Bjerknez

Fjerning av swirls med CF?

23 innlegg i emnet

Jeg elsker å lese før jeg sovner stille inn hver kveld og i går så leste jeg for en gangs skyl HELE Swissvax-brosjyren.

Der står det gang på gang at Cleaner Fluid Regular fjerner swirls sammtidig som den ikke inneholder slipemidler, men kun nærer lakken med tunge oljer og klargjør den for en Swissvax Voks.

Hvordan kan CF Regular fjerne swirls når den ikke inneholder slipemidler og kun skal påføres med en bommulsklut/bomullspad?

Er det fillere i denne som skjuler swirls så forstår jeg jo saken bedre, men da blir de jo ikke fjernet i den forstand, bare gjemt... ?

Fikk også vite at CF Pro er beregnet for maskin, noe jeg jo har blitt fortalt her inne også... Men bortsett fra det skal jo denne være relativt lik CF Regular... altså uten slipemidler?

Noen her inne sier at man kan sammenligne CF Regular/Pro med Scholl S40, men er ikke S40 en veldig mild rubbing da, som faktisk har LITT slipemidler i seg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan kan CF Regular fjerne swirls når den ikke inneholder slipemidler og kun skal påføres med en bommulsklut/bomullspad?

Er det fillere i denne som skjuler swirls så forstår jeg jo saken bedre, men da blir de jo ikke fjernet i den forstand, bare gjemt... ?

Magic my friend. magic ;)

For et litt mer særiøst svar så har jeg dessverre ikke peiling :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg elsker å lese før jeg sovner stille inn hver kveld og i går så leste jeg for en gangs skyl HELE Swissvax-brosjyren.

Der står det gang på gang at Cleaner Fluid Regular fjerner swirls sammtidig som den ikke inneholder slipemidler, men kun nærer lakken med tunge oljer og klargjør den for en Swissvax Voks.

Fikk også vite at CF Pro er beregnet for maskin, noe jeg jo har blitt fortalt her inne også... Men bortsett fra det skal jo denne være relativt lik CF Regular... altså uten slipemidler?

Noen her inne sier at man kan sammenligne CF Regular/Pro med Scholl S40, men er ikke S40 en veldig mild rubbing da, som faktisk har LITT slipemidler i seg?

CF Regular inneholder oljer som skjuler små riper og swirls, samt nærer lakken og gir den en bedre glans, og skaper heft for voksen. CF Medium derimot inneholder små slipemidler som aktiveres når du "rubber" med hånden, så den tar litt bedre. CF Pro er lik CF Regular på den måten at den inneholder de oljene som gir bedre heft for voksen, samt at den "sliper" lakken ved maskinbruk. Det skal nevnes at slipemidlene i CF Pro er relativt små slik at den kun tar de minste swirls og gir en flott glans - og samtidig gjør at du kan gå rett på voks etterpå.

Håper dette var oppklarende nok :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahaa... :)

Så det er såkalte "fillere" i CF Regular ja.... Da forstår jeg...

Men da blir det på en måte litt feil å skrive at den "fjerner" swirls i brosjyren.

Med tanke på at dette er produkter beregnet for hobby entusiasten så vil jeg si at dette kan være litt missvisende. For mannen i gata som kjøper TurtleWax og nærmest aldri leser mer enn selve tittelen på flaska har nok dette ingen betydning, men når sånne som oss her inne leser en slik brosjyre, så fremstår den som litt vågal....

Men da skjønner jeg vertfall hvorfor CF Regular "fjerner" swirls.

Takker for oppklarende svar bjorke :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahaa... :)

Så det er såkalte "fillere" i CF Regular ja.... Da forstår jeg...

Men da blir det på en måte litt feil å skrive at den "fjerner" swirls i brosjyren.

Med tanke på at dette er produkter beregnet for hobby entusiasten så vil jeg si at dette kan være litt missvisende. For mannen i gata som kjøper TurtleWax og nærmest aldri leser mer enn selve tittelen på flaska har nok dette ingen betydning, men når sånne som oss her inne leser en slik brosjyre, så fremstår den som litt vågal....

Men da skjønner jeg vertfall hvorfor CF Regular "fjerner" swirls.

Takker for oppklarende svar bjorke :)

Midler som skjuler småswirls og renser lakken er det i alle håndpoleringsmidler, uten de hadde det ikke blitt noe blankere ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Midler som skjuler småswirls og renser lakken er det i alle håndpoleringsmidler, uten de hadde det ikke blitt noe blankere ;)

Åja... hehe.

Man blir stadig klokere :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

CF Pro er lik CF Regular på den måten at den inneholder de oljene som gir bedre heft for voksen. Håper dette var oppklarende nok :)

Oljete lakk etter cleaner fluid kontra helt ren oljefri lakk for best hefte til LSP, kom nylig opp i en annen tråd.

