Gå til innhold

Riper i klarlakken etter nøkler


MortenM

Recommended Posts

Har hatt en morsom hendelse med noen som ikke kan ha nøklene i lommen. Resultatet er en lang stripe over begge dørene på Citroen'en. Trenger vel ikke si at jeg gjerne hadde knust en skalle eller to om jeg hadde sett personen(e) som gjorde dette.

Etter det jeg kan se, har det ikke gått igjennom fargen (uten å ha undersøkt så veldig nøye gunnet raseri),

Er det mulig å legge klarlakk i ripen, eller funker det kun med total lakkering?

Skjønner selvsagt at det blir etterfulgt av våtslip og polering.

Bare en OT til slutt: Hvis den jævlen som gjorde dette har en hjerneskade, så kan jeg garantere at den ikke blir noe mindere om han møter meg :angry:

Endret av MortenM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TotenJeep

Jeg forstår at du er sint og oppgitt, sånne folk er bare så lavpanne som det går ann. :thumbdown::thumbdown::thumbdown: Du kan prøve å fylle i klarlakk for så å våtslipe. Prøv å finne ut hva slag lakk som er benyttet da feil lakk kan føre til en kjemisk reaksjon(kok)

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar

Sånt er utrolig kjedelig MortenM :(

Skjedde for meg også sist høst og husker egen reaksjon på hendelsen, Brrrr :angry:

Håper du får det til med å fylle klarlakk osv... - Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiai...dette var synd

Hvis du legger klarlakk over ripen vil ripen fortsatt synes gjennom klarlakken hvis ripen er så dyp at den går ned i base-farven.

Naboens Audi i ikke ulik farve bilen i din profil har - som jeg polerte i fjor hadde en del riper som var på panelet før omlakking, og der ny klarlakk var dratt ut mot gammel klarlakk var disse ganske synlige :(

Jeg ville studert noen av stuntene som Brynjar har gjort, hvor han har våtslipt etter lakking av diverse både mere eller mindre synlige steder.

Hvis du kommer til å irritere deg grønn over alt annet enn et perfekt resultat tviler jeg på at du kommer utenom en nedpussing med grunning og deretter ny base og klarlakk, men dette er såvidt kostbart at jeg ville gått noen runder med meg selv på hva jeg kan akseptere for jeg tror ifylling "the Brynjar way" med en miks av base og klarlakk samt en frisk og uhemmet omgang med våtslip vil gi resultater du ikke bør la stå uprøvd.

Jeg vet ikke hvor mye steinsprutarbeide du har gjort, men min erfaring er at grunnarbeidet med fjerning av ALT som ligger på overflaten er helt essensielt for å få såvidt god heft at du kan forvente at alt det som blir lagt i binder seg og blir sittende godt.

Lykke til, og husk at vi setter stor pris på om du kan holde oss oppdatert på hva du gjør, og gjerne med bilder og forklaringer hvis det blir til at du setter igang på egenhånd.

Du er neppe den siste av oss som blir utsatt for slikt pakk uten respekt for andres eiendom og verdier.

Med trøstehilsen !

Ståle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Jeg får undersøke mer i dag, så prøve meg fram litt med å polere. Gidder ikke fylle om det ikke blir 100%.

3 år siden den andre bilen ble ripet opp, men da gikk det inn til grunningen. 6000 NOK senere var den fikset :rolleyes:

Tror dette blir en dritt uke for min del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde inn et lignende tilfelle idag, på en mørkeblå Audi.

Kjendte det godt med naglen, men tok det med S0 på ullpad

Hvor mye klarlakk hadde kunden igjen på bilen sin da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde inn et lignende tilfelle idag, på en mørkeblå Audi.

Kjendte det godt med naglen, men tok det med S0 på ullpad

Har fjernet riper man kjenner med neglene både med våtslip og cutting pad alene (på testpaneler), i samtlige tilfeller kunne man se at lyset/refleksjoner blir brutt annerledes pga. mengden lakk som ble fjernet......ergo vil JEG ikke anbefale å gjøre dette på kundebiler såfremst kunden ikke er informert om evt. risiko på forhand ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde i går å fjerne ripene med så som så hell.

S17 på blå = nix

S03 på blå = nix

S03 på ull = nix

Da var det bare å finn frem slipepapiret. Jeg har bare 3000 unigrit, så det tok tid å pusse dypt nok.

Bakdøra ble nesten helt bra, men fordøra var ripene for dype. Jeg slipte til jeg gikk igjennom klarlakken på et lite område for å se hvor dype ripene var.

Etter våtslip gikk jeg over meg S17 på blå og S40 på orange.

Skal se om jeg får lagt ut bilder i kveld av jobben.

Fordøra må påkostes endel kroner, men jeg vet ikke om jeg gidder. Så lenge jeg ikke har fått has på tullingen som har gjort dette, dukker det vel opp nye riper igjen tenker jeg :angry:

Endret trådtittel til noe mer passende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilder av skaden og litt av jobben med den.

IMG_0376.jpg

IMG_0377.jpg

Etter våtslip:

IMG_0383.jpg

IMG_0384.jpg

Ferdig:

IMG_0391.jpg

Ser du 7-8cm under dørhåndtaket, så er det en litt mørkere flekk der. Denne kom da jeg ville se hvor langt ned ripen satt. Sluttet å slipe når jeg så at det ikke var håp. Alt i alt ble vel 50-60% av ripen borte. Resten må eventuelt lakkes. Kult på en 1år gammel bil!

Endret av MortenM
  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

maggi224

det er ikke kjekt når disse folka pluteselig føler for gjøre litt skade.

mora mi sin bil ble rygget inn i bakfangern når hun var på jobb og di stakk bare av. og bakfangeren ble totalt sprukket opp kunne se det gule skummet som er i støtfangere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke kjekt når disse folka pluteselig føler for gjøre litt skade.

mora mi sin bil ble rygget inn i bakfangern når hun var på jobb og di stakk bare av. og bakfangeren ble totalt sprukket opp kunne se det gule skummet som er i støtfangere

Utrolig at det går an!

Skjønner de ikke hvordan de selv hadde reagert om det var deres bil som ble skadet av andre?

Skikkelig trasig det der, men bra jobb med våtslip og polering!default_smile.png

Takker for det men det ble som sagt ikke helt borte. bare noe lot seg fjerne helt, resten ble til en viss grad skjult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Det er den værste trådtittelen jeg har sett! Ble rett og slett litt lei meg...

God bedring!!! Finner du han kan du låne balltre her.

Solgte en mørk blå '98 A4 i fjor. Dagen etter at den var lagt ut på Finn fant jeg bilen med en stripe fra hjulbue forran til baklyktene. Viste den til en lakkerer, som mente det ikke var utført med nøkkel, da går det som regel bare ned i klarlakken - dette måtte vært gjort med en spiss gjenstand som feks en kniv.

Det er ikke sikkert det hadde vært helt bra for meg om jeg hadde tatt vedkommende på fersk gjerning...

996 C4 | A6 avant 2.4 q tip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...