Gå til innhold

Swirl og holospotter..


Han5y

Recommended Posts

Har en Brinkmann som jeg syns er rimelig ubrukelig på swirls og hologrammer.

3m sin sungun koster 1 fot, og da trenger jeg noen rimelig alternativ.

Ser Ebay selger små hendige lamper med led-lys og 2000 lumens til en fornuftig dose med riksdaler.

Hvilken rimelig lamper passer til både swirlsspotting og hologramsjekking, finnes det kanskje noe hybridløsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter kurset på Ås der jeg fikk prøve East sin Trustfire lykt og Bernhard sin Sun Gun ble jeg ganske overbevist om at Trustfire lykten var ganske så suveren når det gjaldt hologrammer. Litt usikker på hvorfor, men mulig at lyset fra Sun Gun var litt for spredt og dermed ikke vist det like bra. Sun Gun var dog noe greiere å bruke til å sjekke andre ulumskheter, same å sjekke at alt av produktrester var fjernet. Her er link til et sted hvor lykten kan kjøpes

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Nilsen

Jeg har en til hvert formål da Sun Gun er som du sier ikke helt rå på hologrammer. Og en LED lykt er ikke rå på RDS og swirls. Derfor har jeg én LED-lenser til hologrammer, og en Sun Gun til alt det andre. :) Blitz på kamera går også ann å bruke som holospotter.

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal legge litt penger i en lykt så anbefaler jeg Surefire, bruker selv de lyktene til holo spotting og det fungerer kjempe bra.

Eneste ulempen med SF er at de er dyre i innkjøp, men tåler absolutt ALT. Klarer du og ødelegge en SF lykt er du jammen god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt en LED Lenser T7 til holo. Skal bli artig å prøve da jeg har lest endel bra om dette rimelige alternativet. Det lille jeg har prøvd så synes jeg halogen arbeidslys er greit nok til swirls..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så at COOP extra bygg hadde noen Black & Decker lamper som lignet veldig på Sun-Gun i utseende til en billig penge, har noen testet de?

Endret av roadrune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Løfter denne opp litt istedet for å begynne ny "lampe" tråd;

Ser av noen andre poster her at noen har kjøpt LED på Dealextr.... Men såvidt jeg har skjønt så passer ikke vanlige batterier i disse.

Trenger tips om en passe god håndholdt lampe til holospotting.

Hadde også trengt noen tips til generellt arbeidsbelysning. Ser noen har flott fastmontert lys i tak og vegger (!) mens andre igjen har gode gamle arbeidslys på stativ, gjerne doble.

Ser for meg at jeg trenger hvertfall ett sett med stativlys, håndlampe og evt armatur i tak......

Alle tips er gode tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt gode gammeldagse halogen arbeidslamper på stativ, gir ikke sollys men en pekepinn på hvordan det blir. Har også gått til innkjøp av sungunen Shinearama selger, med to lykter, den funker helt greit, følger med lader og har bra lys. Koster ikke mye så det er forsøket verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøpe deg noen gamle 1000 metringer til 100 lapppen hvis du ikke har noen liggende også konvertere til xenon funker som juling og går godt under 1000lappen :D koster ikke sjorta heller å få seg 230v til 12v koverter heller :)

Endret av Bompi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp:

En av denne: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4314

Disse: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.20392

Og denne: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1251

.. så har du den beste swirl og hologram spotteren som er. Det er ingen vits i å kjøpe noe dyrere. Kjøp i allefall ikke noe sånt gammeldags multi-led dritt. Denne lykten kan du også bytte ut led modulen og oppgradere ettersom ny teknologi blir tilgjengelig. Du får også led moduler med flere moduser og lysstyrker osv.

Jeg har bestillt sånne med forskjellige led moduler til flere medlemmer her etter at de har fått prøve min. Selv har jeg i overkant av 20 "seriøse" lommelykter da det er en av hobbyene mine, men det er kun denne jeg bruker til swirl/hologram leting :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigere? Den koster jo 20 inkl frakt på dx..

Er det noe vits i å kjøpe den lykten om jeg har Led Lenser P7, Mighty?

Led lenser P7 er helt grei til sånt. Det jeg ikke liker med dem er at de bruker 3-4 aaa batterier istedenfor 1-2 større batterier og en reguleringskrets (billig løsning for å få høy nok spenning) Noe som tilsier at de har en ganske bratt utladningskurve. Lysstyrken vil være nede på 50% alt etter en halvtime.

Lykten jeg viser til har en digital reguleringskrets som holder jevn lysstyrke helt til batteriene er flate. 5-6 timer med full power.

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SurreSnurre

Billigere? Den koster jo 20 inkl frakt på dx..

Ja, det så jeg nå. Dagen etter lørdag vet du. B)

Det var jo mye annet gøy der også.

Led lenser P7 er helt grei til sånt. Det jeg ikke liker med dem er at de bruker 3-4 aaa batterier istedenfor 1-2 større batterier og en reguleringskrets (billig løsning for å få høy nok spenning) Noe som tilsier at de har en ganske bratt utladningskurve. Lysstyrken vil være nede på 50% alt etter en halvtime.

