Gå til innhold

Hvordan bruke Optimum No Rinse?


Dr_S

Recommended Posts

Tenkte teste denne en dag, da den står i hylla her :)

Er det slik at man ikke skal spyle denne av, bare tørke? Er litt skeptisk til det....

31YNPJ8X7VL._AA280_.jpg

Fant denne:

Min link

Endret av Dr_S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Gjorde dette flere ganger i vinter...

fremgangsmåte:

spyle bilen skikkelig på nærmeste selv vask. for så å kjøre hjem

vaske et og et panel med tørk i mellom. (kan anbefale og bruke noe som suger opp mye vann til å vaske med)

Og vips så har man ren bil.....

tilleggs info: hadde jeg hatt f.eks japse med tynn myk lakk hadde jeg nok droppet det.

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjorke

Forslag:

Hva om man vasker bilen grundig på selvvasken først, og så bruker ONR hjemme for å ta det som måtte ha akumulert seg på kjøreturen?

Godt tips. Brukt det mye i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde nettopp å vaske bilen med ONR med en vanlig vask, og var ikke helt fan av det. Kjørte vanlig prewash med Snow Foam / OPW, spylte av og deretter bøttevask med microfibermitt. Ikke overbevist om hvordan det ikke skal kunne ripe, med tanke på at det ikke var glid omtrent. Bilen ble jo ren, men var ikke akkurat noen godfølelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mighty

Jeg har brukt det en del ganger nå og jeg synes det funker helt fint. Skal man bruke prewash, spyle og herje så er jo HELE poenget egentlig borte. Poenget med ONR er jo at man skal kunne vaske bilen uten å ha tilgang til vann annet enn i bøtte :) Jeg bruker nok vanlig vask til daglig, men når bilen bare er litt støvete så gidder jeg ikke å bruke halvannen time på full vask :) Dessuten blir det sykt blankt etter ONR :) Utrolig kjekt å ha på treff osv.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over det, men greit å ha prøvd den som "vanlig" såpe. Produktkjennskap er viktig hehe

Fint å vite om den kan anbefales som eneste såpen for de som har et stramt budsjett, med tanke på å bruke den som claylube også. Tror nok at jeg heller kommer til å anbefale en skikkelig såpe, og så ha ONR i tillegg for "støvvask" og claylube. Merket også at den fungerer som en QD også, da vannet oppførte seg anderledes enn vanlig vann hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mighty

Jepp, den funker fint som QD eller QW i litt sterk blanding. Den inneholder endel beskyttelse, så hvis man vasker med ONR hver gang så har man "uendelig beading".

Her er en video som viser beading/sheeting på en bil som kun er vasket med ONR og ikke vokset:

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, den funker fint som QD eller QW i litt sterk blanding. Den inneholder endel beskyttelse, så hvis man vasker med ONR hver gang så har man "uendelig beading".

Her er en video som viser beading/sheeting på en bil som kun er vasket med ONR og ikke vokset:

Oi, nesten så jeg vurdere å gå ut for å vaske bilen bare for testing ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mighty

Det jeg merker i praksis er at den i motsetning til vanlige såper ikke bare løsner opp møkka men også drar den inn i vaskemediet slik at ingenting ligger igjen på lakken. Den løsner også møkk vesentlig bedre enn de fleste andre bilsåper jeg har prøvd da den er ganske effektiv på f.eks bremsestøv. Man får den effekten at møkka "perler seg" og renner av selv om man bare spruter på en onr blanding.

Jeg har en ullmitt som jeg bruker til "vanlig" vask, denne har akkurat samme farge som den hadde som ny. Den ullmitten jeg bruker med ONR derimot ble veldig mørk etter første vask, og det er ikke mulig å få den lys igjen. Alle partikler slipper lett når man skyller den i bøtta, men missfargingen blir altså aldri borte. Det spiller jo forsåvidt heller ingen rolle.

