Gå til innhold

Behandling av nylakkert overflate.


jan tore

Recommended Posts

God kveld.

Får snart tilbake bilen fra lakkerer. Panseret har blitt lakkert opp igjen pga. steinsprut og noen lakkdefekter.

Hvordan bør dette behandles? Er det vits å polere det? Eller går man rett på cleaner fluid og voksbehandling?

Ellers lurer jeg på vasking av vokset overflate. Skal korrigere hele bilen før helgen, og deretter vokse. Og jeg vil jo ikke at voksen skal forsvinne etter første vask, og vil eventuell bruk av Prickbort fjerne voksen?

Jeg fant også ut at bilen er lakkert med en 2 komponent akryllakk. Har dere erfaringer med korrigering av slik lakk, kontra base+klarlakk?

Ble litt spørsmål her, men sånn er det å være ny i gamet :)

- Jan Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Kommer den rett fra lakkerer så kan du nok legge voksen rett på om du ønsker det, da er den ren nok, nestegang du skal vokse så kan du da ta en runde (5-6 uker) med Cleaner fluid etc først...

Syntes uansett det ofte er greit å høre hva lakkereren sier så en har det på det tørre.. men en voks ala Swissvax er greit å bruke.. den er lett og fin å fordele og lett å fjerne etterpå uten for mye gnukking..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del stoff i lakken som bør få "slippe ut" etter lakkering, så derfor er en grei hovedregel at man bruker en pustende beskyttelse, altså en voks og ikke en sealer etter lakkering. Er mye forskjellig som menes om hvor lenge bilen bør stå før man legger beskyttelse på den, men tror ikke det er dumt å vente noen uker på å gjøre det. Det blir også sagt at man ikke bør vaske med sterke kjemikalier heller i starten, og heller ikke såpe og vaskehanske med en gang. Kommer litt an på hvor lenge bilen har stått til herding hos lakkerer også. Spyling med vann skal gå greit :) Hva som egentlig er fakta angående hva lakken tåler er noe uvisst, men tenker som så at det er bedre å være litt for forsiktig enn å ta noen sjanser.

En liten glanspolering av lakken etter 1mnd eller 2 er sikkert ikke skadelig, men bør bare være nødvendig med fin polish og en fin pad.

Når det gjelder vasking etter voksing er det ikke noe særlig å bekymre seg over. Bare vask med en ikke altfor sterk såpe, og ikke bland såpen for sterk når du vasker. Avfetting bør heller ikke være nødvendig med en gang, men skal du bruke avfetting er Prickbort sagt å være mild mot LSP

Angående Swissvax på nylakkert bil er det nok ikke feil akkurat, men Shield inneholder PTFE (teflon), noe som vil kunne tette igjen lakken på linje med en sealer. Er nok bedre å gå for en carnuba-voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Prickobrt lagde merker i nylakk her hjemme (garasje mekk) men det er vel en forskjell på hva de har av herdere etc i lakken hos en lakkerer vil jeg tro kontra sprayflasker... men ny lakkert trenger ikke avfetting så det er ikke noe poeng å sause på panseret..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk den tilbake i dag. Tror jeg venter med noen som helst behandling av lakken enda.

Tørket uansett av lakken, og da ble det ganske mye microriper i lakken. Får håpe det går bort med finishing pad og s30 om et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pericolo159

Ny lakk må jo få herdet seg ferdig føre man begynner å gjøre noe med den .. Alt av gasser skal jo "luftes ut" av lakken, dette tar minst 2-3 uker eller mer. Så lakken er ikke ferdig herdet føre den har sluppet ut alt av gasser. Og vis man lar bilen stå ute i regnvær, den første tia, så kan dette også føre til merker i lakken.

Så det beste er nok å la den bare få tørke skikkelig føre man legger på noe voks. :)

-Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er dette gjort på en pro lakker verksted er det nok med 60 min herdetid i en IR varmer eller ved 60 grader. Jeg har ingen problemer med å polere bort eventuelle støvkorn/sig etc så lenge lakker har kjølent litt. Dog det er nok ikke anbefalt å legge noe over bilen som f.eks pressening, plast eller noe over før etter 2 uker, som nevnt over her da lakken trenger å få ro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjort hos et profesjonelt lakkverksted ja. Synes i grunn det er merkelig at de bare satt bilen ut i regnet, da det er tydelig at vannet har dratt med seg støv og lagd noe som ligner veldig fine vaskeriper opptil flere steder.

Nå vet jeg ikke hvor lenge de lot lakken herde, men man skulle jo tro at de hadde peiling nok til å ikke levere fra seg bilen før den var klar.

Og når det i tillegg er metallic i lakken, noe det ikke er på resten av bilen, så kan man jo lure.. :P

Endret av jan tore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...