Gå til innhold

Hvordan gjøre klar bilen til sommeren


Jarle

Recommended Posts

Hei

Er ny her, det er sikkert MANGE som stiller dette spørsmålet men jeg skulle hatt noen tips. Jeg venter spent på en poleringsmaskin, lik Meguairs G220, tenkte lære meg hvordan jeg polerer med denne maskinen. Har funnet noe her inne med det var på engelsk, å min er ikke helt på topp. Noen som karn forklare meg fort beste tekniken på dette. Jeg skal da spesiellt ha vekk vaskeriper og slikt.

Når skal jeg evt bruke Meguairs Last touch spray detailer? Jeg har lest at jeg kan også bruke denne som clay lube? Jeg har da handlet meg:

Autoglym Hi-Tech Wheel Brush (single)

Eurow Shag Weave Microfibre Towel 10-Pack (10x 12x16 inches

Meguiar's Last Touch Spray Detailer (3.78L)

Meguiar's Soft Buff 2.0 Foam Polishing Pad (7 inch)

Meguiar's Soft Buff 2.0 Foam Finishing Pad (7 inch)

Chemical Guys Maxi Suds II (16oz)

Meguiar's Mirror Glaze #80 Speed Glaze

Meguiar's Mirror Glaze #83 Dual Action Cleaner Polish

Poleringsmaskin Kestrel DAS6 DA

Espuma Revolution Wheel Cleaner 1l

Duragloss 321 Non Silicone Dressing

Cobra Foam Applicator

Dette er det jeg har handlet inn forrige uke. Jeg har da også en del andre ting fra før som feks Autoglym HD Wax. Er dette nok å få en fin å blank overflate?

Takker så meget for evt svar:)

Endret av Jarle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

DA er ikke så vrient det..

DA sammen med gul soft buff og MG 83 tar en del

Ikke for store flater om gangen, 1/4 del av panser feks, spre på lav hastighet 1-2 og så opp til 5-6 på maskinen, jobb over panelene saAakte med 50% overlappinger, fra alle vinkler. Jobb til MG83 er blir nesten borte og så buffer du av, sjekker panelet for swirls/riper og gjentar om det ikke er bra nok.

Du trenger ikke å overdossere med produkt, men litt mer på tørr pad, så reduserer du m,engden til en strek på 5cm sirka på neste panel.. meste innen polering av bil er "less is more"

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DA er ikke så vrient det..

DA sammen med gul soft buff og MG 83 tar en del

Ikke for store flater om gangen, 1/4 del av panser feks, spre på lav hastighet 1-2 og så opp til 5-6 på maskinen, jobb over panelene saAakte med 50% overlappinger, fra alle vinkler. Jobb til MG83 er blir nesten borte og så buffer du av, sjekker panelet for swirls/riper og gjentar om det ikke er bra nok.

Du trenger ikke å overdossere med produkt, men litt mer på tørr pad, så reduserer du m,engden til en strek på 5cm sirka på neste panel.. meste innen polering av bil er "less is more"

Ok, hva med denne MG#80? skal jeg bruke denne, denne og #83 fulgte m maskinen. Og skal jeg ta på denne MG Last spray detailer eller trenger jeg ikke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

MG83 er en Diminishing Abrasives polish, dvs at den har slipeparikler i seg som reduseres etterhvert som du polerer med den, så den skal fint klare å avslutte strøkent.

Du kan gjerne gå over med MG 80 etterpå, men det er ofte ikke noe poeng etter MG83...

Last touch er en QD som brukes etter vask bla, men har du ikke kjøpt den enda så hadde jeg vurdert Meguiars sin ultimate quic detailer i stedet (om du vil holde deg inne meguiars)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne MG Last spray detailer er på vei fra england as we speak. Så jeg tror ikke det blir handlet mer inn nå... Kjerringa e litt forbanna for nå har det gått i en del i bilpleie, nærmare 4000kr totalt dn siste mnd m maskin osv... Takker for svar, dette har vært til stor hjelp, gleder meg til å få maskinen nå og prøve:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