Jeg oppdaget ved siste vask av nypolert bli at jeg fikk lange stygge "vaskeriper" som gikk der jeg hadde dratt mitten med onr. Jeg fikk jo helt panikk, men så kom jeg på noe jeg hadde lest på DW forumet. Jeg gikk inn og henta QD, sprayet på og buffet av og da var de borte. Hvorfor disse "jukseripene" kommer vet jeg ikke, men det kan ha vært en form for reaksjon med voksen. Ikke vet jeg. Jeg bare nevner det sånn at ingen skal få panikk hvis de ser stygge "riper" etter ONR vask :P

Edit: ONR har forresten kommet ut i en ny (tredje) utgave nå som skal ha forbedret lukt og enda bedre glid, men den har ikke rukket å komme til norge enda så vidt jeg vet.

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien skal vasking med ONR være nok for å gi bilen tilstrekkelig beskyttelse. Har sett bilder/film av biler som er vasket med ONR uten å ha noen annen form for beskyttelse, og det ser virkelig bra ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte også metoden med avspyling i selvvasken og ONR hjemme i hele vinter. Det fungerte såpass bra at jeg har bare brukt snowfoam og vanlig såpe bare en gang siden. ONR er såpass mye raskere enn det vanlige at det stort sett blir det.

Snowfoam er fortsatt gøy, for all del :)

Har ikke mye beskyttelse igjen på bilen, men vaskeriper er det lite av. Tror ikke det hadde vært noe mindre om jeg ikke hadde brukt ONR.

Har testa litt forskjellig å vaske med. Detailingword er helt i skyene over flisleggingssvamper. Har testa det, men syns jeg fikk en "gnikkefølelse" mot lakken. Nå driver jeg og bestemmer meg om jeg liker best å bruke et par myke, langhårede MF, eller en megs-mitt (ikke den i microfiber)

Tror jeg heller mest mot de myke MF.

Endret av kenset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet den nye ONR her om dagen. Synes den lukter bedre som nevnt, og hadde enda bedre glid. Forøvrig like fornøyd med denne som den forrige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte også metoden med avspyling i selvvasken og ONR hjemme i hele vinter. Det fungerte såpass bra at jeg har bare brukt snowfoam og vanlig såpe bare en gang siden. ONR er såpass mye raskere enn det vanlige at det stort sett blir det.

Snowfoam er fortsatt gøy, for all del :)

Har ikke mye beskyttelse igjen på bilen, men vaskeriper er det lite av. Tror ikke det hadde vært noe mindre om jeg ikke hadde brukt ONR.

Har testa litt forskjellig å vaske med. Detailingword er helt i skyene over flisleggingssvamper. Har testa det, men syns jeg fikk en "gnikkefølelse" mot lakken. Nå driver jeg og bestemmer meg om jeg liker best å bruke et par myke, langhårede MF, eller en megs-mitt (ikke den i microfiber)

Tror jeg heller mest mot de myke MF.

Jeg har også testet flisleggingssvamp eller "grout sponge" som de kaller det, men kom ikke helt overens med den jeg heller. Det var dårlig glid og jeg kunne se riper allerede etter første vask. Jeg synes ONR fungerer best med ullmitt. Veldig god glid og slipper møkka lett i vannet.

De omlakkerte panelene er vanvittig myke og fine swirls dukker opp etter et par vask uansett hvilken metode man bruker, men jeg synes ikke ONR er noe værre enn andre mer omfattende metoder. Fine riper er rett og slett ikke til å unngå der.

Det som er viktig å huske på er at det handler minst like mye om teknikk som det gjør ONR's egenskaper. ONR er ikke idiotsikkert og man er nødt til å bruke hodet og være så skånsom som mulig når man bruker det. Det vil si å bruke så lite press som overhodet mulig, skylle vaskemediet ofte og kun ta små områder om gangen. Når det gjelder tørking så bruker jeg KUN "pat drying" metoden når jeg har vaskret med ONR.

Testet den nye ONR her om dagen. Synes den lukter bedre som nevnt, og hadde enda bedre glid. Forøvrig like fornøyd med denne som den forrige :)

Hvor kjøpte du den nye versjonen? Vanskelig å vite hvem som har den da de fleste butikkene ikke nevner noe om at det har kommet ny versjon. Det er jo samme flaska, bare med et klistremerke ekstra.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...