel langt, jeg har lite erfaring med Scholl dessverre.

Har selv brukt svart LC sammen med Menzerna po85 mot hologrammer etter Menzerna Sip.

Sleit med en svart caddy for en stund siden, endte med s03 gold på ull/blå, S17 på blå og så orange, tilslutt blanding av S17 og S40 på svart uber for å ta hologram.default_smile.png (S30 hadde vel fiksa det, men hadde ikke..)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd litt i dag men får ikke helt dreisen på hologramfjerninga altså.

Sånn ble det seende ut etter sort LC pute med Scholl S30:

Hologrammer.JPG

Rekker ikke prøve mer i dag så får heller fortsette en annen dag med å prøve å få de bort. I tillegg til hologrammene delte den lille bakplata seg i 2.... Du verden så høyt en pad kan fly!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnja, vanskelig å si hva det er bare ut fra bilde syns jeg.

Forandrer de seg når du går over med svart lc og s30? Formen altså, eller blir de større/mindre? Eller er de akkurat som før?

Er dette bildet tatt før eller etter wipedown?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnja, vanskelig å si hva det er bare ut fra bilde syns jeg.

Forandrer de seg når du går over med svart lc og s30? Formen altså, eller blir de større/mindre? Eller er de akkurat som før?

Er dette bildet tatt før eller etter wipedown?

Synes kanskje de ble litt større etter sort LC og S30. Det er tatt etter wipedown. Synes det så veldig bra ut i sola da så sa meg egentlig fornøyd. Så kjørte bilen i skyggen, la på DodoJuice voksen min og gikk inn. Kom ut etter et par timer og la merke til de da..... Har jeg kanskje ikke gjort god nok jobb med wipedown?

Blandingen er 30/70 for å ikke ha den for sterk. Men usikker på hvor mye man skal spraye på. Hvor mye av en 1/2 liters flakse skal man egentlig bruke på f,eks siden av bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...