Gå til innhold

Fjerne oljemerker etter voks?


Bjerknez

Recommended Posts

Bjerknez

I går så jobbet jeg inn CleanerFluid Pro med Flex DA og rød HEX-Logic på panseret, samt la på SV Concorso etterpå. Jeg har derfor ett par spørsmå angående dette:

1. For det første må jeg si at CF Pro var ett rent helvete og buffe av i etterkant. Måtte kjøre over en runde til over de stedene jeg ikke fikk buffet av. Jeg kjørte maskinen helt til produktet nesten var helt borte før jeg buffet av. Gjør jeg noe galt så langt? Delte panseret i fire soner når jeg holdt på og jeg sto i skyggen)

2. Når CF Pro til slutt var buffet av så så det veldig bra ut. Ikke noe såkalte oljestriper eller noe. Men når jeg la på voksen (Concorso) så fikk jeg aldri buffe tdenne skikkelig av. Jeg brukte to splitter nye microfiberkluter som jeg pakket opp av plastikken, så disse var heeelt rene. Jeg fikk buffet av selve filmen... eller det som hadde størknet litt etter ca. 10min. men når jeg siktet på panseret etterpå,så såjeg slike oljestriper (med regnbuefarger) der hvorjeg hadde buffet av... Hva er detjeg har gjort galt?

Sikkert dumt av meg men jeg sprayet på litt vann for å se om jeg fikkdet bort, men da ble det jo ett rent helvete og oljestripene ble enda tydeligere.

Jeg vasket panseret på nytt med sterk såpe før jeg tørket og la CF Pro på nytt med ny rød HEX-Logic pute på Flex DA. Fortsatt ett helvete og buffe av.. men det går... Resultatet ble til slutt igjen veldig bra. Jeg bruker igjen en splitter ny pad og smører på Concorso for hånd, og buffer av med helt ny microfiber, men samme oljestripene dukker opp igjen!

Hva er dte jeg gjør galt her?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

For mye produkt...?

Det kan jeg ikke levende forestille meg...

Jeg la såpass tynt at det enkelte steder ikke syntes at jeg hadde lagt en gang...

Så svaret her er nok nei...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del opp i mindre områder, buff umiddelbart. Det går lett som en lek. oljene etter voksen er svetting, velkommen i klubben. Gå over med quick finish så er den saken løst. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Del opp i mindre områder, buff umiddelbart. Det går lett som en lek. oljene etter voksen er svetting, velkommen i klubben. Gå over med quick finish så er den saken løst. Lykke til

Quickfinish ja... det har jeg faktisk ikke tenkt på...

Er det for sent å gå over meddenne i dag (dagen etterpå)?

Har jo ikke vært slik med andre vokser jeg har prøvd som feks. CG5050 og Pinnacle Signature Series på grå touran...

Mulig det synes lettere på en svartbil.... men dog...

Men skal prøve Quick Finish...

Skal man kjøre maskinen såpass lenge ved påføring av CF Pro at produktet er tilnærmet heeelt borte før man buffer? Er liksomlitt redd for at det skal bli for tørt på en måte...

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Det gjør den.. Men CF Pro har jeg aldri opplevd som vanskelig å buffe av.. Den og Scholl S40 er vel de enkleste finishingpolishene å buffe av som jeg har testet.. 3M UF og Menzerna po85rd er litt mer oljete.

Gi oss en status etter sola står opp da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Det gjør den.. Men CF Pro har jeg aldri opplevd som vanskelig å buffe av.. Den og Scholl S40 er vel de enkleste finishingpolishene å buffe av som jeg har testet.. 3M UF og Menzerna po85rd er litt mer oljete.

Gi oss en status etter sola står opp da..

Er nok noe jeg gjør feil...

Det virker som om enkelte steder er den nærmest umulig og buffe av. Noen steder måtte jeg t.o.m. kjøre over med CF Pro på nytt for å få fjernet den...

Men problemet er nok kanskje at jeg venter for lenge.... men dettar jo LITT tid å sette inn 1/4 av panseret med CF Pro da... og jeg buffer jo avlike etterpå...

Men skal i skrivende stund ut å sjekke om svettingen fra i går er borte :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare kjørt CFP en gang (på kurs i ÅS), men jeg opplevde den som meget enkel å buffe av, noe av det enkleste jeg har buffet av faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Høres veldig merkelig ut, eg pleier å ha to bittesmå dråper på padden hver gang og det fungerer ihvertfall hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutis

Jeg tror du kjører tørt rett og slett.

Har du primet pad'en før du setter igang? Vann eller QD fungerer fint til det.

Kjør små paneler, del gjerne panseret enda mer opp enn bare i fire deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Stiller meg i rekken med å aldri ha hatt dette problemet med CFP. Primer heller aldri pad siden jeg synes CFP er såpass glatt og fin å kjøre.

Prøv med kortere kjøretid neste gang å se hvordan det går da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Da har solen kommet frem (jada.. en stund siden den kom frem, man har hatt annet å gjøre også...) og oljemerkene er heeeeelt borte :)

Bestilte meg like så godt en halvliter med Quick finish til fra Swissvax :)

Når jeg sier at CFP er vanskelig og buffe av så mener jeg atikke alt er det, men det er noen flekker som liksom sitter igjen som man må gnukke ekstra på. Noen av flekkene så jeg ikke med detsamme og disse var der i ca. 2-3 minutter. Da var dem helt umulige og fjerne med microfiber uten å bulke panseret.

