Tomas

Holdbarhet på Swissvax Viking?

I stedet for å ta dette spørsmålet direkte til Dag så tenkte jeg å gå igjennom forumet da kanskje andre har noen tips og innspill også.

Saken er den at etter at jeg hadde salgsprepp på bilen min i midten av mars, som da fikk en runde med DA maskin med orange Über og Scholl S30 for deretter en runde med vanlig Cleaner Fluid på sort Über.

Etter CF ble det påført Viking på hele bilen for hånd og bilen fikk da stå inne i et lokale som holdt ca. 17-18 grader og herde i ca 4 timer.

De 2 påfølgende helgene ble bilen kun vasket med form av HT og foamlance, produkter som ble brukt var bla. Surfex 1:25, OPW og Maxi Suds II + muligens noen andre såper. Ikke noen overdrevne blandinger.

den 3. helgen tenkte jeg at nå var det jo på tide med å gi den en skikkelig vask. Fant frem standard vaskeutstyr og kjørte i gang, bilen ble først HT spylt og da så jeg at det beaddet helt ok. Men etter jeg var ferdig og under selve vasken ble jeg ikke særlig imponert, spesielt bak fremhjulene og nedre paneler var nesten døde (begge sidene). Kunne ikke skjønne dette. Det var også kommet skremmende mange nupper på disse panelene. Og jeg må si jeg ble ganske skuffet over voksen da jeg trodde den skulle være bedre enn dette.

Ps. noe salting kan foregått på denne tiden, men det var ganske lite jeg brukte bilen.

Dagen etter fant jeg ut at jeg var nødt å prøve en gang til, denne gangen med PB, sauset innn nedre paneler og nuppene var longe gone. Beadingen og sheetingen var kanskje ørlite bedre, men ikke noen WOW opplevelse som jeg hadde trodd.

Det nærmet seg kurshelg og dette var jo slettes ikke et respektabelt utseende om det tilfeldigvis skulle begynne å regne under kurset :P

Så jeg tok meg en kveld i vaskehallen på den nærmeste bensinstasjonen, dro ned porten å sauset på med både PB og ren Surfex, vasket så bilen veldig nøye og etter tørk og damp hadde forsvunnet la jeg nytt lag med Viking. Bilen fikk da herdet kanskje en halvtime i lunken småfuktig vaskehall før den ble kjørt ut og parkert utenfor leiligheten, om det var minus den natten vet jeg ikke, men det var iallefall ikke noen tropisk natt, så voksen kan umulig ha fått noen optimal herding.

Grunnet hektiske dager og kurshelg har det nå gått 2 helger siden jeg påførte voksen, men i går fant jeg ut at jeg hadde utsatt det nok og bilen fortjente litt TLC.

Fra første stund jeg trykket avtrekkeren på HT-pistolen mot bilen var uttrykket mitt :shocking2:

Selv etter vask og avspyling var utrykket mitt fremdeles :shocking2:

Og mens jeg bare stod i 10 minutter å spylte vann på bilen var det fremdeles :shocking2: .. ja, dere skjønner tegningen :)

Dette her var virkelig som natt og dag i forhold til sist.

Så spørsmålet mitt her er egentlig, hvordan kan det ha seg at holdbarheten var så dårlig og beading/sheeting nesten borte etter 3 uker når det ble gjort nesten optimalt for den, med CF og herdetid?

Mens når jeg legger i en fuktig vaskehall og den står ute ila natten så funker den som gull? Det er liksom noe som ikke stemmer oppe i hode mitt da ifølge alt det jeg har lest om SV vokser her inne.

Er det noe jeg har gjort galt eller?

Og jeg må si jeg er SUPER fornøyd med SV Viking nå :)

Takk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant sak, håper det kommer frem årsaken til denne forskjellen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det mest nærliggende forklaringen er at du i første tilfelle buffet av med en mf som fjernet mer av voksen enn mf''en du brukte gangen etter.

Virker helt logisk på meg at voksen får mest feste på en helt ren lakkoverflate uten noe annet under. Da er ikke lakken glatt og bør hefte bedre for det som legges på. På samme måte hefter møkk også bedre på en lakkoverflate som ikke er beskyttet, så møkka blir vanskeligere å vaske av

Hvordan "oljer" i cleanerfluid eller glaze skal hjelpe til med å "binde" voksen har jeg ikke sett noen fornuftig forklaring på. Det blir bare sagt at slik er det.

Jeg bruker cleanerfluid, Vertua bond ol. for renseegenskapene eller som filler før voks. Jeg har ingen illusjoner om at det gir bedre holdbarhet på voksen.

Herding av en naturvoks har sikkert minimal betydning for holdbarhet, men den bør buffes for svetting etter noen timer i sola.

Jeg tror egentlig voksen sitter best rett over en IPA wipedown, og bør buffes av med en mf som ikke renser så bra ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har du selvfølgelig helt rett i Øyvind, om noe annet er kommunisert så er det feil ordlagt. Det som gjør at CF hjelper voksen til å binde seg er at man får en helt ren flate. Oljene ligger naturligvis ikke igjen "på" lakken, men nedi porene. De har heller ingenting med heft å gjøre, men med vitalisering av lakken (i porene). Lakken tørker altså (over tid) mindre ut med cf under enn med voks rett på IPA wiped.

edit; Og herding er faktisk av viktighet i forhold til at voksen binder seg best mulig - men den viktigste herdingen før bruk er i det øverste laget og den er gjort på få minutter.. iaf på SV

edit 2: og det blir et bedre resultat (blankere) med cf..

:)

Endret av Dag/Swissvax
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså gjør ikke oljene i CF noe med holdbarheten utover hva Scholl S40 gjør altså? Så hvilken fordel har man av å bruke CF/CFP framfor Scholl S40 som også bare inneholder helt minimalt med slipemidler. Blir jo blankt med oljene fra den også ;)

At det blir blankere med litt oljer fra en polish er det som regel ikke noen tvil om at det blir. Føler det skinner litt ekstra da. Men om det er bedre for lakken ha ha litt ekstra oljer på seg er det jo ikke noe som taler for å kjøre wipedown på egen bil før voks/sealer om man likevel legger på noe nytt annenhver mnd. For da spiller jo ikke holdbarheten noe særlig inn uansett

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså gjør ikke oljene i CF noe med holdbarheten utover hva Scholl S40 gjør altså? Så hvilken fordel har man av å bruke CF/CFP framfor Scholl S40 som også bare inneholder helt minimalt med slipemidler. Blir jo blankt med oljene fra den også ;)

At det blir blankere med litt oljer fra en polish er det som regel ikke noen tvil om at det blir. Føler det skinner litt ekstra da. Men om det er bedre for lakken ha ha litt ekstra oljer på seg er det jo ikke noe som taler for å kjøre wipedown på egen bil før voks/sealer om man likevel legger på noe nytt annenhver mnd. For da spiller jo ikke holdbarheten noe særlig inn uansett

Her er det bare å gjøre som man føler for Halvard.. Det blir dine erfaringer mot swissvax sine... Men vi anbefaler altså cf før voks. Når det er sagt så er det jo mange, ikke minst her inne som er veldig fornøyd med cfp :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Halvard og jeg har forstått hvorfor så mange er fornøyd med cfp, ikke sant Halvard...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da bør dere vel dele det med de andre her inne?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er superfornøyd med CF/Shield.. B)

Etter jeg fikk min nye bil var det første jeg gjorde å inspisere lakk: 0 jernbanestøv/ dritt i lakken, og lite swirls. Uvitende "rengjorde/polerte" jeg lakk med AG SRP. Endte da opp med flott lakk og mye skitt i MF da jeg jobbet produktet inn i lakken :)

Etter å ha vært på DCN og lest litt+sendt forespørsel til Dag om hva slags voks som ville passe min bil forstod jeg at Shield måtte prøves, og gikk på med CF for hånd før jeg la voks.

CF renset lakken ytterligere, og sørget for at min bil bil beader nydelig fortsatt etter at jeg la på Shield en gang tidlig i vinter .. I starten, rett etter jeg la voks kun spylte jeg bilen med industriell HT med 70grader varmt vann før jeg vasken skånsomt over med en myk generisk chenille mitt med SV car bath.

Nå som jeg har regnet med at Shield effekten har gitt seg litt, og en ordentlig vår shine er forestående har jeg forvasket med AG powermax4 før SV car bath. Og Shield effekten fortsetter å forundre meg... Funker som F.....! , og gir meg lyst til å bestille en enda mere jålete voks for sommerbruk B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da bør dere vel dele det med de andre her inne?

Så klabert Dag, foruten å være smooth å kjøre og buffe inneholder den jo endel oljer og skal ikke wipes på IPA ol. Vi vet jo alle hva oljete polisher gjør med hologrammer. Dette var jo strengt talt litt OT, beklager det.

Foreløpig har jeg ikke denne i min samling

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, for all del - det er jo sånn der innenfor vil jeg si :) som enhver finihing polish gjør den jo det. Hvor nøye folk er med å fjerne hologrammer før de bruker en finishing polish ala cfp er jo en annen sak, men jeg ville vel heller tro at det er bedre blant folket her inne enn utenfor.. En annen sak er jo at noen ganger treffer man på lakk som eneste utvei for et holofritt sluttresultatet er en bra finishing polish med dertil egnet pute.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive