Gå til innhold

En detailers helse.


gulliks

Recommended Posts

Hvordan er helsa di?

Som ergoterapeut ser jeg mange uheldige og småskumle arbeidsstillinger under jobber som blir gjort både her på forumet og hos andre (meg selv inkludert). (Har egentlig alltid tenkt på dette, men lager vel denne tråden nå fordi jeg holder på med bachelor og lar alt annet distrahere meg.)

Jeg tenker på arbeidsstillinger hvor man:

- Står bøyd over et panser

- Polerer taket (arbeid over skulderhøyde)

- Polering av nedre paneler

- Konstant og ensformig muskelarbeid

Dette er jo et yrke hvor en stort sett alltid jobber under et tidspress med deadlines. Da har en lett for å ta noen snarveier for å få jobber ferdig i tide, uten av man lytter til signalene fra kroppen.

Hvilke tanker har dere etablerte detailere rundt dette? Har dere noen plager, og hva gjør dere for å forebygge nye plager?

- SAAB 9-3 AERO TTiD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet som håndtverker i 4 år. Så deadline og tidspress har blitt en helt normal del av hverdagen.

Vanskelige arbeids stillinger er normal kost for meg nå så har ikke tenkt noe på det, men du vekker noen tanker når du kommer med dette.

Når det kommer til detailing så er ikke arbeids stillingene noe bedre, kjenner det i skuldrene når jeg begynner å stresse, men så er jo detailing en hobby og da kan man velge tempo de fleste gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo egentlig ganske interessant. Blir jeg stresset under en jobb, merker jeg det på kroppen underveis og i ettertid... Tar ganske greit på når man holder på i 3-4 dager i strekk. For å unngå dette prøver jeg som regel å ta det med ro og nyte arbeidet :) (Samt trening som hjelper til myyye)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. når man står med unormal knekk i ryggen over et panser i 2-3 timer så er det godt å lene seg tilbake med jevne mellomrom, legge henda bak i korsryggen, bøye seg bakover, høre det smeller brukbart, svette litt, og deretter gyve på videre.

Ellers er fosterstillingen mht nedre paneler fin, bare passe på statisk belastning av nakke (dvs ikke samme fosterstillingen i 4 timer sammenhengende) - alle detailere burde lære seg å kjøre maskinen(e) med både venstre og høyre hånd (enda en grunn til at jeg ikke liker side-grep på maskinene).

En enkel greie som en "rund-stol m/hjul" når man jobber rundt bilen hjelper betraktelig. Men midt på panser / tak og slike ting så er det "jevn oppknekking" som gjelder.

Mht ensformig muskearbeide - jeg skifter både grep, press og posisjon underveis, så mye statisk er det ikke. Tør påstå at 15 år med hockey / fotball gjorde mer skade enn detailing vil gjøre default_smile.png

Endret av Essiek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker godt at du blir litt sliten i rygg og skuldre etter et par lange dager med polering, men tar meg bare en pause om jeg kjenner det begynner å bli litt for ubehagelig. Eventuelt kan man jo ta de "tunge" områdene i flere runder, slik at du slipper å stå i mange timer i en veldig uheldig posisjon.

Er heldig og har en løftebukk tilgjengelig på et av stedene jeg polerer, og det er som en gave fra himmelen. Bortsett fra tak og panser er alle andre paneler veldig greie å ta. Om du ikke har en løftebukk tilgjengelig vil en vanlig garasjejekk og vanlige bukker hjelpe mye for å få bilen litt høyere og dermed i en bedre arbeidsstilling.

Når du først tar opp helseproblemer for en detailer så bør vel diverse avfetting og felgrenser også nevnes. Mye styggedom som man får i seg når man puster, så en maske hadde nok ikke vært så dumt... Bare ikke bruk vanlig støvmaske, da den bare gjør at du puster inn disse kjemikaliene i lengre tid hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ryggskade fra før, så jeg merker godt at jeg sliter litt når jeg må stå fremoverlent for å ta panser eller liknende. Jeg er rett og slett nødt til å sette meg ned og ta pause innemellom, ellers får jeg problemer. Stort sett går jobbene greit, men har merket et par ganger at jeg har hatt ganske vondt et par dager etterpå. Det hjelper veldig mye med noe "riktig" å sitte på.

Uansett tror jeg polering/detailing er veldig tungt for en person, frisk eller skadet, da det er veldig mye statisk jobbing.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Kjente det ganske godt i ryggen et par dager etter sist detail ja... Men så kan jo det ha noe med at det ble 20 timer i strekk på den jobben da ;) Men jeg prøver å ikke måtte stresse, det ødelegger både moroa, og kroppen... Prøver også å lufte gjevnlig når jeg holder på, da det blir ganske sterk lukt inne i lokalet etter 3-4 timer med polering og wipedown med div lugubre midler...

Det å spise og drikke jevnlig synes jeg forøvrig hjelper bra på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Har også hatt problemer med ryggen en 15 års tid pga div idrettskader så kjenner det godt i ryggen etter noen timer med polering. Har gått en del hos fysio/kiropraktor og fått en del fine tøye øvelser, det hjelper en del. Tar en liten pause innimellom og strekker ut litt når jeg holder på lenge. Er det store jobber med korte frister så blir kiropraktor time lagt på i prisen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer

Ettersom jeg ble nakke og ryggskadet når jeg var 19år etter å ha blitt påkjørt bakfra, er arbeidstilling noe jeg tenker på hele tiden. Og det gjør ikke saken bedre at jeg er elektriker, og fru Hansen skal alltid ha stikkontakten ved gulvet og den idiotiske lampen i taket :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Jeg jobber fort, så og si konstant, men prøver å tenke mye på å ikke slite meg ut fort.Maskinpoleringa begtnner jeg oppe, så på midten sitter jeg på en kontorstol med hjul, og nede sitter jeg rett på gulvet med beina langt under bilen om det er mulig :)

Ser på detailing som god trening, og gir meg sjeldent særlig vondt.Har betennelser i hoftene og skuldrene etter idiotisk vekttrening de siste 17 åra, men blir ikke verre av å jobbe noen time i uka med dette.Heller bedre.Får rørt skikkelig på seg og bevegd musklene på en mye sunnere måte enn treninga og jobben.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olaskips

Største problemet mitt er egentlig senebetennelse, etter rundt 10 timer med maskin så er høgre armen min omtrent ubrukelig, og det verker noke heilt jeklikt...

Irriterande, men det skjer kvar gang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iumentum

Jeg ødela ryggen allerede i 25-årsalderen pga feil arbeidsstilling. Arbeidet jeg hadde gikk greit så lenge jeg hadde tid til å trene ved siden av jobben, men med en gang jeg ikke lenger hadde tid til dette kom prolapsen snikende. 6 år etter sliter jeg fortsatt med det :(

Kjenner det godt når jeg polerer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Største problemet mitt er egentlig senebetennelse, etter rundt 10 timer med maskin så er høgre armen min omtrent ubrukelig, og det verker noke heilt jeklikt...

Irriterande, men det skjer kvar gang....

Prøve å bytte på hvordan du holder maskina. Ellers så hjelper det med tigerbalsam på underarmen utpå kvelden, og massere hardt der det bruker å bli vondt.Får opp temperaturen på betennelseområdet på den måten, og frakter fortere bort betennelse ;) Om det ikke blir helt bra, så lindrer det litt ihvertfall.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olaskips

Prøve å bytte på hvordan du holder maskina. Ellers så hjelper det med tigerbalsam på underarmen utpå kvelden, og massere hardt der det bruker å bli vondt.Får opp temperaturen på betennelseområdet på den måten, og frakter fortere bort betennelse ;) Om det ikke blir helt bra, så lindrer det litt ihvertfall.

takk for tipset du, må prøves neste gang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør east etter hvordan han hadde det etter 2 dager panser polering :lol:

haha..brukte jeg virkelig to dager på det panseret... Finnes nok værre panser en VW Touran da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en til tider stillesittende jobb som maskinfører, og da er noen timer med maskinpolering/detailing bare godt for kroppen. Har ikke hatt noen problemer med dette selv etter flere dager i strekk med polering. Som noen over her nevnte: tøyeøvelser er viktig for ryggen, ta noen micropauser innimellom og strekk godt ut. default_smile.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ryggen etter panser er vel det jeg merker mest, da er jeg god og stiv i ryggen gitt... ellers merker jeg det ikke så voldsomt annet en at jeg kan bli "sur" i armer ved lavere paneler. Har begynt å benytte fosterstilling ved siden av bilen eller å ligge på ryggen. Er takene høye så er det krakk og armer ofte lavere en skuldre...

Men ja, polering tar på kroppen det ja... ingen tvil om det....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Etter en skikkelig detailing jobb så er kroppen rimelig ødelagt hos meg. Trening som Bo nevner ovenfor har mye å si for hvordan kroppen takler påkjenningene. Det skal sies at etter Porschen eg hadde utvendig detail på så var eg ikke menneske igjen på nesten en uke etter at bilen ble levert tilbake til eier. Nei løsningern på plagene er nok en fin kombinasjon av trening og forsøke å tilrettelegge så en slipper å jobbe for mye i ugunstige stillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TotenJeep

Viktig dette med arbeidsstilling. I brdriften jeg jobber i brukte videokamera for å se på arbeidsstilling under polering. Det var et godt hjelpemiddel for å endre på gale arbeidsstillinger. Når jg polerer en bil, så har jeg en høydejusterbar krakk med hjul som er fin å bruke. Ellers er kneputer i arbeidsbuksa gode å ha. Man kjenner fort om man jobber feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...