Dag hos SV sa her om dagen at oljene ikke hadde noe med å gi bedre heft for voksen. Hva er riktig? Hvordan forklarer Swissvax selv dette?

Edit sitat:

Dette har du selvfølgelig helt rett i Øyvind, om noe annet er kommunisert så er det feil ordlagt. Det som gjør at CF hjelper voksen til å binde seg er at man får en helt ren flate. Oljene ligger naturligvis ikke igjen "på" lakken, men nedi porene. De har heller ingenting med heft å gjøre, :)

Endret av ØHN
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ringte nettopp Dag som var på tur hjem fra Danmark for å få svar på dette. CF Regular og Pro er lik på den måte at de begge nærer lakken for å gi en bedre glans og få frem fargen i lakken enda bedre. Dag er hjemme i morgen ettermiddag, så hvis det fortsatt er uklarhet rundt dette kommer han nok på banen med oppklarende informasjon. Så da beklager jeg mitt svar tidligere :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ringte nettopp Dag som var på tur hjem fra Danmark for å få svar på dette.

Han behøvde ikke reist helt til Danmark for å finne svar på dette, det hadde holdt med en mail til Sveits :P

Men prinsippet om hva som gir best grunnnlag for holdbarhet på LSP er svært interessant.

Det virker helt logisk at voksen får mest feste på en helt ren lakkoverflate uten oljer eller noe annet under. Da er lakken ren, men ikke glatt og bør hefte bedre for det som legges på.

På samme måte hefter møkk også bedre på en lakkoverflate som ikke er beskyttet, så møkka blir vanskeligere å vaske av. Derfor sitter voksen best rett over en IPA wipedown, og bør buffes av med en mf som ikke renser så bra.

Jeg bruker cleanerfluid, Vertua bond ol. for renseegenskapene eller som filler før voks for best mulig glans. Jeg har ingen illusjoner om at det gir bedre holdbarhet på voksen.

Sitatet fra Dag er hentet fra denne tråden: http://www.detailersclub.no/forum/topic/5735-holdbarhet-paa-swissvax-viking/page__p__125541__fromsearch__1&#entry125541

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så i praksis så fungerer CF Pro/Regular svært dårlig med tanke på fjerning av swirls. Denne brukes da altså bare for å få voksen til å få bedre feste samt vare lenger.

Har man den minste vaskeripa som knapt kan sees, så er der for mitt vedkommende S30/S40 som gjelder... ikke sant?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, cf vil jo da skjule ripa, og gjøre det sålenge det er voks tilstede, så den enkle måten er jo å ikke polere...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, cf vil jo da skjule ripa, og gjøre det sålenge det er voks tilstede, så den enkle måten er jo å ikke polere...

Joda.. men jeg vil ikke skjule.... jeg vil fjerne riper....

Min far hadde en rustflekk på sin gamle Mazda for en del år siden bak på bakluken rett over lykten. Han klistret på en N-merke over rusten. Ingen som så rustflekken, men bilen var ikke rustfri...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så i praksis så fungerer CF Pro/Regular svært dårlig med tanke på fjerning av swirls. Denne brukes da altså bare for å få voksen til å få bedre feste samt vare lenger.

Har man den minste vaskeripa som knapt kan sees, så er der for mitt vedkommende S30/S40 som gjelder... ikke sant?

CF Pro sliper, dvs. den fjerner små swirls, CF Regular skjuler de - og fortsetter å gjøre det så lenge du vedlikeholder vokslaget over. ØHN: Akkurat dette får Dag svare på senere :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser poenget ditt, men nå er det vel litt verre med skjult rust enn med en skjult vaskeripe....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser poenget ditt, men nå er det vel litt verre med skjult rust enn med en skjult vaskeripe....

Ja.. det er mye værre... men poenget er det samme :)

CF Pro sliper, dvs. den fjerner små swirls, CF Regular skjuler de - og fortsetter å gjøre det så lenge du vedlikeholder vokslaget over. ØHN: Akkurat dette får Dag svare på senere :)

Hadde vært fint med en bekreftelse på at CF Pro faktisk sliper og ikke bare skjuler ripene fra Dag...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja.. det er mye værre... men poenget er det samme :)

Hadde vært fint med en bekreftelse på at CF Pro faktisk sliper og ikke bare skjuler ripene fra Dag...

CFP har slipemiddler i seg, så den fjerner de minste swirlsene, samt hologrammer.... Men det er viktig å ta wipedown førse gangen du bruker den for å se om swirlsene virkelig er borte, eller om de er skjult av oljene i CFP.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt og høre gomega :)

Men hvilke av produktene hos www.scandicshine.no kan brukes til Wipedown?

Fint med en direkte link... ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flotters!

Da er denne også bestillt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har et har bilder av en bil jeg kjørte CFP og orange Scholl. den fjerner ganske bra synes jeg.

IMG_9413.jpg

IMG_9419.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive