Gå til innhold

Sement på lakken!


espennyh

Recommended Posts

Min morfar har kjørt i noe fersk sement på vegen, slik at dette har sprutet opp og festet seg på siden av bilen...

Har ikke fått tatt en titt på det enda, men hvordan bør man evt. angripe dette? Om det i det hele tatt er mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkarbelling

Har du noen bilder Espennyh?

2019 Volvo V90 T8 Inscription

2013 Volvo V70 D2 R-Design Rebel Blue

2014 Volvo V40 D2 Cross Country

2010 Volvo V70 D2 Summum

2007 Volvo C30 R-Design

1995 Volvo 850

1995 Volvo 850 GL

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noe som hvis nokk hjelper, Speciality Brands Back Set Cement Dissolver, 500ml Jeg fant dette stoffet da vi på jobb ble spurt om å forsøke å fjerne en del sprøyte betog som hadde kommet på en vogn under støping av maste fundamenter.

Link1: http://www.carcareproducts.com.au/product/speciality_brands/back_set_cement_dissolver

Link2: http://romixchem.com/romix_cart/back_set.php#

Link3:

Vi hadde ikke tid til å spore opp levrandør på kort varsel, så en oksalsyre vask ble prøvd uten stort hell pga tykkt lag betog.

I stede for prøvde vi HT og varmt vann (190bar og ca 80 graders vann "Men dette var på et tog sett") på bil bør en jo være litt forsiktigere, men lakken overlevde ganske bra på tross av at dysa bare var et par cm fra lakken og ble holdt i ca 45 graders vinkel.

Det gikk med noen timer men lakken ble bra, men rutene hadde fått etse skade fra betogen og hadde matte flekker.

Murere bruker saltsyre når de rengjør mur etter fuging, men jeg har ikke erfaring med hvordan dette fungerer på billakk, kansje noen har prøvd?

På min bil hadde jeg nokk venta på cement løseren for å bruke en så mild måte som mulig, men jobb er jobb og vi bruker det vi har for hånd. :o

Endret av E46Johnny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Fant noe info om dette her, der kommer det frem at WD-40 + mikrofiber på plastdelene fjerner sementen, og Eddik + svamp på sementen på lakken...

mht eddik + svamp så skal en fukte svampen med eddik og legge den over sementen noen sekunder og så spyle, IKKE gni med svampen

Står litt mer HER

Står enda litt her ang eddik....

sement + eddik

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee

Fosforsyre... eller noen av FerroBets produkter, inneholde fosforsyre de og. Eddik er bare å gi opp.

Sett mer betong enn de fleste ser i ett helt liv de siste 6 åta og polert mer betongpumpe enn jeg orker å huske...

Endret av General Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltsyre tar som sagt betong, men vet ikke hvordan det er på lakk.... Kanskje jeg tester på noe gammlt rask når jeg får tid, siden jeg har syre stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk denne dritten på den gamle A3´n til kjærringa for 1,5 år siden da naboen bygde to hus. Der brukte de en type sprøytebetong i grunnmuren. Betongbilen søla jo selvsagt noe voldsomt. Fikk opplegget mer eller mindre over hele bilen. Var på Møller for takst, de foreslå litt bilpleie. Jeg sa værsågod uten at jeg trodde det ville hjelpe. Ringte meg et par dager etterpå og sa de hadde satt opp time til hellakkering...

Betongguttas forsikringsselskap tok faktisk på seg regninga.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Gammel tråd som jeg snublet over nå....

Jeg har prøvd med saltsyre på en 96 Passat nå, og den tok betongen helt fint, TILSYNELATENDE uten å skade hverken lakk, plast, glass eller gummi.

Bilen er ikke polert etterpå, men etter omtrent 6 måneder kan ikke jeg se hvor det har vært syre eller betong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...