Lykten jeg viser til har en digital reguleringskrets som holder jevn lysstyrke helt til batteriene er flate. 5-6 timer med full power.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjøp:

En av denne: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4314

Disse: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.20392

Og denne: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1251

.. så har du den beste swirl og hologram spotteren som er. Det er ingen vits i å kjøpe noe dyrere. Kjøp i allefall ikke noe sånt gammeldags multi-led dritt. Denne lykten kan du også bytte ut led modulen og oppgradere ettersom ny teknologi blir tilgjengelig. Du får også led moduler med flere moduser og lysstyrker osv.

Jeg har bestillt sånne med forskjellige led moduler til flere medlemmer her etter at de har fått prøve min. Selv har jeg i overkant av 20 "seriøse" lommelykter da det er en av hobbyene mine, men det er kun denne jeg bruker til swirl/hologram leting :)

Har nå kjøpt batterier + lader som du lenker til :) Regner med at 18650 batterier er bedre enn AA/aaa batterier til slikte ting. Tar dine ord for god fisk fordi du nevner dette er en annen av din hobby. Har vel også 200kr grense på lommelykt her, hvilken anbefaler du? Mener du den lykta du lister der oppe er den beste til 200kr? Om det finnes en som er litt bedre til under 200kr så tar jeg gjerne det :) Ser lite info oppgitt på denne lykta - ser at noen andre lykter har 250 lumens, noen andre mer og mindre. Håper du har litt tiden til å dele litt av dine kunnskaper.

Edit: Never mind :) Har kjøpt allerede alle de tingene du listet opp siden du sier at blir den beste swirl/holo finneren :) Det betyr vel rett og slett at det finnes ikke mange bedre (iallfall til den billige prisen) Derfor unødvendig post av meg :/ Sorry. Så admin kan vel kanskje slette mitt innlegg - eller ikke - opp til dere. Men er gjerne mer interessert i forskjellen mellom batterityper, LED og slikt - syns det er gøy å lære om nye ting - finnes noen Guide-for-dummies om LED/lommelykter,batterier eller ett forum å snoke i? Ta det gjerne på PM eller her, kanskje fler er interessert.

Endret av code13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte litt i samme baner som deg, at det nesten var for godt til å være sant at en lykt til under 120,- NOK er så god he he, men jeg tror Mighty82 vet hva han snakker om, det har vært diskutert LED lommelykter i en annen tråd eller to her og har har bra peil virker det som! Bestiller vel samme kit'et selv tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18650 batterier har 3-4 ganger så høy kapasitet som aa batterier eller 14500 batterier (tilsvarende aa i lithium), men de er en del større. Som navnet tilsier 18*65mm. Det er samme batterier som brukes i de fleste laptop batteripakker.

Jeg liker denne lykten fordi den har stor batterikapasitet (4-5 timer uten noe dimming) er rimelig, pålitelig, har en god feeling og lett kan oppgraderes etter ønske. I min lykt har jeg brukt en R2 led drop in som er litt kraftigere og mer effektiv enn den som følger med lykten. R4, R5, S1, S2 osv står for "output bin" eller hvilken grad av effektivitet led'en har. Disse øker ettersom teknologien kommer lenger og de greier å utvikle mer effektive led's. De nyeste som er allment tilgjengelige nå er R5 og drop-ins med denne selges det mange av på ebay for 10-20 dollar. Noen med 5 moduser og noen med 1. Jeg foretrekker 1 pga enkelheten til detailingbruk.

Fordi dette er en lykt med løs drop-in modul så er det viktig å sørge for at denne har skikkelig kontakt med innsiden av lykten slik at varmen blir avledet og at den ikke blir overopphetet. Jeg kan legge ut en liten guide til dette senere :)

For den som vil prøve en R2 modul så virker dette som et greit valg: http://cgi.ebay.com/CREE-R2-LED-300-Lumen-Surefire-Spiderfire-Ultrafire-/270542658106?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3efd995a3a#ht_500wt_689

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

takker for svar. Har du noen ide hvordan jeg kan få bruke denne laderen med følgene stikk-kontakt? Går det fint å kutte av og tvinne på en "norsk" en? Fant ikke en Asia-kontakt til Norsk adapter på Clas Ohlson :/ håper på hjelp

(tenker at flere her er interessert i å vite - derfor postet her og på PM)

edit: Du kunne ikke motta flere PM's

Endret av code13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har overgang på DX, glemte å nevne det da jeg kjøpte laderen fra et annet sted og fikk med norsk plugg. Overganger fåes for en tier på ebay også. Ultrafire laderen skal ha løs ledning, så det skal også være mulig å bruke en ledning med norsk plugg du evt har fra før. Denne typen er vanlig på mange elektriske apparater som radioer osv. Denne typen:

IEC60320_C7.jpg

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) takk for rask svar :) Hadde en slik kabel liggendes faktisk fra PSP-lader. Trodde det ikke passet tidligere pga den ultrafire hadde rett kanta på ene enden mens psp-laderen (lik på bildet) har 8 tall formet, så jeg prøvde ikke. Men takk for bildet :) Prøvde nå, det funket :D *kos & klemz*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...