Gå til innhold

Hjelp til valg av poleringsmaskin


Bjerknez

Recommended Posts

Bjerknez

Lurer på og kjøpe meg en skikkelig poleringsmaskin, da jeg også kunne trengt en til båten. Skal muligens spleise med min far, så da blir det jo ikke sååå dyrt...

I hovedsak trenger jeg en poleringsmaskin til bilen, men er usikker på om jeg skal ha n roterende eller en DA(?) hvis det er det det heter...

Maskinen vil bli brukt til oppfrisking av lakk samt fjerning av små swirls. Dette gjelder også på båten.

Det som er uberviktig er at ALT passer sammen når det gjelder puter, bakplate etc.

Har lest om noen her inne som skriver at putene roterer skjevt etc. samt at det er mye diskusjoner rundt bakplater.

Jeg vil ha en "nybegynner" kombinasjon, og det er viktig att ALT passer sammen og fungerer ett hundre prosent.

Så fint hvis dere setter opp noen eksempler på gode maskiner samt annbefaling av poleringsputer.

Trenger sef. også produkter som kan fjerne swirls, ala Scholl eller noe. Kun det beste er godt nok.

Jeg vil ha ett produkt til fjerning av litt større riper på bil og båt, samt ett produkt som fjerner mindre skavanker.

Kommer nok til og handle fra Scandicshine når det gjelder poleringsputer og diverse midler, men når det gjelder poleringsmaskinen, så kjøper jeg gjerne ett annet sted, hvis ikke Flex "duger"...

Setter pris på hjelp her folkens... da jeg er fullstendig blank på detta...

EDIT:

Jeg ser at en Oscillerende maskin koster over 1000,-(!) mer enn den roterende hos Scandicshine... Noen spesiell grunn til dette?

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Bjerknez

    20

  • Petter

    4

  • Hirobofly

    3

  • Essiek

    3

Mest aktive i dette emnet

Hirobofly

Sjekk denne tråden her angående Skil maskin:

Skil

Ellers så er jo Makita (mest populær), Hitachi og Metabo maskiner som ligger et sted mellom 2000-3000.-kroner, noe å vurdere om du skal opp i proff-segmentet. Flex, etc ligger vel et hakk høyere igjen. B)

Maskinene nevnt over har M14 gjenger, noe som betyr at det er et godt utvalg av bakplater tilgjengelig fra mange leverandører. Jeg kjører 3M bakplater, men Scholl, etc er også snacks.

Puter ++ er ofte en smakssak og hva en har av middler, etc. Også avhengig av lakktype, etc, så det er nok bare å prøve seg frem.

DA er kjekk å ha hvis man ramler uti myk lakk/hologram-heaven og roterende lager problemer uansett hva man prøver. B)

Jeg tror at kjøper du en bra maskin så er det langt på vei. Deretter så er det bare å prøve seg frem, finne sine egne metoder, hva man liker,etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Men kan man fjerne swirls og dypere riper med en oscillerende maskin også?

Mener å huske at jeg lånte en Makita maskin av naboen i fjord sommer da jeg skulle fjerne noen småriper fra gelcoaten på båten. Maskinen var uhyre tung og den fløy alle veier når jeg prøvde den.

Sikkert en teknikk detta... men ser liksom for meg at jeg glipper taket og maskinen tar seg en rundtur på panseret på egen hånd.... :o

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

At den flyr alle veier er teknikk ja.

Jeg har Flex og kjempefornøyd med den. Men siden du også skal hode på mye på båt så vil jeg nok kanskje ha sagt Makita. Ja, den er tynger og større men lager mindre varme og holder lenger på seig gelcoat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha styrt unna Scholl pads og bakplater, ene og alene pga. all den negative kritikken de har fått på dette forumet på holdbarhet. Har aldri prøvd de selv. Det lille jeg har prøvd så har 3M sine pads fungert kjempefint.

