Gå til innhold

Erfaringer med 3M


Eldorado

Recommended Posts

Ser det er endel bil lakerere og polerings firmaer etc som bruker 3M polerings produkter, vurderer å teste dette selv, men har folk noen erfaringer med dette?

Ossen fungerer dette kontra Menzerna som jeg bruker nå?? Noen som veit?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er endel bil lakerere og polerings firmaer etc som bruker 3M polerings produkter, vurderer å teste dette selv, men har folk noen erfaringer med dette?

Ossen fungerer dette kontra Menzerna som jeg bruker nå?? Noen som veit?

Takker for svar

3M er vel godt likt innenfor "bilpleie"-verdenen. Hvis du skal kjøpe noe på lik linje med Menzerna:

1. Fast Cut Plus - lik Menz PG

2. Extra Fine Compund - lik IP eller SIP?

3. Ultrafina - lik 106 eller FF.

Vet ikke om jeg fikk alt riktig her, er sikkert andre som kan svare deg enda bedre. Kjøp deg også den gule 3M backingplate, denne flexer veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986

Har brukt 3M på båt to ganger (en eller annenhard polish og den "ultra fina"), og det jeg har prøvd virker bra. Har bare hørt at 3M mangler den glansen en får med megs, men om det er sant eller ikke kan jeg ikke si noe om.. Men mange som bruker 3M, så det er sikkert bra produkter ;)

3M er vel godt likt innenfor "bilpleie"-verdenen. Hvis du skal kjøpe noe på lik linje med Menzerna:

1. Fast Cut Plus - lik Menz PG

2. Extra Fine Compund - lik IP eller SIP?

3. Ultrafina - lik 106 eller FF.

Vet ikke om jeg fikk alt riktig her, er sikkert andre som kan svare deg enda bedre. Kjøp deg også den gule 3M backingplate, denne flexer veldig bra :)

Er ikke den gule bakplata veldig liten? evt. hvor store pad's bruker du på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt 3M på båt to ganger (en eller annenhard polish og den "ultra fina"), og det jeg har prøvd virker bra. Har bare hørt at 3M mangler den glansen en får med megs, men om det er sant eller ikke kan jeg ikke si noe om.. Men mange som bruker 3M, så det er sikkert bra produkter ;)

Er ikke den gule bakplata veldig liten? evt. hvor store pad's bruker du på den?

Har ikke prøvd den ennå, men skal vel funke bra med 6,5"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør å påstå at Fast Cut Plus er halvparten så kraftig som Powergloss compound..

Dette er også et altfor tørt produkt, som støver endel.

Har lest at mange bruker en liten dært Ultrafina, for å få ned støvinga, og for å kunne jobbe lengre med den.

Ultrafina kan heller sammenlignes med Menzerna po85rd.

Backingplata til 3m er perfekt størrelse, den er 125mm.. Altså 5".

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986

"Ultrafina kan heller sammenlignes med Menzerna po85rd."

Skulle til å kjøpe po85 idag, men trenger ikke det da siden jeg har ultrafina :) kjekt... Ja, det er 5" jeg kunne tenkt meg å prøve nå, 8" er litt uhåndterlig noen ganger hvis du skjønner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, bruker du 8" nå? Hehe, det kunne jeg aldri ha tenkt meg til..

3m backing plate med Sonus og 3m pads, that's the way to go :) Det er 6" pads..

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd litt 3M produkter. Såvidt jeg har forstått, der de inne i en liten overgangsfase ifm oppdatering av Perfect it III serien:

De "gamle";

09374 Fast Cut Compound

09375 Fine Compound

09376 Machine Polish

De nye;

50417 Fast Cut Plus

80349 Extra Fine Compound

50383 Ultrafina SE Polish

Disse utfyller hverandre, så det ser ut som de kommer til å kjøre alle produktene en stund.

3M produktene har en viss læringskurve, og kan være litt vanskelige å bruke til å begynne med. Til gjengjeld er de meget effektive når man lærer dem å kjenne.

De nye produktene er (etter min mening) en kraftig oppgradering, og mye lettere å bruke. Man kan f.eks. få til en meget akseptabel finish med den nye 50417 Fast Cut Plus.

Endret av madskh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986
Uff, bruker du 8" nå? Hehe, det kunne jeg aldri ha tenkt meg til..

3m backing plate med Sonus og 3m pads, that's the way to go :) Det er 6" pads..

7,5 er det når jeg tenker meg, om men det er jo omtrent det samme! Går greit med hvit og rød CCS, men ull og oransj CCS er det ett rent hel..

6" blir det neste ja, 7,5 er bra til båt og til store flater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd litt 3M produkter. Såvidt jeg har forstått, der de inne i en liten overgangsfase ifm oppdatering av Perfect it III serien:

De "gamle";

09374 Fast Cut Compound

09375 Fine Compound

09376 Machine Polish

De nye;

50417 Fast Cut Plus

80349 Extra Fine Compound

50383 Ultrafina SE Polish

Disse utfyller hverandre, så det ser ut som de kommer til å kjøre alle produktene en stund.

3M produktene har en viss læringskurve, og kan være litt vanskelige å bruke til å begynne med. Til gjengjeld er de meget effektive når man lærer dem å kjenne.

De nye produktene er (etter min mening) en kraftig oppgradering, og mye lettere å bruke. Man kan f.eks. få til en meget akseptabel finish med den nye 50417 Fast Cut Plus.

Jeg har brukt nesten ei hel flaske med fast cut plus, og har enda ikke funnet noen særlig bra måte å bruke den på.

Alle jeg har lest om bruker en dært Ultrafina sammen med den, for å få lengre jobbetid og mindre støv.

Eneste måten å få en grei finish med, ved å bruke kun fast cut plus, er å bruke myyye produkt.

Jeg bruker en stripe over hele padden, for hvert panel.. Men det negative er at det støver mye!

Noe annet som er positivt, er at det er et relativt tørt produkt.

Så når man er ferdig med et panel, så bare drar man børsten gjennom ullpadden, så får man ut det meste at produkt som er på padden. Så da holder nesten en ullpad til en hel bil.

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også bruke litt QD/vann hvis det blir tørt. Har ikke prøvd med UF, men skal prøve en dært Machine Polish sammen med Fine Compound, som jeg har litt problemer med at kan være tørr/sticky. ;)

Endret av madskh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag kan bara instämma i vad madskh har sagt.

De nya produkterna är mycket bättre än den gamla serien. Extra fine cut är en av mina favoriter, klipper mkt mer än gamla fine cut men ger bättre glans än den gamla maskinpolishen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Har tatt en rød Audi A4 B7 i dag, prøvde 3M's store ullpad sammen med Extra fine Compound, må bare si at denne pad'en er undervurdert av mange. Fikk veldig fort bra resultater på ganske heftig maskinvasket lakk, i løpet av tiden det tok å kjøre produktet helt ned første gang så var det allerede klart for neste strøk med Ultra fine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSbildeler og Mekononen i Åsane(Bergen) selger 3M produkter ;) BSbildeler mer enn mekonomen, men ja :)

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt en rød Audi A4 B7 i dag, prøvde 3M's store ullpad sammen med Extra fine Compound, må bare si at denne pad'en er undervurdert av mange. Fikk veldig fort bra resultater på ganske heftig maskinvasket lakk, i løpet av tiden det tok å kjøre produktet helt ned første gang så var det allerede klart for neste strøk med Ultra fine :)

Steget fra ullpad til ultrafina hørtes veldig stort ut, husk ihvertfall å sjekk nøye etter holos og microswirls ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...