Gå til innhold

Hjelp til god sealer/voks løsning


_shit_

Recommended Posts

Hei.

Jeg er helt ny på dette forumet og håper dere kan sette meg igang:)

Jeg har brukt søkemotoren en del for å lære og finne svar på spørsmålene mine men føler at jeg ønsker å spørre litt mer direkte.

Jeg har en nylakkert Honda Civic, og ønsker i den sammenheng å bevare lakk/glans godt uten alt for mye pes.

Som de fleste av oss er jeg glad i rein bil, og vasker bilen annenhver dag.

I dag er bilen polert, og har 2 lag med Meguiars tech wax 2.0 sealer. Den blir vasket med høytrykkspyler, deretter håndvasket med Meg vaskevott. Den såpen jeg bruker på jobb mistenker jeg for å drepe sealeren, og vurderer derfor å finne en rimelig såpe å erstatte den med.

Spørmålene:

Hvordan kan jeg gjøre det enklest for meg å holde lakken i en slik forstand at vasken går i en fei?

Hvilken såpe kan anbefales?

Burde jeg kjøpe en Voks å ha det som ytterste lag? og hvorfor?

Hva anbefaler dere å polere rutene med? evt avslutte med?

Bilder:

stor1.jpg

6-15-1.jpg

Endret av _shit_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en sealer som gir det beste utseende så ville jeg gått for Gloss It Concorso Gloss, holder ca 6 uker men har et utseende som overgår alt annet. Gloss It Gloss Finish er også et bra alternativ.

Av voks så anbefaler jeg Raceglaze signature series 42 eller 55 (prosent carnauba)

Du bør vaske, claye og polere før du påfører last step product som voks og selaer.

Nanolotus Bilglass forsegling er det beste du får til rutene

Send oss gjerne en mail hvis du er interessert i litt tips til bilpleiepakker B)

Produktene finner du i nettbutikken vår: www.autobahn-bilpleie.no

Endret av Autobahn Bilpleie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg anbefale Swissvax Samurai laget for japanske lakktyper ;)

5b83634c0366ddaa91c4e89fe434daae.jpg

Man renser først lakken med Cleaner Fluid - og legger voksen etterpå. For å holde voksen best mulig vedlike, uten å svekke den, bruk Swissvax Car Bath bilsåpe.

Link til voks: http://swissvax.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=90&category_id=16&option=com_virtuemart&Itemid=64

Swissvax lager også en egen glassrens: Crystal. Forsegling: RainX.

Alt dette finnes på Swissvax :)

Endret av bjorke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden bilen din er nylakkert, vet du hvliken base eller klarlakk som er benyttet som f.eks Sikkens, Dupont, spies hecker osv...

Alle disse har ganske så hard klarlakk som idag er VOC godkjent og da er bygget for å tåle harde ytre påvirkninger, så som det kreves en japansk lakk er kanskje ikke riktig.

Pen bil du har og flott finish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden bilen din er nylakkert, vet du hvliken base eller klarlakk som er benyttet som f.eks Sikkens, Dupont, spies hecker osv...

Alle disse har ganske så hard klarlakk som idag er VOC godkjent og da er bygget for å tåle harde ytre påvirkninger, så som det kreves en japansk lakk er kanskje ikke riktig.

Pen bil du har og flott finish

Beklager, det så jeg ikke. Men Samurai er en knallgod voks nylakkert eller ei :) Superlett å legge på/ta av, flott utseende og nydelig lukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar og kompliment.

Bilen er lakkert med dupont av beste sort.

Hva er fordeler/ulemper/bruksområde ang sealer vs voks?

Litt vanskelig å si, det finnes mange sealere som holder lengre enn vokser - og omvendt. Sealere bruker ofte å gi en mer "blank" look, mens voksene gir en "varmere" look. Men dette er det mange forskjellige meninger om. Så det går litt på personlig preferanse, hva man selv liker best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheh ja da kjenner jeg denne. Lakkerer selv med Dupont Centatri. Dette er SVÆRT HARD klarlakk som er meget hard, også omtalt som tyskerlakk her inne :)

Med en god sealer og voks så har du denne blank LENGE :)

HAr ikke så mye erfararinger innen sealer og voks enda, men Duragloss 111 som sealer er en fin sealer synes jeg. Voks er vell Swissvax nevnt her som er meget bra.

Sealer som jeg har forstått det er et grunnlag for voksen du legger på bilen, det er denne som skal beskytte. Voks er vel ment for blankheten sin skyld og kanskje den beskytter litt denne også, men det er nok flere her inne som er flinkerer til å svare på en meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Ville dere byttet vekk min meguiars tech wax 2.0 sealer med en god voks i stedet?

Gjelder det sommerhalvåret så er svaret enkelt: JA! En god voks vil gi deg en fantastisk finish så lenge undelaget er bra ;)

Men det ingenting feil med å legge voks over sealer heller, her er det personlige preferanser kommer inn i bildet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en god ide er jo å bruke Gloss-it Finish og så toppe dette med 1 lag Gloss-it concorso.

Concorso vil vare i 6 uker og finish varer i 6 måneder. så når concorso begynner og forsvinne kan du bare legge ett nytt lag oppå igjenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en god ide er jo å bruke Gloss-it Finish og så toppe dette med 1 lag Gloss-it concorso.

Concorso vil vare i 6 uker og finish varer i 6 måneder. så når concorso begynner og forsvinne kan du bare legge ett nytt lag oppå igjenn.

Fra Swisswax..???unsure.gif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om dett blir handlelisten?

SS drying towel

CG Miracle towel

SW Car bath

SW Onyx voks

SW Rain X

Flere spørsmål:

Trenger jeg egentlig den SW Cleaner fluid? Kan jeg ikke bare legge voksen over Meg tech 2.0?

Og ang såpen. er det en grei løsning å hiver såpen over i en spruteflaske? for å så gå over bilen med Meg wash mit?

Jeg har gratistilgang på alle Autoglym produkter til egent bruk, er det problemfritt å rubbe/polere alle ruter inv/utv? Spesielt mtp frontrute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om dett blir handlelisten?

SS drying towel

CG Miracle towel

SW Car bath

SW Onyx voks

SW Rain X

Flere spørsmål:

Trenger jeg egentlig den SW Cleaner fluid? Kan jeg ikke bare legge voksen over Meg tech 2.0?

Og ang såpen. er det en grei løsning å hiver såpen over i en spruteflaske? for å så gå over bilen med Meg wash mit?

Jeg har gratistilgang på alle Autoglym produkter til egent bruk, er det problemfritt å rubbe/polere alle ruter inv/utv? Spesielt mtp frontrute?

Ser bra ut den listen. Ville som sagt byttet ut Onyx med Samurai, de koster akkurat det samme. Cleaner Fluid er nok det som gir mest heft til voksen(så den holder lengre). Og når du skal vaske bilen spyler du først over skikkelig(nøye) med HT-spyler før du bruker 2 bøtter. Den ene med Car Bath og den andre med rent vann.

Spray heller på avfetting første gangen før polering for å fjerne mest mulig skitt fra lakken.

Les noen av guidene på førstesiden så skjønner du mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for et aktivt og behjelpelig forum.

Er samurai`en en bedre voks da?

Grunnen til at jeg lurte på det med sprayflasken er at jeg bruker å forvaske bilen med såpe(fra en såpepistol vi har) og HT, deretter 2bøtter. Det hadde kanskje vært en grei måte å påføre såpen fordi jeg misstenker den såpen vi har for å ta hardvoksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for et aktivt og behjelpelig forum.

Er samurai`en en bedre voks da?

Grunnen til at jeg lurte på det med sprayflasken er at jeg bruker å forvaske bilen med såpe(fra en såpepistol vi har) og HT, deretter 2bøtter. Det hadde kanskje vært en grei måte å påføre såpen fordi jeg misstenker den såpen vi har for å ta hardvoksen.

Siden din er nylakkert, har det nok ikke så mye å si. Jeg synes den lukter enda bedre..hehe. Men du får nok like bra resultater med begge to :) Det du kan gjøre er å spraye på en mild avfetting før du vasker bilen med washmitt. F.eks CG Grime Reaper eller Valetpro Orange PreWash blandet med vann. De løser opp endel møkk før du setter igang med vanlig håndvask. Merk at hvis du vokser bilen jevnlig(hver 3 mnd. f.eks eller oftere) så setter det seg ikke så mye skitt fast fra lakken, og man trenger ikke å avfette. Men dette kommer veldig an på hvor ofte du vasker og hvor mye bilen blir kjørt etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er liksom målet å kunne vaske bilen ofte, og vokse den jevnlig, for å da kunne bare vaske bilen med milde produkter.

derfor ser jeg for meg at med et par lag voks som suppleres ofte, så kan jeg bare vaske med mild såpe og HT ca annenhver dag, og heller ta en håndvask til anledninger eller behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er liksom målet å kunne vaske bilen ofte, og vokse den jevnlig, for å da kunne bare vaske bilen med milde produkter.

derfor ser jeg for meg at med et par lag voks som suppleres ofte, så kan jeg bare vaske med mild såpe og HT ca annenhver dag, og heller ta en håndvask til anledninger eller behov.

Kjører du vanlig håndvask ca. en gang i uka skal det ikke sette seg mye fast :) Post gjerne bilder etter du har fått shinet den opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

avfetting og en skikkelig vask + sv cleaner fluid + sv samurai x 2 gjør susen det.... Voks holder bra lenge så lenge du har skikkelig prepp under den (cleaner fluid mht swissvax)

Samurai har jeg brukt her da jeg er fornuftig og kjører japansk ;) og den både ser bra ut, holder bra og er lett å jobbe med ;)

som rute rens så er duragloss sin NUglass bra saker, Swissvax Crystal er en super sak innvendig :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...