Gå til innhold

Clay aggrasivitet


tommy_sn

Recommended Posts

Henger meg på denne her, og spør: hva er den mildeste clayen du kan få tak i? Synes de fleste lager mye spor i lakken. Bilt Hamber clay (mild) tar en del, men lager myyye spor i lakken, selv med ONR som lube. Synes Sonus sin grønne lager noe mindre, men gir fremdeles merker.

Og ja, har prøvd å bruke to stk klumper som bytter på ligge i varmt vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkarbelling

Mener på den milde clayen til Swissvax ikke skal lage riper. Synes jeg så det i en S&S tråd for ikke så lenge siden.

Den lagde en del merker i min lakk. Men er muligens på grunn av at vi hadde for lav temperatur i lokalet. Var vel bare noen få plussgrader og det er kanskje for kaldt?

Endret av Akkarbelling

2019 Volvo V90 T8 Inscription

2013 Volvo V70 D2 R-Design Rebel Blue

2014 Volvo V40 D2 Cross Country

2010 Volvo V70 D2 Summum

2007 Volvo C30 R-Design

1995 Volvo 850

1995 Volvo 850 GL

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan desverre ikke kommentere så mye om spørsmålet ditt Tommy.

Men kan si litt om mine egne erfaringer.

Har CG aggressive clay og denne er steinhard å kna og lager så ellevilt med merker at jeg kun har brukt dem for å fjerne rustflekker på en felg etter at bremseklossene hadde blitt kjørt til stålet en god stund..

Og riccardo syns jeg og lager altfor mye merker i forhold til aggresiviteten.

Min absolutte favoritt er BH autoclay soft, siden den lett tar malingsprikker og alt annet samtidig som at den lager mye mindre merker enn riccardo gul.

I tillegg liker jeg konsistensen til autoclay, den er mer "deig" i motsetning til riccardo som er mer "gummi".

Har også noen klumper med den hvite megs clayen som visstnok skal være veldig mild. Men har ikke giddet å prøvd denne siden jeg er så fornøyd med autoclay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på denne her, og spør: hva er den mildeste clayen du kan få tak i? Synes de fleste lager mye spor i lakken. Bilt Hamber clay (mild) tar en del, men lager myyye spor i lakken, selv med ONR som lube.

Og ja, har prøvd å bruke to stk klumper som bytter på ligge i varmt vann...

jeg synes også den Bilt Hammer'n lagde mye riper , jeg brukte også ONR . CG medium synes jeg lagde mindre riper

Jeg har en Megs clay og Riccardo lilla ellere hva den heter (forøvrig feilsendt fra SS jeg best den gule) men har ikke fått testet de enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den best med tanke på at den tar mye og lager lite merker, eller bare at den lager lite merker? Det å huske å kna clayen å alltid ha en "ren" side er jo viktig for å unngå merker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

bilt hamber sin soft + meguiars sin grå + Swissvax sin blå + Pinnacle polyclay, syntes jeg er de som lager def minst merker her..

Noe vil det komme mht lakktype som clayes, men den blå til Swissvax (mild) lage så og si ikke merker i lakken på Evon, Niteo sin rosa lagde mengder med merker i sort audi lakk (hard lakktype) og Riccardo sin gule lager også mye merker syntes jeg...

Riccardo gul + Meguiars gul + Niteo rosa lager en del merker..

Riccardo gul tar malingprikker bra..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megs sin Quik clay (grå) har jeg aldri fått merker med, heller ikke på myk Toyota Corolla lakk.

Men den er mild, må holde på en stund for å bli kvitt rustflekker av piggstøv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa og omega mht redusering av clay-merker er varme. Spiller liten rolle hvor soft / bra / über clayen er hvis det er under 10 grader. 15+ mht claying, evt oppvarming av panel + clay (jeg bruker ganske varmt vann som lube for B-H soft clay også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Sonus sin ultra fine clay er veldig populær i England, men spørs om den klarer å fjerne så mye.

Utdrag fra Sonus:

Sonus SFX Ultra Fine Detailing Clay is so fine that it will not leave microscopic scratches. It cannot be over used. In fact, Sonus SFX Ultra Fine Detailing Clay is so fine that it will not remove most waxes!

Har bestillt 1, blir artig å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Vil egentlig tro at Riccardos mild er litt mer agressiv enn CG sin, uten at jeg har testet CG sin... Synes i alle fall Riccardo sin milde er litt vel agressiv til at den er "mild". Ellers så synes jeg Megs grå er den mildeste jeg har testet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd Meguiars sin hvite trur jeg, den som kommer i kitet dems.

Og nå bruker jeg riccardos gul.

Jeg prøvde megs sin på en gammel japse, og en godt brukt franskmann med stort hell, ingen merker, og fjernet masse urenheter og etterlot en glatt overflate.

Samme med riccardo sin, den er litt mere jobb og kna, men funker fjell.

Har hittil prøvd den på min egen mitsubishi, en audi a4, en audi a6, og en gammel peugeot som var heeelt jævlig.

Opplevde ikke å få merker eller riper på noen av bilene.

A6 tilhørte onkelen min, og han var nooooe skeptisk på hva dette var for noe, men ble jo helfrelst etterpå, da han hørte clayen tok urenheter, og kjente etterpå at det var som glass..

Tilbydde han en polering og voksing av bilen hans med litt godprodukter, men det mente han at han ikke trengte, for han hadde jo turtlevoksen sin...

Spurte også om han ikke vasket med zalo og? joda, zalo var fint det gitt :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...