ja, du gjør ikke noe feil med last touch heller da.... blir blankt av den også når du benytter den etter vaska :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da godt, dette blir første gang jeg tar noen av bilene mine så grundigt, prøvte m clay første gang tidligere iår. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har hørt om dette før. Nok en gang, takker for svarene. Dette skal nok gå bra da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

skulle hatt litt hjelp her, i helga tok jeg og polerte bilen, først brukte jeg MG #83 med cutting pad, så gikk jeg over med MG #80 med polishing pad. Jeg har da en DA maskin. Men det er fremdeles en del riper/swirls igjen. Hva mer kan jeg bruke for å få dette vekk? Er MG #80 god nok som siste omgang med maskin før voks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Skal du ha bort mer må du ha roterende maskin. Med en roterende maskin og de midlene du har kjøpt klarer du å ta ganske mye på en vanlig type lakk. MG #80 er perfekt som siste omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha bort mer må du ha roterende maskin. Med en roterende maskin og de midlene du har kjøpt klarer du å ta ganske mye på en vanlig type lakk. MG #80 er perfekt som siste omgang.

Oki, hadde ikke planer om å handle meg inn roterende maskin mn, får se da om jeg kan få kjøpt noe til vinteren, har ikke så mye mer å bruke på slikt nå. Så det er ikke muligt å få vekk mer med DA maskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essiek

Det er mulig å fjerne mer med DA - men du må gå over mange flere ganger. Samtidig bør du legge såpass med press at pads roterer cirka kun 1 runde pr sekund - da er DA mest effektiv mht swirls- og ripefjerning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å fjerne mer med DA - men du må gå over mange flere ganger. Samtidig bør du legge såpass med press at pads roterer cirka kun 1 runde pr sekund - da er DA mest effektiv mht swirls- og ripefjerning.

skal jeg da gå over med MG #83 og cutting pad flere ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essiek

skal jeg da gå over med MG #83 og cutting pad flere ganger?

Jups, #83 har cut = 6 på meguiars sin skala og er ikke den som kutter hardest uansett. Du bør kanskje få tak i Ultimate Compound også - den har en del mer cut i seg. Men vil nok uansett trenge flere runder.

Husk å rense pad for produkt underveis siden du mister cut når pad'n blir overmettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mighty

Jepp. Gå over med groveste polish/pad helt til ripene er borte, så går du over til finere polish :)

Edit: Ops.. Var litt sen..

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså evt MG #83 eller Ultimate Compound på cutting pad, hva kan jeg rense padene med? så til slutt MG #80 med hvilken pad, polish eller finish??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essiek

Neglebørste, neglene dine etc. Eller en pad-børste fra f.eks www.blankbil.no. Har du lyst så har du lov til å kjøre #80 på både gul og svart pad :) Jeg hadde nok kjørt på gul først for å ta evt micro-swirls fra gjentatte runder med UC/#83, og kjørt tilslutt på svart for å få bling-bling-glansen maxet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Husk også at mg83 er diminishin, dvs at slipepartiklene i den reduseres etter hvert som den jobbes med.. så ofte en må over flere ganger med den....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neglebørste, neglene dine etc. Eller en pad-børste fra f.eks www.blankbil.no. Har du lyst så har du lov til å kjøre #80 på både gul og svart pad :) Jeg hadde nok kjørt på gul først for å ta evt micro-swirls fra gjentatte runder med UC/#83, og kjørt tilslutt på svart for å få bling-bling-glansen maxet.

Tror jeg tok det nå... skal prøve på dette neste gang jeg skal holde på. må ta bak og taket neste gang. Så skal jeg ha på litt voks.Takker så meget for svar!!! Har vært til kjempe hjelp:)

Husk også at mg83 er diminishin, dvs at slipepartiklene i den reduseres etter hvert som den jobbes med.. så ofte en må over flere ganger med den....

Ok, skal huske på dette, skal prøve noen flere ganger over med 83 på cutting, så evt 80 på gul så svart, bare det blir bedre og ikke verre så er jeg fornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

vasket bilen igår og såg at panseret var veldig skjoldete. Det var da ikke lenge siden jeg tok og polerte 2 ganger med maskin og har et lag med voks på bilen...

Hva kommer dette av evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...