Dro over en gang til med CFP ogda løsnetdet fin... men litt ungvindt dog...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

De flekkene jeg snakker om som jeg ikke får buffet av skikkelig er såpass små at manvanskelig kan se dette på en lys bil. På min svarte bil i solen synes det nok mye bedre...

En vanlig mann i gata hadde nok ikke sett disse flekkene overhodet og sett resultatet som fullkoment.

Knutis:

Siden Quick Finnish ikke tar bort voksen som er lagt over CFP og oljestripene forsvant så er det nok ikke CFP som er problemet, men voksen som svettet. Dette har dog ingenting med at noe ble kjørt for varmt, da voksen ble lagt lett på for hånd i små mengder.

Mulig jeg kan ha kjørt for lenge slik at CFP tørket ut og ble vanskelig å fjerne. Skal teste neste gang ved å bruke mer CFP og på mindre områder.

Problemet er vertfall løst ved at Quick Finish fjernet oljestripene og det er jeg glad for.

Det finnes dog noen bitte små langsgående riper (ikke direkte swirls men muligens merker etter skitt som er dratt utover) men disse er helt ubetydelige. Tror jeg fjerner disse lett neste gang med Scholl 30 på orange pad.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutis

Knutis:

Siden Quick Finnish ikke tar bort voksen som er lagt over CFP og oljestripene forsvant så er det nok ikke CFP som er problemet, men voksen som svettet. Dette har dog ingenting med at noe ble kjørt for varmt, da voksen ble lagt lett på for hånd i små mengder.

Er det jeg eller du som misforstår? :) Jeg har hele tiden kommentert flekkene du sliter med etter CFP på maskin, ingenting med voks eller qf.

Mulig jeg kan ha kjørt for lenge slik at CFP tørket ut og ble vanskelig å fjerne. Skal teste neste gang ved å bruke mer CFP og på mindre områder.

Nettopp det er min teori, du kan også som tidligere nevnt prøve å prime pad med vann eller qd og ha sprayflasken i nærheten mens du jobber. Dersom du får slike flekker også neste gang, vil de være mye enklere å buffe bort etter en spray eller to og du minsker faren for å buffe på deg nye riper. ;)

Mer produkt er ofte ikke løsningen, da mettes pad'en mye raskere og du kan oppleve at den begynner å hoppe/ta ujevnt. JEG syns da det er mye bedre med en sprut vann/qd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Er det jeg eller du som misforstår? default_smile.png Jeg har hele tiden kommentert flekkene du sliter med etter CFP på maskin, ingenting med voks eller qf.

Nettopp det er min teori, du kan også som tidligere nevnt prøve å prime pad med vann eller qd og ha sprayflasken i nærheten mens du jobber. Dersom du får slike flekker også neste gang, vil de være mye enklere å buffe bort etter en spray eller to og du minsker faren for å buffe på deg nye riper. wink.gif

Mer produkt er ofte ikke løsningen, da mettes pad'en mye raskere og du kan oppleve at den begynner å hoppe/ta ujevnt. JEG syns da det er mye bedre med en sprut vann/qd.

Er nok jeg som missforsto :)

Ok.. da er det nok det som har skjedd...

Deilig å finne en teori man føler løserproblemet...

Skal se om jeg får testet på nytt neste helg... Må lære meg detta med maskinpolering en gang for alle... hehe

Er jo ikke det atdetkanskje er så vanskelig med DA-maskin, men det er jo ikke akkurat noen lekebil jeg prøver meg frem på...

Kanskje jeg skulle tatt meg en tur på skroten og fått tak i meg ett matt rødt panser som jeg kunne leke meg med..

Har lenge ønsket og shine opp ett matt rødt panser til å bli skinnende blankt og knall rødt... hehe. Man tør liksom å prøve seg litt mer frem når det ikke er så farlig...

Mulig noe slikt vil ta lang tid med DA-maskin... ? (Flex)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutis

Tja, det er jo bare å prøve :)

Hvis ikke har du sikkert et familiemedlem eller en kompis med en gammel arbeidsbil. Jeg fikk en Saab 9000 til disposisjon forleden dag, for å øve meg på våtsliping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Kjenner faktisk ingen som har så veldig gamle biler... Bare ett par traktorer... hehe.

Men kan jo ta dennye Mazda'en til far min... Han vil jo uansett ikke merke noen skavanker hvis uhellet skulle være ute.. hehe.

Her snakker vi om en fys som omtrent planter feiekosten på bilen etter avspyling med hageslangen. Det merkelige er at bilen ser faktisk helt grei ut. Full av vaskeriper selvsagt, men ingen stygge riper...

Det med feiekost er dog litt overdrevet, men vi snakker altså om en fyr som tar det han har for hånden når han skal vaske. "Åj.. tomt for turle shampoen fra i fjord jo.... Jaja.. tror jeg så noe whitesprit her inne som jeg brukte før jeg solgte båten..."

"Polere ja... hva er det greine i glasset her'a.... Lukter jo polish.. shit au... vi prøver...."

"Dæven... funker tærassevaskeren til høytrykkspyleren på bilen tro..."

Skjønner...?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...