Med fast bakplate vil en roterende maskin være tyngre å styre. Som nybegynner opplever jeg det som svært vanskelig. 3M bakplate med skum er som en DRØM i sammenligning med fast. Koster endel hundrelapper men gjør det lettere å styre maskinen og minsker risikoen for å skade lakken. Tilbakemeldinger fra mer proffe detailere på denne tyder på at den også tåler svært mye juling.

Jeg har en Hitachi, kjøpt lokalt her i byen for 2000 riksdaler, og fungerer fint for min del. Vet at byens største billakkverksted også bruker Hitachi og 3M Perfect-It productserie. 3M kjøper jeg billigst og enklest hos en lokal grossist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Men kan man fjerne swirls og dypere riper med en oscillerende maskin også?

Mener å huske at jeg lånte en Makita maskin av naboen i fjord sommer da jeg skulle fjerne noen småriper fra gelcoaten på båten. Maskinen var uhyre tung og den fløy alle veier når jeg prøvde den.

Sikkert en teknikk detta... men ser liksom for meg at jeg glipper taket og maskinen tar seg en rundtur på panseret på egen hånd.... :o

Ja, det går å fjerne riper med DA-maskin, men tar ofte lengre tid (så lenge det ikke er snakk om supermyk lakk)...... B)

Som flere har nevnt her, skum-bakplate er tingen. -3M sine er geniale og varer evig.

Det er litt teknikk å la maskina jobbe, og i starten så blir man lett stående å "kjempe imot" maskina men teknikken kommer fort.

Også pad'er med avrunda kant hjelper MYE i hvordan maskina styrer.(de aller fleste pad's idag er avrunda)

Jeg synes at Makita maskina er stor og kanskje litt tung, men god ergonomi med pistol-grep bak for av-og-på og justering av hastighet og en hånd over snuta på den gir god kontroll. Hitachi har samme ergonomi.

Metabo sin er lettere, og har mere ergonomi som en vinkelsliper, men likevel enkle å både holde og justere fart. Smak og behag altså! (Men, vekta på maskin spiller jo mest inn ved båtpuss da de aller fleste flatene er vertikale og du må holde maskina + press)

Prøv å unngå å glippe maskina da, uansett type!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Flex, enten roterende eller DA. Dette pga vekt og at maskinen tåler å bli belastet uten å miste turtall. Flex har også et fantastisk service, hvis noe skulle skje med maskinen. Måtte skifte børster på min, kom inn til dem, de tok maskinen skifet børstene fikk igjen maskinen 15 minuter senere. Knall service

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker makita og syntes den blir tung i lengden.Får du en maskin som er 1 kilo lettere så er det kiloet gullverdt når du begynner på 10 timer +.

Millwauqee ( eller noe slikt) har også en fin maskin som veier ca 2,2KG.har kjørt den og vekten og kvaliteten er fin fin i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Jeg vil anbefale Flex, enten roterende eller DA. Dette pga vekt og at maskinen tåler å bli belastet uten å miste turtall. Flex har også et fantastisk service, hvis noe skulle skje med maskinen. Måtte skifte børster på min, kom inn til dem, de tok maskinen skifet børstene fikk igjen maskinen 15 minuter senere. Knall service

Hvor holder de til hen?

Jeg anbefaler også Flex hvis du har muligheten til å legge litt penger i det. Vil nå si at det er en fordel med litt lett maskin når man skal polere båt. Har akkurat polert seilbåten og ble bra sliten i arma av det. Når det gjelder midler til båt så kan jeg anbefale One Step Compound fra Meguiars. Den synes jeg gjorde en flott jobb på matt og jævlig gelcoat. Klarte å kjøre maskinen varm to ganger så måtte ta en pause, det er vel det eneste jeg har å utsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Flex roterende, og er veldig fornøyd med denne. Lav vekt, god ergonomi og passe lang ledning gjør den veldig fin å jobbe med. Eneste jeg kan kommentere av negative ting med denne er at den blir veldig varm ved kontinuerlig hard belastning, slik at du må bruke de "normale" håndplasseringene. Resten av maskinen er form varm. Men dette er kun ved hard korrigering med tøff kombo og en del press

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Makita er kanonmaskin. Ser mange hevder den er tung, selv har jeg aldri sett problemet med dette til tross for lange økter.. Samt at den begynner på 600rpm, noe jeg foretrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg ville jeg gått rundt til forhandlere, og kjent på maskinene, hvordan dem er å holde i, vekt osv. kan jo kansje være noen på forumet her i nærheten av deg som har maskiner også.

Har jo ingen verdens ting for DEG å si hva andre synes om en maskin, dersom du ikke liker den.

Nå kan jeg si hva jeg har, Flex roterende og jeg er fornøyd med den. Den er lett, god å jobbe med og bråker lite i forhold til mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØyvindBraaten

Bruker Rupes maskin. Hendig, lett og fin. Holder også kjempe fint på turtallet. Den kan kanskje bli litt varm, men ikke så varm at det er ubehagelig. Fikk nylig satt på en skikkelig bakplate levert av Ketil. Nå er det drømmemaskina fra himmelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makita er kanonmaskin. Ser mange hevder den er tung, selv har jeg aldri sett problemet med dette til tross for lange økter.. Samt at den begynner på 600rpm, noe jeg foretrekker.

jeg er _veeldig_ glad i Makitaen, ville ikke hatt noe annet

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Takker for alle svar her folkens!

Jeg bare lurer seriøst på om en oscillerende holder for meg og mitt bruk....

Hvordan beveger egentlig puten seg på en oscillerende maskin? Går den rundt og rundt, eller frem og tilbake...

Jeg sikler litt på Flex-maskinen (roterende) som Scandicshine fører, med Hex logic putene og Scholl S03-S17-S30....

Noe mer jeg trenger med tanke på Flexmaskinen? Bakplate etc etc... ?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar her folkens!

Jeg bare lurer seriøst på om en oscillerende holder for meg og mitt bruk....

Hvordan beveger egentlig puten seg på en oscillerende maskin? Går den rundt og rundt, eller frem og tilbake...

Jeg sikler litt på Flex-maskinen (roterende) som Scandicshine fører, med Hex logic putene og Scholl S03-S17-S30....

Noe mer jeg trenger med tanke på Flexmaskinen? Bakplate etc etc... ?

Slik tror jeg? :)

orbits3vd.jpg

EDIT: Fant et bedre bilde

Endret av Sandmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Ahh...

Er F*** heeeelt umulig for meg å finne ut hva jeg skal velge...

Kommer jo ikke til å bruke denne maskinen flere ganger i uken, men kommer til å dra den frem hvert år med tanke på båtpuss, og kanskje ett par ganger pr. sommer for lett korrigering av lakken på bilen ved hjelp av fjerning av swirls etc...

Trenger jeg roterende, eller en DA?

Å hva mener dere om Hex logic putene og Scholl S03-S17-S30?

Trenger jeg fler produkter fra Scholl, eller dekker disse tre det meste?

Kan jeg påføre Cleanerfluid etterfulgt av Concorso etter at jeg har brukt S03-S17-S30 (i denne rekkefølgen)?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh...

Er F*** heeeelt umulig for meg å finne ut hva jeg skal velge...

Kommer jo ikke til å bruke denne maskinen flere ganger i uken, men kommer til å dra den frem hvert år med tanke på båtpuss, og kanskje ett par ganger pr. sommer for lett korrigering av lakken på bilen ved hjelp av fjerning av swirls etc...

1. Trenger jeg roterende, eller en DA?

2. Å hva mener dere om Hex logic putene og Scholl S03-S17-S30?

3. Trenger jeg fler produkter fra Scholl, eller dekker disse tre det meste?

4. Kan jeg påføre Cleanerfluid etterfulgt av Concorso etter at jeg har brukt S03-S17-S30 (i denne rekkefølgen)?

1. DA

2. Kjenner ikke hex logic, men scholl produkter og scholl puter eller uber puter er bra saker. Dekker hele spekteret - S03 er grove saker altså - mens S30 er en finishing polish

3. Du kan starte med disse tre - scholl har mere produkter men beregnet til andre arbeidsområder (interiør etc)

4. Ja.

Endret av Essiek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...