Gå til innhold

Flekklakkering


offroad

Recommended Posts

offroad

Fikk inn en bil hvor kunden vurderte hellakkering av panser og tak pga noen rustbobler som hadde kommet, men siden jeg alikavel skulle ta oljeskift og generell shining på bilen blei jeg spurt om å få gjordt noe med rustflekkene også. Har ikke gjordt dette før, men ingen hadde noe å tape siden alternativet uansett var å sende bilen til ett lakkeringsverksted.

Fikk inn bilen og tok en grundig vask for å se skadene rusta hadde gjordt. Er en -05(?) king cab.

Rustflekkene på taket blei sandblåst med en punktsandblåser.

post-567-1272785954,5_thumb.jpg

post-567-1272786027,66_thumb.jpg

Rusta på panseret satt helt på kanten, så dette blei pussa ned til metallet med en Bosch multisliper. Vaska så områdene godt med tynner.

post-567-1272786350,12_thumb.jpg

Kjøpte 2-komp. Glassfibersparkel, men denne var så grov at det var vanskelig å få ett fint resultat, dessuten blei den knallhard og vanskelig å pusse ned. Kjøpte 2 komp.Finsparkel og gikk over med etterpå. Til skader som dette kommer jeg bare til å bruke finsparkel heretter. Bilde av boksen med glassfibersparkel. Seig å jobbe med.

post-567-1272786741,85_thumb.jpg

Sparkelet tørka iløpet av 20 min, og så blei den pussa ned med først 800 papir, deretter 1200 og til slutt matta jeg ned med 2000 papir på området rundt.

post-567-1272787179,24_thumb.jpg

Kjøpte spraybokser med originallakk fra bilforhandleren, spraya på og forsøkte etter beste evne å skygge ut.post-567-1272787285,73_thumb.jpg

post-567-1272787420,01_thumb.jpg

Forsøte først å vente til baselakken hadde tørka helt før jeg la på klarlakk, men dette blei ikke bra, så jeg pussa nedigjen med 2000 papir våtslip og lakka på nytt. Denne gangen lakka jeg vått i vått, og fikk ett mye bedre resultat. Lot lakken tørke i 48 timer før jeg gikk over taket med clay og fjærna "overspray". Gikk så på med S03 gold på blå scholl for å rubbe overgangen mellom ny og gammel lakk. Deretter S17 på orange, og tilslutt A15 på orange.

Panseret må poleres opp om ei ukes tid, da jeg ikke fikk ha bilen lenge nok til at lakken på dette herda lenge nok. Resultatet blei bra til å være første forsøk, men du kan se at grunnarbeidet kunne vært bedre. Tror resultatet hadde vært bedre hvis jeg ikke hadde tukla med den glassfibersparkelen..

post-567-1272788056,08_thumb.jpgClaying av lakkstøv.

post-567-1272788168,88_thumb.jpgFerdig resultat tak.

post-567-1272788269,58_thumb.jpgDårlig bilde av resultat panser.

Både kunden og jeg var klar over at resultatet ikke ville bli like godt som hos ett lakkeringsverksted som har både kompetanse, utstyr og produkter som er bedre, men dette blei ganske bra til en brøkdel av prisen.

Takk til Tyggern og truhaa som har lært meg om våtslipingens mysterier!default_smile.png

  • DCN Poeng 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo ut som du klarte dette ganske så bra! :)

Rust på en 5 år gammel bil var jo litt tidlig, hvis det ikke var noen saftige steinsprut helt inn til stål da..

Synes en cred gjør seg her!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er morsomt, skyggelakkering er ikke akkurat noe alle får til på første forsøk. Men moro er det når man klarer det! super writeup! håper på bedre bilder av ferdig resultat?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

offroad

Dette er morsomt, skyggelakkering er ikke akkurat noe alle får til på første forsøk. Men moro er det når man klarer det! super writeup! håper på bedre bilder av ferdig resultat?default_smile.png

Skal prøve å få tatt ett bedre bilde av panseret når det blir polert opp.default_smile.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr

Ser bra ut dette, men brukte du ingen grunning??? Burde nok hatt noe epoxygrunning under her...

Glassfibersparkel er normalt ikke veldig lei å jobbe med, men den typen du har der på bildet er hard og ikke noe god å jobbe med. Kjøp hagmanns eller Wurth neste gang for å lette jobben litt. :D :D

Endret av rudilgr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

offroad

Ser jo ut som du klarte dette ganske så bra! default_smile.png

Rust på en 5 år gammel bil var jo litt tidlig, hvis det ikke var noen saftige steinsprut helt inn til stål da..

