West

MF kluter avgir stoffrester ved bruk

27 innlegg i emnet

Har Meg's MF kluter, som jeg prøvde igår. Skulle teste scratchX på panser (sort Touran) og gjorde som anvist på flasken. Men når jeg skulle "bøffe" av det tørkede produktet opplevde jeg at lakken ble flott :) , MEN det hang igjen spor av kluten! Hva kan være problemet? Er lakken fortsatt nuppete etter clay, eller må bare kluten vaskes "ut" et par ganger? Fryktelig irriterende hvertfall.... stå i timer og jobbe også skjer slikt! :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er klutene helt nye? isåfåll må de sikkert vaskes.

Hvis de er vasket hva brukte du som vaskemiddel?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har møtt det fryktede "linte-monsteret". Av og til slår det monsteret seg ned i din MF og gjør at kluten nærmest "røyter". Har hørt at ei runde med litt eddik i vaskemaskin får "linte-monteret" til å søke asyl hos noen andre. Andre igjen har hatt suksess med milo + 95-graders vask, andre igjen rapporterer om gode resultater med en såkalt MF Rejuvenator (scandicshine bl.a. har dette).

Så gudd løkk - og håper du får sparket ut okkupanten :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har noen gule mf kluter som jeg bruker til interiøret i bilen. De røytet enormt mye første gang de var i bruk men etter å ha vasket de på 90 grader med Sonus Der Wunder Wasche Pad & Microfibre Cleaner, så fungerer de helt perfekt!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, men da tror jeg at dere har pointa ut problemet mitt, for mine kluter er kliss nye og aldri før vasket. Satte de på vask for 20min siden, men da kun på 60 og med milo...... var det feil?? :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var ikke feil.

Noen foretrekker 60. andre 90 osv..

Noen får bedre resultat med lav sentrifugering. F.eks 600 rpm

Det kan også være en ide og skylle kammeret for skyllemiddel hvis det har vært i bruk, så ikke rester kommer med.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var ikke feil.

Noen foretrekker 60. andre 90 osv..

Noen får bedre resultat med lav sentrifugering. F.eks 600 rpm

Det kan også være en ide og skylle kammeret for skyllemiddel hvis det har vært i bruk, så ikke rester kommer med.

Jeg bruker alltid å kjøre skylle programmet (tar bare 10 min) først for å være sikker på at det ikke er noen skyllemiddelrester igjen i maskinen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint å bruke eddik i skyllemiddell kammeret, for og bli kvitt alle såpe rester.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å riste klutene skikkelig før du henger dem opp til vask. Da er de mye mykere når de har tørket ettersom fibrene ikke henger sammen i klumper :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med linting, bilpleie er ikke det samme uten :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å riste klutene skikkelig før du henger dem opp til vask. Da er de mye mykere når de har tørket ettersom fibrene ikke henger sammen i klumper :)

Hmmm, jeg pleier å legge de til vask, og så henge de til tørk, men det var kanskje det du også mente ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne, da jeg sliter med linting - og det ALLE mikrofiberklutene mine nå. :(

Jeg pleier nesten alltid å bløtlegge klutene med litt Surfex HD (maks 1 døgn), for så å vaske de på 95 grader. Men noe sier meg at dette blir for mye for fibrene? De skal jo tåle kokvask, men jeg tenker kombinasjonen bløtlegging + 95 graders vask? Når det er sagt så linter også de som blir vasket på vanlig måte. Andre tips? Kanskje jeg skal prøve lavere sentrifugering? Bruker vanlig kokvask med 1500 sentrifugering.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

95 grader hørtes mye ut... 40-60 er sikkert mer passende :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

40 grader tror jeg blir for lite, har lært at man burde vaske pÅ minimum 60 grader for at fibrene skal åpne seg skikkelig. :) Men ja, skal prøve litt lavere temp fremover, type 75 cirka.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vasker stort sett på 60-90 grader selv, og det virker mer tilfeldig hos meg, hvilken som loer og hvilken som ikke gjør det. Et skikkelig irritasjonsmoment.

Flere av de eldste Cobraene mine loer ikke, men mye nyere mf loer som bare pokker.

Jeg har spekulert i om det er slitasje som gjør det rett og slett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mhm det kan nesten virke som at det ikke er noe å gjøre med. :( Begynner å bli vant til det nå, selvom det er irriterende som du sier. Men så lenge de ikke riper så går det vel forsåvidt greit.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vasker på 60-90 grader her også, å løse opp voksrester,QD osv. på 40 grader funker ikke. Noen linter og blir etterhvert degradert eller kasta, noen linter fra dag 1 og andre etter en del bruk... :huh:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå kun 2-3 kluter som linter (av et par hundre) og jeg vasker alltid på 90 grader og med surfex. Noe mindre enn 80 grader får de ikke skikkelig rene mener jeg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mighty: Kan det være eddiken? Jeg bruker ikke eddik - nesten ALLE klutene linter. Du bruker eddik - nesten ingen linter. Burde vel kjøpe meg 9% klar imorra da vel. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det KAN det jo være. Ediken er mest for å nøytralisere såpen og få ut alle såperester fra stoffet under skyllingen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive