Gå til innhold

Vaskemetode etter foamcannon


soundman

Recommended Posts

Hei

Som litt fersking på foam cannon og vasking av bil så har jeg et spm.

Kan man etter påføring med foamcannon og avspyle bilen ren ta på nytt lag med foam også deretter vaske bilen med wasmitt?

Da istedenfor bøtte tenker jeg da, hvis bilen ikke er grisemøkkete men typisk sommer støv og slikt?

Mulig dette er svart på før men fant ikke noe konkret når jeg søkte.

Blankbil er herlig :) og hekta jaaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel bare fantasien som setter grenser, har sett folk som spyler på foam, venter i 5-10min så vasker de rett oppå.

Men om du vasker rett oppå uten å spyle av er vel halve poenget borte.

Sånn som jeg ser flere gjør og som jeg gjør selv legger jeg på foam, venter 5-10min, spyler av.

så vasker jeg, men det er sikkert fult mulig å legge på nytt foam å vaske oppå det igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Til kattevasken (fortest mulig ren bil) så foamer jeg hele bilen, og lar det ligge i ca. 2-5 min. før jeg spyler av med rikelig med vann. (høytrykk) Smører på litt gummifornyer på dekksidene og tørker IKKE bilen etterpå, da dette jo er en såkalt kattevask og LITT møk kan sitte igjen i lakken og ripe opp.

Ved normal vask, så har jeg samme fremgangsåte som over, men jeg spruter på P21S Power Gel på felgene samt foamer bilen en gang til.... fyller en bøtte med vann og såpe (ja, det blir dobbelt opp med såpe, men jeg liker det .. dessuten har jeg mer enn nok :) )

Spyler så av bilen igjen med rikelig med vann, slik at absolutt all såpe er borte. Tørker så lakken samt felger/dekk, før jeg påfører gummifornyer på dekksidene.

En dert chromepolish på eksosstussene bak så er den ferdig... så fremt jeg ikke velger å vokse bilen.

Innvendig er den stort sett ren, da jeg faktisk er flink til å holde den ren der hele tiden, men litt lett støvtørk med microfiber og lunket vann holder lenge, samt en liten runde med støvsuger.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg ser flere gjør og som jeg gjør selv legger jeg på foam, venter 5-10min, spyler av.

så vasker jeg, men det er sikkert fult mulig å legge på nytt foam å vaske oppå det igjen :)

Denne, bortsett fra at jeg ikke tar tiden på hvor lenge skummet henger på. På enkelte biler vil det renne raskere av, og så kommer det litt an på temperatur, sol, vind osv også. Jeg lar skummet ligge så jeg ser at mesteparten har rent av men uten at jeg får noen tørre paneler.

Så spyler jeg godt av bilen før jeg legger nytt skum og vasker på det. Dette er altså min fremgangsmåte på normalt skitne biler som skal korrigeres, og det er stort sett slike jeg vasker.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er da hvor mye dritt som da ligger igjen i såpa nr 2 som bilen vaskes med? Med bøtte og gritguard blir jo det som er igjen av møkk liggenes i bøtta men det er jo fortsatt like mye "møkk" på bilen selv om man har såpa i bøtte stendefor liggenes på bilen.

Hmm ja ja får prøve meg litt frem, rent blir de vel uansett :)

Takker for tips så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke helt det siste her:

Når man skumlegger og spyler av er det fint lite møkk igjen på panelene, iaffal etter min erfaring. Når jeg da går over med bøtte, gritguard, såpe og mitt er det fint lite møkk som kommer ned i bøtten.

FØR jeg ble bitt av basillen og vasket med vann, svamp og bøtte med TW shampo ble svampen ofte møkkete og vannet i bøtten ble svart ganske fort.

Men med avfetting, foaming og avspyling blir man kvitt veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig noe man må bestemme seg for etter 1avspyling om man tror lakken er såpass ren at man tør å vaske uten bøtte.

Personlig tror jeg aldri at jeg kommer til å vaske uten bøtte,

Men det er vel opp til hver enkelt :)

@Knuttis: 5-10min er ikke akkurat 5-10 min i trøndelag, det er vel som oftest det samme som "ei lita venning" altså bare vente litt med andre ord :P

Endret av Bakk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig noe man må bestemme seg for etter 1avspyling om man tror lakken er såpass ren at man tør å vaske uten bøtte.

Personlig tror jeg aldri at jeg kommer til å vaske uten bøtte,

Aha, slik ja! Nei, der er jeg enig. Jeg vasker aldri kun på skummet, jeg bruker alltid bøtte.

@Knuttis: 5-10min er ikke akkurat 5-10 min i trøndelag, det er vel som oftest det samme som "ei lita venning" altså bare vente litt med andre ord :P

Skjønner, omtrent det samme som "nede" hos oss da. :) Jeg ville bare få frem at ventetiden varerier veldig sålenge jeg vasker utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Vil bare pressisere at jeg ikke står med stoppeklokken. Jeg skriver 2-5 min. da jeg vel tror sån ca. det er tiden det tar før jeg spyler av.

Hvis såpen skulle renne av før jeg føler at den har gjort rent skikkelig, så bare foamer jeg litt til...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...