Synes en cred gjør seg her!

default_biggrin.png

Har vel muligens vært steinsprut, men bilen har vel ikke hatt noen beskyttelse på seg på mange år, så det kommer lakkrust de merkeligste steder. Understreker bare viktigheten av bilpleie!default_smile.png
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkarbelling

Ble ett bra resultat! Godt jobbet :)

2019 Volvo V90 T8 Inscription

2013 Volvo V70 D2 R-Design Rebel Blue

2014 Volvo V40 D2 Cross Country

2010 Volvo V70 D2 Summum

2007 Volvo C30 R-Design

1995 Volvo 850

1995 Volvo 850 GL

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

offroad

Ser bra ut dette, men brukte du ingen grunning??? Burde nok hatt noe epoxygrunning under her...

Glassfibersparkel er normalt ikke veldig lei å jobbe med, men den typen du har der på bildet er hard og ikke noe god å jobbe med. Kjøp hagmanns eller Wurth neste gang for å lette jobben litt. default_biggrin.pngdefault_biggrin.png

Det står at baselakken inneholder rusthindrende middel, men mulig jeg burde hatt grunning? legger du det rett på stålet før da sparkler da?mellow.gif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øivind

Grunning kan være en fordel ja, for å få heft til base eller sparkel. Jeg holder på med en lignende jobb, og tester epoxygrunning nå siden det er en viss fare for at det er gravrust i metallet. Har tidligere gjort slike jobber der jeg først har kaldgalvanisert grundig, så hatt på noen lag med en zinkprimer før jeg la base og klarlakk. (En Zinkprimer inneholder ikke zink, men brukes for å få heft mellom Zink og base.)

Men selv denne løsningen holder ikke lenge når man har gravrust, så da testet jeg div epoxygrunninger nå :)

Endret av Øivind/Godkjemi.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

offroad

Grunning kan være en fordel ja, for å få heft til base eller sparkel. Jeg holder på med en lignende jobb, og tester epoxygrunning nå siden det er en viss fare for at det er gravrust i metallet. Har tidligere gjort slike jobber der jeg først har kaldgalvanisert grundig, så hatt på noen lag med en zinkprimer før jeg la base og klarlakk. (En Zinkprimer inneholder ikke zink, men brukes for å få heft mellom Zink og base.)

Men selv denne løsningen holder ikke lenge når man har gravrust, så da testet jeg div epoxygrunninger nå default_smile.png

Da ser jeg fram til resultatet! Selger du grunning i nettsjappa di?default_smile.png
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det cred fra meg. Overraskende bra resultat!

Er nok lurt å droppe glassfibersparkel på smågreier som dette, holder med finsparkel. :) Skulle du likevel ha behov for glassfibersparkel kan man med fordel blande det ut med finsparkel for å få det litt mer medgjørlig (men da bør nok de forskjellige typene være av samme fabrikat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

ble jo bra dette her da... var bra str på flekkene også...

Ser du noe "skille" der du skygga ut?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

offroad

ble jo bra dette her da... var bra str på flekkene også...

Ser du noe "skille" der du skygga ut?

Mest på glansen egentlig, sølv er jo litt "levende" i fargen i utgangspunktet så det gikk ganske bra. Men blir det granska i godt lys av ett detailersblikk så holder det nok ikke mål, men de fleste andre syns det blei bra!laugh.gif

Endret av offroad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

et lite tips er og bruke syregrunning før du sparkler. sygrunning er en slaks zink(kaldgalvanisering) som beskyter mot rust. syregrunningen kan du også slippe ned når den har tørket akkurat som med vanlig filler(grunning)

Endret av Madfish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett lignende prosjekt på planleggingsstadiet...

Hvordan hadde det vært å våtslipe overgangene, er det noe å hente der?

sån pleier jeg og gjøre det.

1. fjern all rust enten med såndblåsing, eller med rustfjerningsgele og stålbørste

2. vask omerådet, med tynner eller silikonfjerner og spray på syregrunning(beskyter mot rust)

3. slip ned syregrunningen med fks 1000 våtpapir, slik at den går jevnt med karroseriet

4, leg på sparkel, vist skadestedet ikke er så dypt kan du slipe å sparkle

5. slip ned sparkelen slik at den går jevnt med karrosseriet

6. ha på grunning(filler) har du ikke brukt sparkel må du nok ha på litt ekstra forbå fylle skadestedet

7. slip ned grunningen slik at den går jevnt med karrosseriet

8. lakker med baselakk til grunningen er helt dekket

9. ha på klarlakk rett etter du er ferdig og lakkere med baselakken

10, vent noen dagger til lakken har herdet skikkelig.

11. slip ned omerådet som er lakkert med 1500-2500 våtlslipepapir

12. poler opp omerådet med poleringsmaskin

håper dette var til hjelp

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...